Ο έρωτας της Πηνελόπης Δέλτα και του Ίωνα Δραγούμη, θυελλώδης, έντονος, μοναδικός και ανεκπλήρωτος έχει καταγραφεί στην ιστορία. Εκείνη, παντρεμένη, σπάζοντας τις κοινωνικές και ηθικές συμβάσεις της εποχής, τον εξομολογείται στον σύζυγό της ζητώντας του να χωρίσουν, κάτι που όμως δεν θα επιτραπεί κι έτσι το θρυλικό ζευγάρι θα οδηγηθεί σε αδιέξοδο. Και μπορεί εν τέλει η Δέλτα να αγαπούσε τον πολιτικό για μια ολόκληρη ζωή –μαυροφορέθηκε όταν χώρισαν ως το τέλος της ζωής της, λέγεται μάλιστα πως η αιτία της αυτοκτονίας της ήταν ο Δραγούμης- ωστόσο το οικογενειακό της περιβάλλον δεν αποδέχτηκε ποτέ αυτή τη σχέση. Είναι χαρακτηριστικό πως ακόμη και σήμερα η δισέγγονή της Αλεξάνδρα Βαλή δεν έχει καν διαβάσει τις αναφορές της πρόγονής της για τον έρωτα αυτό, ενώ αρνείται να μιλήσει για το θέμα. «Είναι κάτι που δεν θέλει καν να αγγίζει. Μάλλον πονάει…», έλεγε η ηθοποιός Δήμητρα Παπαδήμα. Η τελευταία υποδύεται τη μεγάλη κυρία των γραμμάτων στην παράσταση του έργου «Τελευταία συνάντηση» που έγραψε η αδελφή της Μαρία Παπαδήμα. Με αυτή την αιτία οι δύο αδελφές ήρθαν σε επαφή με το περιβάλλον της Δέλτα, χωρίς όμως να καταφέρουν να αποσπάσουν πολλές πληροφορίες. «Βέβαια και η κ. Βαλή και ο κ. Ζάννας, οι δισέγγονοί της δηλαδή, είπαν ότι θα δουν την παράσταση», τόνισε η ηθοποιός.
Πανελλαδική πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη
Για τη συγγραφή του έργου η Μαρία Παπαδήμα βασίστηκε στα βιβλία της Δέλτα, όπου καταγράφει τον ανεκπλήρωτο αυτόν έρωτα . «Ένιωσα ότι διάβασα κάτι που με εξέφραζε πολύ. Κυρίως μου έκανε εντύπωση το επίπεδο των ανθρώπων που δεν το βρίσκουμε σήμερα. Έτσι μου γεννήθηκε η ανάγκη να γνωρίσω στον κόσμο αυτές τις δύο προσωπικότητες», τόνισε η συγγραφέας για τον τρόπο που ξεκίνησε να γράφει το έργο. Στο κείμενό της η Πηνελόπη Δέλτα συναντά τον Ίωνα Δραγούμη στο σταθμό ενός τρένου σε μια προσπάθεια να κλείσουν εκκρεμότητες. Ωστόσο μέσα στη μιάμιση ώρα που διαρκεί η παράσταση και στο φόντο της σχέσης των δύο αυτών προσωπικοτήτων, βρίσκεται η ιστορία πολλών ετών. «Είναι ίσως η σημαντικότερη περίοδος της νεώτερης ιστορίας, αλλά και μια μπλεγμένη εποχή που δεν έχει αποκωδικοποιηθεί», τονίζει η συγγραφέας. Χαρακτηριστικό της και το μακεδονικό ζήτημα που βρίσκει αναφορές στην παράσταση μέσα από τον Μακεδονικό Αγώνα, αυτός εξάλλου είναι και ένας από τους βασικούς λόγους που οι συντελεστές της αποφάσισαν να κάνουν την πανελλαδική πρεμιέρα τους στη Θεσσαλονίκη. «Θελήσαμε να το παρουσιάσουμε για πρώτη φορά στην καρδιά των γεγονότων», επισημαίνει η Δήμητρα Παπαδήμα. Παρόλα αυτά το κοινωνικοπολιτικό ζήτημα επιχειρείται να κρατηθεί σε μια ισορροπία ενώ αυτό που ενδιέφερε τους συντελεστές ήταν να αναδειχθούν οι χαρακτήρες μέσα από την υπαρξιακή τους κατάσταση αλλά και τη σχέση τους με τον θάνατο, «αφού και οι δύο ήταν ορμητικοί ως προς αυτόν», υπογραμμίζει η Δήμητρα Παπαδήμα που αντιμετώπισε αυτόν τον ρόλο ως ένα βήμα για να αλλάξει ρεπερτόριο, όπως προσθέτει.
Η αίσθηση της χαμένης ισορροπίας
Το έργο δεν είναι ενταγμένο σε μια θεατρική φόρμα. «Η παράσταση δεν έχει το στοιχείο της πρωτοτυπίας. Με απασχόλησε το να έχει ένα κοινό ρεύμα με την τραγωδία, με την αίσθηση της χαμένης ισορροπίας ενός χαμένου παραδείσου. Προσπαθήσαμε να υπάρξει λιτότητα και διαύγεια», λέει η σκηνοθέτης Ειρήνη Ευαγγελάτου. Την επιμέλεια της παράστασης είχε ο Γιάννης Μποσταντζόγλου. «Πρόκειται για μια σοβαρή πρόταση χωρίς βεντετιλίκια, μια συνεργασία καλής πρόθεσης», τόνισε ο γνωστός ηθοποιός. Τέλος, ο Ίων Δραγούμης της παράστασης Μάνος Κωστής αναφέρθηκε στην ευκαιρία που δίνεται μέσα από το έργο να γνωρίσει το ευρύ κοινό τις δύο αυτές μεγάλες προσωπικότητες. «Δυστυχώς στο σχολείο δεν διδαχτήκαμε πολλά πράγματα», είπε. Τα σκηνικά – κοστούμια υπογράφει η Χριστίνα Οικονόμου και τη μουσική ο Δημήτρης Χρυσανθακόπουλος, τους φωτισμούς ο Γιώργος Φωτόπουλος.
Info
Πρεμιέρα: 14 Δεκεμβρίου στις 9μμ
Θέατρο Αθήναιον
Οι παραστάσεις θα διαρκέσουν έως τις 13 Ιανουαρίου