Με δύο νέες παραγωγές στον προγραμματισμό του που θα παρουσιαστούν sτις αρχές Δεκεμβρίου, με επαναλήψεις επιτυχημένων παραστάσεων που ξεκίνησαν από τα μέσα Σεπτεμβρίου, με νέο σύνθημα και αναπληρωτή καλλιτεχνικό διευθυντή, αλλά και με «στρωμένα» τα οικονομικά του δίνει το «παρών» του στη θεατρική σκηνή της Θεσσαλονίκης το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.
Την επιθεώρηση των Μιχάλη Ρέππα και Θανάση Παπαθανασίου «Βίρα τις άγκυρες» που παρουσιάστηκε πριν τριάντα χρόνια στο Εθνικό Θέατρο με διευθυντή το Νίκο Κούρκουλο και έκτοτε δεν επέστρεψε ξανά στο σανίδι λόγω της απόφασης των συγγραφέων της να μην παραχωρήσουν τα δικαιώματα όλες αυτές τις δεκαετίες πρόκειται να σκηνοθετήσει ο ίδιος ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ Αστέρης Πελτέκης. «Πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο που μας ταξιδεύει στην ιστορία της επιθεώρησης όπως την παραλάβαμε από το ιταλικό θέατρο. Πρόκειται για μια σκυταλοδρομία που ξεκίνησε από τον Αριστοφάνη και μέσα από δαιδαλώδη διαδρομή ξαναέφτασε πίσω στον τόπο που γεννήθηκε μέσα από αλλαγές και δάνεια και επανήλθε ως ένα μοναδικό είδος. Είναι ένα σπουδαίο κείμενο με το οποίο ο Κούρκουλος ήθελε να δώσει μια ευκαιρία να μπει αυτό το είδος στα δημόσια θέατρα και να απενοχοποιηθεί από μια φήμη που το συντρόφευε στη διάρκεια της πορείας του. Μετά 30 χρόνια μας κάνουν την τιμή το συγγραφικό δίδυμο με την τόσο επιτυχημένη διαδρομή να μας δώσει τα δκαιώματα που δεν είχαν ξαναδοθεί. Έτσι μπορούμε να ξαναδούμε το υπέροχο ταξίδι της ελληνικής επιθεώρησης μέσα από μια παράσταση που θα μας ψυχαγωγήσει, θα μας προβληματίσει και σε μια προσπάθεια να δούμε από πού προέκυψε όλο αυτό με μια ταυτόχρονη ιστορική αναδρομή που θα προσπαθήσει να αποδώσει η συγκεκριμένη οπτική του ανεβάσματος αυτού του έργου», τόνισε ο Αστέρης Πελτέκης.
Το δεύτερο νέο θεατρικό κείμενο που θα ανεβεί στη σκηνή του ΚΘΒΕ είναι από το κλασικό αμερικανικό ρεπερτόριο και πρόκειται για τη «Λυσσασμένη γάτα» του Τένεσι Ουίλιαμς σε σκηνοθεσία Σύλλα Τζουμέρκα, τον οποίο γνωρίζουμε κυρίως από τον κινηματογράφο. «Το κείμενο έχει απροσμέτρητα ψυχικά βάθη. Σε αυτό ο συγγραφέας έφτασε και κατανόησε τις ανθρώπινες συμπεριφορές και σχέσεις. Ο σκηνοθέτης κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα θεατρική προσέγγιση, μια υπέροχη παράσταση», πρόσθεσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής.
Οι υπόλοιπες παραστάσεις επαναλαμβάνονται ύστερα από αίτημα του κοινού. «Προσπαθούμε με αυτό τον τρόπο να επιτύχουμε ένα εναλλασσόμενο ρεπερτόριο. Θέλουμε να γίνει συνείδηση ότι με τις επαναλήψεις αυτές το ΚΘΒΕ θα ξεκινάει πιο νωρίς τη δράση τους. Ο κόσμος δεν πήρε μυρωδιά ότι ξεκίνησαν οι παραστάσεις μας από τα μέσα και τέλη Σεπτέμβρη. Επιθυμία μας είναι να γνωρίζουν όλοι ότι οι παραστάσεις μας θα ξεκινούν πιο νωρίς. Το γεγονός ότι έγιναν παράπονα για παρατάσεις που δεν πρόλαβαν κάποιοι να δουν δείχνει την επιθυμία του κοινού και δίνει και σ’ εμάς κίνητρο για τις επαναλήψεις αυτές. Δίνουμε δεύτερη ευκαιρία στους ανθρώπους, στα σκηνικά στα κοστούμια», υπογράμμισε ο Αστέρης Πελτέκης.
Ο Γιάννης Ρήγας νέος αναπληρωτής διευθυντής
Φετινό σύνθημα του ΚΘΒΕ είναι το «Θέατρο μαζί» μετά το περσινό «Θέατρο ξανά» που επελέγη τότε λόγω της πανδημίας. Τώρα η συνθήκη απαιτεί «το μαζί, τη συνύπαρξη, τη διαφορετικότητα», όπως τόνισε ο καλλιτεχνικός διευθυντής. «Θέατρο σημαίνει αλληλεπίδραση, διάλογος μεταξύ θεατών, ηθοποιών και συνεργατών, γιατί θέλουμε τέχνη με ουμανιστικό πρόσωπο και σε αυτό το πρόσημο θέλουμε να είμαστε μαζί», σημείωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής.
Στον… «διάλογο» αυτό συμμετέχει με διπλό ρόλο φέτος και ο γνωστός σκηνοθέτης Γιάννης Ρήγας, ως διευθυντής της Δραματικής Σχολής του ΚΘΒΕ, αλλά πλέον και ως ο νέος αναπληρωτής διευθυντής του οργανισμού αμισθί και οικειοθελώς. Είναι η τρίτη φορά μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια της συνεργασίας του με τη δημόσια σκηνή της Θεσσαλονίκης που τοποθετείται στη συγκεκριμένη θέση. «Αλλιώς ήταν με τον Διαγόρα Χρονόπουλο, αλλιώς με τον Σωτήρη Χατζάκη και αλλιώς με τον Αστέρη Πελτέκη που υπήρξε και μαθητής μου. Με τον κάθε άνθρωπο βρίσκεις μια ιδιαίτερη σχέση στο πλαίσιο των καθηκόντων και αυτή ορίζεται ανάλογα με τις συνθήκες που προκύπτουν. Δεν είναι κάτι στεγανό και ακίνητο το θέατρο, περπατάει στον δρόμο. Το πρόβλημα της πατρίδας μας είναι ότι μας έγινε κακιά συνήθεια να περπατάμε με το κεφάλι κάτω ή, στην καλύτερη περίπτωση να βλέπουμε ευθεία. Δεν κοιτάμε ψηλά. Ξεχάσαμε να ερχόμαστε σε επαφή με τους ανθρώπους. Η Μεσόγειος φλέγεται, η Ελλάδα βρίσκεται σε μια χρονική στιγμή που έχει μπουχτίσει από το πολύ δράμα, από την πολλή στεναχώρια, την πολλή καταστροφή. Ξεχνάμε να γελάμε, μιλάμε με οικονομικούς όρους, με στεγανά. Δεν είναι καιρός να πετάξουμε λίγο πιο μακριά; Να νιώσουμε λίγο πιο όμορφα; Να πηγαίνουμε στο θέατρο και να χαιρόμαστε; Να νιώθουν οι άνθρωποι ότι όταν πηγαίνουν στο θέατρο ότι γεμίζει η ψυχή τους; Εάν δεν πετάξουμε θα γίνονται ωραίες παραστάσεις που αύριο θα ξεχνιούνται και είναι καιρός αν θέλουμε να πάμε στην αυριανή μέρα να βρούμε τη χαρά να είμαστε μαζί και να πετάξουμε. Να ξυπνάμε το πρωί και να είμαστε χαρούμενοι που είμαστε εδώ», είπε ο Γιάννης Ρήγας.
Για τη Δραματική Σχολή του ΚΘΒΕ, όπου είναι επί πολλά χρόνια διευθυντής σημείωσε: «Το 80% των αποφοίτων απορροφάται από το επάγγελμα. Έχουμε παλέψει τα τελευταία χρόνια για να δώσουμε την αξία στην Ελλάδα. Αδιαφορούμε. Δεν μας ενδιαφέρει. Θα θέλαμε τα παιδιά μας να είναι μορφωμένα αλλά δεν δίνουμε ούτε μια πεντάρα γι’ αυτά. Το ΚΘΒΕ διατηρεί μια σχολή με έξοδα, στην οποία διδάσκουν 25 καθηγητές εξαιρετικά έμπειροι και κάποιοι από αυτούς πολύ γνωστοί, αφού στη δουλειά μας κάποιοι εκτινάσσονται προς τα επάνω. Έχει δημιουργηθεί πλέον μια παράδοση. Όταν ένας ηθοποιός πει ότι είναι απόφοιτος της σχολής λειτουργεί το brand name, σημαίνει ότι μπορεί να έχει μια επιπλέον καλλιτεχνική αξία. Επιφυλάσσομαι στο μέλλον να σας παρουσιάσει η σχολή μοναδικά πράγματα. Μακάρι να είχαν τον χρόνο τα χρήματα να ταξιδεύουν πολύ στο εξωτερικό για να μπορούμε να ερχόμαστε σε επαφή με την τέχνη που συμβαίνει και αλλού».
«Δεν οφείλουμε ούτε ένα ευρώ»
Η πρόεδρος του οργανισμού Γιαννούλα Καρύμπαλη Τσίπτσιου τόνισε ότι το ΚΘΒΕ κατάφερε την περασμένη περίοδο να φέρει σε πέρας ένα πολύ φιλόδοξο πρόγραμμα πολυάριθμων παραστάσεων, απευθυνόμενο σε θεατές ποικίλων ενδιαφερόντων, ηλικιών και άλλων δράσεων. Μίλησε επίσης και για τα επιτεύγματα του ΚΘΒΕ σε διοικητικό επίπεδο. «Καταφέραμε να συντάξουμε κώδικα δεοντολογίας και επίσης να ολοκληρώσουμε και να στείλουμε στο ΥΠΠΟ ένα σχέδιο νέου εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας του θεάτρου. Λάβαμε υπόψιν όλες τις νομοθετικές εξελίξεις και προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε έναν εξυγχρονισμένο εσωτερικό κανονισμό προχωρώντας και σε τομές που θα συμβάλλουν στην εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού».
Τέλος, η οικονομική διευθύντρια του οργανισμού Κωνσταντία Παπαποστόλου τόνισε χαρακτηριστικά ότι το ΚΘΒΕ κατόρθωσε να μην οφείλει ούτε ένα ευρώ προς τα έξω, ενώ αναφέρθηκε στα «απρόοπτα» όπως η αύξηση της ενέργειας, αλλά και οι πολύ αυστηροί όροι για την πυροπροστασία των κτηρίων, τα οποία ο οργανισμός αντιμετώπισε. Εξάλλου στο ΚΘΒΕ «τρέχει» αυτή τη στιγμή ένα ΕΣΠΑ 680000ευρώ συν ΦΠΑ προκειμένου να αναβαθμιστούν οι ψηφιακές υποδομές του θεάτρου.
Στη διάρκεια της παρουσίασης του προγράμματος προβλήθηκε βίντεο με τα πεπραγμένα της χρονιάς που πέρασε. Στη διάρκεια των Χριστουγέννων αναμένεται μια πιο διεξοδική συνέντευξη Τύπου όπου θα ανακοινωθούν και οι επόμενες νέες παραγωγές του προγράμματος, οι οποίες αριθμητικά θα είναι λιγότερες σε σχέση με πέρυσι που «είχαμε μόλις βγει από την πανδημία και ο κόσμος ζητούσε ολοένα και περισσότερο θέατρο», όπως είπε ο Αστέρης Πελτέκης.
Περισσότερα για τις τρέχουσες παραστάσεις στο www.ntng.gr