ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Χάρης Μαμουλάκης: Η ενότητα κατακτιέται με προσπάθεια, επιμονή και σχέδιο

Βαγγέλης Στολάκης05 Νοεμβρίου 2023

Για την κρίσιμη συνεδρίαση της Κεντρικής Επιτροπής το επόμενο Σαββατοκύριακο στον απόηχο της παραπομπής Φίλη, Σκουρλέτη, Βίτσα και Τζουμάκα προς διαγραφή κι ενώ η εσωκομματική κρίση στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ καλά κρατεί μιλά στη «ΜτΚ» ο βουλευτής Ηρακλείου και Τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του κόμματος Χάρης Μαμουλάκης.

Ο κ. Μαμουλάκης αναφέρεται στα αποτελέσματα των πρόσφατων αυτοδιοικητικών εκλογών, τον «νέο ΣΥΡΙΖΑ» και την ανάγκη να υπάρξει ενότητα στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Με φόντο την συνεδρίαση της ΚΕ οι φωνές που μιλούν για διάσπαση πολλαπλασιάζονται. Πιστεύετε πως θα γεφυρωθεί το χάσμα που υπάρχει μεταξύ της νέας ηγεσίας και μιας ομάδας στελεχών ή είναι αναπόφευκτη η παραπάνω εξέλιξη;

Για τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, όπως και για κάθε δημοκρατικό κόμμα και ειδικά για ένα κόμμα της Αριστεράς, ο πλουραλισμός των απόψεων είναι ένας πραγματικός πλούτος. Όλοι μας όμως έχουμε χρέος να λειτουργούμε συντροφικά, ως μέρη ενός συνόλου, μίας ομάδας, ώστε το μήνυμα που φτάνει στην κοινωνία να είναι καθαρό και σαφές. Πρέπει να αποφύγουμε συνθήκες εσωστρέφειας και ταυτόχρονα να μην χάνουμε την επαφή με τις κοινωνικές ανάγκες και απαιτήσεις. 

Να μην χάσουμε δηλαδή την κοινωνική μας γείωση. Με αυτά ως δεδομένα, θεωρώ πολύ χρήσιμο έναν πλούσιο διάλογο στην πορεία προς το συνέδριό μας. Μία γόνιμη πολιτική συζήτηση, για τα επόμενα βήματα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, με κοινό παρονομαστή την ενότητα είναι σήμερα περισσότερο απαραίτητη από ποτέ. Η ενότητα όμως δεν πρόκειται να προκύψει ξαφνικά, δεν θα έρθει με κάποια «μαγική μυστική συνταγή». Η ενότητα κατακτιέται με προσπάθεια, επιμονή και σχέδιο.

Πώς αξιολογείτε τα πρώτα δείγματα γραφής του Στέφανου Κασσελάκη στην ηγεσία του κόμματος; Θεωρείτε πως του ασκείται άδικη κριτική;

Είναι απολύτως φυσιολογικό η νέα ηγεσία του κόμματος να χρειαστεί ένα εύλογο χρονικό διάστημα για να προσαρμοστεί στα νέα της καθήκοντα και στις απαιτήσεις του ρόλου. Ο πρόεδρος έχει προσπαθήσει, υπό το παραπάνω πρίσμα, να αφήσει το δικό του πολιτικό αποτύπωμα τόσο μέσα από τους λόγους του όσο και μέσα από το ιδιαίτερο επικοινωνιακό του στίγμα, εντός πάντοτε του πλαισίου των ψηφισμένων μας θέσεων. 

Την κριτική που του ασκείται, εγώ την κατανοώ ως μία εύλογη ανησυχία μερίδας στελεχών για το μέλλον του κόμματος. Η κριτική αυτή ωστόσο, νομίζω ότι βάζει «το κάρο μπροστά από το άλογο» καθώς προσπαθεί να προδιαγράψει τις θέσεις που ο νέος μας πρόεδρος θα θέλει να υιοθετήσει το κόμμα στο επερχόμενο συνέδριο. Ας κάνουμε όλοι λίγη υπομονή.

Έχετε δηλώσει πως ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ δεν χρειάζεται διαγραφές. Πρέπει να ανακληθεί η απόφαση του προέδρου;

Σύμφωνα με το καταστατικό μας, τις διαγραφές δεν τις αποφασίζει ο πρόεδρος. Αυτός έχει την αρμοδιότητα να παραπέμψει ένα στέλεχος στα αρμόδια κομματικά όργανα, μεταξύ των οποίων είναι και το ανώτατο όργανο στο οποίο μετέχει το εκάστοτε στέλεχος που παραπέμπεται. 

Και καθώς το ανώτατο όργανο στο οποίο μετέχουν οι σύντροφοι που σήμερα έχουν παραπεμφθεί είναι η Κεντρική Επιτροπή, αυτό αναπόφευκτα σημαίνει ότι αυτή θα κληθεί να γνωμοδοτήσει μέσα από διαδικασία ψηφοφορίας. 

Μία τέτοια διαδικασία, θα μας ξαναβάλει στη θέση της καταμέτρησης εσωκομματικών δυνάμεων κάτι που κατά την άποψη μου είναι διχαστικό. Σήμερα έχει έρθει η ώρα να αρχίσουν να ξεθωριάζουν οι γραμμές που τραβήχτηκαν κατά την διαδικασία των εσωκομματικών εκλογών, όχι να τις επανεπιβεβαιώσουμε.

Αν είναι πάλι να διχαστούμε, ας διχαστούμε επειδή υιοθετούμε πράγματι διαφορετικές θέσεις στο συνέδριο. Και ας προκύψουν εκεί νέες διαιρετικές τομές και φυσικά νέες συνθέσεις. Σήμερα, όμως, θεωρώ ότι κάτι τέτοιο είναι περιττό και ότι υπάρχει άπλετος χώρος για ελιγμούς ώστε να μην φτάσουμε εκεί.

Ποια χαρακτηριστικά θα πρέπει να έχει κατά την γνώμη σας ο «νέος ΣΥΡΙΖΑ»; Τι πρέπει να αλλάξει πολιτικά και οργανωτικά ή και σε επίπεδο δομών;

Νομίζω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει ανάγκη να λειτουργεί περισσότερο οργανωμένα και να έχει ένα περισσότερο συλλογικό μοντέλο ηγεσίας από ό,τι είχαμε στο παρελθόν. Σε αυτό το ζήτημα, στην πραγματικότητα, μπορεί να βοηθήσει και η διαδρομή του νέου μας προέδρου. 

Αντιστοίχως, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ πρέπει και μπορεί να ενεργοποιήσει ένα διευρυμένο δίκτυο γνώσης, επιστημονικής και πολιτικής, μέσα από το οποίο να επεξεργάζεται τις θέσεις και τις προτάσεις του, εν παραλλήλω με τα υφιστάμενα όργανα και τα τμήματα του κόμματος. Τέλος, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ πρέπει βρει ένα τρόπο να είναι πιο ανοικτός στην κοινωνία και να απορροφά με μεγαλύτερη αμεσότητα τα μηνύματά της. 

Ανάλογες ιδέες, έχω την εντύπωση, έχει εκφράσει και ο πρόεδρος τις τελευταίες μέρες όταν π.χ. λέει ότι δεν θέλει να αποδεχτούμε ότι είμαστε ένα κόμμα που «δεν λειτουργεί», όταν πήρε την πρωτοβουλία για την δημιουργία θεματικών ομάδων επιστημόνων ή όταν ανακοίνωσε την συγκρότηση περιφερειακών γραφείων προέδρου σε όλη τη χώρα.

Πώς αποκωδικοποιείτε τα αποτελέσματα των πρόσφατων αυτοδιοικητικών εκλογών; Ορισμένοι, ακόμα και εντός ΣΥΡΙΖΑ, μιλούν για την ανάγκη κοινού βηματισμού με το ΠΑΣΟΚ ενόψει ευρωεκλογών. Συμφωνείτε ή διαφωνείτε;

Στις αυτοδιοικητικές εκλογές σε περιοχές με ιδιαίτερο συμβολισμό, όπως στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία, είχαμε μία νίκη των προοδευτικών δυνάμεων που ήρθε ως αποτέλεσμα συνθέσεων. Είχαμε μία νίκη της κοινωνίας που απάντησε στην υπεροψία με την οποία αντιμετωπίστηκε από τους υποψήφιους της ΝΔ. Στον ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία δεν έχουμε κρύψει ποτέ τη διάθεση μας για συνεργασίες όπου αυτό είναι εφικτό, όπως στο επίπεδο της τοπικής αυτοδιοίκησης. Το ΠΑΣΟΚ ήταν αυτό που, για μικροκομματικούς λόγους, απέφυγε στις πρόσφατες εθνικές εκλογές κάθε διαδικασία διαλόγου. Με αυτό το δεδομένο, κάθε συζήτηση στην παρούσα φάση είναι άκαιρη.

Πρόσφατα οριστήκατε τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών. Ποιες οι προτεραιότητές σας; Ειδικότερα για τη Θεσσαλονίκη σε ό,τι αφορά το Μετρό και τον ΟΑΣΘ που εξακολουθούν να ταλαιπωρούν τους πολίτες τι προτείνετε;

Τα μεγάλα και σημαντικά έργα υποδομής που έχει ανάγκη η Θεσσαλονίκη είναι εδώ και χρόνια σε διαδικασία ωρίμανσης. Δυστυχώς, η τετραετία που πέρασε επιβράδυνε αντί να επιταχύνει την ολοκλήρωση τους, όπως π.χ. στην περίπτωση του Μετρό Θεσσαλονίκης. Σήμερα, το μείζον πρόβλημα που διαβλέπουμε εμείς είναι μία εντελώς λανθασμένη προτεραιοποίηση των έργων. 

Π.χ. ο κύριος Μητσοτάκης έχει εξαγγείλει την δημιουργία του FlyOver την ώρα που θα έπρεπε πρώτα να έχει πρώτα ολοκληρωθεί το Μετρό, να έχει ολοκληρωθεί η σύνδεση του ΟΛΘ με τον ΠΑΘΕ, να έχει εκκινήσει η κατασκευή του Εξωτερικού Περιφερειακού και να έχει ολοκληρωθεί η θεσμική αναβάθμιση του ΟΑΣΘ. Θέλοντας να έχει ένα quick win για λόγους επικοινωνίας, και προς ικανοποίησης εργολαβικών συμφερόντων, έχει βάλει μπροστά ένα έργο το οποίο, αν και μακροπρόθεσμα χρήσιμο, σήμερα θα οδηγήσει την Θεσσαλονίκη σε ένα παρατεταμένο συγκοινωνιακό «έμφραγμα». 

Η ταλαιπωρία των πολιτών της συμπρωτεύουσας τα επόμενα χρόνια δεν θα έχει προηγούμενο, την ώρα μάλιστα που οι προϋποθέσεις για την ολοκλήρωση του εν λόγω έργου δεν είναι καθόλου, μα καθόλου, εξασφαλισμένες.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 05.11.2023

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.