ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Χάρης Θεοχάρης: Έχουν κερδηθεί κάποιες μάχες όμως ο πόλεμος μαίνεται ακόμα

Βαγγέλης Στολάκης19 Ιουλίου 2020

«Πρέπει όλοι μας να συνειδητοποιήσουμε ότι έχουν κερδηθεί κάποιες μάχες -και πολύ σημαντικές μάλιστα- όμως ο πόλεμος μαίνεται ακόμα» υποστηρίζει στην αποκλειστική συνέντευξή του στη «ΜτΚ» ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης λίγες ημέρες μετά την αύξηση των κρουσμάτων κορονοϊού που καταγράφεται ειδικότερα στην Βόρεια Ελλάδα, πολλά από τα οποία είναι τα λεγόμενα «εισαγόμενα».

Ο υπουργός Τουρισμού κληθείς να σχολιάσει τις χαμηλές πληρότητες που καταγράφονται σε ξενοδοχεία και καταλύματα τουριστικών περιοχών επιμένει πως «ξεκινάμε από το μηδέν» και αποφεύγει να κάνει προβλέψεις για τις επιπτώσεις του τουριστικού προϊόντος στο «ταμείο» του κράτους. Ανακοινώνει επίσης πως εντός των επομένων ημερών θα ψηφιστεί το μέτρο των εταιρικών «voucher» και πως αρχές Αυγούστου ανοίγει και η κρουαζιέρα με «απόλυτη ασφάλεια» όπως λέει χαρακτηριστικά ο κ. Θεοχάρης.

Tο τελευταίο διάστημα βλέπουμε αύξηση των κρουσμάτων κορονοϊού καθημερινά, πολλά από τα οποία είναι εισαγόμενα. Μήπως το άνοιγμα του τουρισμού, τελικά, αποδειχθεί μοιραίο και πάει στράφι η προσπάθεια των Ελλήνων; Γιατί το μέτρο των υποχρεωτικών αρνητικών τεστ που ισχύει στον Προμαχώνα τις τελευταίες ημέρες δεν ελήφθη νωρίτερα;

Η προσπάθεια την οποίαν κατέβαλε και εξακολουθεί να καταβάλλει ο ελληνικός λαός, σε καμία περίπτωση δε θα σπαταληθεί σε απερίσκεπτες ενέργειες. Νομίζω πως έως τώρα έχουμε αποδείξει, τόσο ως υπουργείο Τουρισμού όσο και ως κυβέρνηση συνολικά, ότι σεβόμαστε απολύτως τις θυσίες των συμπολιτών μας. Βέβαια, η επιτυχία δεν εξαρτάται μόνο από τις αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης, αλλά εναπόκειται και στη συλλογική και ατομική ευθύνη την οποία έχουμε επιδείξει όλο αυτό το χρονικό διάστημα. Πρέπει όλοι μας να συνειδητοποιήσουμε ότι έχουν κερδηθεί κάποιες μάχες -και πολύ σημαντικές μάλιστα- όμως ο πόλεμος μαίνεται ακόμα. Η ελληνική κυβέρνηση έχει δείξει ότι είναι σε ετοιμότητα και δε θα διστάσει να πάρει τις κατάλληλες αποφάσεις, ακόμα και αν αυτές είναι δύσκολες από οικονομική άποψη. Άρα, να είστε σίγουροι πως εκεί που χρειάζεται, το μέτρο των τεστ θα εφαρμόζεται. Ενώ εκεί όπου δεν φαίνεται να υπάρχει ανάγκη, δε θα δημιουργήσουμε προσκόμματα λαμβάνοντας μέτρα χωρίς υγειονομικό αντίκρισμα.

Η αντιπολίτευση καταγγέλλει αλαλούμ στο κομμάτι του τουρισμού και ισχυρίζεται πως δεν έχει καταρτιστεί ένα ρεαλιστικό σχέδιο αντιμετώπισης των κρουσμάτων, καθώς μετακυλίεται η ευθύνη στους ανθρώπους του τουρισμού. Τι απαντάτε;

Το σχέδιο που έχουμε καταρτίσει στο υπουργείο Τουρισμού, σε στενή συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία δεν είναι απλώς ρεαλιστικό, αλλά εφαρμόζεται ήδη. Κι αυτή είναι η μόνη απάντηση που θα μπορούσε να δοθεί στις προσχηματικές επικρίσεις της αντιπολίτευσης. Προσωπικά αδυνατώ να κατανοήσω μια κριτική περί έλλειψης σχεδίου, τη στιγμή που τα αποτελέσματα είναι υπαρκτά και ορατά σε όλους. Η χώρα είναι ανοικτή, οι δομές έχουν ενισχυθεί, έχουμε ορίσει ξενοδοχεία απομόνωσης -αν χρειαστεί κάτι τέτοιο. Σε κάθε στροφή της φετινής χρονιάς, η αντιπολίτευση έχει αποφασίσει να μη συνειδητοποιεί την εθνική σημασία του ελληνικού τουρισμού και να κατακρίνει κάθε βήμα και κάθε απόφαση. Η πράξη έχει ήδη δώσει απαντήσεις. Ακόμη και στις αλλοπρόσαλλες κατηγορίες που μας προσάπτει μια αντιπολίτευση η οποία, ας μην ξεχνάμε, έως πριν από έναν χρόνο είχε διατελέσει μια παροιμιωδώς ανεπαρκής και επικίνδυνα αναξιόπιστη κυβέρνηση.

Σας προβληματίζει η διαχείριση του πρόσφατου περιστατικού με το ζευγάρι στην Αιδηψό που εντοπίστηκε θετικό στον κορονοϊό;

Δύο άνθρωποι βρέθηκαν θετικοί μετά από το τεστ στο οποίο υποβλήθηκαν. Στη συνέχεια ιχνηλατήθηκαν οι επαφές τους, αποφασίστηκε να πραγματοποιηθούν 87 τεστ στις επαφές αυτές και δε βρέθηκε ούτε ένα θετικό. Αυτό σημαίνει ότι σε κάθε περίπτωση δε φαίνεται να δημιουργούνται συνθήκες εξάπλωσης της νόσου, ακόμα και στις περιπτώσεις όπου υπάρχουν τα τεστ κορονοϊού δίνουν θετικό αποτέλεσμα.

Σας προβληματίζουν οι χαμηλές πληρότητες των ξενοδοχείων και των καταλυμάτων που άνοιξαν; Σε τουριστικές περιοχές της Βόρειας Ελλάδας, όπως είναι η Χαλκιδική και η Πιερία, για όσους ιδιοκτήτες άνοιξαν οι πληρότητες δεν ξεπερνούν το 20%. Θα υπάρξουν επιπλέον μέτρα ενίσχυσης αυτών των επιχειρήσεων;

Από την πρώτη στιγμή έχουμε δηλώσει πως η πληρότητα δεν είναι ο στόχος μας για τη φετινή χρονιά. Ξεκινάμε από το «σημείο μηδέν», θεωρητικά δηλαδή χωρίς τουρίστες και πετυχαίνουμε το άνοιγμα της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας. Εστιάζουμε στην ποιοτική -από πλευράς εμπειρίας και ασφάλειας- διαχείριση των ανθρώπων οι οποίοι έρχονται στην Ελλάδα από το εξωτερικό. Αυτό είναι μια επένδυση για το μέλλον, είναι μια επένδυση στο brand της χώρας, είναι μια επένδυση στην αποτελεσματικότητά της. Είναι αυτό που έχει πει και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, πως «η χώρα μας ξανασυστήνεται στον κόσμο». Όσο και αν είναι δύσκολο για τους ανθρώπους του τουρισμού, θα παραμείνουμε εστιασμένοι σε αυτόν το στόχο. Και είμαστε σίγουροι πως, επιτυγχάνοντας αυτό τον στόχο, πολύ σύντομα θα δούμε βελτίωση, τόσο στα έσοδα του τουριστικού κλάδου, όσο και στον αριθμό αφίξεων.

Ποιο είναι το σχέδιό σας για την κρουαζιέρα; Πιστεύετε πως είναι ασφαλές να δεχτεί η Ελλάδα κρουαζιερόπλοια αυτό το καλοκαίρι;

Είμαι σε θέση να ανακοινώσω ότι από τις αρχές Αυγούστου θα μπορούμε να ανοίξουμε και την κρουαζιέρα, με απόλυτη ασφάλεια. Δουλέψαμε επίμονα και μεθοδικά το προηγούμενο διάστημα προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι θα οριστούν συγκεκριμένα υγειονομικά πρωτόκολλα, κατ’ αρχάς σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Με την πολύτιμη βοήθεια των Ελλήνων επιστημόνων, καταφέραμε να δούμε τις προτάσεις μας να υιοθετούνται από τους διεθνείς οργανισμούς. Επί του παρόντος αναμένουμε την ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταγραφής των πρωτοκόλλων στο ελληνικό νομικό σύστημα, με τις απαραίτητες προσαρμογές. Οπότε είναι ζήτημα μερικών ημερών έως ότου να είμαστε εντελώς έτοιμοι να υποδεχτούμε και κρουαζιερόπλοια στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, υπάρχουν τρεις μεγάλες εταιρείες, πρωταγωνίστριες στον κλάδο της κρουαζιέρας, οι οποίες έχουν εκδηλώσει άμεσο και έντονο ενδιαφέρον. Δεν έχουμε κανένα λόγο να μην τις υποδεχθούμε στα λιμάνια της πατρίδας μας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν επιχειρηματίες σε νησιά που κάλεσαν εποχικούς υπαλλήλους στις επιχειρήσεις τους για να εργαστούν και εξαιτίας της χαμηλής ζήτησης είτε τους αφήνουν απλήρωτους είτε διακόπτουν τη συνεργασία μαζί τους. Πώς θα διασφαλίσει η πολιτεία τα δικαιώματα και τα χαμένα μεροκάματα αυτών των υπαλλήλων;

Για φαινόμενα όπως αυτά που αναφέρετε, είναι σε πλήρη εγρήγορση οι αρμόδιες υπηρεσίες των υπουργείων για τα εργασιακά, όπως π.χ. το ΣΕΠΕ στο υπουργείο Εργασίας. Το ίδιο ισχύει και για τις υπηρεσίες οι οποίες εποπτεύουν το υγειονομικό σκέλος της τουριστικής βιομηχανίας. Να είστε σίγουροι πως τέτοιου είδους καταστάσεις θα αντιμετωπιστούν με την ίδια πολιτική βούληση που έχει οδηγήσει την κυβέρνηση να στηρίξει τους εργαζόμενους καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης. Έχουμε ξεκαθαρίσει ότι προϋπόθεση για οποιοδήποτε μέτρο ενίσχυσης των επιχειρήσεων είναι η διατήρηση του αριθμού των εργαζομένων αλλά και των σχέσεων εργασίας, στο ίδιο επίπεδο με την περσινή χρονιά.

Πριν από το χαρτοφυλάκιο του Τουρισμού διατελέσατε Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων. Υπάρχει εκτίμηση για το πόσο θα επηρεάσει η πανδημία του κορονοϊού το φετινό τουριστικό έσοδο και κατά συνέπεια το «ταμείο» του κράτους;

Οι εκτιμήσεις αυτή τη στιγμή είναι παρακινδυνευμένες εφόσον υγειονομικά το φαινόμενο βρίσκεται σε εξέλιξη. Επειδή κανείς δεν μπορεί να μας διασφαλίσει ότι, για παράδειγμα, δε θα έχουμε δεύτερο κύμα το φθινόπωρο, ή ότι η εξέλιξη θα είναι προβλέψιμη και γραμμική, δεν μπορεί κανείς να μιλήσει για προβλέψεις σε οικονομικό επίπεδο. Συνεπώς η επιλογή μας να μην το κάνουμε, είναι συνειδητή.

Ποια είναι τα μέχρι σήμερα αποτελέσματα των πολιτικών που υιοθετήσατε για την ενίσχυση του εσωτερικού τουρισμού, μέσω των «voucher» και του Προγράμματος Κοινωνικού Τουρισμού;

Το πρόγραμμα Κοινωνικού Τουρισμού είναι σε πλήρη εξέλιξη. Το πρόγραμμα του υπουργείου Τουρισμού «Τουρισμός Για Όλους» γνωρίζει τεράστια επιτυχία, με σχεδόν 500.000 αιτήσεις και πάνω από 1 εκατομμύριο ωφελούμενους. Η ανταπόκριση των τουριστικών επιχειρήσεων επίσης είναι μεγάλη, εφόσον περίπου 2.000 πάροχοι καταλυμάτων υπέβαλαν αίτηση για συμμετοχή στο πρόγραμμα. Επιπλέον, μέσα στις επόμενες ημέρες θα ανακοινωθούν οι δικαιούχοι, οπότε θα έχουμε και τα τελικά αποτελέσματα. Όσον αφορά στο πρόγραμμα των εταιρικών «voucher», αυτό βρίσκεται σε στάδιο διαβούλευσης. Εντός των ημερών θα ψηφιστεί και θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις να στηρίξουν τους εργαζόμενούς τους μέσω αυτών των κουπονιών, ενισχύοντας παράλληλα και την τουριστική μας βιομηχανία.

Στην πράξη η καλή εικόνα της χώρας μας λόγω της διαχείρισης του κορονοϊού στο υγειονομικό σκέλος και η προβολή που έλαβε από μεγάλα ΜΜΕ του εξωτερικού, έχουν αποτέλεσμα; Ποια είναι η εκτίμησή σας και τα αποτελέσματα των διάφορων καμπανιών που τρέχουν;

Φυσικά και έχουν απτά, θετικά αποτελέσματα. Αυτό είναι δεδομένο από τα ερωτήματα του κόσμου, χιλιάδων ανθρώπων οι οποίοι επιθυμούν να έρθουν στην Ελλάδα. Μας ρωτούν επίμονα πότε αυτό θα είναι εφικτό. Βλέπουμε, δηλαδή, τα αποτελέσματα στην πράξη. Αυτά, βέβαια, θα φανούν πολύ περισσότερο μέσα στα επόμενα χρόνια, όταν η κατάσταση θα έχει εξομαλυνθεί. Διότι τώρα υπάρχουν ακόμα αρκετοί περιορισμοί στο να έρθει κανείς στη χώρα μας.

Πρόσφατα μιλήσατε για επέκταση της τουριστικής σεζόν και για προετοιμασία της επόμενης. Μπορείτε να μας εξηγήσετε ποιες ακριβώς είναι οι προθέσεις του υπουργείου;

Ήδη στις συνεργασίες που κάνουμε με τους tour operator και με τις αεροπορικές εταιρείες θέτουμε ως προϋπόθεση την επέκταση της τουριστικής σεζόν, για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα σε σχέση με το πώς είχε ολοκληρωθεί πέρυσι. Θεωρούμε ότι αυτό δημιουργεί τα κατάλληλα κίνητρα για να εξετάσουν όλοι οι συνεργάτες της χώρας μας στον τουρισμό την προσθήκη νέων πτήσεων, ώστε να έρθει ακόμα περισσότερος κόσμος το φθινόπωρο, ή ακόμα και το χειμώνα. Θα συνεχίσουμε προς αυτήν την κατεύθυνση, αφού ολοκληρωθεί αυτή η χρονιά. Το συντομότερο δυνατόν σκοπεύουμε να ενεργοποιήσουμε όχι μόνο τη διαφημιστική καμπάνια όπως κάναμε και πέρυσι από τις αρχές Ιανουαρίου, αλλά ακόμα και της συνδιαφημιστικής καμπάνιας την οποίαν έχουμε σχεδιάσει εκτάκτως εφέτος. Ο στόχος μας είναι να επιτρέψουμε στους συνεργάτες μας να ανοίξουν τις πτήσεις νωρίτερα από ό,τι είχαν κάνει το 2019.

Ο κορονοϊός έβαλε μια άνω τελεία στο λεγόμενο «μαζικό τουρισμό». Ποιο είναι το νέο μοντέλο που πρέπει να υιοθετήσει η χώρα μας;

Η χώρα μας πρέπει να είναι παρούσα σε όλα τα είδη τουρισμού. Δεν έχει κανείς την πολυτέλεια, ιδιαίτερα μια υπερδύναμη του ευρωπαϊκού και του παγκόσμιου τουρισμού όπως η Ελλάδα, να αγνοήσει ένα κομμάτι της αγοράς, το οποίο είναι υπαρκτό. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν πρέπει να αναβαθμίζουμε συνεχώς τις δημόσιες και ιδιωτικές υποδομές μας αλλά και την εκπαίδευσή μας ώστε, τελικά, να αναβαθμίζουμε το τουριστικό προϊόν μας. Όμως, δεν πρέπει να τρέφουμε αυταπάτες ότι μπορεί να εξαφανιστεί από τη μία ημέρα στην άλλη ο μαζικός τουρισμός, ο οποίος έχει εδραιωθεί πλέον σαν ένα «κεκτημένο δικαίωμα» της μεσαίας, ή ακόμη και της χαμηλότερης εισοδηματικά τάξης κάθε χρόνο. Συνεπώς, η στροφή στη βιωσιμότητα, στην ποιότητα και στην αυθεντικότητα, όπως τονίζουμε από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε την ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού, παραμένει η βασική στρατηγική στόχευση της χώρας μας.



*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 19 Ιουλίου 2020
This page might use cookies if your analytics vendor requires them.