Αυξημένη κατά 10%-15% ήταν η κίνηση στα ξενοδοχεία του ορεινού όγκου της χώρας μας, στη διάρκεια του καλοκαιριού, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, χρονιά επίσης αρκετά καλή για τις ξενοδοχειακές μονάδες των ορεινών περιοχών αφού η κίνηση είχε πλησιάσει εκείνη του 2019.
Ωστόσο αυτή η αύξηση στην κίνηση, κατά τη φετινή θερινή σεζόν, δεν αφορούσε το σύνολο των ξενοδοχείων του ορεινού όγκου, όπως είπε στο makthes.gr ο κ. Άγγελος Καλλίας, μέλος δ.σ. της ΠΟΞ και έφορος δημοσίων σχέσεων, όπως επίσης επικεφαλής της Ομάδας Ορεινών Ξενοδοχείων της Ομοσπονδίας,
Από τα περίπου 2.000 ξενοδοχεία του ορεινού όγκου, το καλοκαίρι, τα μισά περίπου, το 40%-50%, δε λειτουργεί. Βεβαίως υπάρχουν περιοχές, στις οποίες υπάρχει αρκετή τουριστική κίνηση και κατά το καλοκαίρι, περιοχές όπως το Λιτόχωρο, τα Καλάβρυτα, η ορεινή Αρκαδία, το Μέτσοβο, ο Βώλακας , το Καρπενήσι κ.αλ., όμως σε άλλα λιγότερο γνωστά μέρη, οι πολύ χαμηλές πληρότητες αναγκάζουν τα ξενοδοχεία σε εποχική παύση.
«Το καλοκαίρι θα λέγαμε ότι είναι ο «χειμώνας» των ορεινών περιοχών, τουλάχιστον αρκετών εξ’ αυτών, παρατηρούμε δε ότι κλείνουν οι μεγαλύτερες μονάδες, επειδή για τη λειτουργία τους πρέπει να απασχολούν και προσωπικό, ενώ αντίθετα, οι μικρές οικογενειακές, σηκώνουν πιο εύκολα τα κόστος λειτουργίας σε off season περιόδους», εξήγησε ο κ. Καλλίας, μηχανικός ο ίδιος του, που έχει δημιουργήσει και ξενοδοχειακή μονάδα στο Βώλακα Δράμας.
Την αύξηση στη φετινή καλοκαιρινή περίοδο, ο κ. Καλλίας την αποδίδει σε δύο παράγοντες: Στις αυξημένες τιμές που είχαν ξενοδοχειακά καταλύματα σε κοντινές παραθαλάσσιες περιοχές , κάτι που παρατηρήθηκε στην Πιερία για παράδειγμα και, στην έλλειψη διαθέσιμων δωματίων στη high season.
Πληρότητες κοντά του 40%
Ωστόσο για τα ξενοδοχεία του ορεινού όγκου, η αύξηση στην κίνηση κατά το καλοκαίρι, δεν συνεπάγεται υψηλά ποσοστά πληροτήτων. Οι πληρότητες από το Μάϊο και μετά, στα ξενοδοχεία που λειτούργησαν, κυμάνθηκαν από 30% έως 40%, ενώ συνολικά στο πρώτο εξάμηνο του 2023, ήταν κοντά στο 50% και ίσως λίγο παραπάνω.
Οι πελάτες των ξενοδοχείων του ορεινού όγκου, είναι ως επί το πλείστον Έλληνες, ενώ οι ξενοδοχειακές μονάδες συγκεκριμένων περιοχών προσελκύουν και αρκετούς ξένους. Έτσι, τα Ιωάννινα και τα Ζαγοροχώρια, προσελκύουν μεγάλο αριθμό Ισραηλινών , ενώ το Λιτόχωρο και τον Όλυμπο επισκέπτονται πολλοί Αμερικανοί. Αντίθετα, τα Καλάβρυτα και τους ορεινούς όγκους στους νομούς Ξάνθης και Δράμας, επισκέπτονται κυρίως Ευρωπαίοι τουρίστες, Ολλανδοί, Γάλλοι, Γερμανοί.
Τα τελευταία χρόνια, ο αριθμός των ξένων τουριστών που επισκέπτεται τη Δράμα και τον ορεινό όγκο, έχει αυξηθεί γιατί η Τοπική Ένωση Ξενοδόχων, σε συνεργασία με αυτοδιοικητικούς και άλλους επαγγελματικούς φορείς, έχει πετύχει να προβάλλει αποτελεσματικότερα τον προορισμό, με αποτέλεσμα να έχει αυξηθεί ο αριθμός των Βρετανών που επισκέπτονται την περιοχή.
Ωστόσο, σε πολλές περιπτώσεις, πρόσθεσε ο κ. Καλλίας, οι αυτοδιοικητικοί φορείς ορεινών περιοχών, δεν καταβάλλουν προσπάθειες για την προβολή των προορισμών, με αποτέλεσμα οι μικρές ξενοδοχειακές μονάδες, να μη μπορούν να αναλάβουν αυτό το έργο.
Πολλά τα ξενοδοχεία που αναζητούν αγοραστή
Η αδυναμία προσέλκυσης μεγαλυτέρου αριθμού επισκεπτών και το υψηλό ενεργειακό κόστος, που πέρυσι κατάφερε γερό πλήγμα στα μικρά ξενοδοχεία που δουλεύουν κυρίως το χειμώνα, είναι οι βασικοί λόγοι που πολλές μονάδες πωλούνται, αν και οι ιδιοκτήτες δε βγαίνουν να το κοινοποιήσουν στην αγορά.
«Μετά από την οικονομική κρίση, τον κορωνοϊό, ήρθε και η ενεργειακή κρίση, που έδωσε ένα ακόμη μεγάλο χτύπημα στα ξενοδοχεία του ορεινού όγκου. Πολλά, δεν μπορούν να σηκώσουν το κόστος της λειτουργίας τους και ζητούν επενδυτές ή απλώς, αγοραστές», είπε ο κ. Καλλίας.
Παρ’ όλα αυτά, η φετινή χρονιά από πλευράς κίνησης εξελίσσεται καλύτερα συγκριτικά, αν και ακόμη είναι νωρίς για να γίνουν προβλέψεις για το δωδεκάμηνο.