«Ο κ. Μητσοτάκης τρία χρόνια μετά συνεχίζει να εξαγγέλλει αντί να εγκαινιάζει» έργα σχολιάζει μεταξύ άλλων μιλώντας στη «ΜτΚ» ο πρώην υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, βουλευτής και Τομεάρχης Προστασίας του Πολίτη του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ, Χρήστος Σπίρτζης αναφερόμενος στις πρόσφατες εξαγγελίες του πρωθυπουργού για τα 30 και πλέον έργα που αλλάζουν τη Θεσσαλονίκη.
Ο κ. Μητσοτάκης στην πρόσφατη επίσκεψή του στη Θεσσαλονίκη ανέφερε πως γίνονται έργα που δεν έχει δει η πόλη τις τελευταίες δεκαετίες. Τελικά τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη φέρνουν «σφραγίδα» ΝΔ ή ΣΥΡΙΖΑ;
Όταν ο κ. Μητσοτάκης τρία χρόνια μετά την ανάληψη διακυβέρνησης της χώρας, συνεχίζει να εξαγγέλλει αντί να εγκαινιάζει, καταλαβαίνετε την παραδοχή αποτυχίας της πολιτικής του. Ανερυθρίαστα εξαγγέλλει έργα που είχαν ξεκινήσει ή ολοκληρώνονταν από το ΣΥΡΙΖΑ και σήμερα καταλήγουν σε εξαγγελίες Μητσοτάκη. Δυστυχώς, ο μόνος που βλέπει έργα στη Θεσσαλονίκη, είναι ο κ. Μητσοτάκης. Με την διευκρίνιση όμως ότι τα έργα του δεν είναι τεχνικά, αλλά θεατρικά και πλέον κακής ποιότητας. Να δούμε όμως αναλυτικά τι εξαγγέλλει και να θέσουμε συγκεκριμένα ερωτήματα. Στα σιδηροδρομικά έργα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί πριν 2,5 χρόνια η σήμανση και ο τηλεχειρισμός της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Ένα έργο σε εξέλιξη, που θα επέτρεπε την μετάβαση στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας σε 3 ώρες και ένα τέταρτο. Ρωτάμε και ρωτήστε και εσείς τον κ. Μητσοτάκη έχει κληθεί η χώρα τέλος Οκτωβρίου για διαδικασία δημοσιονομικής διόρθωσης, δηλαδή για την επιστροφή αστρονομικού ποσού, γιατί δεν έχει ολοκληρωθεί το έργο, τινάζοντας στον αέρα όλα τα σιδηροδρομικά έργα από το Ταμείο Ανάκαμψης και από το ΕΣΠΑ; Σήμερα το Μετρό, σύμφωνα με το δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα που δέσμευε την κοινοπραξία εργοληπτών, έπρεπε να μεταφέρει γρήγορα και με ασφάλεια τους πολίτες της Θεσσαλονίκης από τον Σιδηροδρομικό σταθμό ως την Καλαμαριά, με εξαίρεση τον σταθμό Βενιζέλου. Σήμερα ο απολογισμός του κ. Μητσοτάκη είναι εκατοντάδες εκατομμύρια σε αποζημιώσεις, το έγκλημα της καταστροφής τριών αρχαιολογικών στρωμάτων μοναδικής αξίας και τον διαγωνισμό για τον ιδιώτη που θα λειτουργήσει το ατελείωτο Μετρό. Η συμφωνία με τη Βουλγαρία για τη σιδηροδρομική σύνδεση των λιμανιών της Β. Ελλάδας με του Εύξεινου Πόντου και η σιδηροδρομική Εγνατία είναι στα αζήτητα. Η εξαγγελία Μητσοτάκη στη ΔΕΘ του 2019 για ακύρωση του εμπορευματικού κέντρου στο στρατόπεδο Γκόνου και μετατροπή του σε ελεύθερη οικονομική ζώνη ξεχάστηκε και από τον ίδιο. Ο ολοκληρωμένος διαγωνισμός για ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια, με πρώτο αυτοκινητόδρομο την ΕΓΝΑΤΙΑ ακυρώθηκε. Αντ’ αυτού προχώρησε ο σχεδιασμός των παραχωρησιούχων και ο σχεδιασμός των θεσμών, για να πληρώνουν οι πολίτες της Β. Ελλάδας στην Εγνατία, που πλήρωσε ο ελληνικός λαός τα ίδια και μεγαλύτερα διόδια από τους αυτοκινητόδρομους που χρηματοδότησαν οι παραχωρησιούχοι. Αρκεί να δει όποιος ενδιαφέρεται τις συμβατικές υποχρεώσεις που είχαν προβλεφθεί επί ΣΥΡΙΖΑ για το λιμάνι, το αεροδρόμιο, την σιδηροδρομική και οδική σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης για να αντιληφθεί την προπαγάνδα των τρίτων εξαγγελιών του Μητσοτάκη του Β’. Αρκεί να δει όποιος ενδιαφέρεται πως πάγωσαν για 3 χρόνια και ακυρώθηκαν έργα και διαγωνισμοί για τις πολιτικές σκοπιμότητες και τους δογματισμούς του κ. Μητσοτάκη, όπως τα σχολεία, ο προαστιακός, η προμήθεια νέων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας λεωφορείων, οι αστικές αναπλάσεις, το μουσείο ολοκαυτώματος. Ο απολογισμός του κ. Μητσοτάκη δεν είναι μηδενικός. Είναι αρνητικός. Σε αντίθεση με τις εξαγγελίες του που κάθε χρόνο πολλαπλασιάζονται.
Ειδικότερα για το Μετρό και τον ΟΑΣΘ «βλέπετε» εξέλιξη σε σχέση με το σημείο που τα αφήσατε;
Σημαντικές εξελίξεις, εκατοντάδων εκατομμυρίων στις τσέπες λίγων συμφερόντων σε βάρος του ελληνικού λαού. Ρωτάμε και ρωτήστε και εσείς: γιατί δεν τήρησαν τον δεσμευτικό προγραμματισμό ολοκλήρωσης του έργου, εκτός από το σταθμό Βενιζέλου; Πόσο στοίχισε η επιλογή τους; Πόσα στρώματα αρχαιοτήτων απέσπασαν, πόσα καταστράφηκαν, πόσα από αυτά θα επανοτοποθετηθούν; Πότε και κυρίως πόσο κόστισαν και πόσο θα κοστίσει η επανατοποθέτηση τους; Γιατί καθυστέρησαν τόσο οι ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις; Γιατί δεν ολοκληρώθηκε η επέκταση για Καλαμαριά; Γιατί δεν προχώρησαν τις πρόδρομες εργασίες για την επέκταση του Μετρό στις δυτικές συνοικίες; Για τον ΟΑΣΘ τι να πρωτοπώ; Ότι δικαιωθήκαμε με την έκθεση που έκρυβε ο κ. Καραμανλής και έπρεπε να επιστρέψουν αντί να λάβουν χρήματα οι διαχρονικοί μέτοχοι της δεξιάς; Ότι έχουν δώσει περισσότερα χρήματα στα ΚΤΕΛ και στις ενοικιάσεις λεωφορείων, αντί να αγοράσουν καινούργια; Ότι ακύρωσαν τον ΑΣΥΘ, το νέο φορέα για να δώσουν προκαταβολικά, σε ιδιώτες το Μετρό, που αν όλα πάνε καλά θα ολοκληρωθεί μετά από τρία χρόνια;
Η υπόθεση Ανδρουλάκη και ο χειρισμός σας εκτιμάτε ότι φέρνει πιο κοντά ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ, παρά την άρνηση σας Χαριλάου Τρικούπη μέχρι στιγμής να ανταποκριθεί στο κάλεσμά σας;
Μετά τα αίσχη που έχουν αποκαλυφθεί, και τον διεθνή διασυρμό της χώρας, έχουν έρθει πιο κοντά όλοι οι προοδευτικοί πολίτες της χώρας. Έχουν συνειδητοποιήσει όλοι, ότι η απομάκρυνση του καθεστώτος Μητσοτάκη είναι προαπαιτούμενο για τη δημοκρατία και την επιβίωση του ελληνικού λαού.
Ποιες οι διαφορές στις υποθέσεις Ανδρουλάκη και Πιτσιόρλα; Ο πρώην υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ με δηλώσεις του εκφράζει πικρία τόσο για τον πρώην πρωθυπουργό όσο και για τους συντρόφους του.
Δεν έχουν καμία σχέση, όσο και αν η προπαγάνδα Μητσοτάκη θέλει να κάνει συμψηφισμούς. Θεωρώ ότι η πρότασή μας να γίνει άρση του απορρήτου για τις δύο υποθέσεις θα αναδείξει την παράνομη παρακολούθηση του καθεστώτος Μητσοτάκη και θα μετακινήσει την πικρία του Στέργιου Πιτσιόρλα σε προηγούμενες κυβερνήσεις. Αντί να τρομοκρατούν όποιον οφείλει να πει στην εξεταστική της Βουλής ποιοι και γιατί παρακολουθούσαν, ας πουν αλήθεια και ας δώσουν τα στοιχεία. Ο κ. Μητσοτάκης δεν έχει το πολιτικό ανάστημα να αναλάβει τις ευθύνες του. Κρύβεται πίσω από γελοία επιχειρήματα και διαδικαστικές αστειότητες για να συγκαλύψει τις αποκλειστικές αμετάθετες ευθύνες του.
Ευνοεί το κλίμα που έχει δημιουργηθεί τις πολιτικές συνεργασίες; Μέτωπο κατά του Μητσοτάκη με ποιους και τι όρους και προϋποθέσεις; Πώς «βλέπετε» τα σενάρια περί αλλαγής του εκλογικού νόμου;
Μετά τις εκλογές όλοι θα αναλάβουν τις ευθύνες τους και θα δείξουν αν υπηρετούν τις αρχές και τις αντιλήψεις του δημοκρατικού κόσμου και των προοδευτικών πολιτών ή αν κινούνται με άξονα μικροπολιτικές σκοπιμότητες ή έμμεση στήριξη στο καθεστώς Μητσοτάκη. Η αλλαγή του εκλογικού νόμου δείχνει τον πανικό του κ. Μητσοτάκη και αναδεικνύει την ευκολία να διακηρύσσει πριν λίγους μήνες ότι έχουμε εκλογικό νόμο και να θέλει να τον αλλάξει σήμερα. Κανονικά θα έπρεπε να τον ευχαριστήσουμε ως ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, αλλά η πρόθεση μας είναι η συνεργασία για την προοδευτική διακυβέρνηση της χώρας.
Το κόμμα σας έχει αντιδράσει για την Πανεπιστημιακή Αστυνομία. Εάν γίνετε κυβέρνηση θα είναι ένα από εκείνα που θα καταργήσετε;
Από τα πρώτα που θα καταργήσουμε. Μαζί με τη Δράση, τους Πάνθηρες, την ΟΔΟΣ και κάθε δομή που έγινε για να υπηρετήσει δογματισμούς και επιτελικά ρουσφέτια.
Έχετε επιφορτιστεί με το χαρτοφυλάκιο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και σχεδιασμού. Ενόψει των εκλογών Οκτωβρίου 2023 υποψήφιους με τι χαρακτηριστικά θα αναζητήσει ο ΣΥΡΙΖΑ; Ειδικά για την Θεσσαλονίκη και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας;
Οι δήμοι αποτελούν το πρώτο κύτταρο της δημοκρατίας μας. Την δημόσια δομή που έρχεται σε άμεση επαφή με τον πολίτη, με την καθημερινότητα, με την ποιότητα ζωής μας. Επομένως θα στηρίξουμε υποψηφιότητες συμπολιτών μας που μπορούν να ανταποκριθούν στον αυτοδιοικητικό ρόλο τους, στον δημοκρατικό προγραμματισμό, στην αποτελεσματική λειτουργία, στην στήριξη των τοπικών κοινωνιών, στις επαρκείς δημόσιες κοινωνικές υποδομές, στη διαφάνεια και στην υπέρβαση των αυτοδιοικητικών κομματικών επιτρόπων που βιώσαμε από τη ΝΔ, στην πλειοψηφία των δήμων και των περιφερειών. Ο δήμαρχος και ο περιφερειάρχης, αν υπηρετούν τις κομματικές σκοπιμότητες και όχι τις κοινωνικές, αναπτυξιακές και καθημερινές ανάγκες των τοπικών κοινωνιών, αν δεν διεκδικούν και δεν αγωνίζονται για την επίλυση συγκεκριμένων κοινωνικών αναγκών, καταλήγουν σε αποτυχημένα ενεργούμενα. Η Θεσσαλονίκη και η Κεντρική Μακεδονία πλήρωσε ακριβά τις επιλογές αυτές.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 10-11.09.2022