«Η στρατηγική του ΣΥΡΙΖΑ διακρίνεται από τα γνώριμα στοιχεία κοινωνικής προόδου και δικαιοσύνης, όπως εκφράστηκε, άλλωστε, και στα χρόνια της διακυβέρνησής του» δηλώνει μεταξύ άλλων στη «ΜτΚ» η αναπληρώτρια Τομεάρχης Εσωτερικών, Μακεδονίας-Θράκης, και βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ, Δώρα Αυγέρη.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης υποσχέθηκε από τη ΔΕΘ «ανάπτυξη για όλους». Θεωρείτε ότι αυτό μπορεί να συμβεί, και αν όχι, εσείς ως αξιωματική αντιπολίτευση για ποιους υπόσχεστε ανάπτυξη;
Το «Ανάπτυξη για όλους» της ΝΔ είναι ο απόλυτος ευφημισμός, ο οποίος συνδυάζεται και με το εξής αντιδημοκρατικό, πολιτικό πρωθύστερο: Ο πρωθυπουργός εξαγγέλλει αποσπασματικές πρωτοβουλίες και η κυβέρνησή του ανακοινώνει έναν νέο αναπτυξιακό νόμο, χωρίς όμως να έχουν προηγουμένως εκπονήσει και να έχουν παρουσιάσει μία αναπτυξιακή στρατηγική, ένα παραγωγικό υπόδειγμα και ένα πλαίσιο πολιτικών, το οποίο θα έπρεπε να υπηρετούν όλα αυτά τα μέτρα. Η ανάπτυξη δεν μπορεί παρά να είναι δίκαιη και να αφήνει το αποτύπωμά της σε όλες τις κοινωνικές δυνάμεις, κάτι στο οποίο επένδυσε ο ΣΥΡΙΖΑ το προηγούμενο διάστημα. Το πέτυχε δίνοντας λόγο σε όλους τους κοινωνικούς εταίρους, μέσα από το θεσμό των περιφερειακών συνεδρίων, με ευρύτατη συμμετοχή. Οι θέσεις τους συνδιαμόρφωσαν τις κατευθύνσεις της εθνικής αναπτυξιακής στρατηγικής, που υλοποίησε η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα.
Σε ό,τι αφορά την κυβέρνηση της ΝΔ, οι εξαγγελίες και οι πρώτες κυβερνητικές πρωτοβουλίες του Κυριάκου Μητσοτάκη κινούνται στην αντίθετη κατεύθυνση. Το «όχημα της ανάπτυξης» της ΝΔ είναι για λίγους και εκλεκτούς, δεν έχει θέση για τους πολλούς, κινείται με «αντιοικολογικά καύσιμα» και αντεργατικούς νόμους. Αρκεί κάποιος να διαβάσει το νέο αναπτυξιακό νόμο, ο οποίος από τη μια υπονομεύει το σύστημα περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων και από την άλλη φέρνει ένα άτυπο «εργασιακό μνημόνιο», διαλύοντας τις συλλογικές συμβάσεις. Με μία σειρά διάσπαρτων διατάξεων στο λεγόμενο «αναπτυξιακό νόμο» οι υπουργοί Εργασίας και Ανάπτυξης της ΝΔ εξαπολύουν γενική έφοδο στα εργασιακά δικαιώματα. Φέρνουν στην πράξη ένα νέο, άτυπο, αλλά «ιδιόκτητο» πλέον μνημόνιο, σχεδιασμένο από τον ίδιο τον ΣΕΒ.
Ποια πρέπει να είναι η στρατηγική του ΣΥΡΙΖΑ από εδώ και πέρα; Τι να περιμένουμε από την παρουσία του Αλέξη Τσίπρα στη ΔΕΘ;
Η στρατηγική του ΣΥΡΙΖΑ διακρίνεται από τα γνώριμα στοιχεία κοινωνικής προόδου και δικαιοσύνης, όπως εκφράστηκε, άλλωστε, και στα χρόνια της διακυβέρνησής του. Στηρίζεται στο κοινωνικό κεφάλαιο, το μόνο ικανό να παράγει ευημερία για τους πολλούς. Αυτό σημαίνει εργασία χωρίς κοινωνικές διακρίσεις και υποτιμημένη αμοιβή, που τελικά αποβαίνει σε όφελος των εργοδοτών και των καραδοκούντων εκμεταλλευτών του κρατικού πλούτου.
Μετά την μετωπική έφοδο της κυβέρνησης στα εργασιακά δικαιώματα, η υπεράσπιση των όσων κατακτήθηκαν προς όφελος των εργαζομένων κατά τη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θα είναι μία σκληρή μάχη, που θα δίνεται στο κοινοβούλιο και στα κοινωνικά πεδία.
Στα εργασιακά ο κ. Μητσοτάκης επέλεξε να μην αντιγράψει ούτε να οικειοποιηθεί -όπως έκανε σε άλλες περιπτώσεις θετικών πεπραγμένων και μέτρων- τα παραχθέντα αποτελέσματα της πολιτικής ΣΥΡΙΖΑ. Επίσης, επέλεξε να μην κάνει τη μεγάλη «κωλοτούμπα» -όπως έκανε με τη Συμφωνία των Πρεσπών- σε ό,τι έλεγε προεκλογικά και ό,τι έπραξε τελικά ως κυβέρνηση.
Είναι χρέος μας ως αξιωματική αντιπολίτευση να ξεμπροστιάσουμε την πολιτική απάτη, με την οποία ο κ. Μητσοτάκης υφάρπαξε την ψήφο των πολιτών. Από την άλλη, με υπευθυνότητα ο Αλέξης Τσίπρας θα υπενθυμίσει τα βήματα των προηγουμένων ετών, αυτά που έκλεισαν την πόρτα των μνημονίων και θα χαράξει τα επόμενα. Αργά ή γρήγορα αυτά θα μας ξαναοδηγήσουν. Με τη γνώριμη ευαισθησία για τις πραγματικά δυσπραγούσες ομάδες και με διεύρυνση της κομματικής λαϊκής βάσης για χνάρι.
Αντιδράσατε έντονα στην αλλαγή σχεδίου σε σχέση με το σταθμό Βενιζέλου του μετρό. Σας κατηγορούν ωστόσο ότι δεν είχατε ολοκληρώσει ως κυβέρνηση τις μελέτες για τη λύση «και μετρό και αρχαία». Τελικά ποια είναι η αλήθεια;
Είναι γνωστό ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ανέλαβε την ευθύνη του μετρό της Θεσσαλονίκης και το πρόβλημα του σταθμού Βενιζέλου, όταν η στασιμότητα, το χάος και η αναποφασιστικότητα κυριαρχούσαν. Κινητοποίησε όλες τις διαθέσιμες δυνάμεις, επικοινώνησε με την κοινωνία και «έτρεξε» το έργο, διασώζοντας και αναδεικνύοντας τα αρχαία του σταθμού Βενιζέλου, με τρόπο που να συνδέει το σύγχρονο, τρέχοντα πολιτισμό με την οδό της προόδου εποχών ακμής για την πόλη. Αυτήν τη στιγμή το χάος και η αναποφασιστικότητα έχουν επιστρέψει και η κυβέρνηση επενδύσει στον κοινωνικό διχασμό, για να επιβάλει μια λύση παράλογη, που θα επιφέρει τεράστιες καθυστερήσεις, ταλαιπωρία, καταστροφή ενός μοναδικού αρχαιολογικού θησαυρού και εκτίναξη του κόστους.
Υπάρχει, άραγε, έστω και ένας κάτοικος της Θεσσαλονίκης, ο οποίος να χαίρεται με την καθυστέρηση ενός έργου-ανάσα; Θαρρείς και θυμήθηκε η κυβέρνηση τον παλιό κακό της εαυτό, αυτόν που «κόλλησε» τους συρμούς για χρόνια και χρόνια. Και φυσικά ακόμη χειρότερο είναι το παρελθόν της σε ζητήματα πολιτισμού και αρχαιολογίας, πάντα στις τελευταίες σελίδες της όποιας ατζέντας της.
Σε σχέση με τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού; Είστε ευχαριστημένοι για την κατάσταση που παραδώσατε;
Πολλοί προσπαθούν να διαγράψουν από τη μνήμη των πολιτών το καθεστώς που επικρατούσε πριν να αναλάβει ο ΣΥΡΙΖΑ και κάνει τις παρεμβάσεις του στον ΟΑΣΘ και την απελπισία των πολιτών. Η προσπάθεια καταπολέμησης της διαπλοκής και βελτίωσης των υπηρεσιών του ΟΑΣΘ έγινε σε μία περίοδο κρίσης, δηλαδή, περιστολής των δημόσιων δαπανών και με κληρονομημένα προβλήματα στα λεωφορεία, που ήταν αδύνατο να επιλυθούν από τη μία μέρα στην άλλη.
Αντιμετώπισε, εξάλλου, αντιστάσεις και υπονόμευση απ’ όσους διαιώνιζαν ένα θνησιγενές καθεστώς πελατειακών σχέσεων. Στο σύντομο χρονικό διάστημα που έγινε η προσπάθεια κρατικοποίησης και εκκαθάρισης του Οργανισμού τέθηκαν οι βάσεις για ένα καλύτερο αύριο. Παρότι ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Μεταφορών επέκριναν την κρατικοποίηση, εντούτοις δεν τολμούν και να επιστρέψουν στο «αμαρτωλό» καθεστώς, που θα ήταν επώδυνο και καταστροφικό.
Επιχειρούν, όμως, να αντιμετωπίσουν την κατάσταση, εκχωρώντας το 1/3 των δρομολογίων στα ιδιωτικά ΚΤΕΛ. Ουσιαστικά επιλέγουν να αποδράσουν και εφαρμόζοντας μια παρωχημένη λύση που θα επιφέρει αυξημένο κόστος, αλλά πολύ πιθανόν και μία φαύλη παλαιοκομματική πρακτική. Οι πολίτες θα πρέπει να είναι ενεργοί και να περιφρουρήσουν τις αστικές συγκοινωνίες ως δημόσιο αγαθό και όχι σαν προνόμιο των λίγων.
Ως τομεάρχης Μακεδονίας-Θράκης πώς σχολιάζετε τις μέχρι τώρα κινήσεις και δηλώσεις του υφυπουργού Θεόδωρου Καράογλου αλλά και της κυβέρνησης συνολικά στην ευρύτερη περιοχή;
Η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός ήδη από τις πρώτες μέρες ανάληψης της εξουσίας έδειξαν τις προθέσεις τους: υποβάθμιση της Βόρειας Ελλάδας, χωρίς στρατηγικό σχέδιο σε κανέναν τομέα: υγεία, παιδεία, ενίσχυση εργασίας, συγκοινωνίες, πολιτισμό, περιβάλλον και άλλους ζωτικούς τομείς. Η προοπτική φάνηκε ήδη από τις προγραμματικές δηλώσεις, εδραιώθηκε στην πορεία των δύο μηνών διακυβέρνησης και επισφραγίστηκε με τις δηλώσεις του Κ. Μητσοτάκη στη ΔΕΘ. Η οπισθοδρόμηση, η μετάθεση στο άδηλο μέλλον όλων των εν εξελίξει έργων, αλλά και η εξαγγελία ήδη δρομολογημένων έργων, δεν αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας.
Ο υφυπουργός μέχρι σήμερα διατηρεί έναν ρόλο «διακοσμητικό», υποβαθμίζοντας τον διαχρονικά εμβληματικό ρόλο ενός σημαντικού υπουργείου, που όλο το προηγούμενο διάστημα αναβαθμίστηκε και παρήγαγε πολύπλευρο έργο.
Τέλος, παρατηρούμε μία ακατανόητη ανακολουθία όσο και αμφισημία με το Γραφείο του Πρωθυπουργού. Η ΝΔ το κατηγορούσε και το κατήργησε, στη συνέχεια το επανασύστησε, αλλά ακόμη και σήμερα δεν είναι γνωστό αν λειτουργεί, με ποιες αρμοδιότητες και αν ο υφυπουργός συμφωνεί ή όχι με την ύπαρξή του.
Πάντως, ο κύριος Καράογλου φρόντισε να παρατείνει το πρόγραμμα «Παράγω», που προκηρύχθηκε από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία.
Είναι ένα από τα προγράμματα που πολέμησε η ΝΔ και ο φιλικός της τύπος ως «ρουσφετολογικό», αλλά τώρα παρατείνεται! Άλλη μια πολιτική απάτη της ΝΔ!
* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 15/9/2019.