Δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος από την απόσπαση των αρχαίων της Βενιζέλου, διαβεβαιώνει μιλώντας στο makthes.gr ο Δημήτρης Κορρές, ο αρχιτέκτονας που θα αναλάβει τις σχετικές εργασίες, εφόσον το ΣτΕ απορρίψει τις προσφυγές που έχουν κατατεθεί και θα εξεταστούν την ερχόμενη Παρασκευή.
Ο ίδιος υποστηρίζει ότι δεν ανησυχεί για τα αρχαία της
Βενιζέλου- τα οποία όπως λέει θα επιστρέψουν και θα αναδειχθούν καλύτερα- αλλά για
τις πολυάριθμες αρχαιότητες που αποσπάστηκαν και στοιβάζονται στις
αποθήκες του Καλοχωρίου. Ο κ. Κορρές επαναλαμβάνει πολλές φορές στη
συζήτησή μας ότι το γραφείο του έχει μετακινήσει 14.000 τόνους αρχαίων
(εκ των οποίων τουλάχιστον 1.600 τόνους σε άλλα έργα μετρό). Επίσης,
πολλές μεταφορές αφορούσαν σύνολα που μεταφέρθηκαν σε τμήματα τα οποία
επανασυνδέθηκαν στην αρχική τους ή σε άλλη θέση και τα οποία σήμερα,
όποιος και να τα επισκεφτεί δεν μπορεί να καταλάβει ότι αυτά κάποτε
μετακινήθηκαν. Σε όλες αυτές τις εργασίες η επιτυχία βασίστηκε στην
άριστη συνεργασία του με τους αρχαιολόγους, έτσι και για την περίπτωση
της απόσπασης, μεταφοράς και επαναφοράς των αρχαιοτήτων στον σταθμό
Βενιζέλου το αποτέλεσμα είναι εγγυημένο.
Ο κ. Κορρές δηλώνει έτοιμος να πιάσει δουλειά χωρίς χρονοτριβή, αν τελικά το ανώτατο δικαστήριο ανάψει το «πράσινο φως», καθώς ανέλαβε το ρίσκο να συνεχίσει τις προετοιμασίες για να μην περάσει άπρακτος ο χρόνος της αναμονής μέχρι την τελική απόφαση. Η απόσπαση, αν γίνει, θα διαρκέσει περί τους έξι μήνες. «Μπορώ να βεβαιώσω ότι εάν βγουν τα αρχαία και ξεκινήσει ο σταθμός, θα ολοκληρωθεί πολύ πιο σύντομα, στο μισό χρόνο από την in situ λύση» λέει.
Πώς θα γίνει (αν θα γίνει) η απόσπαση
«Αν τα αρχαία κοπούν μήπως η βλάβη θα είναι μη αναστρέψιμη;» ρωτήσαμε τον κ. Κορρέ. «Δεν θα κοπούν. Η μελέτη δεν δείχνει πουθενά να γίνονται κοπές. Τα κομμάτια φεύγουν σε τεράστια μεγέθη. Είναι ‘’ολόσωμες μεταφορές’’. Αν γίνουν κοπές θα είναι ελάχιστες, σε σημεία που είναι κάτω από τη γη που δεν φαίνονται». Τα δύο ανοίγματα δεν είναι μεγάλα, είναι εφικτό να βγουν μεγάλα κομμάτια χωρίς να κοπούν; Ο ίδιος απαντά καταφατικά.
Όταν τον ρωτάμε αν κατά τη μεταφορά θα υπάρξει απώλεια του υποκείμενου υλικού, παραδέχεται ότι «ούτως ή άλλως όταν κάνουμε μια μεταφορά πάντα υπάρχει απώλεια υλικού, εκτός από κάποιες περιπτώσεις που μαζί με το θεμέλιο παίρνουμε και το έδαφος που είναι κάτω από αυτό». Όμως θεωρεί ότι αυτό που θα χάσουμε είναι «μικρή ποσότητα θραυσμάτων που βρίσκονται κάτω από κάποιες δομές, θραύσματα που ούτως ή άλλως οι αρχαιολόγοι έχουν αφαιρέσει κατά τις ανασκαφές του μετρό σε ποσότητες χιλιάδων τόνων.
Περί αυθεντικότητας
Όσο για το ζήτημα της αυθεντικότητας του μνημείου, που σύμφωνα με κάποιους αρχαιολόγους θα χαθεί ανεπιστρεπτί, ο κ. Κορρές επισημαίνει ότι τα αρχαία που θα επανατοποθετηθούν θα είναι τα ίδια που θα αποσπασθούν και θα μεταφερθούν -και όχι κάποιες απομιμήσεις τους. Όταν του επισημαίνουμε ότι εδώ πρόκειται για ένα ολόκληρο αρχαιολογικό τοπίο με θεμελιώσεις και όχι για κτίσμα με σαφή όρια, απαντά ότι «η στάθμη απόσπασης έχει καθοριστεί από τους αρχαιολόγους και περιέχει και την μεταφορά των θεμελίων στις θέσεις όπου αυτά κρίθηκαν πως περιέχουν πληροφορίες. Ο επισκέπτης δεν θα καταλάβει ότι αυτά βγήκαν και ξανατοποθετήθηκαν. Θα είναι ένας καταπληκτικός αρχαιολογικός χώρος, σε καλύτερη κατάσταση από ότι είναι τώρα, διότι περιοχές που είναι διαλυμένες κατά την επαναφορά θα αναταχθούν σε συνεργασία με την διεύθυνση αναστύλωσης του ΥΠΠΟ ώστε ο χώρος να είναι απόλυτα κατανοητός από τον επισκέπτη. Δεν υφίσταται, θέμα, κακώς υπάρχει ανησυχία».
«Άλλα αρχαία κινδυνεύουν»
Με τη ματιά του αρχιτέκτονα, λέει ότι τα αρχαία της Βενιζέλου «δεν είναι ιδιαίτερα περίτεχνα ούτε περιέχουν δείγματα κάποιας σοβαρής αρχιτεκτονικής, είναι κτίσματα μίας περιόδου παρακμής της πόλης. Η αξία τους είναι κυρίως τοπογραφική και πολεοδομική. Η διασταύρωση της Decumanus Maximus και της κάθετης σε αυτή Cardo που καλύπτονταν από μεγαλοπρεπή κατασκευή από την οποία σώζονται δυστυχώς μόνο μικρά τμήματα των πεσών που την στήριζαν και γι’ αυτό τον λόγο η μη απομάκρυνση του συνόλου αυτού και η επανατοποθέτηση του στην ίδια θέση είναι επιβεβλημένη». Κατά την άποψη του κ. Κορρέ άλλα αρχαία κινδυνεύουν «και απορώ με τους ανησυχούντες για τη Βενιζέλου που αδιαφορούν για το τι θα γίνει με τα άλλα αρχαία της Αγίας Σοφίας και των άλλων σταθμών, τα οποία είναι πολύ πιο μεγάλες δομές και συχνά πολύ πιο περίτεχνα, ελληνιστικά και ρωμαϊκά. Έχουμε αποσπάσει και μεταφέρει περί τα 80 μέτρα μήκος της decumanus maximus από τον σταθμό της αγίας Σοφίας αλλά για αυτά δεν ενδιαφέρεται κανείς τι θα απογίνουν».
Κι αν συμβεί στη Βενιζέλου ό,τι συνέβη στο σταθμό Αγίας Σοφίας, που αποσπάστηκαν τα αρχαία και όταν ήρθε η ώρα της επιστροφής, αποκαλύφθηκε ότι πλέον δεν χωρούσαν; «Δεν υπάρχει περίπτωση να συμβεί στη Βενιζέλου το ίδιο, αυτή την φορά η αρχιτεκτονική μελέτη έχει πλήρως προσαρμοστεί στη συνολική επαναφορά των αρχαιοτήτων και οι εργασίες εξελίσσονται πάνω σε αυτήν την κατεύθυνση», απαντά με κατηγορηματικό τρόπο.