Στην τελική ευθεία για τις εκλογές πρέπει να επιταχύνουμε ακόμη περισσότερο. Είναι η ώρα των μεγάλων λύσεων και όχι του «σταυρού», τονίζει ο Δημήτρης Κούβελας. Ο βουλευτής σε συνέντευξή του στην «ΜτΚ» σημειώνει ότι «η Θεσσαλονίκη γίνεται στην πράξη συνώνυμο της προόδου και της ανάπτυξης», αλλά και ότι εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. Συνεπώς έχουμε ακόμη πολλή δουλειά το επόμενο διάστημα», ενώ για τον ΟΑΣΘ λέει ότι «τα περιθώρια αναβάθμισης είναι πολλά».
Τέλος, σημειώνει ότι ο πρωθυπουργός «με αίσθημα ευθύνης, επιμένει στην άκρως θεσμική στάση για εκλογές στο τέλος της τετραετίας», ενώ για τον ανασχηματισμό ότι «προφανώς το κυβερνητικό σχήμα αποδίδει ικανοποιητικά, οπότε δεν αλλάζει». Προσθέτει πάντως ότι «αν χρειαστεί ο πρωθυπουργός δεν θα διστάσει να προχωρήσει σε οποιαδήποτε διόρθωση».
Κύριε Κούβελα, να ξεκινήσουμε από τα ελληνοτουρκικά που εξακολουθούν να δημιουργούν εντάσεις. Αυτές τις ημέρες ο Ταγίπ Ερντογάν υποστήριξε ότι οι δραστηριότητες που πραγματοποιεί η Ελλάδα είναι αντίθετες όχι μόνο στη Συμφωνία της Λωζάννης, αλλά και στη Συμφωνία του Παρισιού και ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα μάθει σύντομα πως η κυριαρχία αυτών των νησιών δόθηκε παραμένοντας υπό καθεστώς αποστρατικοποίησης. Τι απαντάτε;
Η πρόσφατη προκλητική ρητορική της Τουρκίας για αποστρατιωτικοποίηση των ελληνικών νησιών, σε συνέχεια του μυθεύματος περί «Γαλάζιας Πατρίδας», έχει στόχο να ρίξει λάδι στη φωτιά. Πρόκειται για ακόμη ένα επικοινωνιακό τερτίπι του Προέδρου Ερντογάν απέναντι στο εθνικιστικό εσωτερικό ακροατήριό του, με απώτερο σκοπό την πολιτική του επιβίωση. Ένα είναι βέβαιο! Η Ελλάδα βαδίζει ψύχραιμα και σταθερά στο δρόμο της διεθνούς νομιμότητας και των επιταγών του Δικαίου της Θάλασσας, προτάσσοντας αδιαπραγμάτευτα τα εθνικά συμφέροντα μας. Αντιλαμβάνεστε ότι το κρεσέντο της τουρκικής προκλητικότητας, αποτελεί σπασμωδική αντίδραση της γείτονος χώρας, καθώς τα τελευταία χρόνια έχει να αντιμετωπίσει μία πολύ σωστά δομημένη ελληνική εξωτερική πολιτική, αλλά και έναν Έλληνα Πρωθυπουργό που δεν διστάζει να θέσει σε υψηλούς τόνους το ζήτημα των τουρκικών απειλών, από τις Ευρωπαϊκές Συνόδους Κορυφής, μέχρι το Αμερικανικό Κογκρέσο. Είναι πλέον φανερό ότι, από τα επικίνδυνα κλισέ τύπου «στη θάλασσα δεν υπάρχουν σύνορα», περάσαμε στη χάραξη απαράβατων εθνικών κόκκινων γραμμών, στην τεράστια ενίσχυση των ενόπλων δυνάμεων της χώρας και σε σπουδαίες αμυντικές συμμαχίες με δυνατούς «παίχτες», που κάνουν την Ελλάδα ακόμη πιο ισχυρή.
Ούτε εκλογές ούτε ανασχηματισμός ξεκαθάρισε με σαφήνεια ο πρωθυπουργός. Το σχόλιό σας;
Ο πρωθυπουργός με αίσθημα ευθύνης, επιμένει στην άκρως θεσμική στάση για εκλογές στο τέλος της τετραετίας. Τι καλύτερη απόδειξη, το γεγονός ότι αν και γνωρίζει πως ο δύσκολος χειμώνας πιθανόν θα έχει πολιτικό κόστος για την Κυβέρνηση, το αναλαμβάνει. Το ξεκαθάρισμα του τοπίου ήταν αναγκαίο απέναντι στη διαρκή εκλογολογία, που μόνο κακό κάνει στον τόπο, την ώρα που η μία μεγάλη εξωγενής κρίση διαδέχεται την άλλη. Εμείς με υπευθυνότητα συνεχίζουμε να δίνουμε τη μάχη ενάντια στα μεγάλα προβλήματα του πολίτη και όχι του «σταυρού». Όσο για τον ανασχηματισμό, προφανώς το κυβερνητικό σχήμα αποδίδει ικανοποιητικά, οπότε δεν αλλάζει. Είμαι βέβαιος ότι, αν χρειαστεί, ο πρωθυπουργός δεν θα διστάσει να προχωρήσει σε οποιαδήποτε διόρθωση.
Τι πρέπει στην τελική ευθεία των εκλογών; Ποια είναι τα κυβερνητικά must;
Η κυβέρνηση έχει προχωρήσει σε πολύ μεγάλο βαθμό το σπουδαίο μεταρρυθμιστικό έργο που εξαγγείλαμε προεκλογικά. Στην τελική ευθεία για τις εκλογές επιταχύνουμε ακόμη περισσότερο και ολοκληρώνουμε το πρόγραμμα για το οποίο πήραμε καθαρή εντολή στις εκλογές του 2019. Συμπληρώθηκαν τρία χρόνια διακυβέρνησης της χώρας από τη Νέα Δημοκρατία και είναι πλέον φανερό ότι η Ελλάδα γύρισε σελίδα και η διεθνής εικόνα της χώρας αρχικά αποκαταστάθηκε και στη συνέχεια αναβαθμίστηκε. Από τη μεγάλη ψηφιακή επανάσταση στις υπηρεσίες του δημοσίου, την αναβάθμιση της οικονομίας μας, τις μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία, την αλλαγή του εργασιακού νομοθετικού πλαισίου προς όφελος των εργαζομένων και τα προγράμματα καταπολέμησης της ανεργίας, τις δεκάδες χιλιάδες προσλήψεις στην Υγεία και την Παιδεία, τη στοχευμένη ενίσχυση της κοινωνικής πολιτικής, τη στήριξη με «σοφή» δημοσιονομική και φορολογική πολιτική της μεσαίας τάξης και την προσέλκυση μεγάλων ξένων επενδύσεων, μέχρι τη θωράκιση των ενόπλων δυνάμεων και της εξωτερικής πολιτικής μας. Την ώρα που κάποιοι έχουν στραμμένο το βλέμμα στις επόμενες εκλογές, εμείς κοιτάμε κατάματα τις επόμενες γενιές της πατρίδας.
Ο χειμώνας θα είναι δύσκολος. Ακόμη και η Πρόεδρος της Κομισιόν δεν αποκλείει η Ρωσία να κλείσει την κάνουλα του φυσικού αερίου. Σας προβληματίζει το γεγονός;
Ποιον δεν προβληματίζει; Μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για ένα πρόβλημα ευρωπαϊκό και όχι μόνο ελληνικό. Είναι φανερό ότι βρισκόμαστε στη δίνη μίας παγκόσμιας δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας, για την οποία δεν υπάρχουν εύκολες και «μαγικές» λύσεις. Η ελληνική κυβέρνηση με σοβαρότητα και συνέπεια από την πρώτη στιγμή, όρισε τις εθνικές γραμμές άμυνας για την κοινωνία και την οικονομία μας και συνεχίζουμε. Σας βεβαιώνω ότι περνάμε το μήνυμα για τις ανάγκες που αντιμετωπίζουν οι πολίτες και ο Πρωθυπουργός το λαμβάνει. Θα κάνουμε τα πάντα ενόψει του δύσκολου χειμώνα, προκειμένου να απορροφήσει το κράτος ακόμη μεγαλύτερο μέρος της αύξησης στις τιμές της ενέργειας, στηρίζοντας τα ελληνικά νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις, τους επαγγελματίες και οπωσδήποτε τους πιο ευάλωτους συμπολίτες μας, με κάθε τρόπο. Ήδη, τα μέτρα στήριξης φτάνουν τα 9 δισ. ευρώ και έτσι θα συνεχίσουμε.
Η Ευρώπη πώς πρέπει να αντιδράσει;
Για ακόμη μία φορά μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχουν αντικρουόμενα συμφέροντα. Από τη μία οι βόρειες χώρες που έχουν και τη μεγαλύτερη εξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο και από την άλλη ο νότος, όπου ανήκουμε κι εμείς, και είναι σε καλύτερη θέση ως προς τη διαφαινόμενη επάρκεια. Πρόσφατα, η ελληνική κυβέρνηση αντέδρασε με ένα μεγαλοπρεπές «όχι» στις παράλογες απαιτήσεις βόρειων εταίρων μας για οριζόντια καθολική περικοπή 15% στην κατανάλωση φυσικού αερίου. Μπροστά στην κοινή απειλή, η Ευρώπη οφείλει να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, μακριά από γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και δογματισμούς που θέτουν εμπόδια στην προοπτική διεξόδου. Απαιτείται πρωτίστως ενιαία στρατηγική για την ανεύρεση εναλλακτικών πηγών τροφοδοσίας καυσίμων και αντιμετώπισης της ακρίβειας που προκαλεί η ενεργειακή κρίση.
Να πάμε στα της Θεσσαλονίκης, όπου μπαίνουμε πια σιγά - σιγά σε ρυθμούς ΔΕΘ. Ποιος είναι ο απολογισμός σας για τα τρία χρόνια της κυβέρνησης Μητσοτάκη σε ό,τι αφορά στην ατζέντα της πόλης; Τα πήγε καλά; Πού θα μπορούσε καλύτερα;
Η Θεσσαλονίκη γίνεται στην πράξη συνώνυμο της προόδου και της ανάπτυξης. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει θέσει ως προσωπικό του στοίχημα την ολοκλήρωση των μεγάλων έργων υποδομής για την πόλη μας. Ήδη, πολυεθνικές επιλέγουν τη Θεσσαλονίκη για την εγκατάσταση Ψηφιακών Κέντρων, ανοίγοντας πολλές και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας, την επόμενη 2ετία ολοκληρώνονται μία σειρά σημαντικών έργων υποδομής, το Μετρό προχωρά με ορίζοντα λειτουργίας στα τέλη του 2023, ενώ η ανάπλαση της ΔΕΘ είναι εντός χρόνου. Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης γίνεται πλέον ένα σπουδαίο διαμεταφορικό και εμπορευματικό κέντρο για τα Βαλκάνια αλλά και home port για κρουαζιέρες, το προαστιακό σιδηροδρομικό δίκτυο οριοθετήθηκε και αρχίζει η κατασκευή του, ενώ η Περιφερειακή οδός αναβαθμίζεται με το Flyover. Δυτικά, οι εργασίες για το Μητροπολιτικό Πάρκο Π. Μελά τρέχουν κανονικά, εγκρίθηκαν και αρχίζει η κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων, προχωρά κανονικά η κατασκευή του παιδιατρικού, ενώ χωροθετήθηκε και κλείδωσε η χρηματοδότηση του νέου ογκολογικού νοσοκομείου. Δεν κάνουμε τίποτα λιγότερο από αυτό που αξίζει στους Θεσσαλονικείς. Μην ξεχνάμε όμως ότι «εχθρός του καλού είναι το καλύτερο» κι αυτό αξίζουν οι Θεσσαλονικείς. Συνεπώς έχουμε ακόμη πολλή δουλειά το επόμενο διάστημα.
Ο ΟΑΣΘ -όπως έδειξαν και οι πρόσφατες κινητοποιήσεις- παραμένει το μεγάλο αγκάθι για τους πολίτες, αλλά και για την κυβέρνηση. Τι έφταιξε κατά τη γνώμη σας και τι πρέπει να γίνει άμεσα;
Πριν τρία χρόνια, όταν η ΝΔ έγινε κυβέρνηση, η αστική συγκοινωνία της Θεσσαλονίκης ήταν σε άθλια, τριτοκοσμική κατάσταση! Μόλις 220 λεωφορεία κυκλοφορούσαν στην πόλη. Σήμερα, διαπιστώνουμε σημαντική βελτίωση καθώς ο στόλος υπερδιπλασιάστηκε. Όμως, η Θεσσαλονίκη δεν έχει ακόμη αυτό που της αξίζει και δικαιούται. Τα περιθώρια αναβάθμισης είναι πολλά, ιδίως όσον αφορά την κάλυψη των αναγκών στη δυτική πλευρά της πόλης. Εκκρεμότητες με τους εργαζόμενους πρέπει να διευθετηθούν το συντομότερο. Οικονομικές υποχρεώσεις προς τον συνεταιρισμό «Ηρακλής», ιδιοκτήτη όλων των εγκαταστάσεων που χρησιμοποιεί ο φορέας, πρέπει να τακτοποιηθούν. Αδικίες που προκάλεσε η βίαιη «αποϊδιωτικοποίηση» του Οργανισμού πρέπει να αποκατασταθούν. Η δική μου προσπάθεια προς τον πρωθυπουργό και τον αρμόδιο υπουργό στοχεύει αφενός στην ανάδειξη των προβλημάτων που παραμένουν, αφετέρου το ζήτημα της αστικής συγκοινωνίας της Θεσσαλονίκης να αναβαθμιστεί σε πρώτη προτεραιότητα της κυβέρνησης. Κρίσιμες αποφάσεις για το μέλλον του ΟΑΣΘ και το μοντέλο των αστικών συγκοινωνιών πρέπει να ληφθούν χωρίς άλλη καθυστέρηση!
* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 31.07.2022