Σοβαρότατες παρατυπίες στο δήμο Ωραιοκάστρου διαπίστωσε η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, στον έλεγχο τον οποίο διενήργησε, έπειτα από σχετικές καταγγελίες, για την περίοδο 2019 έως 2021, δηλαδή επί ημερών της σημερινής διοίκησης του Παντελή Τσακίρη. Σύμφωνα με το πόρισμα της ΕΑΔ το οποίο έχει στη διάθεσή της η «Μακεδονία της Κυριακής» οι βαρύτερες παρατυπίες αφορούν τις διαδικασίες απευθείας ανάθεσης και πληρωμής υπηρεσιών συντήρησης και επισκευής οχημάτων και μηχανημάτων έργου. Οι επιθεωρητές οι οποίοι διενήργησαν τον εξονυχιστικό έλεγχο, στο 56 σελίδων πόρισμά τους καλούν τον δήμαρχο να ασκήσει πειθαρχικές διώξεις σε βάρος επτά στελεχών του δήμου. Παράλληλα, όμως, το πόρισμα, έχει αποσταλεί και προς την Εισαγγελία Εφετών Αθηνών προκειμένου να διερευνηθεί εάν εκτός από τις πειθαρχικές ευθύνες υπάρχουν και ποινικές ευθύνες υπαλλήλων, αλλά ενδεχομένως και αιρετών. Εστάλη επίσης και προς τους οικονομικούς εισαγγελείς Θεσσαλονίκης.
Μεταξύ της σωρείας των διαπιστώσεων που περιέχονται στην έκθεση των επιθεωρητών, δύο φέρονται ως οι σημαντικότερες, με το μεγαλύτερο οικονομικό ενδιαφέρον. Η πρώτη αφορά δεκάδες απευθείας αναθέσεις υπηρεσιών συντήρησης και επισκευής οχημάτων και μηχανημάτων έργου, ύψους πολλών χιλιάδων ευρώ, στις οποίες προέβη ο δήμος κατά την τελευταία τριετία, οι οποίες στη συντριπτική τους πλειονότητα αφορούσαν ένα συγκεκριμένο συνεργείο. Η δεύτερη αφορά το γεγονός ότι σχεδόν όλες αυτές οι εργασίες, είτε ανατέθηκαν στο πλαίσιο ενεργών συμβάσεων είτε απευθείας, χωρίς την ύπαρξη σύμβασης - πλαισίου, πληρώθηκαν χωρίς να υπάρχει το προαπαιτούμενο εκ του νόμου, πρωτόκολλο παράδοσης - παραλαβής. Όπως μάλιστα χαρακτηριστικά αναφέρεται στο πόρισμα των επιθεωρητών, αυτό εντοπίζεται κατά την περίοδο της ανάληψης της διοίκησης από το νυν δήμαρχο. Συγκεκριμένα στην έκθεση αναφέρεται ότι «στην προκειμένη περίπτωση η διαδικασία παραλαβής από Επιτροπή παραλαβής των υπηρεσιών συντήρησης και επισκευής οχημάτων και μηχανημάτων έργου καθώς και τα απαραίτητα προς αυτή ανταλλακτικά και η σύνταξη των αντίστοιχων Πρωτοκόλλων Παραλαβής φαίνεται να σταμάτησε να πραγματοποιείται στο τέλος του 2019 και από κει και πέρα και τουλάχιστον έως την 13.12.2021, δεν πραγματοποιούνταν παραλαβή των εργασιών και αγαθών από Επιτροπή».
Ειδικότερα, στην έκθεση αναφέρεται ότι «τρεις αναθέσεις ποσού 8.840,95 ευρώ του έτους 2019, η πληρωμή των οποίων έγινε το 2020, το σύνολο των 157 αναθέσεων υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης οχημάτων και μηχανημάτων έργου, καθώς και της προμήθειας των απαραίτητων γι' αυτές ανταλλακτικών ποσού 226.311,82 ευρώ του έτους 2020 και οι 74 αντίστοιχες αναθέσεις ποσού 118.363 ευρώ του έτους 2021, δεν παρελήφθησαν από αρμόδια προς τούτο Επιτροπή Παραλαβής και το/α πρωτόκολλο/α παραλαβής δεν περιλαμβανόταν στα ελάχιστα απαραίτητα δικαιολογητικά για την εκκαθάριση και πληρωμή των δαπανών». Εν ολίγοις, σύμφωνα με την έκθεση των επιθεωρητών ο δήμος Ωραιοκάστρου πλήρωσε αυτά τα τρία χρόνια για υπηρεσίες επισκευής και συντήρησης οχημάτων και μηχανημάτων έργου, καθώς και προμήθειας των απαραίτητων γι’ αυτές ανταλλακτικών το ποσόν των 353.515,17 ευρώ, δίχως να υπάρχει η σχετική πιστοποίηση από την αρμόδια κατά το νόμο Επιτροπή Παραλαβής για το ότι έγιναν αυτές οι εργασίες και η προμήθεια των ανταλλακτικών. Στην έκθεσή τους οι επιθεωρητές αναφέρουν ότι αυτό «συνιστά παράβαση των οριζόμενων στο άρθρο 200 του νόμου 4412/2016 όπου προβλέπεται ότι ένα εκ των απαραίτητων για την πληρωμή δικαιολογητικών είναι το Πρωτόκολλο Οριστικής Παραλαβής».
Περαιτέρω αναφέρεται ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου δεν μερίμνησαν «ώστε να διενεργηθεί η παραλαβή των παρασχεθεισών υπηρεσιών από την αρμόδια προς τούτο Επιτροπή και κατά την αποστολή των δικαιολογητικών στην Οικονομική Υπηρεσία για εκκαθάριση, ενταλματοποίηση και πληρωμή τους δεν απέστειλαν το ουσιώδες δικαιολογητικό της παραλαβής». Επισημαίνεται, δε, ότι οι υπηρεσίες του δήμου «αναιτιολόγητα κι ενώ πριν τηρούσαν την προβλεπόμενη διαδικασία, προέβησαν στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή και χωρίς να προκύπτει κάποια αλλαγή στην κείμενη νομοθεσία, στην ταύτιση ή και υποκατάσταση του εκδιδόμενου από το ιδιωτικό συνεργείο ‘Δελτίου Τεχνικής Επιθεώρησης και Επισκευής Οχήματος’ αντί του Πρωτοκόλλου Παραλαβής» το οποίο εκδίδεται από την αρμόδια Επιτροπή του δήμου. Δηλαδή, σύμφωνα με όσα προκύπτουν από την έκθεση των επιθεωρητών, ο δήμος πλήρωνε με βάση όσα ανέφερε το συνεργείο που έκανε τις επισκευές.
Με υπόδειξη «από πάνω»
Όπως ανέφερε εγγράφως προς τους ελεγκτές ένα από τα στελέχη του δήμου «μέχρι τον Μάρτιο του 2020 συνέτασα κανονικά Πρωτόκολλα Παραλαβής με τις γνωστές επιτροπές παραλαβής. Σε κάποια φάση μας είπαν από πάνω ότι δεν χρησιμοποιείται αυτός ο τύπος παραλαβής...». Άλλο στέλεχος του δήμου αιτιολόγησε τη μη ύπαρξη των αναγκαίων εκ του νόμου Πρωτοκόλλων Παραλαβής, επικαλούμενη τη μείωση της γραφειοκρατίας!
Όπως προκύπτει από το πόρισμα των επιθεωρητών το έτος 2019 πληρώθηκαν 139 αναθέσεις εκ των οποίων οι 52 αφορούσαν το προηγούμενο έτος. Από τις 139 οι 96 υλοποιήθηκαν από αναδόχους που είχαν σύμβαση παροχής υπηρεσιών συντήρησης και επισκευής οχημάτων με το δήμο. Εξ αυτών, μία συγκεκριμένη εταιρεία υλοποίησε τις 68 (ποσοστό 71%), εισπράττοντας 96.132,03 ευρώ. Οι υπόλοιπες 74 εργασίες δόθηκαν με απευθείας ανάθεση εκ των οποίων οι 66 (ποσοστό 89,2%) στην ίδια πάλι εταιρεία με πριν, η οποία εισέπραξε άλλα 81.015,20 ευρώ.
Το έτος 2021 έγιναν 157 αναθέσεις για συντήρηση οχημάτων και μηχανημάτων έργου. Εξ αυτών οι 87 ανατέθηκαν βάσει ενεργών συμβάσεων και οι υπόλοιπες 70 με απ' ευθείας ανάθεση. Το συνολικό ποσόν ανήλθε στις 226.311,82 ευρώ ενώ και στις δύο περιπτώσεις τη μερίδα του λέοντος πήρε και πάλι η ίδια εταιρεία.
Το έτος 2021 έγιναν 74 ανάλογες αναθέσεις, όλες εκτός συμβάσεων, με απευθείας ανάθεση και συνολικό ποσόν 118.362,95 ευρώ. Εξ αυτών οι 65 (ποσοστό 87,9%) και τζίρο 82.046,06 ευρώ, δόθηκαν και πάλι στην ίδια εταιρεία.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 10.07.2022