Τον «αγώνα» για να τεθούν τα εμβληματικά έργα και οι παρεμβάσεις σε γειτονιές σε τροχιά υλοποίησης εντείνει ο δήμος Θεσσαλονίκης, επιχειρώντας να «κλειδώσει» πόρους για τις μελέτες και την κατασκευή των εμβληματικών έργων, όπως έχει χαρακτηρίσει από την αρχή της θητείας του ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, την ανάπλαση της πλατείας Διοικητηρίου, του άξονα και της πλατείας Αριστοτέλους και την επέκταση της παλιάς παραλίας προς τη θάλασσα με την κατασκευή ξύλινης προβλήτας.
Εκτός από αυτά τα έργα, το τεχνικό πρόγραμμα του δήμου περιλαμβάνει και τη συνέχεια του έργου των ασφαλτοστρώσεων σε, περίπου, 100 δρόμους της πόλης και τις παρεμβάσεις σε γειτονιές.
Ασφαλτοστρώσεις και αναπλάσεις ξεκινούν τον Απρίλιο
Εντός του Απριλίου θα ξεκινήσει η ασφαλτόστρωση 48 δρόμων από το πρόγραμμα των, περίπου, 100 οδών που περιελάμβανε ο σχεδιασμός της διοίκησης Ζέρβα. «Σε μία χρονιά στρώνουμε τους δρόμους που ήθελαν 10 χρόνια», δήλωσε πρόσφατα ο τεχνικός σύμβουλος του δημάρχου, Δημήτρης Μήτρου, μιλώντας στη «ΜτΚ».
Επίσης, αυτόν τον μήνα ολοκληρώνεται η σύμβαση για τις αναπλάσεις σε 17 δρόμους γειτονιών της Ε’ Δ.Κ. και συγκεκριμένα στην περιοχή μεταξύ των οδών Βασιλίσσης Όλγας, Κοσμά Αιτωλού, Δελφών και Πέτρου Συνδίκα, συνολικής έκτασης 220 στρεμμάτων.
Στα τέλη Απριλίου θα ξεκινήσει παρόμοια παρέμβαση στην Τούμπα στην περιοχή, έκτασης 250 στρεμμάτων, που περικλείεται από τις οδούς Απόλλωνος, Αμφιπόλεως και Επιδαύρου μεταξύ του Κήπου του Καλού και του «Τενεκεδένιου» δημοτικού.
Το έργο προβλέπει ράμπες ΑμεΑ, καινούρια πεζοδρόμια, φωτιστικά σώματα τύπου led και αστικό εξοπλισμό, όπως παγκάκια, ενώ θα επισκευαστεί το οδόστρωμα όλων των δρόμων που εντοπίζονται στην ίδια περιοχή και υπολογίζεται να ολοκληρωθεί σε, περίπου, επτά μήνες.
Το ξύλινο deck στην παλιά παραλία
Στις 18 Απριλίου παρήλθε η προθεσμία για την αίτηση συμμετοχής στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ιδεών για την επέκταση της παλιάς παραλίας προς τη θάλασσα (σ.σ. το λεγόμενο deck) και τις επόμενες εβδομάδες αναμένονται τα αποτελέσματα, ώστε οι πολίτες να πάρουν και μία γεύση από τις προσεγγίσεις που θα βραβευτούν.
Όπως αναφέρεται στη σχετική τεχνική περιγραφή του διαγωνισμού, η περιοχή µελέτης εκτείνεται σε µήκος 1.100 µέτρων περίπου από την 1η προβλήτα του ΟΛΘ µέχρι τον Λευκό Πύργο, ενώ κατά πλάτος περιλαµβάνει το πλάτος του σηµερινού παραλιακού πεζοδρόµου – κρηπιδώµατος και της προτεινόµενης επέκτασης µε αναστρέψιµη κατασκευή επί πασσάλων, της οποίας το πλάτος και το εξωτερικό περίγραµµα αποτελούν ζητούµενα του διαγωνισµού εντός του εύρους µεταξύ 5-10 µέτρων που προτείνει ο δήµος Θεσσαλονίκης.
Οι διαγωνιζόµενοι µπορούν να συµπεριλάβουν στην πρότασή τους και όλο το πλάτος της Λεωφόρου Νίκης, λαµβάνοντας ωστόσο υπόψη ότι η αναστρέψιµη ξύλινη κατασκευή θα πρέπει να µπορεί να υλοποιηθεί και χωρίς άλλη παρέµβαση στη Λεωφόρο Νίκης. 4
Αναλυτικότερα, το αντικείµενο του διαγωνισµού περιλαµβάνει το σχεδιασµό ενός «καταστρώµατος», επί πασσάλων µε ξύλινο κατάστρωµα, σε όλο το µήκος και κατ’ επέκταση του παραλιακού πλακόστρωτου, το οποίο θα επιτρέπει την οµαλή και ασφαλή κίνηση των πεζών, τη δυνατότητα στάσης και απόλαυσης του ηλιοβασιλέµατος και της θαλασσινής αύρας (που σήµερα δυσχεραίνεται λόγω του µικρού πλάτους του χώρου και του συνωστισµού), την προσέγγιση µικρών σκαφών και τη συναρµογή της ζώνης περιπάτου µε τις µελλοντικές στάσεις της θαλάσσιας συγκοινωνίας, ενός έργου συµπληρωµατικού προς άλλα µεταφορικά έργα της πόλης.
Το έργο, συµπληρωµένο µε φωτισµό ειδικών προδιαγραφών και τον απαραίτητο εξοπλισµό, θα διατηρήσει τον χαρακτήρα και τα ιστορικά χαρακτηριστικά της Παλιάς Παραλίας, ενώ παράλληλα θα αποτελέσει ένα προνοµιακό χώρο συνάντησης της πόλης µε το νερό, έναν «εξώστη» κοινωνικής επαφής και αναψυχής, που σήµερα έχει απόλυτη ανάγκη το ιστορικό κέντρο για να αναπνεύσει, σημειώνεται στην τεχνική περιγραφή.
Σύμφωνα με την τελευταία, οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό κλήθηκαν να λάβουν υπ' όψιν στον σχεδιασμό τους την τεχνοτροπία των αναπλάσεων που έχουν ολοκληρωθεί στην πλατεία Φαναριωτών και τις μελέτες που έχουν προκριθεί για τις αναπλάσεις στον άξονα της Γούναρη, της Αριστοτέλους και στην πλατεία Ελευθερίας, ώστε να υπάρχει ομοιογένεια.
Έρχεται η ανάπλαση στην περιοχή του Ιπποκρατείου
Ο διαγωνισμός για την ανάδειξη του εργολάβου έχει προκηρυχθεί και η εκτίμηση της διοίκησης του δήμου είναι ότι το αργότερο το φθινόπωρο θα ξεκινήσουν οι εργασίες ανάπλασης στην περιοχή πέριξ από το Ιπποκράτειο νοσοκομείο.
Το κόστος του έργου θα ανέλθει σε 1,9 εκατομμύριο ευρώ, αφορά την αναβάθμιση της περιοχής, τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και της απρόσκοπτης λειτουργίας του νοσοκομείου και στις οδούς Κλεάνθους, Μιαούλη, Σόλωνος, Σταματοπούλου, Αλ. Φλέμινγκ, Βαρ. Χιρς και Κρίτωνος.
Με την ανάπλαση πεζοδρομίων και οδοστρωμάτων μπροστά στο Ιπποκράτειο επί της οδού Κωνσταντινουπόλεως και στις οδούς Κλεάνθους, Μιαούλη, Σόλωνος, Σταματοπούλου, Αλ. Φλέμινγκ, Βαρ. Χιρς και Κρίτωνος, θα εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη πρόσβαση και λειτουργία του νοσοκομείου, αλλά και η αναβάθμιση της συγκεκριμένης περιοχής, όπως εκτιμούν οι αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου.Διαβεβαιώσεις για την πλατεία Διοικητηρίου και την Αριστοτέλους
Μόλις στις 16 Απριλίου, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης δήλωνε σε εφημερίδα ότι η δημόσια εταιρεία Εγνατία Οδός Α.Ε. εκπονεί τις μελέτες για την ανάπλαση της πλατείας Διοικητηρίου μετά την προγραμματική σύμβαση που είχε υπογραφεί στο τέλος του 2020 μεταξύ της Εγνατίας Οδού Α.Ε. του δήμου και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Η δημοπράτηση του έργου οριοθετείται στο τέλος του τρέχοντος έτους, ενώ όπως πρόσθεσε ο κ. Ζέρβας, το έργο θα ολοκληρωθεί τους πρώτους μήνες του 2025.
Ο κ. Μήτρου από την άλλη σημείωνε στη «ΜτΚ» ότι αυτή την περίοδο θα γίνει η ανάθεση των μελετών για την ανάπλαση της πλατείας και του άξονα της Αριστοτέλους, ώστε όπως είπε και ο δήμαρχος οι μελέτες να ολοκληρωθούν αρχές του 2023 και αφού προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την κατασκευή, οι εργασίες να αρχίσουν τους πρώτους μήνες του 2024 και να διαρκέσουν για, περίπου, 12 μήνες.
Στην τελική ευθεία το «λίφτινγκ» των βυζαντινών τειχών
Μέσα στο καλοκαίρι πρόκειται να ξεκινήσει η εργολαβία για την «ανανέωση» του χώρου παράλληλα των βυζαντινών τειχών. Το έργο προβλέπει ότι θα κατασκευαστούν περιπατητικές διαδρομές, θα αλλάξει η όψη του πρασίνου και θα εγκατασταθούν νέα φωτιστικά σώματα.
Η εργολαβία στα Κάστρα, δηλαδή στην οδό Επταπυργίου, θα έχει διάρκεια 13 μήνες και βασικός στόχος είναι η αναβάθμιση της περιοχής μέσω της ανάδειξης του τείχους, της δημιουργίας ενός λειτουργικού κοινόχρηστου χώρου και της διατήρησης της ιστορικής μνήμης των νεώτερων χρόνων (δια της επανάχρησης των προσφυγικών κτισμάτων που σώζονται μέχρι σήμερα στον χώρο), όπως ορίζει η σχετική μελέτη.
Παρότι η αναφορά στην ιστορική μνήμη της περιοχής μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω της διατήρησης των αρχικών κτιρίων που σώζονται ακόμη και αποτελούν τυπικά δείγματα προσφυγικής κατοικίας και έχουν κριθεί διατηρητέα, δυστυχώς μέχρι να τελεσφορήσουν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες και να ξεκινήσει το έργο, κατέρρευσαν έξι από τα 15 συνολικά κτίρια.
Το καλοκαίρι ο ανάδοχος για τη διάνοιξη της Αγίου Δημητρίου
Εντός του καλοκαιριού αναμένεται να προκύψει ο ανάδοχος για το έργο διάνοιξης της Αγίου Δημητρίου από τη συμβολή της με την Κατσιμίδη μέχρι και τη Μήλου.
Στο πλαίσιο του έργου προβλέπονται εργασίες οδοποιίας, αντικαταστάσεις φωτιστικών σωμάτων και ανανέωση του πρασίνου. Επίσης θα τοποθετηθεί φανάρι στους κόμβους της Αγίου Δημητρίου με την Κατσιμίδη καθώς και με τη Λαμπράκη.