Το… δρόμο του Ταμείου Ανάκαμψης που δημιουργήθηκε για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του κορονοϊού παίρνουν συγκεκριμένα έργα, όπως δρόμοι, κτίρια και παρεμβάσεις για την αντιπλημμυρική θωράκιση περιοχών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, έργα που παραμένουν στα… σχέδια εδώ και δεκαετίες ολόκληρες. Την ίδια ώρα, ένα φάντασμα από το παρελθόν, αυτό της υποθαλάσσιας οδικής αρτηρίας έρχεται πάλι στο προσκήνιο.
Με την πάροδο των ετών οι Θεσσαλονικείς και οι πολιτικοί προϊστάμενοι του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ακόμα διχάζονται, όπως παλιά διχάστηκε η πόλη της Θεσσαλονίκης για την υποθαλάσσια που επρόκειτο να ξεκινήσει να κατασκευάζεται το 2007 με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης των εργασιών το 2011, έργο που ωστόσο ακυρώθηκε το 2009. Η ηγεσία του υπουργείου κρατά «κλειστά τα χαρτιά» της, προς το παρόν με τις πληροφορίες να αναφέρουν πως ο υπουργός Κώστας Καραμανλής δεν είναι διατεθειμένος να «πετάξει» 160.000.000 ευρώ, όπως ορίστηκε το ποσό της αποζημίωσης προς τον ανάδοχο, χωρίς να μείνει κάποιο έργο στην πόλη.
Αποζημίωση ή έργο;
Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ» στην πρόσφατη συνάντηση με τον Απόστολο Τζιτζικώστα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής τον ενημέρωσε για την αποζημίωση που θα πρέπει να καταβάλει το ελληνικό δημόσιο στην ανάδοχο εταιρεία εντός του 2021, ποσό που ισοδυναμεί με το μισό ποσό του συνολικού κόστους κατασκευής του έργου. Στη συνάντησή τους, ο κ. Καραμανλής ανέφερε στον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας την αρχική του ένσταση, να πεταχτούν δηλαδή με δική του υπογραφή στο… Θερμαϊκό Κόλπο τόσα εκατομμύρια ευρώ και να μη μείνει τίποτα για την πόλη και σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ», ζήτησε την άποψή του. Η ενημέρωση του κ. Καραμανλή προς τον κ. Τζιτζικώστα ήταν, όπως μαθαίνουμε, σύντομη και δεν αναφέρθηκε καμία πλευρά σε λεπτομέρειες.
Στη συνάντηση τονίστηκε πως υπάρχει προβληματισμός ως προς τη σκοπιμότητα του έργου, εάν δηλαδή σήμερα εξυπηρετεί τις ίδιες ανάγκες με την περίοδο που αποφασίστηκε η κατασκευή του, καθώς από τότε μέχρι σήμερα έχουν αλλάξει πολλά -έχει κατασκευαστεί η Νέα Παραλία Θεσσαλονίκης, ενώ σύμφωνα με τους αρχικούς σχεδιασμούς του έργου, για να κατασκευαστεί η υποθαλάσσια θα πρέπει η Νέα Παραλία να χωριστεί στα δύο, καθώς προβλέπεται ο δρόμος να περνά από εκεί, στο ύψος περίπου του Μακεδονία Παλλάς.
«Με την παλιά χάραξη το έργο δεν εξυπηρετεί τα σημερινά δεδομένα» ανέφερε στη «ΜτΚ» στέλεχος της ΠΚΜ. Επίσης συζητήθηκε το γεγονός ότι το έργο έχει διχάσει στο παρελθόν την κοινωνία της πόλης και ενδεχομένως να φέρει νέες αντιδράσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες, στις σκέψεις των επιτελών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι να δοθούν τα χρήματα στον ανάδοχο, ωστόσο να υπάρξει και κάποιο έργο.
Προορίζονται για το Ταμείο Ανάκαμψης
Την ίδια ώρα, στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ανασύρουν φακέλους και μελέτες των μεγάλων έργων στους επτά νομούς που εδώ και χρόνια λιμνάζουν, προκειμένου αυτά να προταθούν στο υπουργείο και να ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης. «Το Ταμείο Ανάκαμψης είναι μία μεγάλη ευκαιρία για τη χώρα και για την Κεντρική Μακεδονία. Μέχρι τις 15 Οκτωβρίου θα έχουμε να παρουσιάσουμε έναν πολύ συγκεκριμένο οδικό χάρτη για σημαντικά μεγάλα έργα που θα αλλάξουν την όψη της Κεντρικής Μακεδονίας» δήλωσε κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην πόλη ο κ. Καραμανλής.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα έργα με ώριμες μελέτες που θα μπορέσουν να προταθούν προς ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης είναι κυρίως έργα οδοποιίας, όπως για παράδειγμα η παράκαμψη των Γιαννιτσών και η παράκαμψη της Χαλκηδόνας, με τον συνολικό προϋπολογισμό των δύο παρακάμψεων να ανέρχεται σε 220.000.000. Επίσης, έργο ώριμο είναι και εκείνο της κατασκευής του οδικού άξονα Σκύδρας-Νάουσας, έργο προϋπολογισμού περίπου 90.000.000, αλλά και η κατασκευή του Διοικητηρίου της Ημαθίας, ένα έργο προϋπολογισμού 25.000.000. Σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση του αντιπεριφερειάρχη Ημαθίας, Κώστα Καλαϊτζίδη «η περίπτωση της ανέγερσης του κτιρίου σε έκταση περίπου 40 στρεμμάτων, στην περιοχή του νέου Δικαστικού Μεγάρου, στη Βέροια, βρίσκεται σε εξέλιξη και απομένουν τα τυπικά για τη διαδικασία παραχώρησης (στην ΠΕ Ημαθίας) της συγκεκριμένης δημόσιας έκτασης που ανήκει στο υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να ακολουθήσουν οι διαδικασίες υλοποίησης του έργου». Στα προς ένταξη έργα περιλαμβάνεται και εκείνο της κατασκευής του φράγματος της Καλής ή αλλιώς φράγματος Αλμωπαίου, στην περιοχή της Έδεσσας, ένα έργο τεράστιας σημασίας με προϋπολογισμό περίπου 50.000.000. Εκτιμάται πως η κατασκευή του φράγματος θα αρδεύσει δεκάδες χιλιάδες στρέμματα στις πεδιάδες Αλμωπίας, Σκύδρας και Γιαννιτσών. Επίσης, όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά άνθρωποι της ΠΚΜ θα επιδιωχθεί να ενταχθούν συγκεκριμένα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας αλλά και κτιριακά.
Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας εκτιμούν πως στο Ταμείο Ανάκαμψης θα μπορέσουν να συμπεριληφθούν και τα έργα κατασκευής περίπου 40 σχολείων που προγραμματίζει να κατασκευάσει μέσω ΣΔΙΤ, με τη συμμετοχή του δημοσίου να ανέρχεται συνολικά στα 150.000.000. Άγνωστο παραμένει εάν θα μπορέσουν να προταθούν και εντέλει να πάρουν το πράσινο φως έργα συντηρήσεων δρόμων που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια αλλά και ασφαλτοστρώσεις.
«Με τα παραπάνω οδικά έργα ολοκληρώνεται το δίκτυο των εθνικών δικτύων. Όλες οι πρωτεύουσες νομών θα συνδέονται με το εθνικό δίκτυο εθνικών στάνταρς», υποστηρίζει στη «ΜτΚ» ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων, Πάρις Μπίλλιας. «Αναμένεται να κατατεθούν έργα και προτάσεις που είναι σημαντικά για την αναβάθμιση περιοχών όπως είναι η Πέλλα. Θα αντιμετωπιστούν χρόνια προβλήματα περιοχών της Κεντρικής Μακεδονίας», τονίζει ο κ. Μπίλλιας.
Βασική προϋπόθεση, όπως έχει γίνει γνωστό είναι το 70% των παραπάνω έργων και ενδεχομένως ορισμένα ακόμα έργα, με ώριμες μελέτες, να έχουν συμβασιοποιηθεί μέχρι το 2022. Αν και τα παραπάνω έργα φαίνεται πως ταιριάζουν στο προφίλ των έργων που μπορούν να ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης, σύμφωνα με τη διαδικασία θα υπάρξει αξιολόγησή τους σε εθνικό επίπεδο και στη συνέχεια κάθε πρόταση των χωρών θα αξιολογηθεί αυστηρά από τα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα και επιτροπές. «Ως περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχουμε καταθέσει στο υπουργείο τις προτάσεις για ένταξη σημαντικών έργων, που όμως είναι ρεαλιστικά και έχουν ιδιαίτερη σημασία για την Κεντρική Μακεδονία. Συζητήσαμε για έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης και συντήρησης του οδικού δικτύου και οφείλω να πω ότι το υπουργείο είναι δίπλα μας από την πρώτη στιγμή στηρίζοντας τη μεγάλη προσπάθεια που καταβάλλουμε» δήλωσε ο κ. Τζιτζικώστας αναφορικά με το ζήτημα μετά το πέρας της συνάντησής του με τον υπουργό Κώστα Καραμανλή στις 2 Σεπτεμβρίου.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 12-13 Σεπτεμβρίου 2020