Ένα κρίσιμο 5μηνο θα μεσολαβήσει από την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, μέχρι την έναρξη της 35ετίας , κατά την οποία η διαχείριση και λειτουργία του άξονα και των τριών κύριων καθέτων του, θα γίνεται από την εταιρεία ειδικού σκοπού/spv, που θα ιδρύσει το σχήμα των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και EGIS PROJECTS.
Η έγκριση του σχεδίου σύμβασης παραχώρησης, από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ήταν ένα μεγάλο, θετικό βήμα, σε ένα διαγωνισμό που έχει πολυχρονίσει, αν μάλιστα αναλογιστούμε ότι ο προτιμητέος επενδυτής είχε ανακηρυχθεί από το ΤΑΙΠΕΔ τον Αύγουστο του 2021. Ωστόσο, μένουν ακόμη σημαντικές προς εκτέλεση ενέργειες, πέραν της υπογραφής της σύμβασης και της κύρωσής της από τη Βουλή.
Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτη, αποτελεί μνημονιακή απαίτηση, η οποία για να ικανοποιηθεί είχε εκκινήσει διαγωνισμός, το φθινόπωρο του 2016, με πολλά όμως και δύσκολα προαπαιτούμενα.
Τα θέματα που πρέπει να τακτοποιηθούν στο επόμενο διάστημα, συζητήθηκαν, σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr , στη συνάντηση εργασίας που είχαν εχθές στα γραφεία της Εγνατίας Οδού Α.Ε., ο υπουργός και ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ.κ. Σταϊκούρας και Ταχιάος, με τον πρόεδρο της Εταιρείας κ. Γιώργο Κωνσταντόπουλο και τον διευθύνοντα σύμβουλο κ. Κωνσταντίνο Κουτσούκο.
Έχοντας την έγκριση του σχεδίου Σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, θα ακολουθήσουν η υπογραφή της σύμβασης και η κύρωσή της από τη Βουλή. Εν τούτοις, υπάρχουν ακόμη ζητήματα που πρέπει να κλείσουν, όπως η έκδοση ΚΥΑ για την αύξηση των τελών διοδίων από 0,03ευρώ/χλμ, σε 0,04ευρώ/χλμ ( ζήτημα που είναι το απλούστερο όλων), αλλά και η αδειοδότηση των σηράγγων από τη Δ.Α.Σ., σηράγγων που κυρίως βρίσκονται στο Δυτικό Τμήμα του άξονα, σύμφωνα με τις ισχύουσες σήμερα απαιτήσεις ασφαλείας.
Για να αρχίσει να τρέχει ο χρόνος της παραχώρησης, θα πρέπει μετά την υπογραφή της σύμβασης και σε διάστημα πέντε (5) μηνών, να εκτελεστεί ο τεκμηριωμένος έλεγχος των περίπου 1.000 χλμ. ( οριζόντιου άξονα και τριών καθέτων), ώστε να γίνει η παράδοση και παραλαβή της Εγνατίας.
Η διετής σύμβαση με ΤΕΡΝΑ και INTRAKAT
Εν τω μεταξύ, να σημειωθεί, ότι πριν λίγες ημέρες υπογράφηκαν δύο μεγάλες συμβάσεις, ύψους 156 εκατ., μεταξύ Εγνατίας Οδού Α.Ε. και των ΤΕΡΝΑ και INTRAKAT, με τις δύο τεχνικές εταιρείες να αναλαμβάνουν για διετία τη συντήρηση και λειτουργία του άξονα ( Δυτικό Τμήμα η ΤΕΡΝΑ, Ανατολικό η INTRAKAT).
Στα αντικείμενα του έργου περιλαμβάνεται και η βελτίωση όλων των έργων πολιτικού μηχανικού και των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων του αυτοκινητοδρόμου και των καθέτων αξόνων του – ανοικτής οδοποιίας και σηράγγων.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού που είχε διενεργηθεί από την Εγνατία Οδό Α.Ε., αν ο παραχωρησιούχος του άξονα, δεν επιθυμεί τη συνέχιση της διετούς εργολαβίας συντήρησης, τότε αυτή μπορεί να καταγγελθεί από την Εγνατία Οδό Α.Ε., αζημίως για το Ελληνικό Δημόσιο.
Η επόμενη ημέρα για την Εγνατία Οδό ΑΕ
Το κύριο θέμα που απασχολεί τη διοίκηση και τους εργαζομένους της Εγνατίας Οδού Α.Ε., είναι το εάν θα έχει μέλλον η τεχνική εταιρεία του Δημοσίου, την επομένη της παραχώρησης.
Η εποχή των μεγάλων οδικών έργων, έχει περάσει για τη χώρα μας, ενώ και το ανθρώπινο δυναμικό της Ε.Ο.Α.Ε., έχει μειωθεί σημαντικά, σε περίπου 105-110 άτομα και, δεν προβλέπεται να αυξάνεται, αν ληφθεί υπόψη η μεγάλη υποστελέχωση άλλων τεχνικών εταιρειών δημοσίου συμφέροντος.
Να σημειωθεί ότι στα προηγούμενα χρόνια, μεγάλος αριθμός μηχανικών της ΕΟΑΕ μετατάχθηκε στην Ελληνικό Μετρό Α.Ε. και σε άλλες τεχνικές εταιρείες και υπηρεσίες του Δημοσίου, ενώ στη συνέχεια πολλοί μηχανικοί στράφηκαν και στον ιδιωτικό τομέα καθώς η υπάρχουσα έλλειψη, βελτίωσε τα επίπεδα των αμοιβών.
Η E.O.A.E θα επιδιώξει να αναλάβει την εποπτεία του παραχωρησιούχου, αντί και αυτή να ανατεθεί στη Διεύθυνση 17 του ΥΠΟΜΕ. Επίσης, υπάρχουν μελετημένα τα υπολειπόμενα τμήματα του οδικού άξονα Δράμα- Καβάλα, όπως και τα υπολειπόμενα τμήματα στον οδικό άξονα Ξάνθη- Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα, έργα που θα μπορούν να αναληφθούν εάν ενταχθούν στο ΕΣΠΑ 2021-2027. Επίσης, συζητείται η αναβάθμιση του κόμβου Νέων Μουδανιών, έργου επίσης μελετημένου.
Στην παρούσα φάση η Εταιρεία είναι η διευθύνουσα υπηρεσία για το έργο σύνδεσης του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με τον ΠΑΘΕ, τη Σήραγγα της Κλεισούρας, το πρώτο τμήμα ( Σταυρός – Κρηνίδες) του άξονα Δράμα- Καβάλα , όπως επίσης του άξονα Ξάνθη- Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα, του οποίου το βόρειο τμήμα, Δημάριο- Σύνορα, έχει ανατεθεί στην ΑΚΤΩΡ.