Υπογράφηκε τελικά, σήμερα το απόγευμα, η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, η πιο πολυσυζητημένη, ίσως και δυσκολότερη, σύμβαση παραχώρησης που διαχειρίστηκε το ΤΑΙΠΕΔ στα τελευταία χρόνια, στο πλαίσιο των μνημονιακών δεσμεύσεων που ανέλαβε η χώρα.
Το Ελληνικό Δημόσιο και το ΤΑΙΠΕΔ, περαίωσαν μία μαραθώνια διαγωνιστική διαδικασία, που ξεκίνησε πριν περίπου οκτώ χρόνια, πήρε αναβολές επί αναβολών για να μπει τελικά, στη τελική, οριστική, φάση της ολοκλήρωσής της. Επόμενο ήταν, στην υπογραφή της σύμβασης, να δοθεί πανηγυρικός χαρακτήρας, αν και δεν έχουν πάψει οι επικρίσεις αφ’ ενός για την ιδιωτικοποίηση ενός ολοκληρωμένου έργου που κατασκευάστηκε με δημόσιους και ευρωπαϊκούς πόρους και, αφ’ ετέρου, για την μη δημοσιοποίηση των οικονομικών όρων της σύμβασης (αντιδράσεις από πολιτικά κόμματα).
Αφού λοιπόν στο «παρά μηδέν» υπογράφηκε και δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ η ΚΥΑ για την αύξηση των τελών διοδίων, στην Εγνατία Οδό, από 0,03 ευρώ/χλμ, σε 0,04 ευρώ/χλμ , προχώρησε η «ιδιωτικοποίηση» του οδικού άξονα της Εγνατίας Οδού και των τριών κύριων καθέτων {Σιάτιστα – Ιεροπηγή / Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα – Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη-Σέρρες-Προμαχώνας), αλλά, ακόμη δεν ολοκληρώθηκε.
Στους επόμενους πέντε μήνες, θα πρέπει να κυρωθεί η σύμβαση από τη Βουλή, όπως επίσης να γίνει και το δυσκολότερο προαπαιτούμενο για την ολοκλήρωση της συναλλαγής, δηλαδή ο τεκμηριωμένος έλεγχος για την υπογραφή του πρωτοκόλλου παράδοσης – παραλαβής αυτών των περίπου 1.000 χλμ. δρόμου, που θα αναλάβει να λειτουργεί και να διαχειρίζεται για 35 χρόνια ο ιδιώτης επενδυτής.
Ο διαγωνισμός για την Εγνατία ξεκίνησε το 2016, ενώ ο προτιμητέος επενδυτής, δηλαδή το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ- EGIS, είχε ανακηρυχθεί τον Αύγουστο του 2021. Ωστόσο, χρειάστηκε να περάσουν δυόμισι χρόνια, για να υπογραφεί η σύμβαση, επειδή πολλές ήταν οι προϋποθέσεις που έπρεπε να ικανοποιηθούν, για να αλλάξει χέρια ο συγκεκριμένος οδικός άξονας, ενώ οι εργαζόμενοι της"Εγνατία Οδός Α.Ε.", όπως και μερίδα του πολιτικού κόσμου, δεν έπαυσαν να αντιδρούν στην ιδιωτικοποίηση.
Οι υπογραφές «έπεσαν», αλλά ως και σήμερα εκκρεμούν οι αδειοδοτήσεις πολλών σηράγγων που είχαν κατασκευαστεί με παλαιότερες προδιαγραφές ασφαλείας, κάτι που ανήκει στην ευθύνη της Δ.Α.Σ., όπως και η λειτουργία δύο πλευρικών σταθμών, σε Χαλάστρα και Μάλγαρα.
Στο επόμενο πεντάμηνο, θα πρέπει λοιπόν να κλείσουν τα «παρελκόμενα» της σύμβασης, ώστε ως το τέλος Αυγούστου, ο παραχωρησιούχος να καταβάλλει το τίμημα των 1,35 δις. ευρώ ( μειωμένο λόγω αύξησης των επιτοκίων, κατά 170 εκατ. ) και να εγκατασταθεί στο έργο ώστε να αρχίσει να τρέχει η 35ετής διάρκεια της παραχώρησης.
Επενδύσεις από τον ιδιώτη
Η «Νέα Εγνατία Οδός» , με το που αναλάβει τον άξονα, θα πρέπει προγραμματίσει σειρά σημαντικών επενδύσεων που υπολογίζονται σε 420 εκατ. ευρώ και πλέον.
Ένα μεγάλο μέρος των επενδύσεων αφορά την αναβάθμιση σε κλειστό αυτοκινητόδρομο του τμήματος Χαλάστρα – Πολύκαστρο, μήκους 44 χλμ., στον κάθετο άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι και το τμήμα Χριστός – Κ. Αμπέλα του κάθετου άξονα Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας ( σε αυτό διαπλάτυνση για κατασκευή ΛΕΑ, σε μήκος 10 χλμ).
Επίσης, ο ιδιώτης θα πρέπει να προχωρήσει σε έργα βαριάς συντήρησης του οδικού άξονα και πιθανές σημειακές επεμβάσεις σε γέφυρες και σήραγγες ενώ οπωσδήποτε θα πρέπει να κατασκευάσει και ΣΕΑ, Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών, αφού σήμερα, ο αυτοκινητόδρομος στερείται στο μεγαλύτερο μήκος του, αυτούς τους απαραίτητους σταθμούς.
Σε όλη τη διάρκεια της παραχώρησης, οι επενδύσεις που προβλέπεται ότι θα χρειαστεί να υλοποιηθούν, θα αγγίξουν ίσως και τα 2 δις. ευρώ.