Μάχη με το χρόνο προκειμένου να φτάσουν έγκαιρα στο εκάστοτε σημείο κλήσης ασθενή και από κει στο νοσοκομείο δίνουν καθημερινά οι διασώστες του ΕΚΑΒ στη Θεσσαλονίκη, λόγω του κυκλοφοριακού χάους που επικρατεί στην πόλη τους τελευταίους δύο μήνες από τις εργασίες για το fly over.
Γιατροί και διασώστες κρούουν των κώδωνα του κινδύνου για την απελπιστική κατάσταση που επικρατεί στον Περιφερειακό αλλά και σε δρόμους του κέντρου της πόλης, κυρίως κατά τις ώρες αιχμής.
Εργαζόμενοι στο ΕΚΑΒ τονίζουν ότι ο χρόνος που απαιτείται για να μεταβεί ένα ασθενοφόρο σε κάποια κλήση και ο χρόνος μεταφοράς ασθενών στο νοσοκομείο έχει -λόγω των έργων- τριπλασιαστεί.
«Η κατάσταση είναι τραγική» αναφέρει ο Πρόεδρος Εργαζομένων του ΕΚΑΒ Θεσσαλονίκης, Κοσμάς Τερζίδης, υποστηρίζοντας πως καθημερινά ο ίδιος και οι συνάδελφοι του δίνουν μία τιτάνια μάχη με το χρόνο για να σώσουν ανθρώπινες ζωές.
«Ξεκίνησα τις προάλλες από Κορδελιό να πάω ένα επείγον περιστατικό στο νοσοκομείο Παπανικολάου, η ώρα ήταν 12.00 με 13.00 το μεσημέρι. Μπροστά στο Παπαγεωργίου μέχρι τον κόμβο της Ευκαρπίας χρειάστηκα 30 ολόκληρα λεπτά ούτως ώστε να κατορθώσω να περάσω. Ευτυχώς που όταν μπορέσαμε εν τέλει να περάσουμε με το ασθενοφόρο και παραδώσαμε τον άνθρωπο, δεν κινδύνεψε η ζωή του αλλά αυτά τα λεπτά της καθυστέρησης θα μπορούσαν να αποβούν μοιραία, όχι μόνο για αυτόν αλλά για οποιονδήποτε ασθενή βρίσκονταν στην κατάσταση του. Είχαν φρακάρει τα πάντα και δεν κουνιόταν τίποτα. Δεν μπορούσαμε να κάνουμε τίποτα και δε μπορούμε να κάνουμε τίποτα για την κατάσταση που αντιμετωπίζουμε καθημερινά και εγώ και οι συνάδελφοι μου. Πραγματικά λύσεις στον ορίζοντα δε βλέπουμε», δηλώνει ο πρόεδρος.
Ο κύριος Τερζίδης τονίζει πως έχει ζητηθεί από τη διοίκηση του ΕΚΑΒ, από τους βουλευτές όλων των κομμάτων της Θεσσαλονίκης η ενίσχυση της υπηρεσίας με νέα οχήματα και διασώστες αλλά και η δημιουργία μιας ακόμη ΛΕΑ στο περιφερειακό την οποία θα χρησιμοποιούν αποκλειστικά τα ασθενοφόρα ούτως ώστε να μην υπάρχουν αυτές οι καθυστερήσεις. Όμως μέχρι στιγμής η υπηρεσία έχει ενισχυθεί μόνο με τρεις μηχανές για πρώτες βοήθειες.
Σύμφωνα με τον κύριο Τερζίδη, στις περισσότερες των περιπτώσεων, για να ανοίξει η κυκλοφορία και να κινηθεί πιο γρήγορα ένα ασθενοφόρο, χρειάζεται η συνδρομή της τροχαίας. «Είμαστε ακόμα στην αρχή του έργου και αν δεν υπάρξουν μέτρα τώρα, είναι πολύ δύσκολο να μην θρηνήσουμε ανθρώπινες ζωές για τα επόμενα 4 χρόνια μέχρι την ολοκλήρωσή του», τονίζει καταλήγοντας ο κύριος Τερζίδης.
Να εφημερεύουν περισσότερα από ένα νοσοκομεία για επείγοντα και υπερεπείγοντα περιστατικά
«Μόνο όποιος βρεθεί στην ανάγκη του ΕΚΑΒ μπορεί να αντιληφθεί το πρόβλημα», ξεκαθαρίζει ο κύριος Γεώργιος Κοντός, ο οποίος είναι συντονιστής στο κέντρο του ΕΚΑΒ στη Θεσσαλονίκη.
Ο κύριος Κοντός υποστηρίζει ότι όλα τα νοσοκομεία αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα καθυστερήσεων, όμως στο νοσοκομείο Παπαγεωργίου η κατάσταση είναι ακόμη πιο δύσκολη και εκεί παρατηρούνται οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις. Όταν το νοσοκομείο Παπαγεωργίου εφημερεύει και υπάρχει για παράδειγμα, μία κλήση από τα ανατολικά, τότε το πρόβλημα μεγαλώνει, διότι το ασθενοφόρο πρέπει να μεταβεί από τα ανατολικά προς τα δυτικά όπου είναι και η τοποθεσία του νοσοκομείου. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να διασχίσει όλο τον περιφερειακό και κυρίως τα σημεία στα οποία παρατηρούνται οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις στην κίνηση των οχημάτων.
«Αυτό είναι ένα πρόβλημα το οποίο συμβαίνει σε όλα τα νοσοκομεία που εφημερεύουν, όταν το περιστατικό είναι στην άλλη πλευρά της πόλης», εξηγεί.
Ο κ. Κοντός θεωρεί πως μια λύση για αντιμετώπιση της κατάστασης, θα ήταν τα μεγάλα νοσοκομεία Παπαγεωργίου, Παπανικολάου, ΑΧΕΠΑ και Ιπποκράτειο να εφημερεύουν κάθε μέρα για τα επείγοντα και υπερεπείγοντα περιστατικά, τουλάχιστον για την πρώτη διάγνωση. Έτσι θα μειώνονταν κατακόρυφα οι χρόνοι μεταφοράς, αφού θα υπήρχαν νοσοκομεία σε πολύ κοντινή απόσταση από οποιοδήποτε σημείο κλήσης. Τα υπόλοιπα νοσοκομεία επίσης θα μπορούσαν να λειτουργούν ως επικουρικά. Για να συμβεί αυτό όμως, απαιτείται μεγαλύτερο προσωπικό, κάτι που δεν υπάρχει στα σχέδια του αρμόδιου υπουργείου, όπως αναφέρει.
Σε ερώτηση για το αν αναγκάζονται κάποια από τα νοσοκομεία να ανακατευθύνουν περιστατικά σε άλλα, ο συντονιστής διευκρινίζει πως αυτό είναι αδύνατο να συμβεί διότι υπάρχει πρόβλημα στις εφημερίες. «Όταν εφημερεύει το Παπαγεωργίου δεν μπορεί να ανακατευθύνει ένα περιστατικό για παράδειγμα στο ΑΧΕΠΑ, διότι το ΑΧΕΠΑ εκείνη τη μέρα δεν εφημερεύει και άρα δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί ο ασθενής», εξηγεί.
Τα προβλήματα δεν να απαντώνται μόνο στο κομμάτι της μεταφοράς ασθενών αλλά και στο συντονισμό. Λόγω των καθυστερήσεων, οι κλήσεις στο συντονιστικό κέντρο έχουν αυξηθεί κατακόρυφα. Ειδικά όταν εφημερεύει το νοσοκομείο Παπανικολάου, ο όγκος των κλήσεων τριπλασιάζεται διότι οι καθυστερήσεις είναι ακόμη πιο μεγάλες σε ένα νοσοκομείο που ούτως ή άλλως και πριν το Fly Over παρατηρούνταν καθυστερημένες διακομιδές.
Γεώργιος Κοντός: Ασθενείς επιλέγουν να περιμένουν πότε εφημερεύει νοσοκομείο δίπλα τους για να γλιτώσουν το χρόνο μεταφοράς
Ένα σημαντικό πρόβλημα επίσης το οποίο ανακύπτει για τους πολίτες της Θεσσαλονίκης είναι η πρακτική κάποιων ασθενών η οποίοι χρήζουν άμεσης φροντίδας αλλά δεν τον γνωρίζουν, να προτιμούν να μη μεταβούν σε εφημερεύον νοσοκομείο το οποίο βρίσκεται μακριά από τον κατοικίας τους, ούτως ώστε να γλιτώσουν τον χρόνο μεταφοράς τους. Έτσι περιμένοντας να εφημερεύσει νοσοκομείο κοντά στο σπίτι τους, επιβαρύνουν περισσότερο την υγεία τους με όλες τις τραγικές συνέπειες που μπορεί να ενέχει μια τέτοια πρακτική.
Διευθύντρια του παραρτήματος ΕΚΑΒ Θεσσαλονίκης: Δεν υπάρχει καταγεγραμμένο περιστατικό εγκλωβισμού ασθενοφόρου
Στον αντίποδα όλων των παραπάνω, η διευθύντρια του ΕΚΑΒ στο παράρτημα Θεσσαλονίκης, κυρία Χριστίνα Καραμπελίδου, υποστηρίζει πως προς το παρόν η υπηρεσία δεν αντιμετωπίζει κάποιο τεράστιο πρόβλημα, αφού δεν έχει καταγραφεί κάποιο περιστατικό εγκλωβισμού μονάδας ή μεγάλης καθυστέρησης. Χαρακτηρίζει μάλιστα ως «υπερβολές» τα όσα ακούγονται τελευταία για εγκλωβισμούς ασθενοφόρων και εξηγεί πως αν κάποιο περιστατικό είχε υποπέσει στην αντίληψη της, θα το δημοσιοποιούσε η ίδια, διότι προέχει η υγεία των ασθενών.
Η διευθύντρια αναφέρει πως οποιαδήποτε στιγμή το ασθενοφόρο βρεθεί σε κίνηση μέχρι στιγμής, τα οχήματα στο άκουσμα της σειρήνας, «ανοίγουν» δεξιά και αριστερά και έτσι η διασώστες του ΕΚΑΒ μπορούν να περνούν εύκολα.
Πρόβλημα ωστόσο όπως υποστηρίζει η ίδια, παρατηρείται στη μετακίνηση των εργαζομένων από το σπίτι τους στη δουλειά τους καθώς κατά τις πρωινές ώρες, η κίνηση είναι αυξημένη και έτσι υπάρχουν κάποιες καθυστερήσεις στην έναρξη της εργασίας τους.
Δύο νέες βάσεις του ΕΚΑΒ στην πόλη
Η κυρία Καραμπελίδου παραδέχεται πως η παρούσα, είναι μία κατάσταση η οποία ενέχει σαφώς κάποιες καθυστερήσεις στο κομμάτι μεταφοράς των ασθενών, όμως αυτές δεν είναι πολύ μεγάλες σε σχέση με την περίοδο πριν την έναρξη των εργασιών για το FlyOver.
Ωστόσο ξεκαθαρίζει πως το EKAB, δρώντας προληπτικά αποφάσισε τη δημιουργία 2 νέων βάσεων σε διαφορετικά σημεία της πόλης για να αποφευχθεί η όποια καθυστέρηση. Μέσα σε αυτή την εβδομάδα δημιουργείται μία νέα βάση στο παλαιό Νοσοκομείο 424, όπου θα σταθμεύουν 1 έως 2 ασθενοφόρα. Αυτό θα μειώσει τους χρόνους αντίδρασης για παροχή βοήθειας στο κέντρο της πόλης.
Παράλληλα, μία ακόμη βάση θα δημιουργηθεί στο γήπεδο του Κεραυνού Αγίου Παύλου στον περιφερειακό, που θα διαθέτει ένα δίκυκλο και ένα ασθενοφόρο. Αυτό θα βοηθήσει στο να υπάρχει ταχύτερη πρόσβαση στον περιφερειακό και να αποφεύγονται οι καθυστερήσεις που υπάρχουν σήμερα όταν φεύγει ασθενοφόρο από τη βάση στην Πυλαία, που χρησιμοποιείται για περιστατικά στα ανατολικά της πόλης.