Συμπληρώνετε αυτές τις ημέρες δύο μήνες παρουσίας στο υπουργείο Τουρισμού ως υφυπουργός. Πώς ήταν η εκκίνηση σε μία περίοδο που ήταν γεμάτη από γεγονότα;
Δυναμική, όπως ακριβώς είναι και η τουριστική ανάπτυξη στην Ελλάδα. Ο τουρισμός στην Ελλάδα έχει μπει στη σωστή τροχιά και καταγράφει διαρκώς αύξηση και στα ποιοτικά και στα ποσοτικά του χαρακτηριστικά. Η πρόκληση στο υπουργείο Τουρισμού είναι να εδραιώσουμε την Ελλάδα ως τον παγκόσμιο ελκυστικό προορισμό, αξιοποιώντας τον πλούτο της και να ακολουθήσουμε την κατεύθυνση που έχουμε επιλέξει: της ανάπτυξης, της βιωσιμότητας και της αειφορίας. Δρομολογήσαμε και ξεκινήσαμε να υλοποιούμε προγράμματα και πρωτοβουλίες, ώστε ο τουρισμός να είναι καταλύτης της ανάπτυξης
Ποιες είναι οι εκτιμήσεις για τη χρονιά που διανύουμε; Επιβεβαιώνεται η άποψη ότι θα έχουμε αύξηση των αφίξεων και των εσόδων σε σχέση με το 2019 με διψήφιο νούμερο;
Με βάση τα μέχρι τώρα στοιχεία οι τουριστικές εισπράξεις για το πρώτο εξάμηνο του 2023 ανήλθαν σε 6,17 δισ. ευρώ, ξεπερνώντας τα 4,98 δισ. ευρώ του 2022 αλλά και τα 5,41 δισ. ευρώ του 2019. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί πως παρατηρείται και αύξηση των εισπράξεων ανά άφιξη, η οποία οφείλεται στην ενίσχυση του μεριδίου αγοράς των τουριστών που προέρχονται από τις «παραδοσιακές» χώρες προέλευσης, όπως είναι η Γαλλία, η Γερμανία και οι ΗΠΑ. Η Ελλάδα κάνει πρωταθλητισμό στον τουρισμό. Και αν ρωτήσει κάποιος έναν πρωταθλητή για το μέγεθος της προσπάθειας που καταβάλλει για να είναι κάθε επίδοσή του καλύτερη από την προηγούμενη, θα καταλάβει την τεράστια επιτυχία του ελληνικού τουρισμού να είναι κάθε χρόνο ψηλότερα. Συνεπώς, και η φετινή τουριστική χρονιά παρουσιάζει δυναμική πορεία.
Στην επιτυχία που είναι πολυπαραγοντική, συμμετέχουν οι μοναδικές ομορφιές της Ελλάδας, η ακούραστη προσπάθεια του υπουργείου, η οικονομική-πολιτική σταθερότητα της χώρας που ευνοεί τις επενδύσεις, αλλά και την έμφαση που δίνει ο πρωθυπουργός σε αυτό το δυναμικό κομμάτι της οικονομίας.
Υπάρχει κάποια έκπληξη στα νούμερα από τις αφίξεις ξένων τουριστών; Κάτι που δεν περιμένατε είτε προς τα επάνω είτε προς τα κάτω;
Όλοι οι δείκτες επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις για μία ακόμη ανοδική χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό. Μετά τη συλλογή και επεξεργασία των ποσοτικών και ποιοτικών στοιχείων της θερινής περιόδου που δείχνει να επιμηκύνεται προς έναν αναλογικά δυναμικό Σεπτέμβριο, θα μπορούμε να δούμε και αριθμητικά τις εκπλήξεις της φετινής χρονιάς.
Ο δωδεκάμηνος τουρισμός ήταν πάντα στους στόχους των ελληνικών κυβερνήσεων. Τι περιμένετε για το τελευταίο τετράμηνο του 2023;
Πράγματι, παραμένει προτεραιότητα. Η Ελλάδα δεν είναι μόνο καλοκαίρι, νησιά και θάλασσα. Υπάρχουν εκατοντάδες ενδιαφέροντες προορισμοί γεμάτοι ιστορία, παραδόσεις, λαογραφία, δρώμενα. Υπάρχουν χειμερινά θέρετρα, διαδρομές περιπάτου, ιαματικές πηγές, ιστορικά μοναστήρια, οινοποιεία, κρυμμένοι θησαυροί σε όλη την Ελλάδα. Στόχος μας είναι με τις ειδικές μορφές τουρισμού: ιατρικό, αθλητικό, ορειβατικό, προσκυνηματικό, συνεδριακό, αγροτουρισμό, γαστρονομικό, οινοτουριστικό, κ.ά. να επιμηκύνουμε την τουριστική περίοδο όλο το χρόνο. Και πάντα σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες να αυξάνουμε διαρκώς την ελκυστικότητα και ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος, παρέχοντας υπηρεσίες υψηλής ποιότητας.
Σημαντικό γεγονός που έλαβε διεθνείς διαστάσεις ήταν οι πολλές πυρκαγιές του καλοκαιρού στη χώρα μας. Φοβάστε ότι θα επηρεάσουν την πορεία του τουρισμού για το επόμενο διάστημα;
Οι πυρκαγιές είναι η μικρή εικόνα ενός μεγαλύτερου προβλήματος που λέγεται κλιματική κρίση και που πλέον εκδηλώνεται με ακραίες φυσικές καταστροφές σε ολόκληρο τον πλανήτη. Το μείζον ερώτημα είναι πλέον η επίπτωση που θα έχει η κλιματική κρίση στον τρόπο που θα επιλέγουν οι τουρίστες τους προορισμούς τους. Και αυτό ασφαλώς είναι μία πολύ σημαντική συζήτηση για τις χώρες, όπως είναι και η Ελλάδα, που έχουν τουριστική βιομηχανία.
Θέλω να πιστεύω, πως η Ελλάδα θα μείνει στην κορυφή της λίστας των προορισμών όλων των επισκεπτών. Είναι πολιτική προτεραιότητα και του υπουργείου και της κυβέρνησης να διαφυλάξει τον ελληνικό τουρισμό. Ενδεικτικά θα σας πω ότι ως υπουργείο Τουρισμού λειτουργήσαμε με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα ώστε η Ρόδος, να επανεκκινηθεί άμεσα. Πήραμε πρωτοβουλίες άμεσης προώθησης του νησιού διεθνώς και επιβεβαιώθηκε η ορθότητα του σχεδιασμού μας: σε σύντομο χρονικό διάστημα από την άρση της έκτακτης ανάγκης στο νησί, εταιρείες-κολοσσοί, όπως η TUI και η jet2holidays, ανακοίνωσαν ότι επανεκκινούν τα οργανωμένα ταξίδια προς τη Ρόδο.
Με την ευκαιρία: Σας ικανοποίησε η απόδοση των κρατικής μηχανής στη φετινή μάχη κατά των πυρκαγιών; Γιατί ακούστηκαν πολλές ενστάσεις.
Ο σχεδιασμός για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών βασίζεται σε κάποια δεδομένα. Όταν οι συνθήκες είναι ακραίες, οι εστίες πολλές και υπάρχουν επιβεβαιωμένοι εμπρησμοί, δεν υπάρχει μαγικός τρόπος αντιμετώπισής τους. Η δύναμη της φωτιάς υπερβαίνει και τα μέσα πυρόσβεσης και τον ηρωισμό των πυροσβεστών και των κατοίκων. Αυτό έγινε φέτος στη Ρόδο και στον Έβρο και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Υπήρξε στιγμή με 670 εστίες πυρκαγιάς. Καμία χώρα στον κόσμο δεν μπορεί να διαχειριστεί ένα τέτοιο φαινόμενο.
Κάθε δευτερόλεπτο του καλοκαιριού είμαστε όλοι στην ύψιστη ετοιμότητα. Δυστυχώς οι κλιματολογικές συνθήκες επιβαρύνουν δραματικά το έργο της πυρόσβεσης. Για παράδειγμα, η πυρκαγιά του Έβρου είναι ο ορισμός της ΜΕΓΑ-πυρκαγιάς. Αυτό είναι πρωτοφανές ιστορικά, δεν έχει ξανασυμβεί ποτέ στην Ελλάδα. Και σε αυτό πρέπει να προστεθεί και ο ανθρώπινος παράγοντας: η Πυροσβεστική έχει προχωρήσει από τον Μάιο, σε συνολικά 119 συλλήψεις για εμπρησμό από αμέλεια και 27 από πρόθεση. Να θυμίσω πως μετά τις αλλαγές της Νέας Δημοκρατίας στον Ποινικό Κώδικα, η εκ δόλου πρόκληση πυρκαγιάς σε δάσος αποτελεί κακούργημα. Σε ό,τι αφορά την πολιτική κριτική της αντιπολίτευσης για μειωμένα κονδύλια στην Τοπική Αυτοδιοίκηση για έργα πυροπροστασίας, σύμφωνα με στα στοιχεία, για το πρόγραμμα καθαρισμού δόθηκαν 150 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ για τα εναέρια μέσα πάνω από 80 εκατ. ευρώ ενώ έχει εκπονηθεί ένα μεγάλο, πρωτοφανές ιστορικά, πρόγραμμα πρόληψης, καθαρισμών ζωνών και διαπλατύνσεων.
Ταυτόχρονα δε λείπουν και οι φωνές που ζητούν προστασία σε φαινόμενα υπερτουρισμού, αλλά και σε περιπτώσεις αισχροκέρδειας σε νησιά που δυσφημούν τη χώρα μας. Πώς σκέφτεστε να τα αντιμετωπίσετε;
Ο υπερτουρισμός αποτελεί ένα διεθνές φαινόμενο, μία νέα πρόκληση που θα χρειαστεί να αντιμετωπίσουμε και εμείς ως χώρα. Πρόκειται για μία δύσκολη άσκηση ισορροπίας, αφού πρέπει να βρούμε το σημείο εκείνο που η αύξηση των επισκεπτών σταματά να παράγει όφελος για τον ελληνικό τουρισμό και ασφαλώς να λάβουμε υπόψη τις ήπιες φωνές των τοπικών κοινωνιών. Χρειάζεται να διαχειριστούμε με ιδιαίτερη προσοχή τη νέα αυτή πραγματικότητα, χωρίς υπερβολικά μέτρα και ακραίες προτάσεις, ώστε να μετατρέψουμε ένα ποσοτικό πρόβλημα σε μία ευκαιρία ποιοτικής αναβάθμισης του ελληνικού τουρισμού. Θα εξετάζουμε την κάθε περίπτωση μεμονωμένα, θα την αξιολογούμε και θα την αντιμετωπίζουμε.
Σε ό,τι αφορά τα φαινόμενα αισχροκέρδειας , έχουμε αποδείξει ότι αντιμετωπίζονται με αυστηρότητα από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς.
Πάμε στα της Θεσσαλονίκης: FlyOver και Μετρό είναι τα έργα must για την πόλη. Για το πρώτο υπάρχουν εσχάτως αντιδράσεις φορέων αλλά και κατοίκων ότι θα δημιουργήσει κυκλοφοριακά προβλήματα, για το δεύτερο η επιθυμία όλων να μην καθυστερήσει άλλο. Τι λέτε επ’ αυτών;
Ο FlyOver είναι ένα τεράστιο έργο και αποτελεί μία απολύτως αναγκαία κυκλοφοριακή παρέμβαση για τη Θεσσαλονίκη, η οποία καλείται καθημερινά να διαχειριστεί έναν τεράστιο αριθμό οχημάτων, αφού στα οχήματα των κατοίκων της πόλης προστίθενται και αυτά όσων διέρχονται για άλλους προορισμούς με αποτέλεσμα την υπερφόρτωση του οδικού δικτύου. Δεν υπάρχει έργο που να μη δημιουργεί όχληση κατά τη διάρκεια της κατασκευής του. Είμαι βέβαιη πως θα ρυθμιστούν όλα με τρόπο που θα προκαλέσει την μικρότερη δυνατή ταλαιπωρία για τους οδηγούς.
Σε ό,τι αφορά το Μετρό Θεσσαλονίκης (τους 13 σταθμούς), προγραμματίζεται να αποδοθεί στους πολίτες το 2024, αλλάζοντας το τοπίο στις αστικές μετακινήσεις. Αμέσως μετά θα δοθεί και το τμήμα της Καλαμαριάς, ενώ μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να οριστικοποιηθεί και η βορειοδυτική χάραξη της επέκτασης του Μετρό για να εξυπηρετηθούν πολυπληθείς δήμοι του πολεοδομικού συγκροτήματος. Η Θεσσαλονίκη θα έχει από τα πιο σύγχρονα Μετρό της Ευρώπης και οι επεκτάσεις του θα προχωρήσουν πολύ πιο γρήγορα με βάση και τη συνολική εμπειρία κατασκευής του έργου.
Τον Οκτώβριο θα έχουμε αυτοδιοικητικές εκλογές. Η ΝΔ έχει ανακοινώσει τη στήριξή της στον Απόστολο Τζιτζικώστα για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και τον Κωνσταντίνο Ζέρβα για τον κεντρικό δήμο. Πώς βλέπετε αυτές τις δύο μάχες;
Δεν βλέπω καμία μάχη. Βλέπω δύο ισχυρές αυτοδιοικητικές υποψηφιότητες με προσφορά έργου, με όραμα και προτάσεις για την Περιφέρεια και τον δήμο. Και θεωρώ πως αυτό θα αποτυπωθεί και στο εκλογικό αποτέλεσμα. Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται τη μέγιστη ισχύ από το άθροισμα των δυνάμεων της πολιτείας, της περιφέρειας και του δήμου για να τρέξει γρήγορα μπροστά. Η Θεσσαλονίκη είναι βασικό μέρος ενός μεγάλου εθνικού σχεδιασμού, με δεκάδες έργα υποδομών και ανάπτυξης και η διαπιστωμένα καλή συνεργασία των συντελεστών αυτής της προσπάθειας θα αυξήσει το αποτέλεσμα για την πόλη και την ευρύτερη περιοχή.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 03.09.2023