Στο ρεπορτάζ με τίτλο «Οι επισκέπτες στην Ελλάδα εμφανίζονται ελλιπώς ενημερωμένοι για τον κίνδυνο καύσωνα, προειδοποιούν οι διασώστες» που υπογράφει η Έλενα Σμιθ, η εφημερίδα σημειώνει ότι την τελευταία εβδομάδα ξεκίνησαν τρεις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης για τουρίστες που χάθηκαν κατά τη διάρκεια περιπάτων σε απομακρυσμένα νησιά, συμπεριλαμβανομένης μιας για τον δημοφιλή τηλεοπτικό παρουσιαστή Μάικλ Μόσλεϊ, ο οποίος βρέθηκε νεκρός στο νησί της Σύμης.
Ο Μόσλεϊ ξεκίνησε εν μέσω πολύ υψηλών θερμοκρασιών για έναν περίπατο που εξελίχθηκε μοιραία, όταν πήρε λάθος διαδρομή και κατέληξε να κάνει μια «απίστευτη ανάβαση», όπως είπε η σύζυγός του μέσα από δύσβατους λόφους. Παρά τις εντατικές έρευνες, στις οποίες μετείχαν περιπολικά σκάφη, δύτες, ελικόπτερα, πυροσβέστες, αστυνομικοί, drone και ειδικά εκπαιδευμένος σκύλος, χρειάστηκαν πέντε ημέρες για να εντοπιστεί η σορός του. Η ζέστη εκτιμάται ότι έπαιξε καθοριστικό ρόλο στον θάνατό του.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ
«Παρεκκλίνουν από τον δρόμο»
Τις τελευταίες ημέρες, οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης κλήθηκαν επίσης σε δύο άλλα απομακρυσμένα νησιά, τη Σάμο και την Αμοργό, για να αναζητήσουν έναν ηλικιωμένο Ολλανδό και έναν Αμερικανό υπήκοο που εξαφανίστηκαν σε μονοπάτια πεζοπορίας.
Ο 59χρονος Έρικ Κάλιμπετ, συνταξιούχος αστυνομικός από το Λος Άντζελες και τακτικός επισκέπτης της Αμοργού, εθεάθη για τελευταία φορά την Τρίτη να κάνει μόνος του πεζοπορία στο κυκλαδίτικο νησί. Είχε ξεκινήσει στις 7 το πρωί για πεζοπορία τεσσάρων ωρών, σε μια ημέρα που η θερμοκρασία είχε προγραμματιστεί να ξεπεράσει τους 37 βαθμούς Κελσίου. Μέχρι αργά την Πέμπτη, σχεδόν 48 ώρες αφότου ο φίλος με τον οποίο έμενε μαζί ειδοποίησε την αστυνομία για τη μη επιστροφή του, ο 59χρονος εξακολουθούσε να αγνοείται. Η τελευταία γνωστή επαφή του θεωρείται ότι ήταν ένα μήνυμα που έστειλε από το κινητό του τηλέφωνο στην αδελφή του.
Μια επιχείρηση έρευνας στη Σάμο -στην οποία συμμετείχαν μια ομάδα διάσωσης, τέσσερα drone ένας σκύλος ανιχνευτής που είχε μεταφερθεί από την Αθήνα και ένα ελικόπτερο της υπηρεσίας συνόρων της Frontex της ΕΕ- απέτυχε επίσης να βρει τον 74χρονο Ολλανδό υπήκοο, ο οποίος είχε ομοίως ξεκινήσει μια πεζοπορία πέντε ωρών όταν εξαφανίστηκε.
Ο Δημήτρης Κατατζής, επικεφαλής της ομάδας διάσωσης της Σάμου, δήλωσε ότι οι αποστολές συχνά γίνονται πιο δύσκολες επειδή οι τουρίστες, που συχνά αγνοούσαν τους κινδύνους, «παρεκκλίνουν από τον δρόμο» για να δουν τοποθεσίες και στη συνέχεια χάνονται. «Χθες είδαμε ένα ζευγάρι [αλλοδαπών] να περπατάει σε ένα μονοπάτι στους 41 βαθμούς Κελσίου χωρίς καπέλα», δήλωσε στα τοπικά μέσα ενημέρωσης. «Αψηφά τη λογική».
Στην πρώτη γραμμή της κλιματικής έκτακτης ανάγκης η Ελλάδα
Η Ελλάδα, όπως αναφέρει η βρετανική εφημερίδα, βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της κλιματικής έκτακτης ανάγκης, ενώ καταγράφει όλο και πιο υψηλές θερμοκρασίες, με ρεκόρ τους 48 βαθμούς Κελσίου που κατέγραψε το καλοκαίρι του 2023.
Φέτος, καταγράφονται ήδη ρεκόρ υψηλών θερμοκρασιών τον Ιούνιο. Αρκετά σχολεία έκλεισαν, το υπουργείο Πολιτισμού αναγκάστηκε να κλείσει την Ακρόπολη και άλλους αρχαιολογικούς χώρους για τους επισκέπτες. Εθελοντές του Ερυθρού Σταυρού έχουν μοιράσει χιλιάδες δωρεάν μπουκάλια νερό και το δημαρχείο της Αθήνας έχει δημιουργήσει σταθμούς ψύξης. Στα Χανιά, στην Κρήτη, ο υδράργυρος έφτασε τους 44,5 βαθμούς Κελσίου την Πέμπτη.
Αιτήματα για καλύτερη συντήρηση και σήμανση των μονοπατιών
Η ακραία ζέστη και οι κίνδυνοι που εγκυμονεί εγείρουν αιτήματα για καλύτερη συντήρηση και σήμανση των μονοπατιών.
«Θα ήθελα να δω περισσότερες κάμερες ασφαλείας και τον φωτισμό αυτών των μονοπατιών», δήλωσε ο δήμαρχος Σύμης, Ελευθέριος Παπακαλοδούκας . «Αν υπάρχει ένα μάθημα που πρέπει να πάρουμε από την τραγωδία του θανάτου του Μόσλεϊ είναι ότι αυτά τα μονοπάτια πρέπει να φροντίζονται καλύτερα, ώστε να μην χάνονται οι άνθρωποι». Ο παρουσιαστής του BBC δεν είχε μαζί του κινητό, όταν ξεκίνησε τον περίπατό του.
Οι τοπικοί αξιωματούχοι ζήτησαν επίσης να υπάρξει καλύτερη ενημέρωση των τουριστών. Ένας δημοτικός σύμβουλος στη Χίο ανέφερε ότι οι πεζοπορικοί σύλλογοι σε απομακρυσμένες περιοχές που έχουν την τεχνογνωσία και την ικανότητα να βελτιώνουν τα μονοπάτια θα πρέπει να υποστηρίζονται καλύτερα οικονομικά και τεχνολογικά, ώστε να διασφαλίζεται ότι τα μονοπάτια είναι λιγότερο επικίνδυνα.