Στη ψηφιακή εποχή περνά το Κέντρο Διαλογής Θεσσαλονίκης των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) με την εκσυγχρόνιση των μέσων διανομής και την χρήση τεχνητής νοημοσύνης. Από τις 9 Σεπτεμβρίου στο κέντρο των ΕΛΤΑ στο Ωραιόκαστρο θα αναλάβουν δράση υπερσύχρονα ρομπότ με δυνατότητα διαλογής περίπου 3.000 δεμάτων την ώρα.
Πώς δουλεύουν τα ρομπότ
Τα ρομπότ των ΕΛΤΑ αποτελούν ένα σύστημα, το πρώτο της κατηγορίας του στην Ευρώπη, που αξιοποιεί τεχνολογίες Τεχνητής Νοημοσύνης για τη διαχείριση των αντικειμένων με υπέρ-υψηλή ταχύτητα και ασφάλεια. Μετά το κέντρο διαλογής στο Κρυονέρι, ήδη έχουν εγκατασταθεί στο Ωραιόκαστρο και τις επόμενες ημέρες θα είναι πλήρως επιχειρησιακά.
«Τα 45 μίνι - ρομπότ του Ωραιοκάστρου, έχουν ταχύτητα διαλογής περίπου 3.000 δεμάτων την ώρα. Κινούνται πάνω σε μία ‘έξυπνη πίστα’ και καθοδηγούνται από τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης, χωρίς το παραμικρό σφάλμα. Η τεχνολογία τους επιτρέπει να μεταφέρουν από έναν απλό φάκελο, μέχρι ένα δέμα βάρους 10 κιλών, να τα ζυγίσουν αυτόματα και να τα στείλουν με απόλυτη ακρίβεια στον σάκο του παραλήπτη για άμεση αποστολή, εξυπηρετώντας ταυτόχρονα 120 ταχυδρομικούς κωδικούς. Χάρη στην υψηλή τεχνολογία, η ρομποτική εγκατάσταση αναγνωρίζει όλα τα βασικά στοιχεία από το κάθε αντικείμενο ή πακέτο, ενώ στη συνέχεια, το μίνι ρομπότ, το μεταφέρει στον ταχυδρομικό σάκο προορισμού και επιστρέφει για να παραλάβει το επόμενο» περιγράφει για τη λειτουργία τους ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Γιώργος Κωνσταντόπουλος.
Σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντόπουλο, τα ρομποτάκια μπορούν να λειτουργούν αδιάκοπα για 4 ώρες χάρη στην μπαταρία τους, ενώ η επαναφόρτιση τους διαρκεί μόνο 4 λεπτά. Όσο για το ανθρώπινο δυναμικό που εργάζεται στα ΕΛΤΑ, δεν κινδυνεύει λόγω των υπερσύγχρονων μέσων. «Το ανθρώπινο δυναμικό μας δεν επηρεάζεται από την επανάσταση αυτή. Παραμένει το ίδιο. Απλώς η εργασία του γίνεται πιο ασφαλής, COVID-free, πιο αποδοτική, πιο καθαρή και αθόρυβη, πιο ευχάριστη. Κάτι που κάνει πιο αποδοτικές και τις υπηρεσίες των ΕΛΤΑ προς το κοινό» σημειώνει ο κ. Κωνσταντόπουλος.
Αποστολή με drones το επόμενο βήμα
Ωστόσο, ο ψηφιακός μετασχηματισμός των ΕΛΤΑ, δεν σταματά στα ρομποτάκια. Το επόμενο βήμα είναι η αποστολή αλληλογραφίας και μικροδεμάτων σε αστικά κέντρα αλλά και δυσπρόσιτες περιοχές με drones. Οι πρώτες δοκιμές αναμένεται να γίνουν μέσα στους επόμενους μήνες.
«Υπάρχει η προοπτική αποστολών με drones, σε ένα ευρύτερο project που δρομολογείται από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Εμείς, ως ΕΛΤΑ, εξετάζουμε σε συνεργασία με μεγάλο όμιλο του εξωτερικού όλο το εύρος των πιθανών εφαρμογών της χρήσης drones ώστε να προχωρήσουμε σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα στους αμέσως επόμενους μήνες. Όπως έχει ήδη καταγραφεί από την ανάλυσή μας, οι χρήσεις των drones μπορούν να αφορούν τόσο τα αστικά κέντρα, όσο και την περιφέρεια, ιδιαίτερα για τη διανομή αντικειμένων σε απομακρυσμένες ή δυσπρόσιτες περιοχές» δηλώνει ο Γιώργος Κωνσταντόπουλος.
Όσα θα παρουσιάσουν στην 86η ΔΕΘ
Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία αναμένεται να έχουν μία δυνατή παρουσία στην 86η ΔΕΘ, όπου θα παρουσιάσουν όλα τα νέα και έξυπνα εργαλεία τους. Εκτός από τη ρομποτική εγκατάσταση στο Ωραιόκαστρο, για πρώτη φορά θα συστήσουν στο κοινό και τον Ψηφιακό Ταχυδρόμο.
«Ο Ψηφιακός Ταχυδρόμος, δεν είναι απλώς ένας ταχυδρόμος της ψηφιακής εποχής, αλλά ένα ευρύτερο πακέτο υπηρεσιών, στην υπηρεσία του πολίτη. Περιλαμβάνει, καταρχήν τον διανομέα, ο οποίος θα έχει πλέον στη διάθεσή του σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία που θα του δίνουν σχεδόν απεριόριστες δυνατότητες. Αυτός θα είναι εφοδιασμένος με συσκευές PDA, που θα έχουν ενσωματωμένη λειτουργία πληρωμών POS (tap & pay) και οι οποίες θα επικοινωνούν με την mobile εφαρμογή του πελάτη για ανέπαφες αποστολές. Με τον τρόπο αυτό, εκτός από τη διαχείριση της ταχυδρομικής αποστολής, οι διανομείς μας θα μπορούν να εισπράττουν, να πληρώνουν, ή να αντιπαραβάλλουν οποιαδήποτε παραγγελία, λογαριασμό ή υπηρεσία» αποκαλύπτει ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ, ενώ στην 86η ΔΕΘ θα υπάρχει αναλυτική ενημέρωση για όλες τις δυνατότητες.
Το δεύτερο εργαλείο που θα παρουσιάσουν είναι οι «Έξυπνες Θυρίδες». «Τα ΕΛΤΑ PickUps, θα δίνουν την δυνατότητα στους πολίτες να παραδίδουν ή να παραλαμβάνουν το δέμα, το πακέτο, ή την αλληλογραφία του 24 ώρες το 24ωρο - 7 ημέρες την εβδομάδα και όλα τα ελέγχουν μέσω ειδικής εφαρμογής. Οι πελάτες μας θα μπορούν να επιλέγουν την παράδοση ή την παραλαβή, μέσω ειδικής εφαρμογής, και θα ειδοποιούνται μέσω αυτής για τον χρόνο που το πακέτο τους θα φτάνει στο σημείο εξυπηρέτησης» εξηγεί ο κ. Κωνσταντόπουλος. Αρχικά θα τοποθετηθούν στον εξωτερικό χώρο καταστημάτων ΕΛΤΑ και σε επιλεγμένα σημεία σε όλη την Ελλάδα και στη συνέχεια στόχος είναι να αποτελούν φυσική συνέχεια του δικτύου ακόμα και στις πιο απομακρυσμένες περιοχές.
Η συνεργασία με την Αmazon και η επόμενη ημέρα
«Είναι σαν να κάνουμε ένα άλμα από την εποχή της ατμομηχανής, στην εποχή της ηλεκτροκίνησης και της αυτόνομης οδήγησης» λέει χαρακτηριστικά για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των ΕΛΤΑ και τις νέες δυνατότητες που αποκτούν, ο κ. Κωνσταντόπουλος. Μάλιστα, η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης έφερε συνεργασίες με διεθνείς κολοσσούς, όπως την Amazon, που σήμερα συνεργάζεται με τα ΕΛΤΑ για παραδόσεις προϊόντων σε όλη τη χώρα.
«Η Amazon μπορεί να είναι ένας από τους μεγάλους ξένους πελάτες μας, αλλά στο πελατολόγιό μας θα βρείτε, και αρκετούς άλλους σημαντικούς εταίρους. Κάτι που σημαίνει ότι η εγκατάσταση του ρομποτικού συστήματος στη Θεσσαλονίκη, μας ανοίγει το δρόμο για νέες συνεργασίες που θα επιβεβαιώνουν την αξιοπιστία των υπηρεσιών που προσφέρουν τα ΕΛΤΑ στην ευρύτερη περιοχή» δηλώνει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, αφήνοντας ανοικτά ενδεχόμενα για νέες μεγάλες συνεργασίες.
«Στη Βόρεια Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη, οι πολίτες και οι επιχειρήσεις περιμένουν από εμάς, καλύτερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση και ακόμα μεγαλύτερη ανταπόκριση στις ανάγκες τους. Και μπορώ με βεβαιότητα να σας πω ότι είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε με τον καλύτερο, τον πλέον αξιόπιστο και τεχνολογικά πιο προηγμένο τρόπο» τονίζει ο κ. Κωνσταντόπουλος, σημειώνοντας πως ο ψηφιακός μετασχηματισμός θα επηρεάσει και τη θυγατρική εταιρεία ΕΛΤΑ Courier, όπου ήδη λειτουργεί ένα αυτόνομο marketplace.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 04.09.2022