Καμιά φορά η γραφειοκρατία παίζει περίεργα παιχνίδια στην κεντρική εξουσία αλλά και επιφυλάσσει πολύ άνιση, άδικη και, κυρίως παράλογη αντιμετώπιση στις επιχειρήσεις, τις οποίες η Πολιτεία, μέσα από επιδοτούμενα προγράμματα και κίνητρα, προσπαθεί να ενισχύσει ώστε να γίνουν ισχυρότερες, πιο ανταγωνιστικές και παραγωγικές. Ευτυχώς, με την πρόσφατη απόφαση Παπαθανάση, αναπλ. υπουργού Οικονομικών, μπήκε τέλος στην «ειδική» μεταχείριση που είχε επιφυλαχθεί για μικρομεσαίες επιχειρήσεις που «έμεναν στην απέξω», από συγκεκριμένες Δράσεις του ΕΠΑνΕΚ( ΕΣΠΑ), επειδή ήθελαν, όχι μόνο να επενδύσουν, αλλά και να μεγαλώσουν.
Στην περίπτωση που εντόπισε και επισήμανε με ερώτησή του (15/11/20220 προς τον τότε υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη, ο βουλευτής Θεσσαλονίκης και νυν υφυπ. Υγείας Δημήτρης Βαρτζόπουλος, ίσχυαν δύο μέτρα και δύο σταθμά για τις εταιρείες που εντάσσονται στις Δράσεις ενίσχυσης του ΕΠΑνΕΚ, δηλαδή του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα, Καινοτομία». Συγκεκριμένα, σε όσες μικρομεσαίες επιχειρήσεις εντάσσονταν σε συγκεκριμένες Δράσεις, απαγορεύονταν να συγχωνευθούν, να απορροφήσουν ή να απορροφηθούν από άλλη επιχείρηση, ενώ ο συγκεκριμένος απαγορευτικός όρος δεν υπήρχε σε άλλα προγράμματα ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας! Με μια κουβέντα, κάποιοι είχαν το δικαίωμα να κάνουν επιχειρηματικές κινήσεις που θα τους επέτρεπαν να μεγαλώσουν κι’ άλλοι , όχι.
Έτσι, όπως είχε επισημανθεί, στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ και συγκεκριμένα του ΕΠΑνΕΚ, υπήρχε μία εκ διαμέτρου διαφορετική αντιμετώπιση των επιχειρήσεων σε ό,τι αφορούσε τις συγχωνεύσεις- απορροφήσεις ΜμΕ.
Και πιο συγκεκριμένα, επιχειρήσεις που εντάσσονταν στα προγράμματα -Εργαλειοθήκη Ανταγωνιστικότητας, Εργαλειοθήκη Επιχειρηματικότητας, Ποιοτικός Εκσυγχρονισμός, Ψηφιακό Άλμα, Ψηφιακό Βήμα, Ίδρυση Τουριστικών Επιχειρήσεων, απαγορεύονταν να συγχωνευθούν , να εξαγοράσουν άλλες επιχειρήσεις ή να εξαγορασθούν,ΌΤΑΝ η συγκεκριμένη απαγόρευση δεν ίσχυε για προγράμματα όπως Αναβάθμιση ΜΜΕ, Ενίσχυση Τουριστικών ΜΜΕ, Νεοφυής Επιχειρηματικότητα, Ενίσχυση Πτυχιούχων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Όμως η παραπάνω ρητή απαγόρευση, η οποία ευτυχώς ανακλήθηκε με την πρόσφατη απόφαση Παπαθανάση ( 1/8/2023) , ήταν και σε απόλυτη αντίθεση με τον νόμο 4935/2022, νόμο που ψήφισε μόλις πέρυσι η προηγούμενη κυβέρνηση Μητσοτάκη και του οποίου το ΦΕΚ υπέγραφαν 12 υπουργοί, μεταξύ αυτών οι κ.κ. Γεωργιάδης και Παπαθανάσης.
Ο ν.4935/2022 προβλέπει, και πολύ ορθά «Κίνητρα ανάπτυξης επιχειρήσεων, μέσω συνεργασιών και εταιρικών μετασχηματισμών και άλλες διατάξεις», καθώς είναι ευρύτατα διαπιστωμένη η αναγκαιότητα μεγέθυνσης των ελληνικών επιχειρήσεων, εφ’ όσον στόχος όλων πρέπει να είναι και είναι, η αύξηση της παραγωγικότητας και η τόνωση της ανταγωνιστικότητάς τους.
Οι περισσότερες επιχειρήσεις, ανήκουν στην μεγάλη οικογένεια των μικρομεσαίων, ενώ οι ελληνικές μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις, κρινόμενες με ευρωπαϊκά και διεθνή στάνταρτς, είναι μικρές από κάθε άποψη. Μας βολεύει δε να λέμε, ότι το μικρό μέγεθος ευνοεί την ευελιξία ή ότι «το μικρό είναι όμορφο» (Σουμάχερ), αλλά επίσης το τόσο μικρό μέγεθος, αποτελεί τροχοπέδη στην υϊοθέτηση σύγχρονων εργαλείων και μεθόδων εταιρικής οργάνωσης και λειτουργίας, σύγχρονου αποτελεσματικού και εξωστρεφούς μάνατζμεντ, άντλησης επενδυτικών πόρων, υλοποίησης επενδύσεων κ.ο.κ.
Και τι θα κάνει μία επιχείρηση, όταν της παρουσιάζεται μία καλή ευκαιρία για να μεγαλώσει μέσω κάποιας εξαγοράς ή συγχώνευσης; Θα την κλωτσήσει επειδή έχει ενταχθεί σε μία Δράση του ΕΠΑνΕΚ, χάνοντας έτσι και τα κίνητρα ( σ.σ. κυρίως φορολογικά) που προβλέπει ο ν. 4935; Όχι βέβαια και προφανώς από το Υπουργείο Οικονομικών, ο αρμόδιος για το ΕΣΠΑ αναπληρωτής υπουργός, ο κ. Παπαθανάσης, το αντιλήφθηκε και διέταξε την τροποποίηση των επίμαχων σημείων των Προσκλήσεων που αφορούν τις έξι Δράσεις με τον απαγορευτικό όρο.
Το πρόβλημα εντοπίσθηκε- όχι φυσικά από μόνο του- και επιλύθηκε, αρκεί ο νέος φορέας να εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις υλοποίησης της επένδυσης, να εξυπηρετούνται οι αρχικοί στόχοι της επένδυσης και ορισμένοι ακόμη όροι, εύκολα αποδείξιμοι.