Η κίνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη να διώχνει από τις συσκέψεις που πραγματοποιήθηκαν μετά την τραγωδία στα Τέμπη όποιος του μιλούσε για εκλογές έχει τη δική της ιδιαίτερη σημασία σε ό,τι αφορά στη στρατηγική που θα ακολουθήσουν το επόμενο διάστημα ο πρωθυπουργός η κυβέρνηση.
Επιχείρηση «αντεπίθεση», που σημαίνει «κλείνουμε τις τεράστιες πληγές που άνοιξε η τραγωδία των Τεμπών» είναι το μότο και αφορά τόσο στις αποζημιώσεις των θυμάτων και τα ζητήματα της απόδοσης των ευθυνών, αλλά και τα θέματα της ενίσχυσης της δημόσιας ασφάλειας των σιδηροδρόμων. Και μετά έρχεται το θέμα των εκλογών και της πορείας προς τις κάλπες.
Στην κυβέρνηση γνωρίζουν ότι τα Τέμπη αποτελούν οδυνηρή απόδειξη των χρόνιων παθογενειών που ταλανίζουν ένα μέρος του δημόσιου τομέα. Ταυτόχρονα διαβεβαιώνουν ότι το πολιτικό μέλημα του αύριο θα είναι η σύγκρουση με τα κακώς κείμενα και η καταπολέμησή τους, ώστε να τεθεί τέλος σε συμπεριφορές, νοοτροπίες και αντιλήψεις που είναι επί πολλά χρόνια γνωρίσματα του βαθέος και αναχρονιστικού κράτους.
«Όσο λυπημένοι και θυμωμένοι νιώθουμε», τόνισε ο πρωθυπουργός κατά τη συνάντησή του με τον νέο πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, «τόσο αποφασισμένοι είμαστε να αλλάξουμε όλα όσα μας πόνεσαν. Κενά δεκαετιών στις υποδομές, αλλά και απαράδεκτες συμπεριφορές κρατικών υπαλλήλων που επίσης, δυστυχώς, έρχονται από το χθες. Αναλαμβάνοντας μάλιστα πλήρως την ευθύνη εκ μέρους του πολιτικού συστήματος, ένα δήλωσα και δηλώνω: ότι θα είμαι πρώτος στη μάχη για να ξεριζωθεί από τη χώρα κάθε ‘νησίδα’ του παλιού αναχρονιστικού κράτους. Αυτή είναι η μεγάλη μάχη την οποία πρέπει να κερδίσουμε».
Όπως παραδέχονται κυβερνητικές πηγές η τραγωδία στα Τέμπη φανέρωσε ότι υπάρχουν ακόμα πτυχές του Δημοσίου όπου κυριαρχεί ένας εργασιακός πολιτισμός που έρχεται από το παρελθόν, όμως η κυβέρνηση έχει ήδη πολεμήσει τέτοιες παθογένειες, προωθώντας την αξιολόγηση και ερχόμενη σε σύγκρουση με δυνάμεις που στήριξαν την απόρριψη κάθε ελέγχου των δομών και του προσωπικού. Και αυτή η προσπάθεια θα συνεχιστεί.
Με αυτό το σκεφτικό θα ληφθούν μια σειρά από πρωτοβουλίες με σκοπό τη γρήγορη και ασφαλή επανεκκίνηση των μεταφορών με τρένο, τη μακροπρόθεσμη εγγύηση της ασφάλειας σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο και τον εντοπισμό και τη διόρθωση των παθογενειών στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Όλα αυτά αποφασίστηκαν έπειτα από μαραθώνιες συσκέψεις και διαβουλεύσεις που είχε ο πρωθυπουργός με ειδικούς από την Ελλάδα και το εξωτερικό τις τελευταίες δέκα ημέρες. Όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο ίδιος πρόκειται για έναν «πόλεμο με το σκοτεινό κράτος του αναχρονισμού», έναν πόλεμο με το «βαθύ κράτος» και τις «συστημικές αδράνειες».
Σταδιακή επανεκκίνηση των σιδηροδρόμων
Η κυβέρνηση προχωρά στην εφαρμογή συγκεκριμένου σχεδίου για τη σταδιακή επανεκκίνηση του σιδηροδρομικού έργου, αρχής γενομένης από 22 Μαρτίου. Με γνώμονα την ασφαλή επανεκκίνηση έχει καταρτίσει και θέτει σε εφαρμογή, τουλάχιστον έως την οριστική παράδοση των έργων της τεχνολογικής αναβάθμισης των υποδομών, μια σειρά από παρεμβάσεις σε πέντε ενότητες: Πρώτον: Με στόχο την άμεση ενίσχυση της ασφάλειας ανάμεσα στα άλλα, προβλέπονται η στελέχωση ανοιχτών σταθμών με 2 σταθμάρχες, η μείωση ταχύτητας σε τμήματα που δεν καλύπτονται από σηματοδότηση, η στελέχωση με 2 μηχανοδηγούς όλων των προαστιακών συρμών και των προαστιακών συρμών με 1 συνοδό, καθώς και η στελέχωση με 3 συνοδούς των InterCity Αθήνα - Θεσσαλονίκη, αντί για 2 που υπάρχουν σήμερα. Δεύτερον: Θεσμοθέτηση μηχανισμών επίλυσης προβλημάτων στο πλαίσιο των οποίων προβλέπονται η σταδιακή εγκατάσταση από την Hellenic Train καταγραφικού στις αμαξοστοιχίες με δυνατότητα καταγραφής επικοινωνιών καμπίνας μεταξύ των μηχανοδηγών, αλλά και του προσωπικού κυκλοφορίας του ΟΣΕ και η δημιουργία Technical Help Desk, με σκοπό την ανταλλαγή τεχνικών πληροφοριών μεταξύ των μηχανοδηγών και της τεχνικής βάσης για την άμεση επίλυση τεχνικών προβλημάτων κατά την πορεία ενός συρμού.
Τρίτον: Ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού που περιλαμβάνει ταχεία ολοκλήρωση, επιτάχυνση των διαδικασιών πρόσληψης προσωπικού βάσει του προγραμματισμού για το 2022 που βρίσκεται σε εκκρεμότητα, καθώς και κάλυψη του προγραμματισμού προσλήψεων για το 2023.
Τέταρτον: Αναβάθμιση και επιτήρηση υποδομών με αυστηρή τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων ολοκλήρωσης των έργων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης του κύριου άξονα.
Πέμπτον: Ρυθμιστικές παρεμβάσεις μεταξύ των οποίων η δρομολόγηση επικαιροποίησης του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας και η ποινική αναβάθμιση της κλοπής, αλλά και της κλεπταποδοχής σιδηροδρομικού υλικού .
Στο κομμάτι της πρόσθετης χρηματοδότησης υπάρχει η δέσμευση του πρωθυπουργού για αύξηση του ποσού των 270 εκατ. ευρώ που έχουν ήδη δεσμευθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης για τα μέσα σταθερής τροχιάς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης με στόχο την πλήρη ενημέρωση των αρμόδιων Επιτροπών της Βουλής ενημέρωσε αυτήν την εβδομάδα τη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Ανάμεσα στα άλλα υπογράμμισε -καταθέτοντας και τα σχετικά έγγραφα- ότι είχε παραληφθεί το Νοέμβριο του 2022 και έκτοτε έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία η τηλεδιοίκηση στο συγκεκριμένο σημείο, οπότε ήταν υποχρέωση των σταθμαρχών να χαράσσουν αυτόματη πορεία πάνω στον πίνακα, κάτι που δυστυχώς δεν έγινε εκείνο το μοιραίο βράδυ.
Ο κ. Γεραπετρίτης παρουσίασε -με επίσημα στοιχεία ότι το 2016 είχε παραδοθεί λιγότερο από το 33% του συνολικού έργου, αλλά και από αυτό που παραδόθηκε, το 15% ξανάγινε από την αρχή μετά το 2021, καθώς παρουσίαζε σοβαρά προβλήματα. Από το 2021 έως σήμερα ολοκληρώθηκε το πρόσθετο έργο με πρωτόκολλα παραλαβής σε ποσοστό 52%. Έτσι, σήμερα τυπικά έχει παραδοθεί και λειτουργεί το 70% του έργου. Άρα, έως το 2016 παραδόθηκε λειτουργικά το 18% του έργου, από το 2016 έως το 2019 μηδέν και από το 2019 έως σήμερα το υπόλοιπο 52% του έργου.
Στην κυβέρνηση γνωρίζουν ότι στον απόηχο των Τεμπών είναι δύσκολο να υποστηριχθεί το αφήγημα που πριν την τραγωδία θα ήταν Νο 1 προεκλογικό σύνθημα πριν την τραγωδία. Δηλαδή η ενίσχυση επί διακυβέρνησης Μητσοτάκη της αξιοπιστίας τους κράτους. Παρά ταύτα αυτό που έγινε τα 3,5 χρόνια της διακυβέρνησης Μητσοτάκη θα επανέλθει σταδιακά στην προεκλογική ατζέντα της κυβέρνησης. Με ψηλά στην ατζέντα το άλμα στον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους και την ψηφιοποίηση σειράς συναλλαγών με το Δημόσιο, με τεράστια οφέλη για τις επιχειρήσεις και τους πολίτες.
Για την ημερομηνία εκλογών η μετάθεση της 9ης Απριλίου για τη διεξαγωγή της πρώτης κάλπης είναι δεδομένη. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν δύο βασικά σενάρια, κάθε ένα εκ των οποίων έχει τους δικούς του υποστηρικτές εντός της ΝΔ: Το ένα αφορά την προσφυγή στις κάλπες τον Μάιο, ενώ το άλλο νωρίτερα και συγκεκριμένα στις 23 Απριλίου.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης κρατά κλειστά τα χαρτιά του και δεν υπάρχει καμία ένδειξη, πέραν των προσωπικών εκτιμήσεων, της ημερομηνίας που πρόκειται να ανακοινώσει. Είναι βέβαιο ότι η τελική κρίση θα επηρεαστεί και από τις μετρήσεις. Οι πρώτες δείχνουν υποχώρηση των ποσοστών της ΝΔ την οποία όμως αδυνατούν να καρπωθούν ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, ενώ εμφανίζουν το σενάριο της αυτοδυναμίας για τη ΝΔ στη δεύτερη κάλπη να δυσκολεύει.
Με όλες αυτές τις ανατροπές πήγαν πίσω και οι σχεδιασμοί που υπήρχαν για την ανακοίνωση των ψηφοδελτίων. Που πάντως δε θα αργήσουν. Θεωρείται δε πιθανό να γνωστοποιηθούν πριν από το Πάσχα. Τότε θα λυθούν και οι εκκρεμότητες που προέκυψαν μετά την τραγωδία των Τεμπών, όπως η βουλευτική υποψηφιότητα του πρώην πλέον υπουργού Μεταφορών και Υποδομών Κώστα Καραμανλή και το ερώτημα ποια θα είναι η τρίτη εκλογική περιφέρεια (μετά το δυτικό τομέα Αθήνας και τον Εβρο) ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Με την Α’ Θεσσαλονίκης να παραμένει ένα ιδιαίτερα ισχυρό σενάριο.
Η κυβέρνηση θα συνεχίσει να ενισχύει το κοινωνικό της προφίλ με πρωτοβουλίες που στηρίζουν τις πιο ευάλωτες ομάδες της χώρας. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται και οι ανακοινώσεις που έγιναν την Παρασκευή μετά τη συνάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον υπουργό Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη, με τον πρωθυπουργό να ανακοινώνει την τρίτη διαδοχική αύξηση του κατώτατου μισθού που θα είναι της τάξης του 9,4% και θα υλοποιηθεί από την 1η Απριλίου. Από αυτήν την ημέρα ο κατώτατος μισθός θα φτάσει τα 780 ευρώ -από τα 650- που ήταν το 2019.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 19.03.2023