Επιστολή με αποδέκτη τον πρωθυπουργό Ελλάδος Κυριάκο Μητσοτάκη στην οποία παραθέτει το πλήθος προβλημάτων που αντιμετωπίζουν φορολογούμενοι, πολίτες - επιχειρηματίες - ελεύθεροι επαγγελματίες και λογιστές-φοροτεχνικοί, από την φορολογική πολιτική που εφαρμόζει η κυβέρνηση, αλλά και τις ανέφικτες να τηρηθούν καταληκτικές ημερομηνίες που τίθενται για την υλοποίηση Υπουργικών Αποφάσεων, απέστειλε το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης.
Το ΕΕΘ κάνει λόγο για πλήθος προβλημάτων που αντιμετωπίζουν φορολογούμενοι, πολίτες - επιχειρηματίες - ελεύθεροι επαγγελματίες και λογιστές-φοροτεχνικοί. Μεταξύ άλλων τονίζει πως η διευκρινιστική εγκύκλιος για την ψηφιακή κάρτα εργασίας εκδόθηκε λίγες ημέρες νωρίτερα ενώ το μέτρο έχει ανακοινωθεί από τις αρχές του έτους, ενώ για την απόσυρση των ταμειακών και την εγκατάσταση POS σημειώνει πως «νέας τεχνολογίας ηλεκτρονικοί μηχανισμοί δεν υπάρχουν στην αγορά και οι επιχειρήσεις οδηγούνται αναγκαστικά στους παρόχους τιμολόγησης, με το κόστος των υπηρεσιών αυτών να είναι δυσβάσταχτο για τις μικρές επιχειρήσεις».
Επιπλέον, το Επαγγελματικό Επιμελητήριο υπογραμμίζει ότι το χρονοδιάγραμμα υποβολής των φορολογικών δηλώσεων το 2024 «ξεπέρασε κάθε προηγούμενο» και πως «απομένουν 15 εργάσιμες ημέρες μέχρι την καταληκτική ημερομηνία των φορολογικών δηλώσεων στις 26/07/2024 και δεν έχουν ακόμη υποβληθεί περίπου 2.500.000 δηλώσεις φυσικών προσώπων και 300.000 περίπου Νομικών Προσώπων».
Στο πλαίσιο αυτό, το ΕΕΘ ζητεί την άμεση παρέμβαση του πρωθυπουργού για τη λύση των προβλημάτων και τη χορήγηση παρατάσεων καθώς και να νομοθετηθεί εκ νέου πεντάμηνη περίοδος υποβολής των φορολογικών δηλώσεων από την ημερομηνία ανοίγματος του συστήματος της ΑΑΔΕ.
Αναλυτικά η επιστολή του ΕΕΘ:
"Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,
Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης εκπροσωπεί χιλιάδες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς του εμπορίου, του τουρισμού, της εστίασης, των κατασκευών και των υπηρεσιών. Καθημερινά γινόμαστε αποδέκτες πλήθους παραπόνων για την πολιτική που εφαρμόζει η κυβέρνηση απέναντι στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους. Εκτός της φορολογικής πολιτικής που ασκείται, ιδιαίτερο πρόβλημα εντοπίζεται στην έλλειψη προγραμματισμού και στις προθεσμίες υλοποίησης των υπουργικών αποφάσεων.
Όπως γνωρίζετε από 1η Ιουλίου ξεκίνησε η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας και για τις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου. Οι οδηγίες όμως μέσω της διευκρινιστικής εγκυκλίου από το Υπουργείο Εργασίας εκδόθηκαν λίγες ημέρες νωρίτερα, ενώ η εφαρμογή του μέτρου ανακοινώθηκε στις αρχές του 2024.
Υπενθυμίζουμε πως η αρχική του εφαρμογή ήταν προγραμματισμένη για τον Μάιο, μετατέθηκε μάλλον για προεκλογικούς λόγους τον Ιούλιο, δηλαδή μεσούσης της τουριστικής περιόδου.
Τουρισμός δεν είναι μόνο οι ξενοδοχειακές μονάδες και οι επιχειρήσεις εστίασης αλλά και οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου και ενώ όλοι οι παραγωγικοί φορείς ζητήσαμε από το Υπουργείο Εργασίας να μετατεθεί η έναρξη της εφαρμογής για τον Σεπτέμβριο όταν και η τουριστική περίοδος οδεύει προς το τέλος της, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης μας αγνόησε. Αντί αυτού κυκλοφόρησε μία οδηγία προς τους ελεγκτές του ΣΕΠΕ να εξαντλήσουν τον συμβουλευτικό τους ρόλο κατά την διενέργεια των ελέγχων.
Με την παρούσα καταθέτουμε αίτημα να δοθεί περίοδος προσαρμογής στις επιχειρήσεις για την εφαρμογή του μέτρου έως τις 30 Σεπτεμβρίου, χωρίς την επιβολή προστίμων.
Επίσης, μέχρι την 31η Ιουλίου μετά από ολιγοήμερη παράταση που δόθηκε από την ΑΑΔΕ, πρέπει χιλιάδες επιχειρήσεις να αποσύρουν τους ηλεκτρονικούς μηχανισμούς (ΕΑΦΔΣΣ) και να τους αντικαταστήσουν με νέας τεχνολογίας με σκοπό την διασύνδεση των ταμειακών τους συστημάτων που συνεργάζονται με ERP με τα POS . Το παράδοξο είναι ότι νέας τεχνολογίας ηλεκτρονικοί μηχανισμοί δεν υπάρχουν στην αγορά και οι επιχειρήσεις οδηγούνται αναγκαστικά στους παρόχους τιμολόγησης, με το κόστος των υπηρεσιών αυτών να είναι δυσβάσταχτο για τις μικρές επιχειρήσεις.
Το γεγονός ότι η παράταση δόθηκε την ίδια μέρα που έληγε η προθεσμία απόσυρσης των μηχανισμών, δημιούργησε μεγάλη αναστάτωση στον επιχειρηματικό κόσμο.
Παρακαλούμε να δοθεί παράταση απόσυρσης των ΕΑΦΔΣΣ μέχρι 30/9/2024, ημερομηνία που λήγει και η προθεσμία διασύνδεσης των ταμειακών τους συστημάτων που συνεργάζονται με ERP με τα POS.
Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης εκπροσωπεί ως μέλη του χιλιάδες λογιστές-φοροτεχνικούς, οι οποίοι τα τελευταία χρόνια έχουν «σηκώσει στις πλάτες τους» όλη την ψηφιοποίηση του κράτους και μάλιστα μέσα σε αντίξοες συνθήκες. Οι λογιστές-φοροτεχνικοί είναι άμεσοι συνεργάτες των επιχειρήσεων αλλά και του κράτους.
Ως επαγγελματίες αναγνωρίζουμε και καταλαβαίνουμε πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος τους για τις επιχειρήσεις, την οικονομία και τα δημόσια έσοδα.
Το Υπουργείο Οικονομικών και η ΑΑΔΕ με τα σφιχτά χρονοδιαγράμματα και τις προθεσμίες που θέτουν για όλες αυτές τις προσαρμογές και τις δηλωτικές υποχρεώσεις, κατατείνουν στο να τους εξουθενώσουν και τελικά να τους εξοντώσουν ειδικά τους μικρομεσαίους λογιστές φοροτεχνικούς , αφού δεν τους αναγνωρίζεται ούτε το δικαίωμα της άδειας λόγω ασθενείας.
Ο φορέας μας γίνεται καθημερινά αποδέκτης δεκάδων παραπόνων που αφορούν τα προβλήματα του κλάδου των λογιστών-φοροτεχνικών τα οποία δυστυχώς συνεχώς διογκώνονται.
Το 2024 το χρονοδιάγραμμα υποβολής των φορολογικών δηλώσεων ξεπέρασε κάθε προηγούμενο. Άνοιξε το σύστημα στην ΑΑΔΕ με μεγάλη καθυστέρηση και πάρα πολλά προβλήματα εκ των οποίων κάποια έχουν λυθεί, όμως το μεγαλύτερο μέρος αυτών παραμένουν άλυτα μέχρι σήμερα και ενώ είναι σε εξέλιξη η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων, φυσικών και νομικών προσώπων.
Στην ανάδειξη των προβλημάτων αυτών στο Υπουργείο Οικονομικών και την ΑΑΔΕ από τα συνδικαλιστικά τους όργανα και αντί να βρεθεί η φόρμουλα να διορθωθούν με σκοπό να γίνει απρόσκοπτα η υποβολή των δηλώσεων, τους επιτεθήκαν οι αρμόδιοι κατηγορώντας τους ότι ενεργούν συντεχνιακά.
Φέτος πρώτη φορά εφαρμόστηκε το μέτρο της αυτόματης υποβολής των προσυμπληρωμένων δηλώσεων, όπου σε σύνολο 1.300.000 φορολογικών δηλώσεων σύμφωνα με τις εξαγγελίες και την προσδοκία του Υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ, μόνο 423.000 αυτόματες εκκαθαρίσεις έγιναν και για τις περισσότερες εξ αυτών αναμένεται να υποβληθούν τροποποιητικές δηλώσεις από τους φορολογούμενους. Τα νούμερα αυτά δείχνουν πως οι φορολογούμενοι δεν εμπιστεύονται το νέο τρόπο αυτόματης υποβολής των δηλώσεων με τις προβλέψεις του Υπουργείου Οικονομικών να μην επιβεβαιώνονται.
Επιπλέον από το φορολογικό έτος 2023 άλλαξε ο τρόπος προσδιορισμού των κερδών των ατομικών επιχειρήσεων με νόμο που ψηφίσθηκε τον Δεκέμβριο του 2023, ένας νόμος που υπέρ-φορολογεί αναδρομικά με τεκμαρτό τρόπο τους μικρούς επαγγελματίες με αποτέλεσμα να τους επιβαρύνει δυσβάσταχτα, προκαλώντας μεγάλη αναστάτωση τόσο στους επιχειρηματίες-επαγγελματίες αλλά και στους λογιστές-φοροτεχνικούς.
Απομένουν 15 εργάσιμες ημέρες μέχρι την καταληκτική ημερομηνία των φορολογικών δηλώσεων στις 26/07/2024 και δεν έχουν ακόμη υποβληθεί περίπου 2.500.000 δηλώσεις φυσικών προσώπων και 300.000 περίπου Νομικών Προσώπων.
Επίσης, ο μήνας Ιούλιος έχει δεκάδες ακόμη δηλωτικές υποχρεώσεις προς υποβολή, με κυριότερη αυτή της υποβολής του ΦΠΑ απλογραφικών και διπλογραφικών βιβλίων.
Γνωρίζουμε πως υπάρχει πρόθεση αλλαγής και του ποσοστού απόκλισης του ΦΠΑ των βιβλίων της επιχείρησης με αυτό του MyData από 30% σε μικρότερο, χωρίς να έχει προηγηθεί καμία διαβούλευση ή ενημέρωση των παραγωγικών φορέων.
Το μήνυμα που εστάλη την ημέρα διεξαγωγής των ευρωεκλογών της 9ης Ιουνίου προς την Κυβέρνηση, βάση του εκλογικού αποτελέσματος, μάλλον δεν έχει ακόμη αναγνωσθεί από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών.
Κύριε Πρωθυπουργέ, πιστεύουμε στην άμεση παρέμβαση σας για τη λύση των ανωτέρω προβλημάτων και την χορήγηση παρατάσεων, ειδικότερα για τη προθεσμία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων Φυσικών και Νομικών Προσώπων με καταληκτική ημερομηνία έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2024.
Αιτούμαστε να νομοθετηθεί εκ νέου όπως προβλέπονταν με τον ν. 4172/2013 πεντάμηνη περίοδος υποβολής των φορολογικών δηλώσεων από την ημερομηνία ανοίγματος του συστήματος της ΑΑΔΕ, η οποία περιέργως καταργήθηκε από το Υπουργείο Οικονομικών".