Στην τελευταία επίσκεψή του στη Θεσσαλονίκη, την πρώτη μετά τη λήξη της καραντίνας ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης επέλεξε να ξεκινήσει από τον σταθμό «Μακεδονία» των ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης θέλοντας με αυτό τον τρόπο να δείξει πως το ζήτημα των αστικών συγκοινωνιών της πόλης και η επίλυση των προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί είναι πρωταρχικός στόχος της κυβέρνησής του. Σε εκείνη την επίσκεψη, ο κ. Μητσοτάκης επιβιβάστηκε σε ένα από τα 125 καινούρια λεωφορεία που προμηθεύτηκαν τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης προκειμένου να πραγματοποιούν δρομολόγια του ΟΑΣΘ στις εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος περιοχές μετά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης.
Επόμενος στόχος, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΑΣΘ Γιώργο Σκόδρα, είναι ο Κυριάκος Μητσοτάκης να επιβιβαστεί σε ένα λεωφορείο του ΟΑΣΘ όταν το αεροπλάνο του προσγειωθεί στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» και με αυτό να διασχίσει όλη την ανατολική πλευρά της πόλης μέχρι να κατέβει στην στάση μπροστά από τις εγκαταστάσεις της ΔΕΘ-Helexpo, προκειμένου να ξεκινήσει την επίσημη επίσκεψή του, ως είθισται να κάνουν οι πρωθυπουργοί για τα εγκαίνια της ΔΕΘ, τον προσεχή Σεπτέμβρη. Αυτό είναι και το μεγάλο στοίχημα που καλούνται να κερδίσουν στον 6ο όροφο της οδού Παπαναστασίου, εκεί όπου βρίσκεται το γραφείο του προέδρου του Οργανισμού.
Σύμφωνα με όσα λέει στη «ΜτΚ» ο κ. Σκόδρας «αισιοδοξούμε ότι θα μπορέσουμε σύντομα να ανταποκριθούμε στις ανάγκες του επιβατικού κοινού και στις αρχές Σεπτεμβρίου ο Οργανισμός θα μπορεί να καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των αναγκών του συγκοινωνιακού έργου της πόλης» υποστηρίζει χαρακτηριστικά ο κ. Σκόδρας. Μέσα στους τελευταίους 12 μήνες η διοίκηση του Οργανισμού σε συνεργασία με την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επιχείρησε να ανατάξει ένα μέρος του συγκοινωνιακού έργου που δεν μπορούσε να πραγματοποιηθεί εξαιτίας της απουσίας αστικών.
350 λεωφορεία στους δρόμους
Σήμερα, στους δρόμους της πόλης κυκλοφορούν καθημερινά 230 αστικά λεωφορεία και άλλα 125 οχήματα των ΚΤΕΛ. Σύμφωνα με πληροφορίες ακόμα 50 λεωφορεία του Οργανισμού θα μπορέσουν να επισκευαστούν και να βγουν ξανά στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Σε αυτά, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της διοίκησης του Οργανισμού από αρχές Σεπτεμβρίου θα προστίθενται καθημερινά οχήματα από το σύνολο των 180 που θα προμηθευτεί ο Οργανισμός και θα μισθώσει από εταιρείες με leasing. Εκτιμάται ότι εκτός των 180 αυτών λεωφορείων ο ΟΑΣΘ, βάσει και του σχετικού διαγωνισμού που ολοκληρώθηκε την Παρασκευή στις 12 το μεσημέρι με τους ενδιαφερόμενους προμηθευτές να καταθέτουν τις προτάσεις τους, θα εντάξει στις αρχές του 2021 ακόμα 270 αστικά λεωφορεία. «Αρχές Σεπτεμβρίου θα ξεκινήσουμε να παραλαμβάνουμε λεωφορεία και αφού ολοκληρωθούν όλες οι γραφειοκρατικές διαδικασίες» υποστηρίζει ο κ. Σκόδρας.
Καθ’ οδόν για Λειψία
Την ίδια ώρα, μετά την σχετική υπογραφή του υπομνήματος συνεργασίας του ΟΑΣΘ με το δήμο Θεσσαλονίκης ανοίγει ο δρόμος για την προμήθεια 50 οχημάτων που θα αγοράσει ο δήμος και θα παραχωρήσει στον Οργανισμό. Μετά την σχετική έκδοση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου με την οποία λύθηκαν τα χέρια του δημάρχου Κωνσταντίνου Ζέρβα, και την εξασφάλιση σχετικού κονδυλίου από τα δημοτικά ταμεία η ομάδα που θα εισηγηθεί ποια οχήματα θα αγοραστούν από τον αδελφοποιημένο στον κεντρικό δήμο, δήμο Λειψίας είναι έτοιμη να ταξιδέψει στην γερμανική πόλη.
Η ομάδα που θα αποτελείται από δυο υπαλλήλους-τεχνικούς του ΟΑΣΘ και δυο εκπροσώπους του δήμου (πιθανότατα συνεργάτες του κ. Ζέρβα) αναμένεται να βρεθεί στην Λειψία αυτή τη βδομάδα. Η ομάδα αναμένεται να δει ένα προς ένα τα προς αγορά οχήματα, να τα ελέγξει και στη συνέχεια να εισηγηθεί ποια θα είναι εκείνα που θα αγοραστούν εν τέλει.
Σταδιακά τα οχήματα θα παραλαμβάνονται από τον οργανισμό και θα εντάσσονται σε γραμμές με σκοπό την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, σε περίπτωση που δεν βρεθούν 50 συνολικά οχήματα που θα κριθούν πως μπορούν να επιτελέσουν το σκοπό της αγοράς τους, σε επόμενο στάδιο και για να συμπληρωθεί ο αριθμός 50 ο δήμος και ο ΟΑΣΘ θα απευθύνουν πρόσκληση με περιορισμό για διαπραγμάτευση. Θα κληθούν δηλαδή προμηθευτές να συμμετέχουν στη διαδικασία, και τα αστικά θα αγοραστούν με τα χρήματα που θα απομείνουν από το συνολικό ποσό που θα διαθέσει ο δήμος Θεσσαλονίκης.
Πάταξη της εισιτηριοδιαφυγής
Επόμενος στόχος της διοίκησης του ΟΑΣΘ είναι η ανάταξη των οικονομικών του Οργανισμού που βρίσκονται σε δυσμενή κατάσταση. Ο ΟΑΣΘ για το διάστημα 15 Μαρτίου μέχρι 7 Μαΐου πρόσθεσε στα ταμεία του μόλις 207.000 ευρώ, την ώρα που στο παρελθόν και τις καλές εποχές τα ημερήσια έσοδα ξεπερνούσαν τα 100.000 ευρώ. Την περίοδο του κορονοϊού οι συνολικές εισπράξεις δεν ξεπερνούσαν τα 3.000 ευρώ και πλέον σε ημερήσια βάση δεν μπαίνουν στα ταμεία περισσότερα από 20.000 ευρώ. Η πάταξη της εισιτηριοδιαφυγής είναι ένας από τους στόχους της διοίκησης «αφού πρώτα βελτιωθούν οι παρεχόμενες προς τους πολίτες υπηρεσίες» όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά στελέχη της διοίκησης. «Ο κόσμος δεν κόβει εισιτήριο για δυο λόγους. Πρώτον γιατί οι αστικές συγκοινωνίες της πόλης παρουσιάζουν πολύ κακή εικόνα και δεύτερο γιατί δημιουργήθηκε μια κουλτούρα ‘δεν πληρώνω’» σχολιάζουν οι ίδιες πηγές.
Τους ελέγχους στα αστικά θα αναλάβουν οι 76 ελεγκτές-υπάλληλοι του Οργανισμού, ενώ κατά πληροφορίες θα «υιοθετηθεί» το λεγόμενο «γερμανικό μοντέλο» όπου σε κάθε όχημα θα επιβιβάζονται τέσσερις ελεγκτές (ένας μπροστά, δυο στη μέση, και ένας πίσω) και οι οποίοι θα «σκανάρουν» κυριολεκτικά το επιβατικό κοινό του οχήματος. Οι εκτιμήσεις αναφέρουν πως τα οικονομικά του Οργανισμού θα επιστρέψουν σε επίπεδα προ της πανδημίας στα τέλη του χρόνου, ενώ στοίχημα παραμένει από τις αρχές του 2021 καθημερινά να αυξάνονται τα έσοδα.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 28 Ιουνίου 2020