Να ολοκληρώσει άμεσα τις αλλαγές στα σημαντικά αυτά ζητήματα επιθυμεί το υπουργείο Παιδείας, στοχεύοντας στην εφαρμογή του μέτρου της βάσης εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση από το τρέχον έτος, γεγονός που δημιουργεί προβλήματα στους φετινούς υποψηφίους που έχουν να διαχειριστούν μια δύσκολη εκπαιδευτική χρονιά λόγω των συνθηκών που δημιουργεί η πανδημία του COVID-19.
Βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ
Το σύστημα βαθμολογικής βάσης για την είσοδο των υποψηφίων στα ΑΕΙ παρουσίασε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, με το σχέδιο της να επιθυμεί να εφαρμοστεί από τη φετινή σχολική χρονιά. Με την πρόταση αυτή η υπουργός θέλει να βάλει τέλος στην εισαγωγή υποψηφίων με λευκές κόλλες στα Πανεπιστήμια της χώρας. Στην έκτακτη Σύνοδο των Πρυτάνεων η κ. Κεραμέως παρουσίασε τις προτάσεις του υπουργείου που στηρίχθηκαν ομόφωνα από τους πρυτάνεις, ενώ συζητήθηκε και το θέμα της ενίσχυσης της ασφάλειας των Πανεπιστημίων, όπου ακούστηκαν και τέθηκαν διαφορετικές απόψεις, με την υπουργό όπως όλα δείχνουν, να θέλει να περάσει τα δυο αυτά θέματα άμεσα στη Βουλή.
Στις προτάσεις για αλλαγές στην εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, περιλαμβάνεται η θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής από κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα ως ποσοστό του μέσου όρου των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων στο σύνολο των μαθημάτων του επιστημονικού πεδίου στο οποίο αντιστοιχεί το Τμήμα. Η διαδικασία εισαγωγής θα γίνεται σε δύο φάσεις. Φάση Α: συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου με περιορισμένο αριθμό επιλογών (σε αντίθεση με τον απεριόριστο αριθμό που ισχύει σήμερα). Φάση Β: ακολουθεί την ανακοίνωση των επιτυχόντων της Φάσης Α, συμμετέχουν μόνον οι μη εισαχθέντες κατά την Φάση Α και οι επιλογές τους περιορίζονται σε όσα Τμήματα απέμειναν κενές θέσεις από την Φάση Α.
Εφαρμογή από την τρέχουσα χρονιά
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας "με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν επηρεάζεται επ’ ουδενί η προετοιμασία των μαθητών για τις Πανελλαδικές εξετάσεις καθώς οι αλλαγές δεν αφορούν τα προς εξέταση μαθήματα, την ύλη ή οτιδήποτε που να σχετίζεται με την προετοιμασία τους. Αφορούν μόνο την κατάταξή τους στις σχολές προτίμησής τους, αφού έχουν ολοκληρώσει και τις εξετάσεις". Στην πραγματικότητα ωστόσο πρόκειται για μια σημαντική αλλαγή που έρχεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, γεγονός που δημιουργεί ερωτήματα ως προς την βιαστική εφαρμογή του μέτρου στους φετινούς υποψηφίους, καθώς είθισται οι αλλαγές στις πανελλαδικές να εφαρμόζονται από την επόμενη σχολική περίοδο. Βασικό επιχείρημα του υπουργείου αποτελεί η κίνησή του να διασφαλίσει πως δεν θα υπάρξουν για ακόμη μία χρονιά περιπτώσεις εισαχθέντων στα πανεπιστημιακά ιδρύματα με εξαιρετικά χαμηλές βάσεις εισαγωγής.
Ασφάλεια των Πανεπιστημίων
Στις προτάσεις του υπουργείου σχετικά με την ασφάλεια των ΑΕΙ, προτάθηκε η σύσταση ειδικής Ομάδας Προστασίας Πανεπιστημιακού Ιδρύματος, η οποία θα αποτελείται από αξιωματικούς και ειδικούς φρουρούς της Ελληνικής Αστυνομίας, η σύσταση δομών και διεύρυνση μέτρων ασφαλείας στον χώρο του Πανεπιστημίου, όπως συστήματα ελεγχόμενης εισόδου, καθώς και η ενίσχυση διατάξεων πειθαρχικού και ποινικού δικαίου, και θέσπιση ολοκληρωμένου πλαισίου, σε συνεργασία με το υπουργείο Δικαιοσύνης. Στο ζήτημα αυτό υπήρξαν έντονες διαφωνίες από ορισμένους Πρυτάνεις, αλλά και από την αντιπολίτευση που κάνει λόγο για ένα μέτρο που δεν εφαρμόζεται σε κανένα Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο.
Την αντίθεσή τους σε αυτή την διάταξη εξέφρασαν οι Πρυτάνεις ζητώντας την απόσυρση της συγκεκριμένης διάταξης που δίνει τη δυνατότητα στους αποφοίτους των ΙΕΚ να δώσουν κατατακτήριες εξετάσεις και να μπουν στα πανεπιστήμια. Σε ψήφισμα που εκδόθηκε "η Σύνοδος των Πρυτάνεων εκφράζει τη διαφωνία της στην προβλεπόμενη διαδικασία εισαγωγής των αποφοίτων ΙΕΚ με κατατακτήριες εξετάσεις στα ΑΕΙ (άρθρα 43 και 44 του νομοσχεδίου της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης) και ζητεί την απόσυρση της".
Επαγγελματική εκπαίδευση
Με έντονη την αντιπαράθεση μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης ψηφίστηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση. "Βάζουμε τέλος στην πολυπλοκότητα και αλληλοεπικάλυψη δομών και υπηρεσιών, θεσμοθετώντας, για πρώτη φορά, ενιαίο στρατηγικό σχεδιασμό και διακριτά επίπεδα προσόντων" δήλωσε η υπουργός Παιδείας για το νομοσχέδιο που στοχεύει στη σύνδεση "της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, ώστε να καλυφθεί αυτό το κενό, αυτή η δυσαρμονία, αυτή η μεγάλη αναντιστοιχία που παρατηρείται μεταξύ προσφοράς και ζήτησης στα τεχνικά επαγγέλματα".
Εστιάζοντας αρχικά στον χρόνο που επιλέχθηκε να συζητηθεί στη Βουλή όπου έγινε ταυτόχρονα με τη συζήτηση για τον προϋπολογισμό, η αντιπολίτευση εξαπέλυσε πυρά κατά του νομοσχεδίου.
"Η κυβέρνηση παραδίδει τα κλειδιά στην αγορά και τις επιχειρήσεις, ενώ εξωθεί χιλιάδες παιδιά από τα θρανία στην φτηνή, πρώιμη κατάρτιση και την αναλώσιμη εξειδίκευση" δήλωσε η Μερόπη Τζούφη, αναπληρωτής Τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, αναφερόμενη στις διατάξεις του νομοσχεδίου για τη δυνατότητα "πρακτικής άσκησης" από την ηλικία των 15ετών. Για "νομοθετική παρέμβαση χωρίς τον απαιτούμενο όμως δημόσιο διάλογο", έκανε από την πλευρά της λόγο η τομεάρχης παιδείας του Κινήματος Αλλαγής, Χαρά Κεφαλίδου , στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. "Νομοσχέδιο που οδηγεί σε μια φτηνή, φτηνιάρικη και εφήμερη κατάρτιση" χαρακτήρισε τις αλλαγές ο Γιάννης Δελής, τομεάρχης Παιδείας του ΚΚΕ.
Το εναλλακτικό "Επίπεδο 3"
Βασικός στόχος του νομοσχεδίου αποτελεί η διασύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας. Προβλέπεται η δημιουργία Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων, η εισαγωγή νέων ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, καθώς και η ίδρυση νέου εναλλακτικού επιπέδου σπουδών, μετά το Γυμνάσιο και πριν το Λύκειο, το οποίο αποδίδεται με τον όρο "Επίπεδο 3". Πρόκειται δηλαδή για την ίδρυση ενός εναλλακτικού επιπέδου σπουδών το οποίο βρίσκεται ανάμεσα στο Γυμνάσιο και το Λύκειο και σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας θα δίνει τη δυνατότητα στους νέους να ανακαλύψουν την κλίση τους, η οποία μπορεί να σχετίζεται με κάποιο τεχνικό επάγγελμα.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται η "διαπερατότητα" των επιλογών στα ΙΕΚ, όπου εάν κάποιος παρακολουθήσει Επαγγελματική Σχολή Κατάρτισης (Επίπεδο 3), στη συνέχεια μπορεί να επιλέξει τη συνέχιση της εκπαίδευσης του στη 2η τάξη ΕΠΑΛ, ενώ ο απόφοιτος από ΙΕΚ μπορεί να δώσει κατατακτήριες εξετάσεις για την εισαγωγή του σε τμήμα ΑΕΙ σε συναφές πτυχίο του αντικειμένου, με όρους που θέτει το ίδιο το ΑΕΙ. Την αντίθεσή τους σε αυτή την διάταξη εξέφρασαν οι Πρυτάνεις ζητώντας την απόσυρση της συγκεκριμένης διάταξης που δίνει τη δυνατότητα στους αποφοίτους των ΙΕΚ να δώσουν κατατακτήριες εξετάσεις και να μπουν στα πανεπιστήμια. Σε ψήφισμα που εκδόθηκε από τους Πρυτάνεις των ΑΕΙ "η Σύνοδος των Πρυτάνεων εκφράζει τη διαφωνία της στην προβλεπόμενη διαδικασία εισαγωγής των αποφοίτων ΙΕΚ με κατατακτήριες εξετάσεις στα ΑΕΙ (άρθρα 43 και 44 του νομοσχεδίου της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης) και ζητεί την απόσυρση της".
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 20 Δεκεμβρίου 2020