Οι κάτω των 35 ετών ευρωπαίοι νέοι υιοθετούν πολύ περισσότερο επικίνδυνες συμπεριφορές στο τιμόνι σε σχέση με τον μέσο όρο των οδηγών, διαπιστώνει το 13ο Βαρόμετρο Υπεύθυνης Οδήγησης του γαλλικού ιδρύματος Vinci Autoroutes που δημοσιεύεται σήμερα.
Τα αποτελέσματα ενοχοποιούν κυρίως τους νεαρούς άνδρες που χρησιμοποιούν πολύ περισσότερο σε σχέση με τον μέσο όρο το smartphone στο βολάν. Μάλιστα, το 23% εξ αυτών βλέπει βίντεο την ώρα που οδηγεί.
Περί το ένα τρίτο των οδηγών της ηλικιακής κατηγορίας 16 έως 24 ετών «αποφεύγει την χρήση ζώνης ασφαλείας», αν και υποχρεωτική, σύμφωνα με το Βαρόμετρο που πραγματοποίησε την έρευνα σε 12.400 άτομα από 11 ευρωπαϊκές χώρες.
Αλλο εύρημα της έρευνας είναι η γενικευμένη χρήση του τηλεφώνου με Bluetooth. Το 56% των οδηγών δηλώνει ότι χρησιμοποιεί το τηλέφωνο στο τιμόνι και τα δύο τρίτα εξ αυτών «δεν θεωρούν ότι πρόκειται για επικίνδυνη πρακτική».
Ωστόσο, το 18% των οδηγών δηλώνει ότι λίγο έλειψε να έχει ατύχημα εξαιτίας της χρήσης του τηλεφώνου μέσω Bluetooth.
Η κατανάλωση ναρκωτικών ουσιών, αλκοόλ ή φαρμακευτικών ουσιών πριν από την οδήγηση είναι πολύ πιο εκτεταμένη μεταξύ των νέων, κυρίων των ανδρών.
Αν το 7% των οδηγών δηλώνει ότι έχει οδηγήσει σε κατάσταση μέθης αυτήν την χρονιά, το ποσοστό ανεβαίνει στο 20% στους κάτω των 35 ετών.
Το ίδιο ισχύει για την χρήση κάνναβης ή άλλης ουσίας: το 5% των ερωτηθέντων λέει ότι έχει οδηγήσει υπό την επήρεια, αλλά στην κατηγορία κάτω των 35 ετών το ποσοστό ανεβαίνει στο 17%.
Η παραβίαση του κώδικα οδικής κυκλοφορίας είναι εκτεταμένη, σε σχέση με τα προηγούμενα βαρόμετρα. Το 22% των οδηγών δηλώνει ότι δεν χρησιμοποιεί ζώνη πάντοτε. Στους κάτω των 35 ετών, το ποσοστό διαμορφώνεται στο 30%.
Σε ό,τι αφορά το όριο ταχύτητας, σχεδόν εννέα στους δέκα οδηγούς (το 84%) δηλώνουν ότι «το υπερβαίνουν κατά λίγα χιλιόμετρα».
Σύμφωνα με το ίδρυμα Vinci autoroute, αυτή η αποχαλίνωση οδηγεί στην αύξηση της ανάρμοστης συμπεριφοράς, αφού το 52% των ερωτηθέντων «παραδέχεται ότι βρίζει άλλους οδηγούς».
Οι μισοί Ευρωπαίοι δηλώνουν ότι κορνάρουν νευρικά. Το 89% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι έχει αισθανθεί φόβο στο τιμόνι εξαιτίας της επιθετικής συμπεριφοράς άλλων οδηγών, επίπεδο ρεκόρ από την δημιουργία του Βαρομέτρου.