ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Έρχονται από το εξωτερικό στο Κιλκίς για να εκπαιδευτούν πάνω στη μόδα

Έλενα Καραβασίλη04 Ιουλίου 2023

Ολοένα αυξανόμενο είναι τα τελευταία χρόνια το ενδιαφέρον νέων ανθρώπων για τον χώρο της μόδας που συνεχώς αναπτύσσεται και εξελίσσεται, με τον κλάδο να «απλώνει τα νήματα» και σε άλλες επιστήμες όπως αυτήν της πληροφορικής και της μηχανικής. Το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδας (ΔΙΠΑΕ) διαθέτει το μοναδικό ακαδημαϊκό τμήμα της χώρας που διδάσκει την επιστήμη της ένδυσης. 

Το Τμήμα Δημιουργικού Σχεδιασμού και Ένδυσης αποτελεί τμήμα της σχολής Σχεδιασμού του ΔΙΠΑΕ από τον Μάιο του 2019. Η έδρα της σχολής είναι στις Σέρρες και του τμήματος στο Κιλκίς. Δημιουργήθηκε σε σύμπραξη του Αλεξάνδρειου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Θεσσαλονίκης με το θεσμικό όργανο της Ένδυσης στην Ελλάδα (ΣΕΠΕΕ).

Το Τμήμα Δημιουργικού Σχεδιασμού και Ένδυσης με το νέο πρόγραμμα σπουδών στοχεύει στην ανάπτυξη της επιστήμης και της τεχνολογίας στον σχεδιασμό ενδυμάτων, την τεχνολογία της παραγωγής τους και το μάρκετινγκ προϊόντων ένδυσης, με γνώμονα την οικονομία, την τεχνολογική ανάπτυξη, τον σεβασμό στο περιβάλλον και την κοινωνική αποδοχή. 

Ταυτόχρονα συμβάλλει στην εξέλιξη και πρόοδο του βιομηχανικού και βιοτεχνικού κλάδου ένδυσης αναπτύσσοντας τεχνογνωσία και καινοτομίες μέσω της εφαρμογής επιστημονικών, τεχνολογικών και καλλιτεχνικών γνώσεων.

Τέχνη και Τεχνητή Νοημοσύνη

Η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει εισβάλει για τα καλά και στον χώρο της μόδας, όπου ιδίως ο κλάδος ανάπτυξης προϊόντων μπορεί να βοηθηθεί σημαντικά από τις νέες τεχνολογίες, ειδικά όσον αφορά στη σύλληψη μίας ιδέας. Αυτό υποστηρίζει η Ευρυδίκη Παπαχρήστου, επίκουρος καθηγήτρια του τμήματος Δημιουργικού Σχεδιασμού και Ένδυσης της Σχολής επιστημών σχεδιασμού του ΔΙΠΑΕ.

Λέει στη «ΜτΚ» πως «έχουμε διαπιστώσει ότι μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες, λανσάρουν νέες συλλογές κάθε δύο εβδομάδες. Αυτό απαιτεί μεγάλη ταχύτητα και ακρίβεια. Μία εταιρία που δεν χρησιμοποιεί τεχνολογικά εργαλεία σαν αυτά που έχουμε αναπτύξει στο ΔΙΠΑΕ, κινδυνεύει να παράξει προϊόντα τα οποία όμως θα μείνουν αδιάθετα διότι θα έχουν φτάσει πολύ αργά στους πελάτες της ή ο πελάτης θα έχει ήδη προμηθευτεί το προϊόν από κάποιον ανταγωνιστή. Οπότε τα εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης είναι απαραίτητα για να προβλέψουν ποιο προϊόν θα πρέπει να βγει στην παραγωγή, ακόμα και όσον αφορά στις πρώτες ύλες που πρέπει να παραχθούν από τον προμηθευτή υφασμάτων, τα χρώματα και τις τεχνικές που θα χρησιμοποιηθούν. Όλα αυτά φυσικά προαπαιτούν τη συνεργασία ειδικών μηχανικών πληροφορικής, σε συνδυασμό με την τεχνογνωσία τη δική μας πάνω στα στάδια ανάπτυξης των προϊόντων ένδυσης».

Το ΔΙΠΑΕ συνεργάστηκε πρόσφατα με το τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, στο πλαίσιο του 4ου Athens Fashion Film Festival όπου με την αξιοποίηση των νέων εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης παράχθηκαν νέα σχέδια που δεν υπάρχουν στην αγορά και τα οποία αξιολογήθηκαν από αυτά τα δύο επιστημονικά πεδία.

«Τα αποτελέσματα ήταν πολύ εντυπωσιακά και διαπιστώθηκε ότι υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από την επιστήμη των μηχανικών να εμπλακούν στον κλάδο της μόδας», εξηγεί η κ. Παπαχρήστου.

Τμήμα με μεγάλη ζήτηση και απορρόφηση

Πρόκειται για ένα τμήμα με ολοένα αυξανόμενη ζήτηση και ταυτόχρονη σημαντική απορρόφηση των αποφοίτων του. Ο Απόστολος Κορλός, πρόεδρος του Τμήματος Δημιουργικού Σχεδιασμού και Ένδυσης στο ΔΙΠΑΕ, περιγράφει πως το ενδιαφέρον των σπουδαστών αυξάνεται συνεχώς ενώ αρκετοί είναι οι φοιτητές από χώρες του εξωτερικού που έρχονται να σπουδάσουν στο συγκεκριμένο τμήμα.

«Έχουμε πάρα πολλές φοιτήτριες από την Κύπρο, την Αλβανία, τη Βουλγαρία αλλά και από άλλες χώρες όπως η Ουκρανία και το Αζερμπαϊτζάν. Το τμήμα μας έχει διευρυνθεί σε πολλούς τομείς όπως είναι η ψηφιακή προσέγγιση της κατασκευής ενδυμάτων. Παράλληλα ασχολούμαστε με την κλωστοϋφαντουργική προσέγγιση ώστε να βρούμε τις χημικές, φυσικές και μηχανικές ιδιότητες των κλωστών που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή. Ταυτόχρονα βέβαια στοχεύουμε στη διεύρυνση του καλλιτεχνικού ορίζοντα των φοιτητών μας». 

Όσον αφορά την απορρόφηση των αποφοίτων, η κ. Παπαχρήστου εξηγεί πως πρόκειται κυρίως για θέσεις σε εταιρίες κλωστοϋφαντουργίας και ένδυσης, από την κατασκευή του ρούχου, το σχεδιαστικό τμήμα, το τμήμα ποιοτικού ελέγχου μέχρι το τμήμα προμηθειών, επικοινωνίας και προώθησης καθώς και θέσεις σε κέντρα πρόγνωσης μόδας αλλά και σε μουσεία με παραδοσιακές ενδυμασίες. 



Απαραίτητη η προσαρμογή των επιχειρήσεων


Η κ. Παπαχρήστου περιγράφει πως το μέλλον του κλάδου της κλωστοϋφαντουργίας και ένδυσης σε μία οικονομία έντασης γνώσης θα εξαρτάται ολοένα και περισσότερο από την ικανότητα της βιομηχανίας να ενσωματώνει καινοτομίες στα προϊόντα της και να εστιάζει τις οργανωτικές δομές και τις επιχειρησιακές λειτουργίες της στις συνεχώς μεταβαλλόμενες ανάγκες των πελατών της.

«Η έρευνα και η καινοτομία θα παίζουν ένα συνεχώς αυξανόμενο ρόλο σε τομείς όπως ο αειφόρος σχεδιασμός, η κυκλική οικονομία, η τεχνολογία 3d, η τεχνητή νοημοσύνη και το αποτύπωμα του καταναλωτή στο τελικό προϊόν», εξηγεί.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής και Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδας, με έδρα τη Θεσσαλονίκη υπήρξε μία τεράστια αύξηση των εξαγωγών για το 2022, με τις κυριότερες αγορές να είναι αυτές της Μ. Βρετανίας, Ισπανίας, Γερμανίας, ΗΠΑ αλλά και τις Σκανδιναβικές χώρες. 

«Μεγάλο ενδιαφέρον έχει και το στοιχείο ότι το πρώτο 3μηνο του 2023 αυξήθηκαν οι λιανικές πωλήσεις στην εγχώρια αγορά, που σημαίνει ότι υπάρχουν σημάδια ανάκαμψης. Φυσικά η ενεργειακή κρίση επηρέασε και τον κλάδο της ένδυσης, ωστόσο παρά τις προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένου και της πανδημίας, σημειώνεται ανάκαμψη. Λαμβάνουμε στοιχεία και από την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ένδυσης και Κλωστοϋφαντουργίας (EURATEX) σύμφωνα με τα οποία η ευρωπαϊκή βιομηχανία σημείωσε άνοδο στην παραγωγή» παρατηρεί.

Τέλος, η κ. Παπαχρήστου επισημαίνει πως «οι φοιτητές μας διαθέτουν τη διεπιστημονική γνώση για να συμβάλουν στον εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεων, ώστε να γίνουν πιο ανταγωνιστικές και να προσελκύσουν νέες επενδύσεις από εταιρίες χωρών του εξωτερικού».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 25.06.2023

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.