Το θέμα της κατασκευής προβλητών κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά και τους σοβαρούς κινδύνους που προκύπτουν, φέρνουν στο Ευρωκοινοβούλιο με αναφορές τους, το «Παρατηρητήριο Πειραϊκής» και η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ.
Η αναφορά του ευρωβουλευτή του κόμματος, Λευτέρη Νικολάου-Αλαβάνου, έχει ως εξής:
«Το φαραωνικό έργο κατασκευής προβλητών κρουαζιέρας στον Πειραιά (Επέκταση Νοτίου Λιμένα Πειραιά) έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις σε εργατικά σωματεία και μαζικούς φορείς της πόλης, εξαιτίας της παράδοσης ενός σημαντικού μέσου παραγωγής (εκμετάλλευση εμπορικού και τουριστικού λιμένα) σε επιχειρηματικά συμφέροντα και συγκεκριμένα στην ΟΛΠ Α.Ε.-COSCO. Αυτή η 'επένδυση' και το 'επιχειρηματικό πλάνο' για το λιμάνι του Πειραιά πραγματοποιείται σε μια περίοδο όξυνσης των ενδοιμπεριαλιστικών αντιθέσεων και των ενεργών πολεμικών μετώπων σε Μέση Ανατολή και Ουκρανία, που καθιστούν το λιμάνι ως πεδίο αντιπαράθεσης μεταξύ των αντιτιθέμενων ιμπεριαλιστικών στρατοπέδων, του Ευρωατλαντικού άξονα και του - υπό διαμόρφωση - Ευρασιατικού μπλοκ. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι υποδομές του λιμανιού έχουν παραδοθεί στο κινέζικο μονοπώλιο της COSCO, τη στιγμή που η επίσημη στάση της ελληνικής κυβέρνησης είναι στο πλευρό των ΗΠΑ-ΝΑΤΟ-ΕΕ. Το συγκεκριμένο τμήμα του λιμανιού, καθώς και το σύνολο των εγκαταστάσεων του, κινδυνεύουν να αξιοποιηθούν περαιτέρω σε μια γενικευμένη ιμπεριαλιστική σύγκρουση, καθώς ήδη υπάρχει ελλιμενισμός ΝΑΤΟϊκών σκαφών και αποστολή στρατιωτικού υλικού στα πολεμικά μέτωπα της Ουκρανίας και της Μ. Ανατολής, όπου συντελείται η σφαγή του Παλαιστινιακού λαού.
Σκοπός του συγκεκριμένου έργου επέκτασης του Νότιου Λιμένα Πειραιά είναι η βυθοκόρηση και διαμόρφωση της νότιας πλευράς του λιμανιού, προκειμένου να ενισχυθεί η προσέλευση μεγάλων σε όγκο κρουαζιερόπλοιων για να κερδοφορούν οι επιχειρηματικοί όμιλοι της ΟΛΠ Α.Ε., της κρουαζιέρας, του τουρισμού και άλλων κλάδων, ενάντια στις πραγματικές λαϊκές ανάγκες αξιοποίησης του λιμανιού προς όφελος του λαού, με φθηνές υπηρεσίες κ.λπ. και - εκ του αποτελέσματος - εις βάρος εργατικών δικαιωμάτων, της δημόσιας υγείας και της προστασίας του περιβάλλοντος. Ειδικά σε μια περίοδο όπου αυξάνονται οι αντιθέσεις μεγάλων συμφερόντων, η 'επένδυση' με επίκεντρο το λιμάνι του Πειραιά θέτει σε κίνδυνο τη ζωή των κατοίκων του από ενδεχόμενα 'αντίποινα' των αντιμαχόμενων ιμπεριαλιστικών δυνάμεων στον μεταξύ τους πόλεμο για τον έλεγχο των δρόμων ενέργειας - μεταφορών και την κατάκτηση σφαιρών επιρροής και - μάλιστα - σε μια περιοχή που είναι η έδρα του ελληνικού εφοπλιστικού κεφαλαίου.
Επιπρόσθετα, στο συγκεκριμένο έργο - σύμφωνα με καταγγελίες σωματείων και μαζικών φορέων - δεν τηρούνται ούτε καν οι προβλεπόμενες προϋποθέσεις από τους αντεργατικούς-αντιλαϊκούς νόμους των κυβερνήσεων και της ΕΕ, όπως μάλιστα έχουν ήδη αποτυπωθεί στις κατατεθειμένες μελέτες του έργου.
Η κατασκευή της επέκτασης του Νότιου Λιμένα Πειραιά ξεκίνησε το Δεκέμβριο του 2020 και διακόπηκε προσωρινά το Φεβρουάριο του 2022, όταν το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) αποφάσισε ότι οι διαδικασίες αδειοδότησης του έργου ήταν παράνομες. Τον Ιανουάριο του 2023 εγκρίθηκε με Προεδρικό Διάταγμα η συνέχιση του έργου, αποδεικνύοντας τον πρόσκαιρο χαρακτήρα που έχουν οποιεσδήποτε αντίστοιχες αποφάσεις της δικαιοσύνης.
Μέχρι σήμερα, έχουν ήδη ποντιστεί δεκαοχτώ κεσόν (caisson) ή κυψελωτά τσιμεντοκιβώτια, τα οποία αναφέρονταν στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που έχει καταθέσει η ΟΛΠ Α.Ε.-COSCO ως "ύψιστης ποιότητας, που δεν επιτρέπει τη διείσδυση υγρασίας στην κατασκευή, ούτε και την αντίστοιχη διαρροή τοξικών στοιχείων από αυτά". Μόνο που σήμερα, τα τοποθετημένα κεσόν μέσα σε 2,5 χρόνια από την πόντισή τους, παρουσιάζουν σημαντικές αστοχίες και ζημιές. Ειδικά κατά την πόντιση του πρώτου κεσόν στις 28.11.2020 υπήρξε καταστροφή αυτού και οι τόνοι υλικών που περιείχαν διοχετεύτηκαν στη θάλασσα και στο ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή. Όλα αυτά ήρθαν στο φως μετά από καταγγελίες μελών του 'Παρατηρητηρίου Πειραϊκής' και άλλων φορέων.
Τον Οκτώβριο του 2024, μέλη-δύτες του 'Παρατηρητηρίου Πειραϊκής' κατέγραψαν σε βίντεο και φωτογραφίες τα ποντισμένα κεσόν, αναδεικνύοντας την επικίνδυνη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί λόγω φθορών και αστοχιών στο μπετόν. Τα υποθαλάσσια τμήματά τους παρουσιάζουν σοβαρές φθορές (αποφλοιώσεις) στα δομικά στοιχεία του μπετόν. Εμφανίζονται ρηγματώσεις, αποτινάξεις και αποκολλήσεις (αποφλοίωση) ολόκληρων τμημάτων, με αποτέλεσμα ο οπλισμός (ράβδοι χάλυβα) να έχει υποστεί μεγάλη διάβρωση, η οποία επιβαρύνει διαρκώς και τον οπλισμό που ακόμη δεν έχει απογυμνωθεί μέσα στο μπετόν (κεσόν).
Η διάβρωση του οπλισμού προκαλεί, σύμφωνα με τις καταγγελίες του 'Παρατηρητηρίου Πειραϊκής', σημαντικές επιπτώσεις στο μπετόν των κατασκευών που έχουν πληγεί:
-- Θέτει σε κίνδυνο τη στατική επάρκεια του δομικού στοιχείου (κεσόν) το οποίο πρέπει να ανταποκρίνεται σε ισχυρές καταπονήσεις από την κυματική ενέργεια της θάλασσας.
-- Δημιουργεί ευνοϊκές συνθήκες για την περαιτέρω διάβρωση και του υπόλοιπου οπλισμού.
-- Μειώνει την προστασία σε θλίψη και εφελκυσμό του δομικού στοιχείου, που προκαλούν οι κυματικές συνθήκες της θάλασσας..
-- Πολλά από τα κεσόν έχουν αδειάσει εντελώς, με αποτέλεσμα τα τοξικά υλικά που περιείχαν να διοχετευτούν στη θάλασσα, καθώς η κατασκευαστική εταιρεία ευθύνεται για την διάχυση αυτών πριν τη διακοπή των εργασιών.
Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά, δεδομένου ότι στη θάλασσα η οξείδωση του οπλισμού, λόγω θαλασσινού νερού, προχωράει πιο γρήγορα απ' ότι στη ξηρά.
Ιδιαίτερα, γιατί διαβρώθηκαν τα 'υψηλής ποιότητας' τσιμέντα που χρησιμοποιήθηκαν και μάλιστα τόσο γρήγορα (μέσα σε 2 χρόνια) και τι εγγυήσεις παρέχονται και από ποιόν ότι τώρα δεν θα ξανασυμβεί η διάβρωση;
Σημειώνεται ότι ο ΟΛΠ Α.Ε., με τον πιο επίσημο τρόπο διαβεβαιώνει στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (υποκεφάλαιο 9.15.2. Κλιματικές αλλαγές και λιμενικές υποδομές) ότι ακολούθησαν τους ελληνικούς κανονισμούς κατασκευής έργων από σκυρόδεμα, με αποτέλεσμα τα τεχνικά έργα και οι λοιπές δομικές και άλλες κατασκευές να θεωρούνται υψηλής αντοχής και ικανές ώστε να "ανταποκριθούν σε πιθανές μελλοντικές καταστροφές οφειλόμενες στις κλιματικές αλλαγές".
Τις αστοχίες της κατασκευαστικής εταιρείας καλείται να πληρώσει ο φορολογούμενος λαός, καθώς η χρηματοδότηση γίνεται μέσω της Περιφέρειας Αττικής, η οποία έχει εντάξει το έργο στο νέο επιχειρησιακό της πρόγραμμα "ΠΕΠ Αττικής 2021-2027", πρόγραμμα το οποίο καλύπτεται κατά το ήμισυ από ευρωπαϊκά κονδύλια, ενώ μεταθέτει τον έλεγχο της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης στη λιμενική αρχή και στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Επιπλέον, έχει ήδη καταβληθεί από την Περιφέρεια Αττικής προς την ΟΛΠ Α.Ε.-COSCO το ποσόν 19.578.373,27 ευρώ μέσω της ΣΑΕΠ 0851 και η πρώτη περίοδος του ΕΣΠΑ έληξε τον Ιούνιο του 2023. Το παραπάνω ποσόν, όπως γίνεται αντιληπτό, εξανεμίστηκε, αφού τα υλικά πλήρωσης, μπετόν κλπ. έχουν σημαντικές φθορές και αστοχίες και θα χρειαστούν επιπλέον χρήματα για την αμφίβολης επιτυχίας επισκευή τους.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, ζητούμε την τοποθέτηση της Επιτροπής Αναφορών, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των αρμόδιων ελληνικών αρχών, σχετικά με την κατεπείγουσα ανάγκη να διακοπεί οριστικά το έργο 'Επέκταση Νότιου Τμήματος Λιμένα Πειραιά', ως ελάχιστο μέτρο προστασίας του λαού του Πειραιά, καθώς έχει αποδειχθεί ότι αυτό έχει σοβαρές επιπτώσεις στη δημόσια υγεία και στην προστασία του περιβάλλοντος, με κατά συρροή νομικές αυθαιρεσίες, ενώ θέτει συνολικά σε κίνδυνο το λαό του Πειραιά, καθώς τον καθιστά 'μαγνήτη' πολεμικών επιθέσεων εν μέσω γενίκευσης του ιμπεριαλιστικού πολέμου».