«Την εγκληματική ευρωενωσιακή πολιτική 'απελευθέρωσης' των σιδηροδρόμων και των μεταφορών, που οδήγησε στο έγκλημα στα Τέμπη και σε εκατοντάδες άλλα σιδηροδρομικά ατυχήματα στην πλειοψηφία των κρατών μελών», καταγγέλλει η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ, με ερώτηση που κατέθεσαν προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι ευρωβουλευτές του κόμματος, Κώστας Παπαδάκης και Λευτέρης Νικολάου-Αλαβάνος.
Η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ, σύμφωνα με σχετική ενημέρωση τονίζει:
«57 νεκροί και δεκάδες τραυματίες είναι ο τραγικός απολογισμός της χειρότερης σύγκρουσης τρένων στα χρονικά της Ελλάδας, στα Τέμπη στις 28/2.
Το προδιαγεγραμμένο αυτό έγκλημα που έχει γεμίσει οργή όλη την Ελλάδα, δεν ήταν προϊόν της 'κακιάς στιγμής', όπως τα αστικά επιτελεία εξαρχής ήθελαν να το εμφανίσουν, ούτε αποτέλεσμα απλώς ενός 'ανθρώπινου λάθους'.
Οι εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο προειδοποιούσαν ακόμα και λίγες μέρες πριν το δυστύχημα για τα τεράστια προβλήματα ασφαλείας, την έλλειψη ηλεκτρονικής επιτήρησης των τρένων και προσωπικού, που έθεταν σε κίνδυνο τους επιβάτες και τους εργαζόμενους χωρίς να λαμβάνουν καμία απάντηση, ενώ οι απεργίες τους κηρύσσονταν εν μία νυκτί παράνομες και καταχρηστικές.
Πρόκειται για απόρροια της ευρωενωσιακής πολιτικής 'απελευθέρωσης' των συγκοινωνιών που ακολούθησαν όλες οι κυβερνήσεις ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΣΥΡΙΖΑ. Μία από τις βασικές πλευρές αυτής της στρατηγικής είναι ο κατακερματισμός του σιδηρόδρομου, προκειμένου οι επιχειρηματικοί όμιλοι να εκμεταλλεύονται τα 'κομμάτια' που φέρνουν κέρδος, ενώ τα ζητήματα της ασφάλειας με τη συντήρηση του δικτύου, των ελλείψεων σε προσωπικό και μέσα, των συνθηκών εργασίας αφήνονται κυριολεκτικά στην μοίρα τους».
«Ενδεικτική των τραγικών συνεπειών της 'απελευθέρωσης' για την ασφάλεια των επιβατών και των εργαζομένων είναι και η λειτουργία 'διευρωπαϊκού συστήματος ERTMS' που διευκολύνει το έργο των μηχανοδηγών, όσο και του διαχειριστή της κυκλοφορίας υποδομής με ηλεκτρονικά συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης: Μόλις το 13% των διαδρόμων του κεντρικού δικτύου σε επίπεδο ΕΕ λειτουργούσε με ERTMS το 2021, ενώ για τη χρηματοδότηση του συστήματος αποδεσμεύτηκε μόλις το 50% των προϋπολογισμένων χρημάτων, αποδεικνύοντας ότι τα ζητήματα ασφάλειας δεν αποτελούν προτεραιότητα ούτε για τις ιδιωτικές, ούτε για τις κρατικές εταιρείες που ελέγχουν τους σιδηροδρόμους.
Αυτή λοιπόν είναι η πολιτική που έχει οδηγήσει σε 1.389 σημαντικά σιδηροδρομικά ατυχήματα μόνο το 2021 σε όλη την Ε.Ε., με συνολικά 683 νεκρούς και 513 τραυματίες, και εκ των οποίων τα 97 αφορούσαν συγκρούσεις τρένων.
Αυτή είναι η οδυνηρή πραγματικότητα. Κόστος τα μέτρα προστασίας της ασφάλειας και της ανθρώπινης ζωής. Και προτεραιότητα του αστικού κράτους και των εταιρειών να εξασφαλιστεί η άμεση διασύνδεση των σιδηροδρόμων με τα βασικά λιμάνια και τις βιομηχανικές περιοχές, ειδικά σε μια χώρα με κομβική γεωστρατηγική θέση όπως είναι η Ελλάδα. Δηλαδή στόχος είναι να εξασφαλιστεί η λεγόμενη «διατροπικότητα των μεταφορών», που στην πράξη σημαίνει ικανοποίηση των αναγκών κερδοφορίας του κεφαλαίου και υλοποίηση των ιμπεριαλιστικών σχεδίων ΗΠΑ-ΝΑΤΟ-ΕΕ. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι από τις πρώτες γραμμές που υπολογίζεται να επαναλειτουργήσουν βρίσκεται η γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, ο βασικός άξονας για την προώθηση των ΑμερικανοΝΑΤΟικών προς τον βορρά, μέσω του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης» επισημαίνει η ΕΟ του ΚΚΕ και τονίζει:
«Οι μεγαλειώδεις απεργίες και διαδηλώσεις του ελληνικού λαού από άκρη σε άκρη σε όλη τη χώρα, η αλληλεγγύη που εκφράστηκε στους τραυματίες, αλλά και το σύνθημα που κυριάρχησε «ή τα κέρδη τους, ή οι ζωές μας» μαζί με την υπόσχεση ότι το έγκλημα αυτό δεν θα ξεχαστεί, είναι αυτά που δείχνουν τον δρόμο για ένταση της πάλης ενάντια στον βάρβαρο, σάπιο, καπιταλιστικό δρόμο ανάπτυξης και τους διαχειριστές του.
Βάσει αυτών πώς τοποθετείται η Επιτροπή:
- Στο γεγονός ότι η δική της στρατηγική «απελευθέρωσης» όπως εκφράζεται μέσα από τα 4 πακέτα οδηγιών για τους σιδηροδρόμους, αποδεδειγμένα οδηγεί σε εκατόμβες νεκρών και στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες, θέτοντας την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων στο ζύγι του 'κόστους-οφέλους';
- Στις εκτιμήσεις τόσο της έκθεσης του ΕΚ όσο και του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου ότι η εγκατάσταση του ηλεκτρονικού συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης ERTMS συνιστά 'δαπανηρές επενδύσεις χωρίς να αποφέρει, γενικά, άμεσα οφέλη σε εκείνους που καλούνται να επωμιστούν το κόστος' και στο γεγονός ότι με βάση αυτό το απαράδεκτο κριτήριο, οι στόχοι που έχει θέσει η Κομισιόν για να ολοκληρωθεί το ηλεκτρονικό σύστημα ασφαλείας ΕRTMS σε επίπεδο ΕΕ σκόπιμα έχουν μετατεθεί χρονικά στο 2030 για το κεντρικό δίκτυο και στο 2040 για το εκτεταμένο;»