Στην τελική ευθεία της προετοιμασίας του μπαίνει πια το Φεστιβάλ Επταπυργίου Θεσσαλονίκης, ένας θεσμός που συμπληρώνει φέτος έξι χρόνια ζωής. «Κάθε χρόνος που περνάει μας βρίσκει πιο έτοιμους, καθώς έχει κατασταλάξει μέσα μας η εμπειρία των προηγούμενων ετών. Το περσινό και το προπέρσινο δημιουργικό άγχος μετουσιώθηκε σε γνώση και πλέον οι επιλογές είναι πιο συνειδητές, χωρίς όμως να παρεκκλίνουμε από την αρχική μας στόχευση, όταν ξεκινήσαμε να χτίζουμε το θεσμό του το 2019», λέει στη «ΜτΚ» η πρόεδρος και καλλιτεχνική διευθύντρια του Κέντρου Πολιτισμού Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, που το διοργανώνει.
Το Φεστιβάλ Επταπυργίου και φέτος παρουσιάζει πέντε δικές του καλλιτεχνικές προτάσεις, παραμένοντας μία από τις ελάχιστες τέτοιες διοργανώσεις στη χώρα που παρουσιάζουν πρωτογενείς παραγωγές. «Μας ενδιαφέρει πάντα να μπορούμε να ελέγξουμε το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα, αλλά φέτος εμπιστευτήκαμε και συμπεριλάβαμε στον προγραμματισμό μας και δύο ξένες παραγωγές ποιότητας και αναφέρομαι στις συναυλίες «Δήμητρα Γαλάνη μαζί της η Παυλίνα Βουλγαράκη» και «Μάριος Φραγκούλης Γιώτα Νέγκα». Εξακολουθούμε να πιστεύουμε ότι ένας επιχορηγούμενος δημόσιος φορέας πρέπει να πηγαίνει κόντρα στο ρεύμα, να καταθέτει προτάσεις που κάποιος θα τις θεωρούσε ‘αντιεμπορικές’, αλλά που έχουν ένα δικό τους ισχυρό καλλιτεχνικό αποτύπωμα. Αυτός είναι και ο λόγος που συμπεριλάβαμε στο πρόγραμμα το «#SKGlive! Από την παράδοση στο σύγχρονο», με τέσσερα Βορειοελλαδίτικα μουσικά σχήματα, που θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους και είμαι σίγουρη ότι θα γοητεύσουν το κοινό. Είναι ο λόγος που και φέτος θα κάνουμε τις βραδιές ποίησης και μουσικής, στήνοντας ουσιαστικά μία ατμοσφαιρική παράσταση με αφηγήσεις, απαγγελίες, μελοποιημένα ποιήματα γύρω από τον Ανδαλουσιανό ποιητή Φεδερίκο Γκαρσία Λόρκα», τονίζει η κ. Μυκωνίου.
Μία από τις φετινές καινοτομίες είναι ότι ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός στήθηκε γύρω από την γυναίκα. «Σοκαρισμένοι από τα περιστατικά έμφυλης βίας, που αυξάνονται ολοένα, νιώσαμε με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του φεστιβάλ Θανάση Κολαλά ότι έπρεπε φέτος να ρίξουμε τα φώτα πάνω της, να μη μείνουμε αδιάφοροι σε ό,τι συμβαίνει γύρω μας και μας αφορά. Με αυτό το σκεπτικό επιλέχθηκε και η Όπερα «Παλιάτσοι» του Λεονκαβάλλο, γιατί κατ’ ουσίαν είναι μία ιστορία ενδοοικογενειακής βίας, που έχει τραγική κατάληξη. Από το φετινό φεστιβάλ που είναι αφιερωμένο στη γυναίκα δεν θα μπορούσε να λείπει και το αφιέρωμα στις γυναίκες στιχουργούς, που από πέρσι συζητάμε με τη Μαργαρίτα Ζορμπαλά και τη Μαρία Παπαγεωργίου «… Γυναίκες δημιουργοί». Και βέβαια επιλέχθηκε μία σπουδαία καλλιτέχνης η Ευανθία Ρεμπούτσικα για να στηθεί γύρω της το κεντρικό αφιέρωμα της φετινής διοργάνωσης. Μία μουσικός που μας χάρισε αγαπημένες μελωδίες και μας ταξιδεύει με μουσικές γεμάτες χρώματα και μυρωδιές Ανατολής και Δύσης, πάντα με τη δική της τρυφερή ματιά.
Φέτος λέμε όχι στην έμφυλη βία, μέσα από την τέχνη και τον πολιτισμό».
Μία γερή οικονομική ανάσα
Η Άννα Μυκωνίου δούλεψε πάρα πολύ σκληρά με τους συνεργάτες της για την επιτυχία του θεσμού που έκανε αρχικά δειλά τα πρώτα του βήματα έχοντας τώρα πια σχεδόν όλες του τις παραστάσεις προπωλημένες.
«Δουλέψαμε οπλισμένοι και με ψυχικές αντοχές, γιατί τα πρώτα χρόνια ήταν ρευστά και γεμάτα εμπόδια. Από εκείνη την περίοδο θυμάμαι και γελάω πιά, τα προβλήματα που ξεφύτρωναν σαν τα κεφάλια της Λερναίας Ύδρας. Οι τεχνικές δυσκολίες ήταν κυρίως δυσκολίες που ‘δημιουργούσε’ το ίδιο το μνημείο. Μία ελιά που εμπόδιζε την κερκίδα και έπρεπε να μετακινηθεί, κάποια αρχαία επίσης να μετακινηθούν, να εξοπλιστεί ο χώρος με wifi, να βελτιωθεί το πίσω πάρκινγκ, να διασφαλιστεί η επάρκεια στην παροχή ρεύματος, να διασφαλιστεί η ασφάλεια των θεατών με διάφορα πιστοποιητικά και όλα αυτά με διαδικασίες Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου», λέει.
Μετά από έξι χρόνια νιώθει πια πολύ περήφανη και δικαιωμένη αλλά και ευγνώμων σε όσους τη στήριξαν και πίστεψαν σε αυτόν τον θεσμό. «Πρώτος από όλους ο Περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας ήταν πάντα αρωγός και μέρος της λύσης των προβλημάτων. Αλλά και ο Θανάσης Κολαλάς που δουλεύει δίπλα μου ατελείωτες ώρες. Όλοι μαζί, η Διοίκηση της Περιφέρειας, το Κέντρο πολιτισμού, η εφορεία αρχαιοτήτων, συνεργάτες και καλλιτέχνες δουλεύουμε ώστε το Φεστιβάλ Επταπυργίου να καταξιωθεί, κάποια στιγμή ως το Ηρώδειο της πόλης μας και ο φετινός προγραμματισμός το επικυρώνει».
Ωστόσο, οι δυσκολίες εξακολουθούν να είναι αρκετές γιατί αυξάνονται οι προσδοκίες του κοινού, αλλά και οι δικές τους. «Είναι όμως ‘γοητευτικές’, τρόπον τινά, δυσκολίες γιατί εμπεριέχουν την καλλιτεχνική δημιουργία. Μία από τις δυσκολίες είναι η στιγμή της επιλογής των συμμετεχόντων από το δυναμικό της Περιφέρειας και η αλληλεπίδρασή τους με άλλους αξιόλογους καλλιτέχνες από την υπόλοιπη Ελλάδα και συχνά έξω από αυτήν. Αλλά και το γεγονός ότι το Φεστιβάλ στήνεται μέσα σε ένα αρχαιολογικό χώρο έχει ένα ξεχωριστό βαθμό δυσκολίας. Όλα στήνονται από την αρχή, κερκίδες, εξέδρα, καμαρίνια ήχος και φως. Και όλα αυτά πρέπει να γίνουν με απόλυτο σεβασμό στο μνημείο και στις μνήμες που το σημαδεύουν».
Φέτος, το φεστιβάλ πήρε μία γερή οικονομική ανάσα. «Το φεστιβάλ μας συγχρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ και αυτό μας οδήγησε να κινηθούμε ευκολότερα και να το μετακυλήσουμε σε οικονομικότερα εισιτήρια. Σκεφτείτε ότι τα εισιτήρια της Όπερας, σε όλα τα διαζώματα, κοστίζουν 15 ευρώ, ενώ υπάρχουν παραγωγές που τα εισιτήρια είναι 5 ευρώ. Επίσης έχουν προβλεφθεί και εισιτήρια για ανέργους, συμπολίτες μας άνω των 65, ΑμεΑ και φοιτητές».
Η κ. Μυκωνίου ξεδιπλώνει τις φιλοδοξίες της για την εξέλιξη του θεσμού στο μέλλον: «Να αποκτήσει το Φεστιβάλ μας την πολυπόθητη ‘ταυτότητα’, κατακτώντας την ισορροπία και το μέτρο. Αλλά και να επιβιώσει, να εξακολουθεί να υπάρχει ως θεσμός, και σε δέκα και είκοσι χρόνια, με ποιοτικές εκδηλώσεις. Ελπίζω και εύχομαι να απαλύνουμε με τα χρόνια, μέσα από τον πολιτισμό, τις σκοτεινές μνήμες του χώρου και να τον παραδώσουμε στη συλλογική μνήμη ως ένα χώρο πολιτισμού. Εύχομαι οι Θεσσαλονικείς να έχουν όμορφες ιστορίες να αφηγηθούν από τα καλοκαιρινά πολιτιστικά τους βράδια, στο Επταπύργιο. Ελπίζω χρόνο με τον χρόνο ο θεσμός να γίνεται ισχυρότερος και να καταξιώνεται στην συνείδηση του κόσμου».
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
5 Ιουνίου-23 Ιουλίου
Φρούριο Επταπυργίου 2024
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 26.05.2024