ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

FlyOver: Θεσσαλονικείς υπομονή - Η «απογείωση» ξεκινά!

Λίνα Πέτκου14 Νοεμβρίου 2023

Τις επόμενες ημέρες, εγκαθίσταται τα πρώτα εργοτάξια και ξεκινά και ουσιαστικά το έργο-σημαία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η «Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης» (FlyOver), με στόχο να «αποφορτιστεί» σε μεγάλο βαθμό το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης.

Τι γίνεται όμως μέχρι το 2027, οπότε και οι εργασίες του εν λόγω έργου αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί; Τι σημαίνει για την καθημερινότητα των πολιτών της Θεσσαλονίκης, ο «παροπλισμός», ήδη από την περασμένη Παρασκευή, της μιας εκ των τριών λωρίδων της Περιφερειακής Οδού και οι μετακινήσεις με ταχύτητες 60 χιλιομέτρων την ώρα στις δύο λωρίδες; Η απάντηση είναι το προφανές. Μποτιλιάρισμα, χαμηλές ταχύτητες και ουρές χιλιομέτρων, νεύρα και σίγουρα έξτρα ταλαιπωρία για τους οδηγούς οι οποίοι θα αναγκαστούν να εισέρχονται συχνότερα εντός του αστικού ιστού, αυξάνοντας μοιραία την κίνηση στο κέντρο και όχι μόνο της πόλης.

«Θα ζήσουμε δύσκολες καταστάσεις» 

Μέχρι όμως το FlyOver να δώσει την πολυπόθητη «ανάσα» στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης, άνθρωποι που καθημερινά, λόγω επαγγέλματος βρίσκονται τους δρόμους, περιγράφουν στο makthes.gr πώς θα αλλάξει το τοπίο στις καθημερινές μετακινήσεις, το διάστημα που θα πραγματοποιούνται οι εργασίες.

«Ο περιφερειακός είναι κορεσμένος εδώ και πολλά χρόνια και σίγουρα το FlyOver είναι ένα έργο που χρειάζεται να γίνει. Όμως, αυτό θα έπρεπε να συμβεί αφού ξεκινήσει η λειτουργία του Μετρό, το 2024. Σίγουρα μέχρι τότε, θα ζήσουμε δύσκολες καταστάσεις. Εδώ και με ένα ατύχημα που συμβαίνει, ένα όχημα να μείνει και φρακάρει όλη η πόλη. Πόσο μάλλον από εδώ και πέρα που χειμωνιάζει, οι καιρικές συνθήκες δυσκολεύουν (βροχή, χιόνι κλπ.) και τα αυτοκίνητα χρησιμοποιούνται κατά κόρον. Άρα, είναι αυτονόητο ότι θα υπάρξει επιβάρυνση στο κυκλοφοριακό της πόλης», αναφέρει ο Πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΘ, Γιάννης Δήμκας.

Ως προς τις αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη, θα επηρεαστούν κι αυτές.

«Αυτήν τη στιγμή τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ που βγαίνουν στους δρόμους, λόγω έλλειψης οδηγών, είναι περίπου 70% λιγότερα από το αριθμό που θα έπρεπε να είναι. Κυκλοφορούν περίπου τα 2/3 του στόλου δηλαδή. Γίνονται κάποιες διεργασίες για την πρόσληψη 150 νέων οδηγών, οι οποίες θα ολοκληρωθούν - καλώς εχόντων των πραγμάτων - στις αρχές του επόμενου χρόνου, οπότε και οι οδηγοί θα είναι διαθέσιμοι και ταυτόχρονα γίνονται προσπάθειες για να κυκλοφορήσουν περισσότερα λεωφορεία.

Όμως, όσες γραμμές και να δημιουργήσεις, όσα λεωφορεία και να βγάλεις στο δρόμο, αν οι οδικοί άξονες στο κέντρο είναι φρακαρισμένοι και δεν υπάρχει πρόσβαση να περάσουν τα λεωφορεία, απλώς αυτά θα είναι ακινητοποιημένα σε κάποιο σημείο, κάτι που συνεπάγεται λιγότερα δρομολόγια. Επομένως, για να μην υπάρχουν καθυστερήσεις στα δρομολόγια των αστικών συγκοινωνιών, πρέπει τα λεωφορεία να χρησιμοποιούν ελεύθερους από κίνηση δρόμους», σημειώνει.

Ποιους δρόμους να αποφεύγουμε

Όσο για το ποιους δρόμους να αποφεύγουμε ώστε να ταλαιπωρούμαστε το λιγότερο δυνατόν, ο κ. Δήμκας αναφέρει πως αυτό είναι αδύνατον μιας και δεν υπάρχουν εναλλακτικές διαδρομές. «Να αποφύγεις κάποιους δρόμους αλλά από πού να πας; Όταν μποτιλιάρει ένας κεντρικός δρόμος, αλυσιδωτά η κίνηση πηγαίνει σε όλους τους δρόμους. Θεωρώ ότι όταν θα ξεκινήσει να λειτουργεί το Μετρό, ίσως τα πράγματα να βελτιωθούν γιατί λογικά μεγάλη μερίδα του κόσμου θα το χρησιμοποιεί, οπότε δε θα χρειάζεται να κατεβαίνει με το ΙΧ στο κέντρο.

Τις τελευταίες εβδομάδες, υπάρχει μια κινητικότητα από την τροχαία και εντατικοποίηση της αστυνόμευσης, κυρίως σε σχέση με τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα, ώστε να μένουν ανοιχτές οι κεντρικές οδικές αρτηρίες αλλά οι δρόμοι της Θεσσαλονίκης είναι μετρημένοι. Οι κυριότεροι άξονες που διατρέχουν το κέντρο της πόλης είναι η Τσιμισκή, η Εγνατία, η Αγ. Δημητρίου. Άλλοι σημαντικοί δρόμοι είναι η Κασσάνδρου, η Μητροπόλεως και η Λ. Νίκης, επειδή όμως αυτές είναι οδοί στενές σε διατομή, δεν έχουμε πολλούς δρόμους ώστε να υπάρχουν εναλλακτικές διαδρομές για τους οδηγούς. Δύσκολα πιστεύω θα υπάρχει ελεύθερος δρόμος, λόγω του FlyOver».

Πρέπει να αλλάξουμε τις συνήθειές μας όλοι

Το πόσο θα ταλαιπωρηθούν οι οδηγοί και το επιβατικό κοινό στους δρόμους λόγω των εργασιών του Flyover, μένει να φανεί και στην πράξη. Ωστόσο, ο κ. Δήμκας προτείνει κάποιες λύσεις για την όσο τα δυνατόν λιγότερη ταλαιπωρία, με την εκκίνηση του έργου. Μεταξύ αυτών είναι τα κλιμακωτά ωράρια στα σχολεία, ώστε να αποσυμφορηθούν οι δρόμοι τις πρωινές ώρες αιχμής (07:00-08:30) από σχολικά λεωφορεία και ΙΧ με γονείς που πηγαίνουν τα παιδιά τους στο σχολείο, συγκεκριμένες και μόνο ώρες φορτοεκφόρτωσης για τα καταστήματα, όπως και για τα απορριμματοφόρα και την αποκομιδή των σκουπιδιών, η χρήση εναλλακτικών μέσων μετακίνησης όπως μηχανές, ποδήλατα και ΜΜΜ και κυρίως η όσο λιγότερη γίνεται χρήση των αυτοκινήτων.

«Ακόμα κι αν οι συμπολίτες μας πάρουν το αυτοκίνητό τους για να μετακινηθούν, να μην παρκάρουν οπουδήποτε, ούτε να σταματούν όπου να’ ναι έστω και για δευτερόλεπτα πχ. σε ένα περίπτερο. Αυτά τα δευτερόλεπτα που σταματάει ο καθένας σε σημείο που δεν θα έπρεπε να σταματήσει, δημιουργούν απίστευτο μποτιλιάρισμα, που για να αποκατασταθεί, χρειάζονται αρκετά λεπτά κάθε φορά. Γενικά θα πρέπει να αλλάξουμε τις συνήθειές μας όλοι. Να κάνουμε ό, τι μπορούμε ούτως ώστε να μπορέσουμε να διευκολύνουμε τους εαυτούς μας και τους άλλους για όσο χρονικό διάστημα διαρκέσουν τα έργα», καταλήγει.

Χρήσιμο και αναγκαίο το FlyOver αλλά όχι τώρα

Στο ίδιο μήκος κύματος σχετικά με τον χρόνο έναρξης των εργασιών για το FlyOver είναι και ο πρόεδρος του σωματείου ιδιοκτητών ταξί Θεσσαλονίκης «Ερμής», Κλήμης Λεοντιάδης.

«Κάθε μεγάλο έργο στη Θεσσαλονίκη είναι χρήσιμο, μιας και από την πόλη, ξέρουμε πολύ καλά ότι λείπουν τα μεγάλα έργα. Είναι χρήσιμο και αναγκαίο έργο, το οποίο όμως θα έπρεπε να είχε γίνει πολύ νωρίτερα. Θα ήταν καλύτερα να είχε ξεκινήσει το έργο, εφόσον ξεκινήσει και το Μετρό. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. όταν λειτουργήσει το Μετρό θα κυκλοφορούν στην πόλη 80.000 με 100.000 λιγότερα αυτοκίνητα, άρα, θα ήταν πολύ πιο εύκολο να κινηθούν μέσα στην πόλη τα αυτοκίνητα. Τώρα που δεν έχουμε Μετρό, θα κουραστούμε και θα ταλαιπωρηθούμε όλοι μας πάρα πολύ. Το κυκλοφοριακό είναι ήδη τεράστιο πρόβλημα και χωρίς το FlyOver, δεν "μαζεύονται" αμέσως όλα αυτά τα αυτοκίνητα που κινούνται στους δρόμους».

Δεν έχουμε πολλούς δρόμους στη Θεσσαλονίκη

Μιλώντας για τους δρόμους που μπορούμε να παρακάμπτουμε για να μετριαστεί η ταλαιπωρία όλων, ο κ. Λεοντιάδης τονίζει ότι «στη Θεσσαλονίκη δεν έχουμε και πολλούς δρόμους. Έχουμε τη Βασ. Όλγας ως κεντρική αρτηρία και την Κ. Καραμανλή, που μετέπειτα γίνεται Εγνατία. Αυτοί οι δύο δρόμοι κατεβαίνουν και δέχονται τον μεγαλύτερο όγκο οχημάτων και λεωφορείων. Άρα, σε αυτούς τους δρόμους θα πρέπει να έχουμε το δυνατόν λιγότερα αυτοκίνητα.

Δεν έχουμε την πολυτέλεια να χρησιμοποιήσουμε άλλους εναλλακτικούς δρόμους έτσι όπως είναι σχεδιασμένη η Θεσσαλονίκη.

Στο κέντρο οι κεντρικές αρτηρίες είναι τρεις-τέσσερις, από όπου περνά όλος ο κόσμος: η Εγνατία, η Τσιμισκή, η Μητροπόλεως. Η Αγ. Δημητρίου και η Κασσάνδρου είναι πολύ μικροί δρόμοι για να τους χρησιμοποιήσεις, ο περιφερειακός έχει τα προβλήματά του, κι έτσι δεν έχουμε πολλές επιλογές».

Nα κάνουμε κάτι διαφορετικό στην πόλη

Για την επίλυση του γρίφου του κυκλοφοριακού εμφράγματος που αναμένεται να προκληθεί στην πόλη εξαιτίας της εκτροπής σημαντικού μέρους της κυκλοφορίας εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος, ο Κλήμης Λεοντιάδης αναφέρει πως «ίσως θα πρέπει κάποιοι να δουν και τα ωράριά τους, δηλαδή να ξεκινήσουν κάποιοι πιο νωρίς, αν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, να μην συμπέσουν όλοι 08:30-10:00 στο δρόμο, ώρες με το μεγάλο πρόβλημα στην πόλη, να διαμορφωθούν τα ωράρια των φορτοεκφορτώσεων, των οχημάτων που μοιράζουν προϊόντα σε μικρά καταστήματα κλπ. Πρέπει όλοι να κάνουμε κάτι διαφορετικό στην πόλη και να συμμορφωθούμε».

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.