ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Flyover: Θετική γνωμοδότηση, υπό όρους, από την Περιφέρεια - «Θυσιάζεται το δάσος» απαντούν φορείς και πολίτες

Φανή Σοβιτσλή30 Σεπτεμβρίου 2024

Αυστηρούς όρους που αφορούν στην αύξηση του πρασίνου στο περιαστικό δάσος του Σέιχ - Σου και δημιουργία χώρων δασικής αναψυχής, έθεσε η Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης, προκειμένου να γνωμοδοτήσει, κατά πλειοψηφία, επί της τροποποίησης της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) με την οποία η εξελίσσεται η κατασκευή του flyover.

Στη σημερινή συνεδρίαση του οργάνου, παρουσία εκπροσώπων των κατοίκων που ζουν σε περιοχές που θίγονται από το έργο, φορέων και συλλογικοτήτων, του Δασαρχείου Θεσσαλονίκης και του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Υ.Π.ΕΝ), ο αντιπεριφερειάρχης Κώστας Γιουτίκας, ξεκαθάρισε ότι η Μητροπολιτική Επιτροπή κλήθηκε να διατυπώσει τη γνώμη της, η οποία, όπως είπε, δεν είναι δεσμευτική, στο πλαίσιο της οικειοθελούς διαβούλευσης που εφάρμοσε το υπουργείο.

Ωστόσο κατά τη συζήτηση, τόσο οι εκπρόσωποι των κατοίκων και των φορέων, όσο και η αντιπολίτευση επισήμαναν ότι η Επιτροπή συζητά για μια νομιμοφανή διαδικασία, που όμως στηρίζεται σε τετελεσμένα, καθώς, όπως είπαν η Επιτροπή αναγκάστηκε με έναν τρόπο να διατυπώσει τις θέσεις της σε δεύτερο χρόνο. Και αυτό, δεδομένου ότι η απόφαση για την τροποποίηση της ΑΕΠΟ έχει ληφθεί ήδη από το υπουργείο τον Απρίλιο του 2024 και το έργο του flyover βρίσκεται πλέον σε πλήρη εξέλιξη.

«Πρόκειται για ένα πάρα πολύ σημαντικό θέμα, που απασχολεί τις ζωές όλων μας, ταλαιπωρεί την καθημερινότητά μας. Δυστυχώς, η Μητροπολιτική Επιτροπή μπορεί να εκφέρει μια απλή γνώμη, που όμως δεν είναι καν δεσμευτική. Εμείς ως Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ούτε εμπνευστήκαμε το έργο, ούτε το μελετήσαμε, ούτε το αδειοδοτήσαμε, ενώ δεν ερχόμαστε ούτε να νομιμοποιήσουμε οποιαδήποτε απόφαση» υπογράμμισε στην τοποθέτησή του ο κ. Γιουτίκας.

«Εξάλλου», είπε, «η υπόθεση βρίσκεται στο Συμβούλιο της Επικρατείας», ενώ χαρακτήρισε πρωτόγνωρη τη διαδικασία, καθώς η συζήτηση στη Μητροπολιτική Επιτροπή γίνεται επί ενός τετελεσμένου γεγονότος. «Δικαίως οι κάτοικοι αισθάνονται θιγμένοι. Το έργο μας απασχολεί όλους, κατοίκους και επισκέπτες της Θεσσαλονίκης. Μας δυσκολεύει τη ζωή και την καθημερινότητά μας», σημείωσε ο αντιπεριφερφειάρχης Θεσσαλονίκης.

Οι όροι που θέτει η Περιφέρεια

Ο κ. Γιουτίκας εισηγούμενος να γνωμοδοτήσει θετικά η Μητροπολιτική Επιτροπή, είπε ότι αυτή είναι μια ευκαιρία να τεθούν συγκεκριμένοι όροι, όπως ότι θα πρέπει να αυξηθεί το πράσινο εντός του Σέιχ Σου, επειδή τμήμα της αναδάσωσης που προβλέπεται από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ως αντιστάθμισμα για τη δασική έκταση που θα καταληφθεί για τις ανάγκες του flyover, πρόκειται να γίνει στην περιοχή του Δρυμού και όχι στο Σέιχ Σου.

Επίσης, ο αντιπεριφερειάρχης πρότεινε να προστεθεί στους όρους η δημιουργία χώρων δασικής αναψυχής εντός του Σέιχ Σου στις θέσεις Ατλαντίδα, Αντωνιάδη και Μπαρμπα Γιώργη, για τις οποίες υπάρχουν μελέτες από το δασαρχείο Θεσσαλονίκης, ενώ τόνισε ότι θα πρέπει παράλληλα να ζητηθεί από τον ανάδοχο του έργου να προχωρήσει στη συντήρηση των μονοπατιών που συνδέουν τους χώρους αυτούς, υιοθετώντας σχετική πρόταση του Συλλόγου Δρομέων Υγείας. «Υπάρχουν και μονοπάτια που χάθηκαν στο πλαίσιο των έργων, οπότε τώρα είναι η ευκαιρία να τα αναδείξουμε, αφού πρώτα τα συντηρήσουμε» ανέφερε ο ίδιος.

Υπενθυμίζεται ότι η αρχική Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων για το flyover, που είχε ληφθεί το 2020, τροποποιήθηκε με απόφαση του Γενικού Διευθυντή Περιβαλλοντικής Πολιτικής του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας τον περασμένο Απρίλιο. Σύμφωνα με την τροποποίηση στην οποία προχώρησε το υπουργείο η δασική έκταση που θα απαλλοτριωθεί για τις ανάγκες κατασκευής του έργου υπερδιπλασιάζεται, καθώς τα στρέμματα που θα καταληφθούν για την εργοταξιακή παρέμβαση θα ανέλθουν σε 187,7, αντί των περίπου 85 που ίσχυε στην αρχική ΑΕΠΟ.

Σε παρέμβασή του κατά τη συνεδρίαση ο διευθυντής της αρμόδιας υπηρεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας Αλέξανδρος Κουλίδης, ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι πράγματι από 85 τα στρέμματα που θα καταληφθούν για τις ανάγκες του έργου αυξήθηκαν στα 187,7 στρέμματα, ενώ είπε ότι 200 στρέμματα θα αναδασωθούν, ως αντιστάθμισμα της απώλειας της δασικής έκτασης. «Υπό αυτό το δεδομένο το ισοζύγιο δασικής βλάστησης δεν είναι αρνητικό, δεν συνιστά ουσιώδη διαφοροποίηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων» σημείωσε ο κ. Κουλίδης και υποστήριξε ότι το έργο παραμένει ολόιδιο όπως εγκρίθηκε το 2001. «Το 2011 δόθηκε η τελική του έγκριση, ενώ έγιναν και κάποιες προσαρμογές. Οι αλλαγές του 2020 ωστόσο δεν επέφεραν καμία σημαντική διαφοροποίηση» επισήμανε χαρακτηριστικά.

Τι λένε φορείς και αντιπολίτευση

Την άποψη ότι «θυσιάζεται το δάσος για να γίνει ένας μεγάλος αυτοκινητόδρομος» διατύπωσε η γενική γραμματέας της Επιτροπής για την προστασία του Σέιχ - Σου Λευκοθέα Βυζέλη.

«Αυτή η ΑΕΠΟ», είπε «άρχισε να υλοποιείται και μάλιστα με φρενήρεις ρυθμούς, προκαλώντας μεγάλες και ανυπολόγιστες καταστροφές στο δάσος του Σέιχ - Σου. Γίνονται επεμβάσεις σε ρέματα, υλοτομούνται μεγάλες εκτάσεις, απαλλοτριώνεται μεγάλο τμήμα του δάσους εκατέρωθεν της περιφερειακής, ενώ μπαίνουν περιφράξεις».

Αναφερόμενη μάλιστα στη σημερινή διαδικασία, τόνισε ότι «αυτό που γίνεται εδώ, όπως και η διαβούλευση που προηγήθηκε είναι μια σκέτη παρωδία, γιατί ξέρουμε ότι η έγκριση στην τροποποιημένη μελέτη περιβαλλοντικών όρων δεν σημαίνει τίποτα και το έργο γίνεται ερήμην μας». Αντίθετα, είπε, συντελείται καταστροφή, αυξάνεται η υλοτόμηση και οι επιπτώσεις από την αύξηση αυτή, που, όπως σημείωσε, είναι πάνω από 300%, θα έπρεπε να είναι αντικείμενο μιας άλλης μελέτης.

Την αντίθεση της παράταξής του «Πράξεις για τη Μακεδονία» στη διαδικασία της συζήτησης για τη γνωμοδότηση επί της τροποποιημένης ΑΕΠΟ, εξέφρασε ο περιφερειακός σύμβουλος Σπύρος Γωγούσης. «Δεν αντιλαμβανόμαστε την χρησιμότητα του έργου για το Πολεοδομικό Συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, αλλά μόνο την ταλαιπωρία για τους πολίτες. Το έργο αποτελεί μοναδική καταστροφή για τους οικισμούς των Κωνσταντινοπολιτών και της Πυλαίας. Διαφωνούμε με τα τετελεσμένα» ανέφερε.

Από την πλευρά του, ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Σωτήρης Αβραμόπουλος, τόνισε ότι «θα έπρεπε να γίνει μια συζήτηση σε βάθος από τη διοίκηση της ΠΚΜ, καθώς το έργο είναι σε πλήρη εξέλιξη και αυτό δείχνει πόσο προσχηματική είναι αυτή η διαβούλευση. Σε μια πόλη που της λείπει το πράσινο που έχει έλλειψη σημαντικών υποδομών, δεν έλειπε το flyover».

Έκανε λόγο για δραματικές επιπτώσεων στο χρόνο μετάβασης των εργαζομένων από τον περιφερειακό, αλλά και στο περιβάλλον, τις οποίες, όπως είπε, επισφραγίζει η συγκεκριμένη μελέτη. «Σήμερα όμως κανείς δεν δικαιούται να πηδήξει από το καράβι των ευθυνών. Η διοίκηση της ΠΚΜ έδωσε το πράσινο φως για την υλοποίηση του έργου» σχολίασε ο κ. Αβραμόπουλος.

Για παθογένειες ενός προβληματικού έργου, μια παθογένεια, που όπως ανέφερε, αφορά στο flyover, έκανε λόγο ο επικεφαλής της παράταξης «Αλλαγή στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας» Γιάννης Μυλόπουλος.

«Σήμερα ερχόμαστε εκ των υστέρων να γνωμοδοτήσουμε ως πολιτικό όργανο, μιας μεγάλης περιφέρειας και δεν είναι ασήμαντη η γνωμοδότηση μας, για κάτι τετελεσμένο. Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που διαχειριζόμαστε τετελεσμένες Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Η μεγάλη εικόνα είναι ότι μιλάμε για ένα έργο που ήταν αχρείαστο» επισήμανε ο ίδιος.

Από την πλευρά του ο επικεφαλής της παράταξης «ΣΥΝ-εργασία» Βασίλης Ρόκος συμμερίστηκε τις ανησυχίες των κατοίκων για την περιβαλλοντική υποβάθμιση του περιαστικού δάσους, ενώ γνωστοποίησε ότι θα είναι παρών στις κινητοποιήσεις των κατοίκων στο δικαστήριο.

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.