Την ίδρυση Ναυτιλιακής Ακαδημίας - διεπιστημονικού κόμβου (βασισμένου στο τρίπτυχο διπλωματία, επιχειρήσεις και ακαδημαϊκή κοινότητα), τη θεσμοθέτηση επιχορηγήσεων για τη χρηματοδότηση εκστρατειών προώθησης πρότζεκτ με αποδέκτες δημόσιους και ιδιωτικούς οργανισμούς που δημιουργούν κοινωνικό αντίκτυπο και τη δημιουργία δικτύου ανοιχτών αγορών με τη συμμετοχή Ελλήνων και Βρετανών παραγωγών και εμπόρων πρότειναν στον πρέσβη του Ηνωμένου Βασιλείου στην Αθήνα, Μάθιου Λοτζ ως βήματα για την ενδυνάμωση των διμερών σχέσεων Ηνωμένου Βασιλείου – Ελλάδας φοιτητές της Σχολής Κοινωνικών, Ανθρωπιστικών Επιστημών και Τεχνών του Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Πρότειναν ακόμη προσομοίωση της Βουλής των Κοινοτήτων του Ηνωμένου Βασιλείου από νέους, ώστε Έλληνες φοιτητές να εξοικειωθούν με το βρετανικό κοινοβουλευτικό σύστημα και συνεργασία μεταξύ των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων των δύο χωρών.
Όσον αφορά την εξωτερική πολιτική του Ηνωμένου Βασιλείου σε περιφερειακό επίπεδο οι φοιτητές σε ρόλο διπλωμάτη τόνισαν την ανάγκη εστίασης του ενδιαφέροντος στην Τουρκία που επλήγη από τον πρόσφατο καταστροφικό σεισμό, στην Ουκρανία όπου συνεχίζεται ο πόλεμος και επέστησαν την προσοχή στο Ιράν τονίζοντας ότι αποτελεί απειλή για την περιφερειακή αρχιτεκτονική ασφάλειας στη Μέση Ανατολή και στην Ανατολική Μεσόγειο και ότι ασπίδα προστασίας μπορεί να αποτελέσει νέο συνεργατικό σχήμα στον τομέα των πληροφοριών και της επιτήρησης, της Συμμαχίας «Πέντε Οφθαλμών» (Αυστραλία, Καναδάς, Νέα Ζηλανδία, ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο) και τριμερών συνεργασιών που έχουν ήδη αναπτυχθεί μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ και Αιγύπτου.
Οι τεταρτοετείς φοιτητές και φοιτήτριες κατέθεσαν τις προτάσεις τους στον πρέσβη του Ηνωμένου Βασιλείου στην Ελλάδα στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος με τίτλο «Young Diplomats 2022-2023 for the British Embassy in Greece» για το οποίο συνεργάζονται το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και η πρεσβεία του Ηνωμένου Βασιλείου στην Ελλάδα.
Οι 25 συμμετέχοντες χωρισμένοι σε πέντε ομάδες κατά το τρέχον εξάμηνο στο πλαίσιο του μαθήματος Σύγχρονη Διπλωματία, Οικονομία και Επιχειρήσεις υπό την επίβλεψη της αναπληρώτριας καθηγήτριας, Ρεβέκκας Παιδή προετοίμασαν τις εισηγήσεις τους για τα ζητήματα που πρέπει να θέσει το Ηνωμένο Βασίλειο ως προτεραιότητες της εξωτερικής πολιτικής του. Οι προτάσεις τους αξιολογήθηκαν και έγινε ανατροφοδότηση από την καθηγήτριά τους και μέλη της αντιπροσωπείας του Ηνωμένου Βασιλείου στην Ελλάδα.
Οι ομάδες των φοιτητών παρουσίασαν σήμερα σε εκδήλωση στην αίθουσα συνεδρίων «Ηλίας Κουσκουβέλης» του Πανεπιστημίου Μακεδονίας τις προτάσεις του σε πέντε διαφορετικούς τομείς: σχέσεις Ελλάδας-Ηνωμένου Βασιλείου, περιφερειακές προοπτικές σε καιρούς κρίσης, διεθνείς σχέσεις, αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και των υβριδικών απειλών και πολιτικές για την κλιματική αλλαγή στον πρέσβη του Ηνωμένου Βασιλείου Μάθιου Λοτζ και άκουσαν τις παρατηρήσεις του, αλλά και τα διλήμματα της εξωτερικής πολιτικής.
Δύο είναι τα ζητήματα που ανησυχούν ιδιαίτερα το Ηνωμένο Βασίλειο, η παραπληροφόρηση ως εργαλείο για την επιρροή των απόψεων των πολιτών, ειδικά στις ελεύθερες δημοκρατίες και το άλλο οι κυβερνοαπειλές, τόνισε ο κ. Λοτζ. Υπογραμμίζοντας ότι είναι ο πρώτος πρέσβης του Ηνωμένου Βασιλείου στην Ελλάδα από τότε η χώρα του αποχώρησε από την Ευρωπαϊκή Ένωση διευκρίνισε ότι προτεραιότητες της πρεσβείας στην Αθήνα είναι η ενίσχυση της συνεργασίας στους τομείς της εκπαίδευσης, του τουρισμού και της ναυτιλίας.
Αναφερόμενος στις προτάσεις των φοιτητών είπε ότι δείχνουν ότι είναι εξοικειωμένοι με τις έννοιες της σύγχρονης διπλωματίας και των διεθνών σχέσεων και κατανοούν τις προτεραιότητες που διέπουν την εξωτερική πολιτική του Ηνωμένου Βασιλείου. Αναγνωρίζουν τις προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε σε επίπεδο διεθνών σχέσεων και σε επίπεδο διμερών σχέσεων Ελλάδας-Ηνωμένου Βασιλείου, είπε τονίζοντας ότι τα περισσότερα από τα διεθνή ζητήματα που έθεσαν οι φοιτητές δεν θα λυθούν τα επόμενα τρία-τέσσερα χρόνια.
«Είναι ένα πρόγραμμα ενεργητικής μάθησης, που υλοποιούμε με την Βρετανική Πρεσβεία στην Αθήνα. Είναι η δεύτερη φορά που το υλοποιούμε, έχει εξαιρετική επιτυχία, γιατί έχει αποτελέσματα στις κριτικές ικανότητες των φοιτητών» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Ρεβέκκα Παιδή, αναπληρώτρια καθηγήτρια του τμήματος Διεθών Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, η οποία επέβλεψε το πρόγραμμα.
«Πέρα από τις γνώσεις τους δίνει δεξιότητες, όπως η ομιλία, η προετοιμασία μιας ενημέρωσης, η λήψη αποφάσεων, καθώς έπρεπε να κάνουν μία ιεράρχηση στα θέματα ή στις ιδέες που ανέφεραν στον πρέσβη. Και σε μία περίοδο που αντιμετωπίζουμε επαναστατικές αλλαγές στη διδασκαλία και στη μάθηση με την έλευση της τεχνολογίας, γίνεται πολύ συζήτηση για το ChatGPT και την Τεχνητή Νοημοσύνη έχουμε ανάγκη από δραστηριότητες εντός της αίθουσας διδασκαλίας, με τις οποίες οι φοιτητές θα μαθαίνουν μόνοι τους, ενεργητικά όχι παθητικά. Νομίζω ότι η εποχή της παραδοσιακής διάλεξης με τον καθηγητή και τη καθηγήτρια και τους φοιτητές να σημειώνουν έχει τελειώσει» επισήμανε.
Εξήγησε ότι οι φοιτητές κλήθηκαν να πάρουν πάρα πολλές πρωτοβουλίες μόνοι τους και αξιολογούνται γι αυτό και ότι ο δικός της ρόλος ήταν της ανατροφοδότησης. Στην ενδιάμεση αξιολόγηση της προόδου των διαφορετικών ομάδων κρίναμε όλοι μαζί ότι δύο ομάδες είχαν αποτύχει στον στόχο τους και τους βοηθήσαμε να βρουν καινούριες ιδέες και να βελτιωθούν και σήμερα το αποτέλεσμα είναι καταπληκτικό, είπε η κ. Παιδή.
Επίπονη, με την καλή έννοια, χαρακτήρισε τη διαδικασία της προετοιμασίας των προτάσεων σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Σταύρος Πιπερίδης, τελειόφοιτος του τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών, ο οποίος συμμετείχε σε μία από τις ομάδες.
Είναι το τελευταίο μου πρότζεκτ πριν από το πτυχίο. Αρχίσαμε την επεξεργασία των προτάσεων στα μέσα του εξαμήνου, στο πλαίσιο του μαθήματος. Ήταν μία επίπονη διαδικασία με την καλή έννοια, καθώς έγιναν πολλές αναθεωρήσεις» επισήμανε.
«Είναι η πρώτη εμπειρία υποβολής ουσιαστικών προτάσεων πολιτικής που θα ακουστούν από τον πρέσβη και ενδεχομένως να συνταχθεί μία έκθεση που θα περιγράφει ποιες από αυτές τις προτάσεις είναι οι πιο ενδιαφέρουσες» ανέφερε ο Σταύρος Πιπερίδης, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για τον σχεδιασμό και την οπτική εικόνα με τις προτάσεις των φοιτητών.
«Στόχος μας ήταν να μην μείνουν στη θεωρία της εξωτερικής πολιτικής, αλλά να μπορεί ο πρέσβης είτε να τις μεταφέρει στην ηγεσία του Ηνωμένου Βασιλείου είτε να τις κάνει πράξη στην πρεσβεία» υπογράμμισε.
Νωρίτερα, τον πρέσβη του Ηνωμένου Βασιλείου στην Ελλάδα, Μάθιου Λοτζ και την επίτιμη πρόξενο, Μαρία Τσακάλη, που τον συνόδευε, υποδέχθηκαν στη Σύγκλητο του Πανεπιστημίου Μακεδονίας ο αντιπρύτανης Διοικητικών Υποθέσεων, Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Φοιτητικής Μέριμνας, καθηγητής Δημήτριος Κυρκιλής, η αντιπρύτανης Οικονομικών, Προγραμματισμού και Ανάπτυξης, καθηγήτρια Ευγενία Αλεξανδροπούλου και ο πρόεδρος του Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών, καθηγητής Δημήτριος Σκιαδάς.
Ο κ. Λοτζ ενημερώθηκε για το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και τις δράσεις εξωστρέφειας του, στις οποίες εντάσσεται και το πρόγραμμα «Young Diplomats 2022-2023 at the British Embassy in Greece».
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης εξετάστηκαν οι προοπτικές περαιτέρω κοινών δράσεων, σε εκπαιδευτικούς και πολιτιστικούς τομείς και επισημάνθηκε ο σημαντικός ρόλος που αναμένεται να παίξει η συνεργασία μεταξύ ακαδημαϊκών ιδρυμάτων των δύο χωρών στη νέα εποχή.