ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΔΙΕΘΝΗ

«Φρένο» στις στοχευμένες διαφημίσεις του Facebook, βάσει σεξουαλικού προσανατολισμού

Σοφία Χριστοφορίδου05 Οκτωβρίου 2024

Φρένο στην αλόγιστη χρήση των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα από την Meta, την εταιρεία του Facebook, βάζει το Δικαστήριο της Ε.Ε., σε μια πολύκροτη διαμάχη, που διαρκεί από το 2011.

Όπως είναι γνωστό η Meta Platforms συλλέγει τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα των χρηστών του Facebook, σχετικά με τις δραστηριότητες των χρηστών τόσο εντός Facebook όσο και σε ιστοσελίδες και εφαρμογές τρίτων, χρησιμοποιώντας cookies, social plugins και pixels που ενσωματώνονται στις οικείες ιστοσελίδες.

Στο πλαίσιο δημόσιας συζήτησης στρογγυλής τραπέζηςο αυστριακός πολίτης Maximilian Schrems δημοσιοποίησε το γεγονός ότι είναι ομοφυλόφιλος. Το δικαστήριο έκρινε ότι το γεγονός αυτό δεν επιτρέπει στον διαχειριστή μιας διαδικτυακής πλατφόρμας μέσου κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook να επεξεργάζεται τέτοιου είδους δεδομένα, προκειμένου να του προτείνει εξατομικευμένη διαφήμιση. Η υπόθεση κρίθηκε σε πρώτο και δεύτερο βαθμό και το ανώτατο δικαστήριο της Αυστρίας έστειλε προδικαστικά ερωτήματα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, που εξέδωσε δύο αποφάσεις, το 2021 και στις 4 Οκτωβρίου 2024.

«Όχι» στη χρήση όλων των δεδομένων, αδιακρίτως

Το Δικαστήριο απάντησε ότι η αρχή της «ελαχιστοποίησης των δεδομένων», την οποία προβλέπει ο Γενικός Κανονισμός Προσωπικών Δεδομένων (GDPR), αποκλείει να ομαδοποιείται, να αναλύεται και να υποβάλλεται σε επεξεργασία, για σκοπούς στοχευμένης διαφήμισης, χωρίς χρονικό περιορισμό και χωρίς διάκριση ανάλογα με τη φύση των δεδομένων, το σύνολο των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα τα οποία απέκτησε υπεύθυνος επεξεργασίας, όπως ο διαχειριστής διαδικτυακής πλατφόρμας μέσου κοινωνικής δικτύωσης, από το υποκείμενο των δεδομένων ή από τρίτους και τα οποία έχουν συλλεγεί τόσο εντός της πλατφόρμας όσο και εκτός αυτής.

Το Δικαστήριο έκρινε ότι «το γεγονός ότι ένα πρόσωπο εκφράστηκε ως προς τον γενετήσιο προσανατολισμό του στο πλαίσιο δημόσιας συζήτησης δεν επιτρέπει στον διαχειριστή διαδικτυακής πλατφόρμας μέσου κοινωνικής δικτύωσης να επεξεργάζεται άλλα δεδομένα σχετικά με τον γενετήσιο προσανατολισμό του εν λόγω προσώπου, τα οποία απέκτησε, ενδεχομένως, εκτός της συγκεκριμένης πλατφόρμας από εφαρμογές και ιστοτόπους τρίτων συνεργατών, με σκοπό να τα ομαδοποιήσει και να τα αναλύσει, προκειμένου να προτείνει στο πρόσωπο αυτό εξατομικευμένη διαφήμιση».

Τα προσωπικά μας δεδομένα «εκπαιδεύουν την τεχνητή νοημοσύνη

Από το 2011 ο Maximillian Schrems άνοιξε μια σελίδα για να προβάλει τη δράση του ως ακτιβιστής σχετικά με την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Την ίδια χρονιά υπέβαλλε 23 παράπονα στον αρμόδιο επίτροπο για τα προσωπικά δεδομένα, κατά της Facebook Ireland. Όλα αυτά τα χρόνια πάνω από 25.000 άτομα παγκοσμίως απευθύνθηκαν σε αυτόν για να τον υποστηρίξουν στη διαμάχη του κατά της Facebook Ireland.

Ο Schrems ίδρυσε επίσης την ευρωπαϊκή ομάδα NOYΒ (none of your business) μια οργάνωση με σκοπό να πιέσει τους φορείς επιτήρησης της ιδιωτικότητας στην Ευρώπη, να σταματήσουν τη Meta από το να χρησιμοποιεί προσωπικά δεδομένα για την εκπαίδευση των μοντέλων Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) χωρίς προηγουμενως να ζητήσει συγκατάθεση.

Σύμφωνα με την ομάδα για τα ψηφιακά δικαιώματα, οι πρόσφατες αλλαγές στην πολιτική απορρήτου της Meta, της επιτρέπουν να χρησιμοποιεί προσωπικές αναρτήσεις ετών, ιδιωτικές εικόνες ή δεδομένα διαδικτυακής παρακολούθησης για την τεχνολογία AI της μητρικής εταιρείας του Facebook.


This page might use cookies if your analytics vendor requires them.