Κριτική στη διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης άσκησαν στελέχη της αντιπολίτευσης κατά την ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου με αποκλειστικό θέμα την έγκριση του προϋπολογισμού του δήμου για το 2022.
Στις οφειλές προς τον δήμο, που καταγράφονται στον προϋπολογισμό, «υπάρχουν ιδιωτικές εταιρείες ενέργειας οι οποίες εισπράττουν τα δημοτικά τέλη από τους πολίτες;», ρώτησε ο επικεφαλής της παράταξης «Θεσσαλονίκη Υπεύθυνα», Βασίλης Γάκης. Επιπλέον, ζήτησε να μάθει «πώς λογίζεται» η μείωση του προϋπολογισμού του 2022 στα 407 εκατομμύρια ευρώ από τα 422 στα οποία είχε ανέλθει ο προϋπολογισμός του 2021. «Έχετε εισπράξει 15 εκατ. ευρώ, ή έχετε περιστείλει δαπάνες;», ρώτησε ο κ. Γάκης.
«Το 60% είναι ο πραγματικός μας προϋπολογισμός από αυτό που κατατίθεται», τόνισε ο επικεφαλής της παράταξης «Η Θεσσαλονίκη Είναι το Μέλλον», Γιώργος Ορφανός. Όπως είπε ο ίδιος, στον προϋπολογισμό του 2022, οι δαπάνες ανέρχονται στο 57% και ειδικά οι λειτουργικές στο 52%. Εστιάζοντας στην κοινωνική πολιτική, ανέφερε ότι ο περσινός προϋπολογισμός είχε 8,7 εκατομμύρια και απορροφήσαμε 3,9 εκατ. «Τα χρήματα τα είχαμε, άρα κάτι δεν πάει καλά», συμπέρανε ο κ. Ορφανός.
Την απόφαση να απέχει από τη διαδικασία έγκρισης του προϋπολογισμού ανακοίνωσε ο επικεφαλής της παράταξης «Πόλη Ανάποδα-Δύναμη Ανατροπής», Κωνσταντίνος Ξενόπουλος, λέγοντας ότι ακόμη και εάν νομικά το εναλλακτικό σχέδιο προϋπολογισμού δεν πληροί τις προϋποθέσεις, η διοίκηση δεν θα έπρεπε να το απορρίψει, αλλά τουλάχιστον να το συζητήσει. Επιπλέον, ο κ. Ξενόπουλος κατήγγειλε το γεγονός ότι οι δημοτικοί σύμβουλοι είχαν στη διάθεσή τους μόνον πέντε ημέρες για να μελετήσουν τον προϋπολογισμό της διοίκηση του 2022.
«Έπρεπε και η διοίκηση αντί να την απορρίψει μένοντας στους τύπους, θα έπρεπε να την κουβεντιάσει ως προς τα ζητήματα που θεωρεί σημαντικά», παρατήρησε και από την πλευρά του ο επικεφαλής της παράταξης «Μένουμε Θεσσαλονίκη», Γιώργος Ρακκάς. Πρόσθεσε, δε, ότι το μεγαλύτερο κομμάτι των εξόδων του δήμου αφορά τη μισθοδοσία, εξηγώντας ότι υπάρχουν «κατεστημένες νοοτροπίες, γραφειοκρατίες» και γενικώς λογικές που ανήκουν στον προηγούμενο αιώνα. «Έχουμε να κάνουμε με έναν οργανισμό ο οποίος είναι μεν δημόσιος, από την άλλη ο τρόπος που έχει οργανωθεί, υπονομεύει τον δημόσιο χαρακτήρα του», παρατήρησε ο κ. Ρακκάς, τονίζοντας ότι η κριτική του δεν έχει νεοφιλελεύθερη βάση. «Θέλουμε δημόσιους οργανισμούς αλλά θα πρέπει να κουβεντιάσουμε αν ένας οργανισμός με τέτοιες δαπάνες, μπορεί να σταθεί στο πλευρό της κοινωνίας, όπως έπρεπε να στέκεται. Αυτό για να το απαντήσει μια διοίκηση, θα έπρεπε να κάνει τομές», κατέληξε ο ίδιος.
Ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος, Δρόσος Τσαβλής, κατηγόρησε τη διοίκηση ότι απέστειλε εκπρόθεσμα στους δημοτικούς συμβούλους τον προϋπολογισμό του 2022, οπότε ήταν αδύνατο η πρόταση της αντιπολίτευσης για τον εναλλακτικό προϋπολογισμό να είναι άρτια νομικά, όπως είπε απαντώντας στους χαρακτηρισμούς της διοίκησης.
«Πώς γίνεται ο δήμος Θεσσαλονίκης να είναι ένας από τους λίγους της χώρας που δίνει πάνω από 100.000 ευρώ υπερωρίες;», τα περισσότερα εκ των οποίων προορίζονται για το γραφείο του δημάρχου, διερωτήθηκε ο κ. Τσαβλής. «Προτείναμε μειώσεις κωδικών που θεωρήσαμε ότι είναι άχρηστοι, για να προτείνουμε αυξήσεις σε άλλους κωδικούς όπως οι απαλλοτριώσεις» χώρων για σχολεία, καθώς επίσης και για αγορά ιατρικών μηχανημάτων για νοσοκομεία της πόλης εν μέσω πανδημίας, ενημέρωσε ο ίδιος, αναλύοντας το σκεπτικό του εναλλακτικού προϋπολογισμού που κατέθεσαν τα μέλη της αντιπολίτευσης.
«Και με τον φετινό προϋπολογισμό επιβεβαιώνεται μία πραγματικότητα: πολιτική, έργα για τον λαό, χωρίς χρήματα και προσωπικό, δεν μπορούν οι δήμοι να τα κάνουν», ανέφερε από την πλευρά του ο δημοτικός σύμβουλος της «Λαϊκής Συσπείρωσης», Μιχάλης Κωνσταντινίδης.
«Ήταν κυβερνητικές επιλογές αυτές που αφήσανε τους δήμους "γυμνούς"» από επιστήμονες και προσωπικό, πρόσθεσε ο ίδιος εξηγώντας τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων. Πρόσθεσε, δε, ότι η υποχρηματοδότηση των δήμων σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία των εσόδων του δήμου προκύπτει από τη φορολογία των δημοτών, αποδεικνύει ότι γίνεται μία αναδιανομή του εισοδήματος σε βάρος των πολλών και υπέρ των ελάχιστων, συμπέρανε ο κ. Κωνσταντινίδης, παραπέμποντας μάλιστα στις λεγόμενες ανελαστικές δαπάνες που προβλέπει ο προϋπολογισμός.
«Μεταφέρονται κονδύλια για να μεταφέρονται ενδείξεις για έργα. Κάθε χρόνο τα ίδια», συνέχισε ο δημοτικός σύμβουλος της «Λαϊκής Συσπείρωσης». Ειδικά στα καταγεγραμμένα έργα σχολικής στέγης, ο κ. Κωνσταντινίδης παρατήρησε ότι το μόνο έργο που «κινείται» είναι αυτό στις 40 Εκκλησιές. «Δεν υπάρχει η παραμικρή αλλαγή πλεύσης», ως προς τη χρηματοδότηση νέων δομών για την υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση, διαμήνυσε ακολούθως ο κ. Κωνσταντινίδης.
«Σήκωσε το γάντι» ο Μ. Κούπκας
«Αυτή τη στιγμή (σ.σ. στοιχεία Νοεμβρίου) η απορροφητικότητα είναι πάνω από 30% και προχωράμε γιατί τα μεγάλα τιμολόγια πληρώνονται μέσα στον Δεκέμβριο. Δεν είναι άσχημα τα πράγματα, αν σκεφτείτε ότι πάντα ο διαγωνισμός και τα έργα βγαίνουν στην αρχική αξία», χωρίς να συνυπολογίζονται οι εκπτώσεις που ακολουθούν κατά τη διαδικασία της κατάθεσης των προσφορών από τους υποψήφιους εργολάβους, απάντησε ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, Μιχάλης Κούπκας.
Επίσης, ο ίδιος αντέστρεψε το ερώτημα στελεχών της αντιπολίτευσης «γιατί οι δημοτικοί σύμβουλοι είχαν μόνο πέντε ημέρες στη διάθεσή τους να μελετήσουν τον προϋπολογισμό», λέγοντας ότι ο νόμος προβλέπει συγκεκριμένες προθεσμίες και συνεπώς ακόμη και εάν το σχέδιο αποστελλόταν στους συμβούλους στα τέλη Νοεμβρίου, το διάστημα για την ανάγνωσή του θα ήταν το ίδιο, δηλαδή πέντε ημέρες.
Ακόμη, στις δαπάνες για τον αθλητισμό και στις κοινωνικές υπηρεσίες, η απορροφητικότητα έχει αυξηθεί, αντέτεινε ο κ. Κούπκας.
Τέλος, ο αντιδήμαρχος παραδέχθηκε ότι η κριτική της αντιπολίτευσης περί ανεπαρκούς κρατικής χρηματοδότησης προς τους δήμους είναι σωστή, ιδίως δεδομένων των αυξημένων αρμοδιοτήτων που έχουν αναλάβει και πρόσθεσε ότι σε αυτό το πλαίσιο η διοίκηση του δήμου πιέζει συνεχώς για νέα χρηματοδοτικά εργαλεία και αυξήσεις των υπαρχόντων.