Στο “δρόμο” των συγκεντρώσεων που άνοιξαν οι Τράπεζες, “βαδίζει” και το οργανωμένο λιανεμπόριο, με 4 - 6 μεγάλες αλυσίδες να “παίρνουν” την αγορά μέσα στην επόμενη τετραετία, δήλωσε ο κ. Γιάννης Μασούτης, διευθύνων σύμβουλος της “Μασούτης Α.Ε.”, η οποία τέλος του 2023, με τζίρο που θα πιάσει τα 1,1 δισ. ευρώ, διεκδικεί δυναμικά καλύτερα θέση στο σκληρό πυρήνα του ανταγωνισμού.
Από τις 6 Σεπτεμβρίου του 1976, ημέρα που ο Διαμαντής Μασούτης έκοβε την κορδέλα των εγκαινίων του πρώτου σούπερ μάρκετ της Εταιρείας, στην οδό Κρυστάλλη, η “Μασούτης” έχει διανύσει διαδρομή ανάπτυξης, έχοντας σήμερα 389 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα, που σύντομα, στο τέλος του έτους, θα φτάσουν στα 392, με την προσθήκη του πρώτου μεγάλου Grand στη Γλυφάδα, ένα κατάστημα στη Λαμία και ένα ακόμη στην Πάτρα.
“Δεν ξεχωρίζουμε την οργανική ανάπτυξη από την ανάπτυξη με εξαγορές, αναπτύσσουμε το δίκτυό μας ανάλογα με τις ανάγκες της αγοράς αλλά και τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται”, είπε ο κ Μασούτης προσθέτοντας:
Ενδιαφέρον για νέες εξαγορές
“Είμαστε ανοικτοί σε νέες εξαγορές, θα δείξουμε ενεργό ενδιαφέρον σε όσους μας προσεγγίσουν για να πουλήσουν. Η κάθε περίπτωση εξαγοράς, έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες, ωστόσο ξανατονίζω ότι δεν υπάρχει θέμα αγοράς της ΑΒ Βασιλόπουλος”, είπε ο επικεφαλής της εταιρείας, που με διαφορά είναι η μεγαλύτερη σε μέγεθος εταιρεία με έδρα Θεσσαλονίκη (απασχολεί πάνω από 10.000 άτομα προσωπικό πανελλαδικά).
Μένουμε Ελλάδα
Ο επικεφαλής της “Μασούτης” και πρόεδρος της ΚΕΕΕ, απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων δήλωσε ξεκάθαρα ότι δεν υπάρχει σκέψη ανάπτυξης δραστηριοτήτων στο εξωτερικό, καθώς υπάρχουν πολύ μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης στην Αττική ( σ.σ. έχει μερίδιο αγοράς 2,2%), αλλά και στην Πελοπόννησο και το Αιγαίο.
"Οι απαιτήσεις που θέτει το θεσμικό πλαίσιο, για τη λειτουργία των επιχειρήσεων του κλάδου μας, ανεβάζουν πάρα πολύ το κόστος λειτουργίας για τις μικρότερες εταιρείες, οπότε εκ των πραγμάτων ωθούνται σε πώληση", εξήγησε ο κ. Μασούτης εξηγώντας ότι τα προβλήματα εντείνονται από τα πολύ χαμηλά περιθώρια κέρδους , εξ’ αιτίας και των ανατιμήσεων από πλευράς προμηθευτών αλλά και του ενεργειακού κόστους.
Μεγάλη συμπίεση της κερδοφορίας
Οι μεγάλες ανατιμήσεις, μέρος των οποίων απορρόφησε το 2022 η εταιρεία για να μη περάσουν, συνολικά, στον καταναλωτή, συμπίεσαν την κερδοφορία κάτω του 1% του τζίρου. Σημειώνεται ότι πέρυσι ο κύκλος εργασιών ανήλθε στα 924 εκατ. ευρώ και τέλος του 2023 θα “πιάσει” το 1,1 δισ. , χωρίς να υπολογιστεί το μερίδιο από τις πωλήσεις της ΣΥΝΚΑ ΑΕ ( σ.σ. έχει το 50% της κρητικής αλυσίδας). Φέτος, η κερδοφορία θα είναι ακόμη περισσότερο συμπιεσμένη, ενώ ο κ. Μασούτης είπε πως κανείς δεν μπορεί να προβλέψει την πορεία που θα ακολουθήσουν οι τιμές και δη στα τρόφιμα, στο επόμενο διάστημα, παρότι ο πληθωρισμός στη χώρα μας, σημειώνει σημαντική κάμψη.
Επενδύσεις και Dark Room στη Θεσσαλονίκη
Η “Μασούτης” και φέτος συνεχίζει με το ετήσιο πλάνο των 20 εκατ. ευρώ για επενδύσεις,όπως κάνει τα τελευταία αρκετά χρόνια. Ωστόσο, όπως ο κ. Μασούτης εξήγησε, το ποσό αυτό αφορά αποκλειστικά ανακαινίσεις υφιστάμενων καταστημάτων και οργανική επέκταση του δικτύου σούπερ μάρκετ. Οι εξαγορές χρηματοδοτούνται από άλλο “λογαριασμό”.
Η εταιρεία, που θέλει να έχει πανελλαδικό μερίδιο στις διαδικτυακές πωλήσεις, μέσω του e-shop της, ανάλογο του μεριδίου που έχει στις πωλήσεις από φυσικά καταστήματα, έχει ήδη ιδιόκτητο ακίνητο, 2.000 τ.μ., στον Άνω Εύοσμο, για τη δημιουργία dark room και στη Θεσσαλονίκη, κάτι που θα αποφασιστεί όμως σε επόμενο χρόνο.
Στα 40 εκατ. το project στις Τρεις Γέφυρες
Προς το παρόν, η πιο μεγάλη επένδυση που θα φτάσει ως και τα 40 εκατ. , αφορά τη δημιουργία Grand Μασούτης, στις Τρεις Γέφυρες, στην Αθήνα. Στο μεγάλο ιδιόκτητο ακίνητο των 5 στρεμμάτων, η εταιρεία θα κατασκευάσει υπερκατάστημα, πρατήριο καυσίμων αλλά και δύο 9όροφες πολυκατοικίες, προκειμένου να αξιοποιήσει το μεγάλο ακίνητο. Σε ότι αφορά το οικιστικό μέρος του project διερευνά συνεργασίες με ενδιαφερόμενους developers.
Θα πρέπει να τονιστεί ότι η “Μασούτης”, εκτός από μεγάλη λιανεμπορική αλυσίδα, είναι και ένας μεγάλος διαχειριστής ακινήτων, αφού από τα καταστήματά της, τα 80, καταστήματα μεγάλα σε εμβαδό, είναι ιδιόκτητα, με την αξία τους να εκτιμάται στα 250 εκατ. ευρώ και πλέον.
Στη συνέντευξη που δόθηκε, τονίσθηκε τα στοιχεία που ξεχωρίσουν τη “Μασούτης”:
Η ελληνικότητα της εταιρείας καθώς το 1,1 δισ. από τα συνολικά 1,2 δισ. των αγορών της φέτος, αφορούν ελληνικά προϊόντα.
Το ανθρώπινο πρόσωπό της, τόσο στις σχέσεις διοίκησης - εργαζομένων, όσο και στη σχέση με την κοινωνία (δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης).
Η έμφαση στις νέες τεχνολογίες και την καινοτομία. Σημειωτέον ότι στο Τμήμα Πληροφορικής & Ψηφιακού Μετασχηματισμού, απασχολούνται 34 άτομα, developers εφαρμογών εμπορικών, αλλά και εργαλείων ψηφιακής προστασίας, ενώ η Εταιρεία, έχει παράδοση στη συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα σε συνεργασία με επιστημονικούς φορείς .
Στη διάρκεια της παρουσίασης και συνέντευξης που ολοκληρώθηκε πριν λίγο, επίσης μετείχαν διευθυντικά στελέχη της εταιρείας και υπεύθυνοι τμημάτων.