Βλέπεις τις φωτογραφίες του στον «Προμηθέα Δεσμώτη» του Αισχύλου, την καλοκαιρινή παράσταση του Θεάτρου Πορεία σε συμπαραγωγή με το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης, κι αυτό που διαπιστώνεις για ακόμη μια φορά είναι ότι ο Γιάννης Στάνκογλου έχει τη δυνατότητα να μεταμορφώνεται και να αλλάζει χιλιάδες πρόσωπα διαρκώς.
Αγνώριστος υποδύεται τον ήρωα που αποτελεί τον πρώτο «επαναστάτη» του κόσμου και κοιτά στον φακό με το απόκοσμο βλέμμα ενός πλάσματος μυθικού.
Δεν ξέρω γιατί από την πρώτη στιγμή που άκουσα ότι θα τον ενσαρκώσει είπα πως ίσως δεν υπήρχε καλύτερη επιλογή γι’ αυτό τον ρόλο. «Σ’ ευχαριστώ πολύ γι’ αυτά τα λόγια. Δεν είναι εύκολο πράγμα, είναι πολύ δύσκολο…», απαντά ο ίδιος όταν του το λέω.
Ωστόσο δεν είναι η πρώτη φορά που ο καλός ηθοποιός καταπιάνεται με αυτό το κείμενο. «Έχω ξανασχοληθεί και στη Δραματική Σχολή με την Ελένη Χατζηαργύρη, όταν κάναμε τραγωδία. Μετά, όταν ήμουν στην ομάδα ‘Άττις’ του Θόδωρου Τερζόπουλου, είχα παίξει στην αναβίωση του Προμηθέα τον Ωκεανό. Κατόπιν, έκανε πάλι ο ίδιος σκηνοθέτης τους ‘Επίγονους’ που δεν σώζονται ολόκληροι και σ’ αυτό υποδύθηκα τον Προμηθέα. Ήταν ένας μονόλογος, ένα κομμάτι δώδεκα λεπτών. Οπότε αυτό ήταν ένα έργο που το θεωρούσα πάντα πολύ σύγχρονο και το είχα μέσα στο μυαλό μου. Κάποια στιγμή η υπεύθυνη του Ηρώδειου Καίτη Βαβαλέα μου είχε μιλήσει εκθειαστικά για τον Άρη Μπινιάρη και τους ‘Πέρσες’ που είχε σκηνοθετήσει προτρέποντάς με να συνεργαστώ μαζί του. Όταν λοιπόν ο σκηνοθέτης μου είπε ότι θέλει να κάνει ‘Προμηθέα’ του απάντησα ότι νομίζω πως επειδή αυτό το έργο είναι πολύ στατικό μπορεί να με ξεσηκώσει με αυτό που κάνει με τη μουσική. Έτσι κάναμε την πρόταση και αυτή τη στιγμή είμαστε σε περιοδεία και συνεχίζουμε».
«Ο κόσμος έχει καθίσει λίγο στ’ αυγά του»
Χαρακτηρίζει πολύ «συγκινητική» την πρώτη φορά που βρέθηκε επί σκηνής μετά τον εγκλεισμό, στην πρεμιέρα του έργου. «Αυτός ο ψίθυρος πριν την παράσταση μέχρι να σβήσουν τα φώτα και μετά η σιωπή ήταν σαν να ξαναγεννήθηκε κάτι για μένα. Ήταν πολύ όμορφο, μας είχε λείψει και ελπίζω να συνεχίσουμε και τον χειμώνα να είμαστε όσο γίνεται γεμάτοι στα κλειστά θέατρα», επισημαίνει.
Η αρχή της περιοδείας έγινε ήδη στα Χανιά και η όλη εμπειρία ήταν για εκείνον ξεχωριστή. «Πήγε πολύ καλά, ο κόσμος καθηλώθηκε με την παράσταση. Επειδή είμαι ψηλά ανεβασμένος και βλέπω το σκοτάδι με τους θεατές μπροστά, δεν είδα να ανοίγει ούτε ένα κινητό σε όλη τη διάρκεια της παράστασης. Αυτό το πράγμα είναι φοβερό. Το κοινό είναι εκεί, προσηλωμένο και αυτό είναι πολύ ωραίο, είναι σαν μια ιεροτελεστία η παράστασή μας», υπογραμμίζει ο Γιάννης Στάνκογλου.
Για την προσέγγιση του ρόλου του ασχολήθηκε πάρα πολύ με την «υπέροχη» μετάφραση του Γιώργου Μπλάνα, ενώ ήταν καθοριστικές για εκείνον οι σκηνοθετικές οδηγίες του Άρη Μπινιάρη. «Ο τρόπος που λειτουργεί ο Άρης σου φέρνει ένα ηχοτόπιο με διάφορα στοιχεία. Όταν άκουσα κάποια θέματα από τη μουσική του Φώτη Σιώτα ήταν σαν να διάβαζα το ίδιο το έργο, δηλαδή είχε μέσα όλη τη μοναξιά, όλο το άχρονο, όλο τον πόνο, όλο τον θυμό, είχε πολλά πράγματα που έχει η μετάφραση και τα ίδιο το έργο του Αισχύλου. Από εκεί και πέρα στη διάρκεια της συνεργασίας προτείναμε πράγματα κι εμείς, πρότεινε και ο Άρης και νομίζω ότι φτιάξαμε μια παράσταση την οποία αξίζει να δει ο κόσμος».
Ο Προμηθέας είναι ένας επαναστάτης. Σήμερα έχουμε ανάγκη από τέτοιους χαρακτήρες; «Στην παράστασή μας βάζουμε έναν καθρέφτη απέναντι στον άνθρωπο, ώστε να δει ποιος είναι. Γιατί η επανάσταση δεν μπορεί να γίνει, αν δεν ξεκινήσει πρώτα από μέσα σου, αν δεν παλέψεις για το δίκιο σου, αν δεν προσπαθήσεις να είσαι ένας άνθρωπος που πραγματικά σέβεται τον εαυτό του, τους διπλανούς του, τη γη, τη φύση. Από εκεί και πέρα θα θέλαμε σίγουρα επαναστάτες στην εποχή μας γιατί βλέπουμε πολύ καλά τι συμβαίνει γύρω μας. Ο κόσμος έχει καθίσει λίγο στα αυγά του, δυστυχώς, αλλά γι’ αυτό υπάρχουν κι αυτά τα έργα για να βάζουν μια σπίθα, μια φλόγα και να δούμε ξανά ποιοι είμαστε και τι θέλουμε».
«Εγώ δεν είπα τίποτε για τον Αιμίλιο»
Ηθοποιός δημοφιλής, θεατρικός, κινηματογραφικός αλλά και τηλεοπτικός έμπαινε στα σπίτια όλων τον χειμώνα μέσα από το σίριαλ «Σχεδόν ενήλικες» της Μυρτώς Κοντοβά. Είχε όμως προηγηθεί ένας κομβικός ρόλος του στο σίριαλ «Άγριες Μέλισσες». Ο ίδιος για τις ανάγκες των δύο σειρών έπρεπε να υποδυθεί δύο άκρως διαφορετικούς χαρακτήρες. «Οι Άγριες Μέλισσες’ ήταν υπέροχη και εξαιρετική εμπειρία, αλλά από τη στιγμή που ο χαρακτήρας που υποδύομαι και η ιστορία του έκαναν τον κύκλο τους, δεν θα ήθελα να παραμείνω κι άλλο. Επίσης, είμαι άνθρωπος που βαριέμαι εύκολα. Θέλω και μου αρέσει να αλλάζω, να κάνω διαφορετικά πράγματα από τη μια δουλειά στην άλλη, το κυνηγάω πολύ. Γι’ αυτό κιόλας επέλεξα μετά μια πολύ σύγχρονη κωμωδία, που πέρασα πολύ ωραία. Πολλοί άνθρωποι μου είπαν ότι την έβλεπαν σαν τρελοί κι ότι δεν πίστευαν ότι μπορώ να κάνω και κωμωδία. Αυτό μου άρεσε πολύ».
Έχοντας ήδη εκφραστεί θετικά για το κίνημα MeToo, έκανε πρόσφατα κάποιες δηλώσεις που πολλοί θεώρησαν ότι αποτελούσαν «καρφιά» προς τον Αιμίλιο Χειλάκη, ο οποίος είπε πριν μέρες πως θα πάει στη φυλακή να δει τον Δημήτρη Λιγνάδη, ξεσηκώνοντας θύελλα ποικίλων σχολίων. «Εγώ δεν είπα τίποτε για τον Αιμίλιο, δεν είχα ακούσει καν τις δηλώσεις του. Με ρώτησαν αν θα πήγαινα να επισκεφθώ κάποιον φίλο μου που θα ήταν παιδεραστής. Είπα ότι καταρχήν δεν θα είχα φίλο έναν παιδεραστή, θα ήξερα τι ήταν ο φίλος μου. Από εκεί και πέρα αυτό δεν έχει καμία σχέση με τον Αιμίλιο με τον οποίο είμαστε φίλοι και γνωριζόμαστε χρόνια. Δεν θέλω να βάλω κανέναν στη θέση του, όπως άκουσα ότι ειπώθηκε και δεν κάνω τέτοια πράγματα. Πήραν τη δήλωσή μου και την έκαναν όπως την έκαναν, δυστυχώς. Τα έμπλεξαν τα πράγματα!», καταλήγει.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 25 Ιουλίου 2021