Υπό τον τίτλο «Μνήμες, πορτρέτα και φωνές των ανθρώπων της ‘Μέλισσας’», η τρισδιάστατη έκθεση φωτογραφίας του Ορφανοτροφείου Θηλέων Θεσσαλονίκης «Μέλισσα» άνοιξε τις διαδικτυακές πύλες της και προσκαλεί μέχρις τις 27 Ιουνίου τον κάθε επισκέπτη να αφεθεί σε ένα μαγικό ταξίδι στον χρόνο και την ιστορία μέσα από αδημοσίευτο αρχειακό φωτογραφικό υλικό του ιδρύματος.
Η τρίτη σε αριθμό δράση της καμπάνιας για τα 100 χρόνια της «Μέλισσας», η οποία πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του ΑΠΘ, μάς ξεναγεί στα μονοπάτια του παρελθόντος του ιδρύματος παρουσιάζοντας την ουσία της ίδιας του της ύπαρξης: τους ανθρώπους του. Μέσα από 47 φωτογραφικά κλικ οι επισκέπτες βλέπουν το χρόνο να παγώνει ενώ οι λεζάντες και το ηχητικό υλικό που συνοδεύει τα εκθέματα διεγείρουν τα μάτια και κυρίως την καρδιά του θεατή.
Τη δημιουργία και διοργάνωση της έκθεσης ανέλαβε η ομάδα επικοινωνίας της καμπάνιας, η οποία αποτελείται από φοιτητές και φοιτήτριες του τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ, σε συνεργασία με το Διαπανεπιστημιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Μουσειολογίας-Διαχείρισης Πολιτισμού του Αριστοτελείου, και συγκεκριμένα με τη μεταπτυχιακή φοιτήτρια του προγράμματος, Αγγελική Πατακιούτη ενώ σημαντικό ρόλο στην εκπόνηση της δράσης είχε και ο καθηγητής του τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ, κ. Γρηγόρης Πασχαλίδης.
«Στόχος μας ήταν να παρουσιαστεί η ιστορία του ιδρύματος το οποίο φέτος μετρά 100 χρόνια αδιάλειπτης προσφοράς και λειτουργίας στον τομέα της παιδικής προστασίας. Θέλαμε λοιπόν να αναδείξουμε αυτό το σπάνιο αρχειακό φωτογραφικό υλικό, το οποίο μέχρι σήμερα δεν είχε δημοσιευθεί πουθενά. Οι φωτογραφίες συνοδεύονται από ηχητικό υλικό και σχετικό κείμενο. Έτσι σπάμε το φράγμα του απρόσωπου. Παράλληλα με την ιστορία του ιδρύματος ο επισκέπτης γνωρίζει και την ιστορία της Θεσσαλονίκης βλέποντας τη μορφή της πόλης σε προηγούμενες δεκαετίες», εξηγεί η κ. Ευρυδίκη Τζώνου, υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων της καμπάνιας.
Οι φωτογραφίες που επιλέχθηκαν για την έκθεση χρονολογούνται μεταξύ των δεκαετιών 1960-1990 προκειμένου να αποφευχθεί η όποια ταύτιση προσώπων και καταστάσεων και χωρίζονται στις εξής 4 θεματικές ενότητες:
1. «Ημέρες γιορτής»: ο επισκέπτης μπορεί να δει φωτογραφικά στιγμιότυπα από εορτασμούς εθνικών εορτών και αργιών στη «Μέλισσα».
2. «Υφαίνοντας τη μνήμη»: η ενότητα εστιάζει στην ενδυμασία των παιδιών και των ενηλίκων του ιδρύματος και στο πως εξελίχθηκε αυτή ανά τα χρόνια.
3. «Οι εκδρομές που λαχταρούσαμε»: παρουσιάζονται φωτογραφικά καρέ από ανέμελες στιγμές των παιδιών σε εκδρομές, σε ξεναγήσεις σε χώρους και σε περιηγήσεις στην πόλη της Θεσσαλονίκης και στην εξοχή.
4. «Πορτρέτα του παρελθόντος»: η έκθεση κλείνει με μερικές φωτογραφίες από τα χιλιάδες πρόσωπα που αποτελούν πλέον την ιστορία της «Μέλισσας».
«Δεν είναι μία δουλειά - πυροτέχνημα. Αφήνει το δικό της αποτύπωμα»
Η συνεργασία των φοιτητών του ΑΠΘ με τη «Μέλισσα» ξεκίνησε ενάμιση χρόνο πριν και η ιδέα να αναλάβουν οι προπτυχιακοί την καμπάνια για τα 100 χρόνια του ιδρύματος γεννήθηκε μέσα από μία εργασία στο μάθημα της Δημιουργικής Γραφής του τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του Αριστοτελείου.
Η συγγραφέας και διδάσκουσα του εν λόγω μαθήματος, η οποία είναι και μία από τις επιβλέπουσες καθηγήτριες των δράσεων της καμπάνιας, κ. Σοφία Νικολαΐδου, κοιτά με καμάρι τους φοιτητές της να πετυχαίνουν τους στόχους τους, όπως μία μάνα που ανέθρεψε σωστά τα παιδιά της.
«Μαζί με την κ. Ιωάννα Κωσταρέλλα είμαστε οι επιβλέπουσες καθηγήτριες της δουλειάς των παιδιών για την καμπάνια. Όλα ξεκίνησαν από μία εργασία της φοιτήτριας Καλλιόπης Καλύμνιου στο μάθημα της Δημιουργικής Γραφής και στη συνέχεια η ίδια ανέλαβε μαζί με την ομάδα που δημιουργήθηκε, το επικοινωνιακό κομμάτι για την καμπάνια. Τα παιδιά έχουν φρέσκο μυαλό, αγάπη για αντικείμενο και όρεξη για δουλειά κάτι που φαίνεται και μέσα στο μάθημα.
Όταν βλέπεις ανθρώπους που δεν έχουν επαγγελματική πείρα να αναλαμβάνουν κάτι τόσο μεγάλο και να το φέρνουν εις πέρας δεν μπορείς παρά να καμαρώνεις. Όπως μία μάνα που βλέπει τα παιδιά της να στέκονται στα πόδια τους και σκέφτεται ότι τα μεγάλωσε καλά, έτσι και εγώ βλέπω τους φοιτητές μου. Άλλωστε η δουλειά του εκπαιδευτικού είναι να δίνει φτερά στους μαθητές του», τονίζει η ίδια.
Τέλος, αναφερόμενη στην συγκεκριμένη δράση, η κ. Νικολαΐδου κάνει λόγο για μία έκθεση που «διαβάζεται σαν ένα βιβλίο» με την κάθε φωτογραφία να αφηγείται και μία διαφορετική ιστορία.
«Στην καμπάνια υπάρχουν κάποιες δράσεις που είναι επικοινωνιακές και κάποιες άλλες που έχουν μία βαθύτερη ουσία. Δράσεις δηλαδή που θα ‘πιάσουν τόπο’. Αυτό γίνεται και με την έκθεση φωτογραφίας. Η Μέλισσα είναι η ιστορία της πόλης και της κοινωνίας της και αυτό το κομμάτι βγαίνει στην επιφάνεια και μάλιστα με έναν πολύ γοητευτικό τρόπο. Οι λεζάντες, το χρονικό πλαίσιο και τα πρόσωπα που εικονίζονται συνδέονται μεταξύ τους με ένα ‘νήμα’. Ίσως επειδή είμαι συγγραφέας θα έλεγα ότι διαβάζω την έκθεση σαν ένα βιβλίο όπου κάθε φωτογραφία είναι μία σελίδα με μία ιστορία και το θεωρώ σπουδαίο. Δεν είναι μία δουλειά - πυροτέχνημα. Αφήνει το δικό της αποτύπωμα.
Αφηγείται με έναν ισχυρό τρόπο, λόγω της εικόνας, και παράλληλα φιλικά την ιστορία της «Μέλισσας» που δεν έχει ειπωθεί. Η μακροϊστορία άλλωστε είναι οι μικροϊστορίες. Το τί έτρωγαν οι άνθρωποι, τί φορούσαν. Η μικροϊστορία αναδεικνύει πράγματα που καμιά φορά προσπερνούμε αλλά είναι η βαθιά αίσθηση της ιστορίας.»
ΙΝFO
Αν υπάρχει κάποιο άτομο που αναγνωρίζει τον εαυτό του σε κάποια φωτογραφία και επιθυμεί να το μοιραστεί με το ίδρυμα «Η Μέλισσα» μπορεί να τηλεφωνήσει στο 2310-341965 ή να στείλει email στο stegimelissa1@gmail.com. Παράλληλα, αν κάποιο άτομο αναγνωρίσει τον εαυτό του και δεν επιθυμεί να φαίνεται στην έκθεση, μπορεί να έρθει απευθείας σε επικοινωνία με το ίδρυμα για να αλλαχθεί η φωτογραφία.
Η έκθεση πραγματοποιείται στην πλατφόρμα του «Kunstmatrix» και είναι ανοιχτή προς όλα τα άτομα που επιθυμούν να τη δουν, από οποιαδήποτε μέρος του κόσμου, με ελεύθερη είσοδο.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 6 Ιουνίου 2021