ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΑΠΟΨΕΙΣ

Η πώληση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και ο Ιβάν Σαββίδης

Νίκος Ηλιάδης23 Σεπτεμβρίου 2022

Εάν η τελική έκβαση του διαγωνισμού για την παραχώρηση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης ήταν στο “Πάμε Στοίχημα”, το σενάριο να καταλήξει σε αμερικανικά χέρια θα είχε απόδοση, ακόμη και κάτω του 1. Βεβαίως, θα πείτε, το ακριτικό λιμάνι είχε ουσιαστικά περιέλθει σε αμερικανικά χέρια αρκετά πριν από την κατάθεση των προσφορών των υποψηφίων αναδόχων η οποία έγινε χθες. Περιήλθε, κατ' ουσία, μέσω της επέκτασης της ελληνοαμερικανικής αμυντικής συμφωνίας την οποία είχε ξεκινήσει η προηγούμενη κυβέρνηση και την ολοκλήρωσε η σημερινή. Μια συμφωνία που επιτρέπει την παρουσία ισχυρών αμερικανικών και νατοϊκών στρατιωτικών δυνάμεων στην Αλεξανδρούπολη η οποία, σύμφωνα με τους γνωρίζοντες, εξελίσσεται πλέον σε Σούδα Νο2. Συνεπώς, θα ήταν πραγματικά απίθανο το υπό παραχώρηση λιμάνι να καταλήξει σε χέρια άλλα, πλην αμερικανικών. Όπως και έγινε.

Από τους τέσσερις ενδιαφερόμενους ομίλους οι οποίοι είχαν περάσει στην τελική φάση του διαγωνισμού, οι δύο αποφάσισαν την τελευταία στιγμή να μην καταθέσουν προσφορά. Έτσι, στα χέρια του Υπερταμείου βρέθηκαν προσφορές από δύο μόνο επενδυτικά σχήματα:

1. Από την κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS ALEXANDROUPOLIS, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP - EUROPORTS-EFAGROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η Black Summit ανήκει στους ελληνοαμερικανούς αδελφούς Χαραλαμπάκη, τους οποίους υποστήριζε ανοιχτά ο πρώην πρεσβευτής των ΗΠΑ στην Αθήνα Τζέφρι Πάιατ ο οποίος πηγαινοερχόταν πολύ τακτικά στην Αλεξανδρούπολη.

2. Από την LIBERTY PORT HOLDINGS ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗΑ.Ε. (θυγατρική QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT) στην οποία κουμάντο κάνουν αμερικανοί επενδυτές από τον χώρο των πετρελαίων.

Εκτός παιχνιδιού ετέθησαν οικειοθελώς την τελευταία στιγμή ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης στον οποίο το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών ανήκει ως γνωστόν στον όμιλο του Ιβάν Σαββίδη και η κοινοπραξία Cameron SA-Goldair Cargo και Bollore Africa Logistics, στην οποία συμμετέχει και η πλευρά Κοπελούζου. Οι αμερικανοί δεν έβλεπαν με καθόλου καλό μάτι την ανάμειξη του Ιβάν Σαββίδη, ενώ εξέφραζαν επιφυλάξεις και ως προς την κοινοπραξία στην οποία συμμετείχε ο Κοπελούζος. Για τον μεν Σαββίδη ο λόγος είναι η εκλεκτική σχέση του με το ρωσικό κατεστημένο, πράγμα που αυτή τη στιγμή, με τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις γεωστρατηγικές ανακατατάξεις που ενδέχεται να πυροδοτήσει, καθιστούσε περίπου σαν casus belli για τον αμερικανικό παράγοντα την πιθανότητα το ακριτικό λιμάνι να καταλήξει στα χέρια του ελληνορώσου επιχειρηματία. Οι επιφυλάξεις, όσον αφορά τον Κοπελούζο αφορούσαν τις επιχειρηματικές συνεργασίες του με τον ρωσικό κολοσσό της Gazprom.

Στέλεχος το οποίο βρίσκεται κοντά στη διαδικασία παραχώρησης του ΟΛΑ Α.Ε. εξηγεί ότι “η απόσυρση των δύο οφείλεται προφανώς στην πεποίθησή τους πως μετά την νέα ελληνοαμερικανική αμυντική συμφωνία, δεν υπήρχε καμία πιθανότητα το λιμάνι να περιέλθει σε άλλα χέρια, πλην αμερικανικών”. Πέρα από τους γεωστρατηγικούς λόγους, για τους αμερικανούς ήταν και “θέμα τιμής” να μην χάσουν και αυτό το λιμάνι, μετά την αποτυχία τους να πάρουν το πλειοψηφικό πακέτο του ΟΛΘ Α.Ε. Η αποτυχία τους εκείνη είχε προκαλέσει μάλιστα τότε και έντονες τριβές στο εσωτερικό της αμερικανικής διπλωματίας, σε στελέχη της οποίας είχε καταλογιστεί μειωμένη ικανότητα αντίληψης σχετικά με τις εξελίξεις για την παραχώρηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.

Το τελευταίο διάστημα πληθαίνουν οι πληροφορίες (κατ' άλλους, ανυπόστατα σενάρια) περί ενδεχόμενης αποχώρησης του Ιβάν Σαββίδη από τον ΟΛΘ Α.Ε. Σενάρια τα οποία τροφοδοτούνται από την επιχειρηματική στασιμότητα που παρατηρείται εδώ και καιρό από τον όμιλο του κ. Σαββίδη, σε συνδυασμό με την μακρά απουσία του ιδίου από την Ελλάδα (έχει να εμφανιστεί δημοσίως τουλάχιστον δύο χρόνια). Σενάρια τα οποία ενισχύονται επίσης από τις πληροφορίες περί αποχώρησής του από το χώρο των media, αρχής γενομένης με τη φημολογούμενη πώληση του τηλεοπτικού σταθμού OPEN. Το ενδεχόμενο της αποχώρησης του Ιβάν Σαββίδη από τον ΟΛΘ είναι βέβαιο πως θα το έβλεπε με πολύ καλό μάτι ο αμερικανικός παράγοντας ο οποίος εξακολουθεί να ενδιαφέρεται σφόδρα για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Επιπλέον ο ΟΛΘ Α.Ε. είναι μέσα στο παιχνίδι της διεκδίκησης του λιμανιού της Ηγουμενίτσας καθώς χθες περιελήφθη στις δύο από τις τρεις εταιρείες από τις οποίες το Υπερταμείο ζήτησε να καταθέσουν βελτιωμένη προσφορά.

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.