Άνευ προηγουμένου, όπως άλλωστε και το σκοτάδι που απλώθηκε πάνω από την υπερδύναμη της Δύσης, είναι η αντίδραση των ισχυρών σε μία συνταγματική απόφαση και συγκεκριμένα τη χθεσινή του Ανωτάτου Δικαστηρίου των ΗΠΑ που καταργεί το κατοχυρωμένο τα τελευταία 50 χρόνια δικαίωμα των γυναικών στην άμβλωση και την ίδια την αυτοδιάθεση.
Μετά την απόφαση που προκάλεσε την οργισμένη αντίδραση του προέδρου της χώρας Τζο Μπάιντεν, του Μπαράκ Ομπάμα αλλά και των ηγετών της Δύσης και έβγαλε στους δρόμους όχι μόνο των ΗΠΑ, αλλά και όλου του πλανήτη εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους, αρκετές εταιρείες δημοσίευσαν δηλώσεις που επιβεβαίωσαν τη δέσμευσή τους να βοηθήσουν τους εργαζόμενους να έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης που μπορεί να μην μπορούν να λάβουν στην πολιτεία τους.
Οι εταιρείες άρχισαν να εφαρμόζουν πολιτικές για την κάλυψη των εξόδων ταξιδίου για υπαλλήλους που χρειάζονται αμβλώσεις τον Μάιο, όταν είχε διαρρεύσει ένα σχετικό υπόμνημα που έδειχνε τον... Μεσαίωνα που έρχεται.
Αυτή η μικρή ομάδα περιελάμβανε τους Starbucks, Tesla, Yelp, Airbnb, Microsoft, Netflix, Patagonia, DoorDash, JPMorgan Chase, Levi Strauss & Co., PayPal και Reddit. Άλλοι, όπως η Disney, η Meta, η Dick's Sporting Goods και η Condé Nast, ενώθηκαν μαζί τους την Παρασκευή όταν η απόφαση έγινε οριστική, αν και οι περισσότεροι απέφευγαν να κάνουν δημόσιες δηλώσεις που αναφέρονταν άμεσα στην απόφαση.
«Ως η εταιρεία υγειονομικής περίθαλψης με την μεγαλύτερη βάση στον κόσμο, προσπαθούμε να βελτιώσουμε την πρόσβαση και την οικονομική προσιτή τιμή, να δημιουργήσουμε πιο υγιείς κοινότητες και να θέτουμε την υγεία προσιτή στους ανθρώπους που εξυπηρετούμε», δήλωσε η Johnson & Johnson την Παρασκευή. «Πιστεύουμε επίσης ότι οι αποφάσεις υγειονομικής περίθαλψης καθορίζονται καλύτερα από τα άτομα σε συνεννόηση με τον πάροχο υγειονομικής περίθαλψης τους».
Η Levi Strauss & Co. κάλεσε τους επιχειρηματίες να πάρουν θέση ενάντια στην απόφαση. «Η προστασία των αναπαραγωγικών δικαιωμάτων είναι ένα κρίσιμο επιχειρηματικό ζήτημα που επηρεάζει το εργατικό δυναμικό μας, την οικονομία μας και την πρόοδο προς την ισότητα των φύλων», ανέφερε η εταιρεία. «Δεδομένου του τι διακυβεύεται, οι ηγέτες των επιχειρήσεων πρέπει να κάνουν τη φωνή τους να ακουστεί».
Εκπρόσωπος της JPMorgan Chase, της μεγαλύτερης τράπεζας της χώρας, με περίπου 170.000 υπαλλήλους στις ΗΠΑ, είπε ότι η εταιρεία επικεντρώνεται στην ίση πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη για όλους τους υπαλλήλους της. Με ένα έγγραφο εσωτερικής αλληλογραφίας ήδη από την 1η Ιουνίου ειδοποίησε τους υπαλλήλους ότι τα έξοδα ταξιδιού τους θα καλυφθούν εάν χρειαζόταν να διανύσουν περισσότερα από 50 μίλια για να λάβουν ορισμένες ιατρικές διαδικασίες, συμπεριλαμβανομένων των αμβλώσεων.
Η Reddit είπε επίσης ότι οι υπάλληλοί της θα μπορούσαν να λάβουν επιδότηση για να καλύψουν ταξίδια για διαδικασίες όπως οι αμβλώσεις. «Τα προγράμματα παροχών μας έχουν σχεδιαστεί για να υποστηρίζουν την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων μας και έχουμε επίσης ισχυρές πολιτικές για την υποστήριξη των γυναικών στο χώρο εργασίας», δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας.
Αν και η πλειονότητα αυτών των ταξιδιωτικών πολιτικών ακολούθησε το υπόμνημα που διέρρευσε, η τάση ξεκίνησε πέρυσι, όταν το Τέξας θέσπισε την απαγόρευση των αμβλώσεων μετά τις πρώτες έξι εβδομάδες της κύησης.
Με τα δικαιώματα αμβλώσεων να έχουν πλέον ανατραπεί σε ομοσπονδιακό επίπεδο, υπάρχει μεγαλύτερη πίεση για τις εταιρείες να ανταποκριθούν, ειδικά για εκείνες που έχουν έδρα σε μία από τις 13 πολιτείες που έχουν θεσπίσει μέτρα για την άμεση ή πολύ γρήγορη απαγόρευση των αμβλώσεων. «Εργοδότες σαν εμάς μπορεί να είναι η τελευταία γραμμή άμυνας», είπε η Sarah Jackel, η διευθύνουσα σύμβουλος της Civitech. Η εταιρεία με έδρα το Τέξας, η οποία απασχολεί 55 άτομα και κατασκευάζει τεχνολογικά εργαλεία για πολιτικές εκστρατείες, δεσμεύτηκε να καλύψει τα έξοδα ταξιδιού για εργαζόμενους που ζητούν άμβλωση αμέσως μετά την έναρξη ισχύος της απαγόρευσης του Τέξας.
Η κ. Jackel είπε ότι η πολιτική είχε ισχυρή υποστήριξη τόσο από υπαλλήλους όσο και από επενδυτές, αν και η εταιρεία αρνήθηκε να πει εάν κάποιος την είχε χρησιμοποιήσει. «Είναι καλό επιχειρηματικά», πρόσθεσε. «Δεν υπάρχει λόγος να βάζουμε τους υπαλλήλους μας στη θέση να πρέπει να επιλέξουν μεταξύ της διατήρησης της δουλειάς τους ή μιας ανεπιθύμητης εγκυμοσύνης».
Οι άλλες εταιρείες
Η Warner Brothers είπε ότι θα καλύψει τα έξοδα ταξιδιού για τις αμβλώσεις. «Υπό το φως της πρόσφατης απόφασης του Ανωτάτου Δικαστηρίου, επεκτείναμε αμέσως τις επιλογές παροχών υγειονομικής περίθαλψης για να καλύψουμε τα έξοδα μεταφοράς των εργαζομένων και των προστατευόμενων μελών της οικογένειάς τους που πρέπει να ταξιδέψουν για να έχουν πρόσβαση σε αμβλώσεις και αναπαραγωγική φροντίδα», δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας.
Η Disney είπε ότι θα καλύψει και τα έξοδα ταξιδιού: «Αναγνωρίζουμε τον αντίκτυπο που θα μπορούσε να έχει η σημερινή απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου σε πολλούς Αμερικανούς», έγραψαν ο Paul Richardson, επικεφαλής ανθρώπινου δυναμικού της εταιρείας, και ο Pascale Thomas, αντιπρόεδρος.
Εκπρόσωπος της Meta, της εταιρείας του Facebook και του Instagram, δηλαδή, δήλωσε: «Σκοπεύουμε να προσφέρουμε επιστροφές εξόδων ταξιδίου, στο βαθμό που επιτρέπεται από τη νομοθεσία, σε υπαλλήλους που θα τις χρειαστούν για πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας και αναπαραγωγικής περίθαλψης εκτός του κράτους. Βρισκόμαστε στη διαδικασία αξιολόγησης του καλύτερου τρόπου για να το κάνουμε, δεδομένης της νομικής πολυπλοκότητας που εμπεριέχεται».
Η Bank of America δήλωσε: «Έχουμε επεκτείνει τη λίστα των ιατρικών θεραπειών που είναι επιλέξιμες για επιστροφή εξόδων ταξιδίου. Αυτή η λίστα θα περιλαμβάνει πλέον θεραπεία καρκίνου, μεταμοσχεύσεις οργάνων σε κέντρα αριστείας, φροντίδα αναπαραγωγικής υγείας, συμπεριλαμβανομένων των αμβλώσεων, και εισαγωγές στο νοσοκομείο για παθήσεις ψυχικής υγείας». Η Intuit είπε την Παρασκευή ότι θα καλύψει τα έξοδα ταξιδιού των εργαζομένων για να κάνουν αμβλώσεις. «Υποστηρίζουμε την πρόσβαση των εργαζομένων μας σε ολοκληρωμένη υγειονομική περίθαλψη — ανεξάρτητα από το πού ζουν