Στην υποδοχή συμμετείχαν ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος, Ιερώνυμος, και μέλη του Αγίου Όρους, αλλά και εκπρόσωποι της πολιτικής ηγεσίας της χώρας.
Στην υποδοχή συμμετείχαν όλοι οι αρχιερατικοί επίτροποι και γραμματείς των αρχιεπισκοπικών περιφερειών, οι οποίοι φόρεσαν μόνο τα διάσημά τους, και όχι τα άμφια.
Στη συνέχεια, τελέστηκε δοξολογία και ιερά παράκληση στον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αθηνών.
«Σήμερα, με την ευκαιρία της έλευσης της ιεράς εικόνας του «'Αξιόν Εστι», επαναπροσκομίζουμε τις ελπίδες μας, τις χαρές μας, τους πόνους μας και τους καημούς μας προς το πρόσωπό της. Όχι με σκοπό να γίνουμε αδρανείς, αδιάφοροι και ανεύθυνοι, αλλά, αντιθέτως, για να αντλήσουμε κουράγιο και δύναμη. Για να γίνουμε περισσότερο ενεργοί και αποφασιστικοί, ως προς το ενδιαφέρον μας και τη φροντίδα μας για τον συνάνθρωπο, τον κόσμο και την κτίση», τόνισε το απόγευμα ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος κατά την άφιξη της ιεράς εικόνος του «'Αξιόν Εστι» στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Αθηνών.
Επισήμανε, μάλιστα, πως «το πρόσωπο της Παναγίας υπενθυμίζει σε όλους μας ότι δεν υπάρχει μόνον η ανθρωπότητα των πολέμων και της βίας, της κακοποίησης και της εγκληματικότητας, της υποτίμησης και της εκμετάλλευσης, αλλά και η ανθρωπότητα εκείνη που, ως άλλη πολύτιμη ζύμη, απεργάζεται μυστηριακά την ολοκλήρωση του κόσμου στα Έσχατα εν Χριστώ».
Η επίσημη υποδοχή της ιερής εικόνας πραγματοποιήθηκε στις 18:00, στην Πλατεία Μητροπόλεως, παρουσία εκπροσώπων της κυβέρνησης, μητροπολιτών της Εκκλησίας της Ελλάδος και του εξωτερικού, του πολιτικού διοικητή του Αγίου Όρους, βουλευτών, πολιτικών, τοπικών αρχών, κληρικών και πλήθους πιστών.
Την ιερά εικόνα συνοδεύει ο Πρωτεπιστάτης του Αγίου Όρους, Γέροντας Χριστοφόρος Ιβηρίτης, με αντιπροσωπεία μοναχών.
Αναλυτικότερα, ο Μακαριώτατος τόνισε:
«Τι άραγε θα ήταν η Αρχαία Ελλάδα δίχως τον Παρθενώνα και τη Δημοκρατία;
Τι θα καταλαβαίναμε από τη Βασιλίδα των πόλεων, την Κωνσταντινούπολη, εάν δεν είχε διασωθεί η Αγία Σοφία; Τι θα ήμασταν σήμερα, εάν δεν είχαμε κληρονομήσει, από την Ρωμαϊκή (Βυζαντινή) Αυτοκρατορία, τη συναλληλία ως βάση των σχέσεων Πολιτείας και εκκλησιαστικής κοινότητας;
Αντίστοιχα, τι θα γνωρίζαμε για το 'Αγιον Όρος, εάν αυτό δεν ήταν πλήρως ταυτισμένο, αρρήκτως συνδεδεμένο, με την τιμή στο πρόσωπο της Παναγίας; Μια τιμή, που έχει αποτυπωθεί στο πλήθος των αγιορείτικων εικονισμάτων», ανέφερε ο Προκαθήμενος της Ελλαδικής Εκκλησίας και συμπλήρωσε: «Εξαιρετικά, όμως, αποτυπώνεται στην εξακουστή σε όλους μας, ιερά εικόνα του ‘''Αξιόν Εστι'', που αυτή τη στιγμή ιστάμεθα με ταπεινότητα ενώπιόν της. Πρόκειται για μία εικόνα-σύμβολο. Μία εικόνα, η οποία μας παραπέμπει κατ' ευθείαν, στο πρόσωπο της Παναγίας. Γιατί, ως ορθόδοξοι, δεν ταυτίζουμε το πρόσωπο της Παναγίας με το ξύλο, με την παράσταση της μορφής της. Αλλά το εικόνισμα, η παράσταση της αγιασμένης μορφής της, ανάγει την προσκύνησή μας στο ίδιο το σεπτό πρόσωπο της Παναγίας. Ένα πρόσωπο που αποτελεί ανεξήγητο μυστήριο, που ξεπερνά την ανθρώπινη λογική. Και είναι μέγα μυστήριο, γιατί στο πρόσωπό της νικήθηκαν της φύσεως οι νόμοι, αφού χώρεσε στη γαστέρα της ο αχώρητος Θεός. Κι όλα αυτά, χάρις στο ‘'Ναι'' της Παναγίας στον Αρχάγγελο Γαβριήλ. Σκεφθείτε, ποια θα ήταν η μοίρα της ανθρωπότητας, αν δεν είχε ‘'δανείσει'' η Παναγία τη σάρκα της, για να σαρκωθεί το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, ο Χριστός;».
Ακόμη, ο Μακαριώτατος επισήμανε ότι «η Παναγία είναι εκείνη που κάνει τη μεγάλη, τη σταθερή, την ποιοτική διαφορά. Μας αποκάλυψε τι θα πει μητέρα και μητρότητα. Η ανθρώπινη μητρότητα είναι ταυτισμένη με την αποκλειστικότητα. Αντίθετα, η Παναγία προσφέρει τον μονάκριβο Υιό της, για να σωθεί ο κόσμος. Με αυτό τον τρόπο έγινε μητέρα όλων μας. Γι' αυτό, αδελφοί μου, το πρόσωπο της Παναγίας δεν είναι ταυτισμένο μόνο με το ελληνικό έθνος κατ' αποκλειστικότητα, αλλά είναι κατά κυριολεξίαν ταυτισμένο με όλο το ανθρώπινο γένος. Χάρις στο ‘'Ναι'' της Παναγίας, ξεκινά η ίδρυση και θεμελίωση μιας άλλης, καινούργιας ανθρωπότητας, στον αντίποδα της παρείσακτης ανθρωπότητας που προήλθε από την αρχαία Εύα, καθώς εστράφη προς τον ίδιο της τον εαυτό. Μιας ανθρωπότητας που έκτοτε αυτομηδενίζεται, αυτοαφανίζεται, αυτοκαταστρέφεται. Που επιτίθεται, που προσβάλλει, που συγκρούεται, που υποτάσσει, που εκμεταλλεύεται, που υποτιμά, που υποφέρει και άλλα πολλά! Στο πρόσωπο της Παναγίας, όμως, ρόδισε και ανέτειλε μία καινούργια ανθρωπότητα. Μία ανθρωπότητα που υπακούει ελεύθερα στον Θεό, που θυσιάζει ελεύθερα το ατομικό θέλημα, που ενεργεί ελεύθερα, που αγαπά ελεύθερα. Τελικά η Παναγία μας αποκάλυψε, από την πλευρά μας, τι θα πει το μυστήριο της ελευθερίας και της αγάπης».
Τόνισε, ακόμη: «Εμείς νομίζουμε ότι ελευθερία είναι να κάνουμε ό,τι θέλουμε. Κι όταν κάνουμε αυτό που θέλουμε, νομίζουμε ότι είμαστε ελεύθεροι. Η Παναγία όμως δεν έκανε ό,τι ήθελε. Είπε ‘'Να γίνει το θέλημα του Θεού'' (Λουκ. 1, 38). 'Αρα, η ελευθερία, που μας αποκαλύπτει η Παναγία, βρίσκεται στην ταπείνωση, στην εμπιστοσύνη στο θέλημα του Θεού.
Ζούμε σε μια εποχή, η οποία προβάλλει ως ιδεώδες την ατομικότητα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο καθένας να μπορεί να δηλώνει πως είναι ό,τι θέλει. Όλα να είναι ρευστά! Ακόμα, στην εποχή μας προβάλλεται ως αυτοσκοπός η επιστημονική και τεχνολογική πρόοδος. Όμως, απάντηση στα μεγάλα υπαρξιακά ζητήματα του ανθρώπου δεν έδωσε. Παρά τη διευκόλυνση που προσφέρει στην καθημερινότητα, είναι άνευ ουσιαστικής αξίας, καθώς η κτίση απειλείται από οικολογική καταστροφή, από πυρηνικό όλεθρο. Το όνειρο της προόδου και της εξέλιξης, όσο ελπιδοφόρο και ελκυστικό κι αν δείχνει, δεν μπορεί ποτέ να δώσει από μόνο του νόημα, προοπτική στον άνθρωπο. Όσο η ανθρώπινη ελευθερία και αγάπη θα κατανοούνται ενδοκοσμικά, ο κόσμος θα υποφέρει χωρίς ελπίδα. Η Παναγία όμως, ως άλλος φάρος, μας δείχνει ότι υπάρχει ελπίδα. Γι' αυτό η Παναγία είναι ‘'των πάντων η ελπίς''.
Γι' αυτό και σε κάθε δύσκολη στιγμή, είτε ως άνθρωποι είτε ως λαοί, ‘'την πάσαν ελπίδα μας'' εις αυτήν ανατιθέμεθα. Γιατί ξέρει τι θα πει αναίτιος πόνος. Ξέρει τι θα πει αδικία αβάσιμη και κατηγορία αστήρικτη. Γι' αυτό και είναι το πιο γλυκύ όνομα στα χείλη των πιστών. Και εμείς, σήμερα, με την ευκαιρία της έλευσης της ιεράς εικόνας του ‘''Αξιόν Εστι'', επαναπροσκομίζουμε τις ελπίδες μας, τις χαρές μας, τους πόνους μας και τους καημούς μας προς το πρόσωπό της. Όχι με σκοπό να γίνουμε αδρανείς, αδιάφοροι και ανεύθυνοι, αλλά, αντιθέτως, για να αντλήσουμε κουράγιο και δύναμη. Για να γίνουμε περισσότερο ενεργοί και αποφασιστικοί, ως προς το ενδιαφέρον μας και τη φροντίδα μας για τον συνάνθρωπο, τον κόσμο και την κτίση».
Εν κατακλείδι, ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος σημείωσε:
«'Αγιε Πρωτεπιστάτα,
Γι' αυτήν την ευκαιρία ανεφοδιασμού, ανατροφοδότησης, προβληματισμού και εγρήγορσης, που χαρίσατε σε όλους εμάς, κληρικούς και λαϊκούς, σας ευχαριστούμε εσάς προσωπικά, τα μέλη της Ιεράς Επιστασίας και δι' υμών όλους τους Καθηγουμένους των Ιερών Μονών του Αγίου Όρους.
Του Αγίου Όρους, όπου κυριαρχεί το πρόσωπο της Παναγίας, ως σύμβολο ενός άλλου τρόπου ζωής. ‘'Μιας ζωής που δεν οδηγεί στον θάνατο αλλά στην αληθινή ζωή, στην αιώνια ζωή''. Το πρόσωπο της Παναγίας υπενθυμίζει σε όλους μας ότι δεν υπάρχει μόνον η ανθρωπότητα των πολέμων και της βίας, της κακοποίησης και της εγκληματικότητας, της υποτίμησης και της εκμετάλλευσης, αλλά και η ανθρωπότητα εκείνη που, ως άλλη πολύτιμη ζύμη, απεργάζεται μυστηριακά την ολοκλήρωση του κόσμου στα Έσχατα εν Χριστώ.
Με αυτές τις ελάχιστες σκέψεις, υπαινίχθηκα κάποιες πτυχές του μυστηρίου της Παναγίας Θεοτόκου. Κλείνοντας, θέλω να ευχαριστήσω ακόμα όσους συνέβαλαν, φορείς και πρόσωπα, στην έλευση της εικόνος της Παναγίας του ‘''Αξιόν Εστι''. Είμαι βέβαιος ότι η Παναγία είναι δίπλα στον καθένα προσωπικά, στο γένος μας και σε όλη την ανθρωπότητα, ακόμη κι όταν δεν το καταλαβαίνουμε».
Κατόπιν, αντιφώνησε ο Πρωτεπιστάτης Γέροντας Χριστοφόρος Ιβηρίτης.
Η πομπή και το πρόγραμμα
Με πομπή, η εικόνα συνοδεύτηκε από την εκκλησία της Αγίας Δύναμης, που φυλασσόταν μέχρι πρότινος, έως τη Μητρόπολη Αθηνών. Οι πιστοί είχαν μεταβεί στη Μητρόπολη και περίμεναν για να προσκυνήσουν την εικόνα.
Το πρόγραμμα ορίζει ότι θα τελείται Όρθρος και Θεία Λειτουργία κάθε πρωί και Παράκληση κάθε απόγευμα. Επίσης, την Κυριακή 7 Μαΐου, την Τετάρτη 10 Μαΐου, ανήμερα της Μεσοπεντηκοστής, και την Κυριακή 14 Μαΐου θα τελεσθεί αρχιερατική Θεία Λειτουργία.
Η λιτανευτική πομπή ξεκίνησε λίγα λεπτά πριν από τις 18.00 από το παρεκκλήσι της Αγίας Δύναμης και κατευθύνθηκε προς τον Καθεδρικό Ναό συνοδεία αγήματος και της μπάντας του στρατού. Μετά την υποδοχή θα τελεσθεί Δοξολογία και Ιερά Παράκληση στον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αθηνών, ο οποίος για 12 ημέρες θα αποτελεί το προσκυνηματικό κέντρο καθώς πιστοί αναμένεται να καταφθάσουν από διάφορα σημεία της χώρας, αλλά και του εξωτερικού σύμφωνα με πληροφορίες, προκειμένου να προσκυνήσουν την Ιερά Εικόνα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από αργά το μεσημέρι, παρά τον ήλιο κόσμος άρχισε να συγκεντρώνεται στην πλατεία Μητροπόλεως και περίμενε καρτερικά να πάρει την ευλογία Της. Μαθητές σχολείων, άνθρωποι κάθε ηλικίας κρατώντας τη γαλανόλευκη σημαία, υποδέχθηκαν τη θαυματουργή εικόνα.
Οι προετοιμασίες για την υποδοχή ξεκίνησαν από νωρίς το πρωί ενώ νωρίς το μεσημέρι πραγματοποιήθηκε μικρή σύσκεψη μεταξύ των διοργανωτών έξω από τον Καθεδρικό Ναό στην πλατεία Μητροπόλεως.
Η Άφιξη στο Ελευθέριος Βενιζέλος
Η Ιερά Εικόνα έφτασε λίγο πριν τις 2:00 το μεσημέρι στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Την Ιερά Εικόνα υποδέχθηκε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος και τη συνοδεύει ο Πρωτεπιστάτης του Αγίου Όρους, Γέροντας Χριστοφόρος Ιβηρίτης, με αντιπροσωπεία μοναχών.
Νωρίτερα το πρωί η Ιερά Εικόνα κομίστηκε από τις Καρυές με σκάφος στο λιμάνι της Ουρανούπολης και από εκεί με λεωφορείο προς το αεροδρόμιο «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» από όπου αναχώρησε με πτήση της AEGEAN για την Αθήνα.
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην οδό Μητροπόλεως
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις εφαρμόζονται στην οδό Μητροπόλεως. Αναλυτικότερα, πραγματοποιήθηκε απαγόρευση της στάσης και της στάθμευσης και προσωρινή διακοπή της κυκλοφορίας των οχημάτων, την Τετάρτη και ώρα 06:00 και 14:00 αντίστοιχα, επί της οδού Μητροπόλεως, σε όλο το μήκος της και στις καθέτους αυτής μέχρι την πρώτη παράλληλη οδό, περιοχής Δήμου Αθηναίων.
Η ΕΛΑΣ απευθύνει έκκληση στους οδηγούς για την καλύτερη εξυπηρέτησή τους και την αποφυγή πρόσθετων κυκλοφοριακών προβλημάτων, να αποφύγουν τη διέλευση των οχημάτων τους στην παραπάνω οδό κατά το αναφερόμενο χρονικό διάστημα.
Επίκεντρο λατρευτικών εκδηλώσεων ο Καθεδρικός Ναός
Επίκεντρο λατρευτικών εκδηλώσεων αναμένεται να είναι τις ημέρες παραμονής της Ιεράς Εικόνας στην Αθήνα ο Ιερός Καθεδρικός Ναός Ευαγγελισμού της Θεοτόκου όπου καθημερινά θα τελούνται ιερές ακολουθίες (Όρθρος, Θεία Λειτουργία, Ιερές Παρακλήσεις, Εσπερινός). Οι ακολουθίες αναμένεται να τελεστούν σύμφωνα με το ακόλουθο πρόγραμμα:
Η ιστορία της Ιεράς Εικόνας
Η εικόνα της Υπεραγίας Θεοτόκου «Άξιον Εστί» αγιογραφήθηκε πιθανότατα στην Κωνσταντινούπολη, κατά το πρότυπο της Παναγίας Ελεούσας του Κύκκου που βρίσκεται στην Κύπρο, η οποία είναι έργο του «προσωπογράφου της Παναγίας» Ευαγγελιστή Λουκά.
Η εικόνα που φιλοτεχνήθηκε την εποχή της εικονομαχίας είναι αυστηρά βυζαντινή, η δε όψη της επιβλητική, αυστηρή και συνάμα γλυκειά, θυμίζει τη Μάνα που μαλώνει και συνάμα είναι πάντα κοντά στα παιδιά της.
Το 1836 το μεγαλύτερο μέρος της εικόνας σκεπάσθηκε με λιθοστόλιστο αργυροχρυσωμένο κάλυμμα ) μοναδικής αγιορείτικης τέχνης, το οποίο φέρει στο εξωτερικό της περίβλημα τις σφραγίδες των είκοσι μονών του Αγίου Όρους. Το «Άξιον Εστί» έχεις διαστάσεις 70,5×44 εκ., χωρίς την αργυρή θήκη που την περιβάλλει και φέρει την επιγραφή «Μήτηρ Θεού Καρυώτισσα».
Το κύριο χαρακτηριστικό της είναι ότι η Παναγία κρατά τον Ιησού Χριστό (παιδί) στη δεξιά αγκαλιά της. Είναι ο τύπος της Θεοτόκου της Δεξιοκρατούσας. Το αριστερό χέρι του Ιησού εισχωρεί κάτω από το μαφόριο και το κουκούλιο της Θεοτόκου, προς τον κόρφο και την καρδιά της. Αυτό δείχνει και την εξάρτηση της ανθρώπινης φύσεως του Χριστού από την τροφό Μητέρα Του. Ο Ιησούς Χριστός κρατά ειλητάριο στο δεξί χέρι Του που γράφει την προφητεία του Προφήτη Ησαΐα: «Πνεύμα Κυρίου επ’ εμέ, ου είνεκεν έχρισέ με…» (Προφ. Ησαΐας 61: 1). Εικόνες όπως αυτή χρησιμοποιήθηκαν κατά των αιρετικών, για την εικονογραφική διακήρυξη και διατύπωση του ορθοδόξου δόγματος της Εκκλησίας μας περί της ενανθρωπήσεως του Θεού Λόγου.
ΠΗΓΗ: orthodoxianewsagency.gr