Στη μίζερη εποχή μας , του πληθωρισμού, της ακρίβειας, της κουτοπονηριάς και του κυνισμού, δεν ξέρει ο απλός καταναλωτής αν πρέπει να κλάψει ή να γελάσει με τα κόλπα των κερδοσκόπων αλλά και από την ανοχή και τις δικαιολογίες των ανήμπορων κυβερνώντων να αλλάξουν τα δεδομένα της αγοράς.
Τελευταία, διάφορες εταιρείες βλέποντας ότι με τις τις ανατιμήσεις οργίζεται ο καταναλωτής και προχωρά στο προσωπικό του μποϋκοτάζ κατά συγκεκριμένων προϊόντων, βρήκαν άλλο τρόπο για να διατηρήσουν τον …ρυθμό του κέρδους τους κρατώντας «ίδιες» τις τιμές.
Πως γίνεται αυτό;
Μα μειώνοντας την ποσότητα μέσα στη συσκευασία!
Φίλος μου παραπονέθηκε πως ενώ στην αρχή χάρηκε που βρήκε ίδια την τιμή με αυτή που ίσχυε προς εξαμήνου, σε συσκευασία με φέτες ζαμπόν επώνυμης εταιρείας, στη συνέχεια διαπίστωσε ότι η συσκευασία είχε οκτώ φέτες ζαμπόν αντί για δέκα που είχε παλιά.
Το κόλπο με τις ποσότητες στις συσκευασίες να έχουν μειωθεί αισθητά φέρνοντας «έμμεσες» ανατιμήσεις ονομάζεται shrinkflation (συρρίκνωση του πληθωρισμού) . Ο όρος βγαίνει από το shrink (συρρικνώνω) και inflation (πληθωρισμός).
Τα ρεπορτάζ στο διεθνή Τύπο πυκνώνουν για το φαινόμενο της δράσης πολυεθνικών και κατασκευαστών να μικραίνουν τη συσκευασία ή την ποσότητα του προϊόντος τους, διατηρώντ όμως ίδια την τιμή.
Βέβαια το κόλπο είναι πολύ παλιό. Αυτός ο «πακεταρισμένος πληθωρισμός» είχε ήδη είχε γίνει κοινή μέθοδος από τη δεκαετία του '70 όταν οι κατασκευαστές σε εποχές οικονομικής κρίσης αναζητούσαν «δημιουργικούς» τρόπους να διατηρήσουν το κέρδος τους χωρίς να αυξάνουν την τιμή των προϊόντων τους.
Πάντως ο αρμόδιος υπουργός Αδωνις Γεωργιάδης δηλώνει ότι δεν πρόκειται να γίνει καμία σύσταση στα σούπερ μάρκετ και στους κατασκευαστές επειδή «η Ελλάδα δεν έχει γίνει, ευτυχώς, ακόμα Σοβιετική Ένωση»!
Για να προσθέσει:
«Αυτό δεν απαγορεύεται από κανέναν νόμο»(συνέντευξη στον τηλεοπτικό σταθμό OPEN )
Οι εταιρείες έχουν, λοιπόν, το δικαίωμα να αλλάζουν τις συσκευασίες όπως θέλουν, τις επωνυμίες όπως θέλουν, τις ετικέτες όπως θέλουν κι αυτό λέγεται «marketing».