Η αναβάθμιση του οδικού άξονα Θεσσαλονίκης – Χαλκηδόνας – Γιαννιτσών – Μαυροβουνίου και η σιδηροδρομική σύνδεση προς Βουλγαρία (τμήμα Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα), η λειτουργία νέας προαστιακής σιδηροδρομικής σύνδεσης Θεσσαλονίκη – Γιαννιτσά – Έδεσσα, καθώς και παρεμβάσεις για την αναβάθμιση του αεροδρομίου «Μακεδονία» προβλέπει, μεταξύ άλλων, για την Κεντρική Μακεδονία το εθνικό σχέδιο μεταφορών της χώρας.
Το συγκεκριμένο σχέδιο μεταφορών αποτελεί μία ενιαία και ολοκληρωμένη Εθνική Στρατηγική Μεταφορών για την Ελλάδα με ορίζοντα εικοσαετίας (2017-2037), η οποία θα αποτελέσει το μακροπρόθεσμο πλαίσιο για το σχεδιασμό, την υλοποίηση και την παρακολούθηση όλων των μελλοντικών επενδύσεων σε υποδομές και των θεσμικών μέτρων στον τομέα των μεταφορών.
Σήμερα ωστόσο στο περιφερειακό συμβούλιο, ενώ επρόκειτο το θέμα να συζητηθεί τελικά η διοίκηση της ΠΚΜ δε γνωμοδότησε, αλλά απέσυρε το θέμα και επέστρεψε το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών στην κυβέρνηση, με απόφαση του αντιπεριφερειάρχη Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, Κώστα Γιουτίκα. «Η εισήγηση είναι θετική, ωστόσο μας ζητούν να γνωμοδοτήσουμε για ένα εθνικό σχέδιο, το οποίο έχουν ήδη υιοθετήσει. Οφείλουμε να το αποσύρουμε και να το επιστρέψουμε. Θεωρών ότι η συζήτηση είναι άνευ ουσίας».
Ποια είναι τα έργα
Σύμφωνα με το εθνικό σχέδιο στις οδικές μεταφορές προβλέπονται δυο μεγάλα έργα.
*Το πρώτο είναι η αναβάθμιση του οδικού άξονα Θεσσαλονίκης – Χαλκηδόνας – Γιαννιτσών – Μαυροβουνίου. «Το έργο θα συμβάλει στην άμβλυνση των σημερινών και μελλοντικών σημείων συμφόρησης στο οδικό τμήμα Βέροια – Έδεσσα», αναφέρεται στη σχετική εισήγηση.
*Το δεύτερο έργο είναι η αναβάθμιση, με προδιαγραφές αυτοκινητοδρόμου του άξονα Α1, βόρειο τμήμα προς τα σύνορα με τα Σκόπια (Χαλάστρα – Πολύκαστρο), «έργο το οποίο αποσκοπεί στη βελτίωση του επιπέδου διεθνούς συνδεσιμότητας».
*Για τις σιδηροδρομικές μεταφορές προβλέπονται επίσης δυο έργα. Το πρώτο αφορά στην αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης προς Βουλγαρία (τμήμα Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα) και το δεύτερο στη νέα προαστιακή σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκη – Γιαννιτσά – Έδεσσα. Ο προαστιακός προς Γιαννιτσά και Έδεσσα είναι άλλωστε πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας, ενώ όπως αναφέρεται στην εισήγηση έχει ως στόχο «τη βελτίωση του επιπέδου προσβασιμότητας και κοινωνικής ένταξης».
*Στις θαλάσσιες μεταφορές προβλέπεται η επέκταση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σε συνδυασμό με τη βελτίωση της χερσαίας σύνδεσης με το λιμάνι και λιμενικά έργα με στόχο τη βελτίωση του επιπέδου συνδεσιμότητάς του.
*Σε ό,τι αφορά στις αερομεταφορές, το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών προβλέπει έργα με στόχο τη βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας, με αναβάθμιση του αεροδρομίου «Μακεδονία» υπό τη διεύθυνση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, αλλά και αντιμετώπιση του ζητήματος κορεσμού του.
Σύμφωνα με την εισήγηση το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών έχει πέντε κυρίαρχους στόχους:
1. Ενίσχυση οικονομικής ανάπτυξης και αποδοτικότητας.
2. Ενίσχυση περιφερειακής και διεθνούς συνδεσιμότητας.
3. Διασφάλιση της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας με στροφή σε πιο φιλικά προς το περιβάλλον μέσα μεταφοράς.
4. Ενίσχυση της προσβασιμότητας και της κοινωνικής ένταξης πολιτών, με έργα σε περιοχές που δεν είναι προσιτές σε ικανοποιητικό βαθμό.
5. Διασφάλιση ασφάλειας και προστασίας.
Αντίθετη η αντιπολίτευση
Η Δέσποινα Χαραλαμπίδου από τη Ριζοσπαστική Αριστερή Παρέμβαση (ΡΙΖΑΡΕΝ) τόνισε πως έρχεται μια εισήγηση αλλά πρέπει να επιστραφεί πακέτο στο υπουργείο. «Θεωρώ ότι είναι προσχηματική αυτή η συζήτηση, επειδή το υπουργείο Μεταφορών έχει ήδη εγκρίνει τους περιβαλλοντικούς όρους τέσσερις μέρες πριν από τις εθνικές εκλογές» σχολίασε η κ. Χαραλαμπίδου και πρόσθεσε πως η ΠΚΜ θα πρέπει μαζί με την επιστροφή του φακέλου με το σχέδιο να καταγγείλει ότι ήρθε στην περιφέρεια εκ των υστέρων. «Είναι απαράδεκτο να έρχεται εγκεκριμένο και μετά το υπουργείο να θέλει τη γνώμη μας» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σημείωσε μάλιστα ότι κάποια έργα, όπως αυτά στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι άστοχα, δεδομένου ότι ο ΟΛΘ ιδιωτικοποιείται, ενώ έκρινε πως το πιο σημαντικό είναι αυτό που αφορά τη νέας προαστιακής σιδηροδρομικής σύνδεσης Θεσσαλονίκη – Γιαννιτσά – Έδεσσα.
Από την πλευρά του ο Δημήτρης Μούρνος ρώτησε αν τα προτεινόμενα έργα, είναι προτάσεις του υπουργείου ή τις κατέθεσε το υπουργείο και με ποιο κριτήριο αξιολογήθηκαν ότι αυτά είναι τα πιο σημαντικά.
Ο Γιώργος Θεοδωρόπουλος ανέφερε ότι έχει ήδη επέλθει απελευθέρωση των συγκοινωνιών. «Ωστόσο έχει γνώμη η ΠΚΜ για τον ΟΑΣΘ; Θα ιδιωτικοποιηθεί; θα πάει σε διεθνή διαγωνισμό ή θα παραμένει κρατικός φορέας;. Έχετε κάνει σκέψεις σχετικά με το τι θα γίνει γιατί είναι θέμα που ταλανίζει την πόλη».
Με τη σειρά του ο Βασίλης Ρέβας από τη «Λαϊκή Συσπείρωση» είπε «θέλουμε να καταγγείλουμε την προσχηματική συζήτησης γιατί το υπουργείο ζητά γνωμοδότηση ενώ έχει ήδη εγκρίνει το σχέδιο, έρχεται κατόπιν εορτής. Καταψηφίζουμε τόσο το σχέδιο όσο και τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων».