Η Ευρωπαϊκή Συμμαχία Βάμβακος ή αλλιώς , η EU. COTTON Alliance, αντεπιτίθεται στις υποδεέστερες ποιοτικά εισαγωγές βαμβακιού από τρίτες χώρες, που κατακλύζουν την Ευρωπαϊκή αγορά με εισαγωγές που μόνο στα ενδύματα φθάνουν σε αξία τα 69 δις. ευρώ. Η Ευρωπαϊκή Συμμαχία, προτάσσει τα ισχυρά συγκριτικά πλεονεκτήματα του Ευρωπαϊκού βαμβακιού, που είναι η βιωσιμότητα, η υψηλή ποιότητα του προϊόντος από το χωράφι στο ράφι και, η ιχνηλασιμότητα σε όλη την αλυσίδα αξίας του προϊόντος.
Τα παραπάνω τόνισε από τη Θεσσαλονίκη ο κ. Αντώνης Σιάρκος, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Συμμαχίας Βάμβακος , η οποία υλοποιεί τριετές πρόγραμμα ενημέρωσης των επαγγελματιών και καταναλωτών, για την ποιότητα και τη βιωσιμότητα του ευρωπαϊκού βαμβακιού, το οποίο με το σήμα EU.COTTON, θέλει να ξεχωρίσει στην αγοράμ, βάζοντας ψηλά τον πήχη των ποιοτικών στάνταρτς.
Η Ευρωπαϊκή Συμμαχία έχει συσταθεί από τη συνεργασία των ενώσεων των παραγωγών και μεταποιητών στις χώρες παραγωγής, Ελλάδα και Ισπανία, αντιπροσωπεύοντας το 100% του κλάδου.
Τέλος του 2024 ολοκληρώνεται μία τριετής εντατική καμπάνια, που εξαπέλυσε η Εuropean Cotton Alliance προκειμένου να ενημερώσει για το Ευρωπαϊκό Βαμβάκι τις αγορές στόχους του προγράμματος, που είναι η Ελλάδα, η Ισπανία, η Γαλλία, η Γερμανία και η Ιταλία.
Στην Ελλάδα παράγεται το 80% το Ευρωπαϊκού βαμβακιού
Η Ελλάδα, έχει δεσπόζουσα θέση στην παραγωγή βάμβακος στην Ευρώπη αφού παράγει το 80% του ευρωπαϊκού βαμβακιού, ενώ το υπόλοιπο 20% παράγεται από την Ισπανία. Επόμενο είναι, η ενημέρωση μεταποιητών, επαγγελματιών του χώρου της ένδυσης όπως και καταναλωτών, στην Ελλάδα, να έχει εξαιρετικά μεγάλη σημασία, τόνισε ο κ. Αντώνης Σιάρκος από το βήμα της εκδήλωσης για το EU.COTTON, σημειώνοντας ότι οι Ευρωπαίοι παραγωγοί θα πρέπει να προβάλλουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του προϊόντος τους, το οποίο παράγεται και μεταποιείται κάτω από σύγχρονες μεθόδους καλλιέργειας και επεξεργασίας, με σεβασμό προς το περιβάλλον και τον καταναλωτή.
Να σημειωθεί ότι οι μεγάλοι εξαγωγείς ενδυμάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση (σ.σ στοιχεία 2020) είναι η Κίνα με 21 δις. ευρώ, το Μπαγκλαντές με 12 δις. ευρώ και η Τουρκία με εξαγωγές ενδυμάτων αξίας 8 δις.
«Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από τις επιχειρήσεις του κλάδου οι οποίες αντιμετωπίζουν σκληρό ανταγωνισμό από φθηνότερες χώρες παραγωγής κλωστοϋφαντουργικών, οπότε και θέλουν να διαφοροποιηθούν στην αγορά ανταποκρινόμενοι στις ανάγκες των καταναλωτών.
«Το εισαγόμενο νήμα είναι κατά 20% φθηνότερο του ευρωπαϊκού καθώς οι τρίτες χώρες έχουν φθηνό εργατικό κόστος, ανύπαρκτους εργασιακούς κανόνες και χαλαρούς περιβαλλοντικούς περιορισμούς , ενώ , κάποιες έχουν και φθηνότερο ενεργειακό κόστος. Αντιθέτως, στην Ευρώπη έχουμε αυστηρή νομοθεσία, εργασιακούς κανόνες και περιβαλλοντικούς περιορισμούς. Παρ' όλα αυτά πάμε να κάνουμε την απειλή, ευκαιρία, καθώς παρατηρούμε ότι υπάρχει μια μετατόπιση στις ανάγκες των καταναλωτών. Υπάρχει πλέον ευαισθητοποίηση για τις πρώτες ύλες και τον τρόπο παραγωγής των ενδυμάτων αλλά και των λοιπών βαμβακερών ειδών που χρησιμοποιούμε, για παράδειγμα στο σπίτι, ενώ κερδίζει έδαφος και η τάση ανακύκλωσης των προϊόντων και επαναχρησιμοποίησης», πρόσθεσε ο κ. Σιάρκος.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι ελλειμματική στην παραγωγή βαμβακιού για την κλωστοϋφαντουργία της . Το 25% του Ευρωπαϊκού βαμβακιού καλύπτει μόλις το 40% των εγχώριων αναγκών, ενώ το υπόλοιπο 75% εξάγεται , αποτελεί δε ένα από τα πλέον εξαγώγιμα βαμβάκια στον κόσμο. Ένα μεγάλο μέρος του εξαγώγιμου Ευρωπαϊκού βαμβακιού, επανεισάγεται στην Ε.Ε. ως έτοιμα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα.
«Επαγγελματίες και καταναλωτές πρέπει να είναι ενημερωμένοι γι’ αυτό και προτείνουμε το κατοχυρωμένο ευρωπαϊκό συλλογικό σήμα, που αποδίδεται σε μέλη της Ευρωπαϊκής Συμμαχίας Βάμβακος, τα οποία παράγουν μη γενετικά τροποποιημένο, βιώσιμο και ιχνηλατίσιμο βαμβάκι. Δημιουργούμε μία αλυσίδας, εντός της Ευρώπης, που επιτρέπει την πλήρη ιχνηλάτιση του βαμβακιού, παρέχοντας τη δυνατότητα να μεταποιείται το προϊόν με διαφάνεια, διασυνδέοντας την πρώτη ύλη με τις πιστοποιήσεις που φέρει και το τελικό προϊόν».
Σημειώνεται ότι η πλατφόρμα της ιχνηλασιμότητας λανσαρίστηκε πριν από έξι μήνες και η προωθητική καμπάνια του EU.COTTON, είναι στην ωρίμανση της. Στο πλατφόρμα ιχνηλασιμότητας του EU. Cotton έχουν ενταχθεί 40 ιδιωτικές επιχειρήσεις του κλάδου από Ελλάδα, Ιταλία και Γερμανία, με τον αριθμό να βαίνει αυξανόμενος.
Mε την ολοκλήρωση του προγράμματος , η Διεπαγγελματική Οργάνωση Βάμβακος Ελλάδος , πρόκειται να συνεχίσει την ενημερωτική της καμπάνια, αυτή τη φορά στις Σκανδιναβικές χώρες, μέσα από ένα νέο πρόγραμμα. συνεχίσουμε την επικοινωνία στις σκανδιναβικές χώρες με διαφορετικό πρόγραμμα.