ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η υπερδύναμη της κρουαζιέρας, Royal Carribean, διπλασιάζει τις αφίξεις πλοίων στη Θεσσαλονίκη

Άννη Καρολίδου25 Απριλίου 2023

O No 1 όμιλος κρουαζιέρας της Αμερικής, η Royal Caribbean Group, δίνει ψήφο εμπιστοσύνης στη Θεσσαλονίκη και του χρόνου διπλασιάζει τις αφίξεις της στο λιμάνι της πόλης, σε 20, ενώ από το Σεπτέμβριο θα πιάνει στα κρηπιδώματα του ΟΛΘ και το νέο κρουαζιερόπλοιο της Celestyal Cruises, το Celestyal Journey.

Η Θεσσαλονίκη έχει το εξαιρετικό πλεονέκτημα, της συνύπαρξης του λιμανιού με την πόλη, υπογράμμισε ο κ. Μichael Pawlus, head of Itinerary Planning της αμερικανικής Azamara Cruises, προσθέτοντας ότι η Θεσσαλονίκη, φέτος, όπως και του χρόνου, είναι στα 31 ελληνικά λιμάνια που θα επισκεφθούν τα πλοία της.

Ο κλάδος της κρουαζιέρας είναι σε άνοδο, παγκόσμια, όπως αυξημένες θα είναι και οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων σε ελληνικά λιμάνια, ξεπερνώντας κατά πολύ τις 4.614 αφίξεις πλοίων του 2022 αλλά και τα 4,4 εκατ. επιβατών κρουαζιέρας, δήλωσε ο COO της Celestyal Cruises κ. Γιώργος Κουμπενάς από το Τhe Posidonia Sea Tourism Forum 2023, που πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη, τονίζοντας ωστόσο ότι από τα 55 ελληνικά λιμάνια που δέχονται μεγάλα και μικρότερα κρουαζιερόπλοια , το 80% των πλοίων δένει σε μόλις έξι λιμάνια, με αποτέλεσμα να μη διαχέονται τα οφέλη από την ανάπτυξη της κρουαζιέρας που επανακάμπτει δυναμικά μετά το μεγάλο πλήγμα που είχε προκαλέσει ο covid.


Τα ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπίσει ο συγκεκριμένος κλάδος της τουριστικής βιομηχανίας αναπτύχθηκαν στο πάνελ για τις Προκλήσεις Ανάπτυξης της Κρουαζιέρας και των Προορισμών Κρουαζιέρας. Η συζήτηση στο συγκεκριμένο πάνελ, στο οποίο συμμετείχαν εκπρόσωποι μεγάλων εταιρειών, άνοιξε με το σύντομο χαιρετισμό της αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης και προέδρου του Οργανισμού Τουρισμού Θεσσαλονίκης κας. Βούλας Πατουλίδου.

Η κρουαζιέρα σε καινούργια νερά

Η κρουαζιέρα πρέπει να ανοιχτεί σε καινούργια νερά, υποστήριξε ο κ. Alessandro Carollo, διευθυντής Government Relations του Royal Carribean Group, λέγοντας ότι το 80% του τουριστών κρουαζιέρας κατευθύνεται μόλις στο 20% των προορισμών , δηλαδή σε 150 λιμάνια. Η «ανακάλυψη» νέων προορισμών για την κρουαζιέρα, όπως και η διαχείριση του συνωστισμού που παρατηρείται σε δημοφιλείς προορισμούς, οπωσδήποτε σε συνεργασία με τους οργανισμούς λιμένων, τους δήμους και φορείς λειτουργίας χώρων ενδιαφέροντος, είναι θέματα που πρέπει αποτελεσματικά να αντιμετωπιστούν.

Ο κ. Carollo είπε ότι ο κλάδος της κρουαζιέρας είναι ο πλέον καινοτόμος , είναι η NASA της βιομηχανίας του τουρισμού, οπότε το πιθανότερο είναι ότι αυτή θα βρει τις λύσεις στη διαχείριση των τουριστικών προορισμών, αν και οι επισκέπτες κρουαζιέρας αποτελούν μόλις το 2% των τουριστών.

Πάνω στο θέμα αυτό ο κ. Κουμπενάς είπε ότι η Celestyal δεν ασχολείται μόνο με το χρόνο που περνούν οι τουρίστες στο πλοίο, αλλά και με τη διαχείριση του χρόνου τους όταν βγαίνουν στα λιμάνια και την απασχόλησή τους στην ξηρά.

Για το ίδιο ζήτημα ο κ. Pawlus υποστήριξε ότι θα βοηθούσε αν άνοιγαν, νωρίτερα τα ‘slots’ , οι θέσεις ελλιμενισμού στα ελληνικά λιμάνια, όπως και αν δημιουργούνταν περισσότερες θέσεις. Σημειωτέον ότι η Azamara Cruises ήδη πουλάει θέσεις για τις κρουαζιέρες του 2024 και θέλει από τώρα να δεσμεύσει θέσεις ελλιμενισμού για το 2025, το booking για τα ελληνικά λιμάνια δεν θα ανοίξει πριν την 1η Ιουνίου.

Ο κ. Gianluca Suprani, SVP Port Development & Shoreside Activities της MSC Cruises, επισήμανε ότι τόσο την MSC, όσο και την Explora των υπερπολυτελών πλοίων και του life style, ενδιαφέρουν οι εμπειρίες που θα έχουν οι επιβάτες, στο πλοίο αλλά και στα λιμάνια που θα αποβιβαστούν και στους προορισμούς που θα επισκεφθούν, γιατί οι πολυτελέστερες υποδομές δεν «πουλάνε», αν δεν προσφέρεται ταξείδι με διαφορετικές και πλούσιες εμπειρίες.

Η κα. Agnes Brochet, director Destination Research της Silver Cruises, έκανε αναφορά στις σύγχρονες υποδομές που πρέπει να διαθέτουν τα λιμάνια κρουαζιέρας, προκειμένου να εξυπηρετούν τις προσεγγίσεις πλοίων και σε ό,τι αφορά την ηλεκτροδότησή τους , ενώ υπογράμμισε τη σημασία της καλής συνεργασίας μεταξύ εταιρειών κρουαζιέρας και τοπικών φορέων, για να γίνεται καλύτερος καταμερισμός των αφίξεων.


ESG, αειφορία και Net Zero Emissions

Ο κλάδος της κρουαζιέρας θα πρέπει ως το 2050 να κατακτήσει το στόχο των μηδενικών εκπομπών άνθρακα, ένας στόχος που δεν αφορά μόνο στο πρασίνισμα των ναυτιλιακών καυσίμων αλλά σε όλες τις δραστηριότητες που σχετίζονται με το συγκεκριμένο κλάδο της ναυτιλίας και , τις σχέσεις που έχει με επιχειρήσεις και φορείς στα λιμάνια και στην ξηρά, είτε είναι σχέσεις με προμηθευτές προϊόντων, είτε είναι ενέργειες που αφορούν στη διαχείριση ανθρωπίνων πόρων /πληρωμάτων. 

Όπως τονίσθηκε στο πάνελ που είχε τίτλο "Δρόμοι για το Net Zero". το θέμα της  αειφορίας στην κρουαζιέρα είναι κάτι που απασχολεί τον κλάδο τα τελευταία 25 χρόνια και, το οποίο, θα συνεχίσει να τον απασχολεί κάτω από όσα περιλαμβάνει το πολυσυζητημένο ESG. 

ESG για περιβαλλοντική αλλά και κοινωνική αειφορία, όπως και για μοντέλα διακυβέρνησης που έχουν στο DNA τους την ασφάλεια και το well being τόσο επιβατών, όσο και πληρωμάτων των κρουαζιεροπλοίων. 

Στη συζήτηση μετείχαν οι: κα. Linden Coppell , V.C. Sustainability & ESG της MSC Cruises, Ιωάννης Παππάς, Δ/ντής για τη Μεσόγειο του Global Sustainable Tourism Counsil, Αντώνης Βουρδαχάς , επικεφαλής μηχανικός του Global Sustainability Center του ABS στην Αθήνα, Kαλυψώ Διαρεμέ, Global Head οf Cruise Logistics της ATPI και ο Ukko Metsola, V.C. Government Relations του Royal Caribbean Group. 

Oι πολιτικές αειφορίας, επισημάνθηκε καταληκτικά, αποτελούν για τον κλάδο της κρουαζιέρας και όχι υπαρξιακή απειλή. 

Οι εργασίες του forum θα συνεχισθούν αύριο Τετάρτη 26 Απριλίου 2023.

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.