Τις πιο αναγκαίες και κρίσιμες παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν στην περιοχή οι οποίες συμφέρουν όλη τη Θεσσαλονίκη κατέγραψε αναλυτικά ο δήμαρχος Δέλτα Γιάννης Ιωαννίδης.
Ο Δήμος Δέλτα είναι ίσως ο μοναδικός δήμος της χώρας, λόγω της γεωγραφικής του θέσης, της κοινωνικής σύνθεσης και της ιστορικής διαδρομής συγκρότησης του, όπου συνυπάρχουν, όλες οι μορφές δραστηριοτήτων, όπως τόνισε ο δήμαρχος Γιάννης Ιωαννίδης.
Γεωργικές και αλιευτικές δραστηριότητες, τυπικές και άτυπες βιομηχανικές περιοχές, εκτεταμένη προστατευόμενη περιοχή, Διεθνές Πανεπιστήμιο, παζλ κοινωνικών ομάδων, είναι τα σημαντικά στοιχεία που περιλαμβάνει στους κόλπους του ο δήμος Δέλτα.
Ενώ τα στοιχεία αυτά αποτελούν συγκριτικά πλεονεκτήματα όχι απλά του δήμου, αλλά της Θεσσαλονίκης ολόκληρης, διαμορφώνουν και το αντίστοιχο εύρος προβλημάτων στο μέγιστο βαθμό.
Αυτό από μόνο του, αποτελεί κίνητρο να επικεντρώσει ταυτόχρονα με το δήμο και η πολιτεία την προσοχή, τη δράση και την αποτελεσματικότητα της. «Ώστε να αναπτύξουμε τη μεταξύ μας συνεργασία σε όλα τα επίπεδα. για να δοθούν λύσεις και αναπτυξιακή διέξοδος στο φαύλο κύκλο αναπαραγωγής των ίδιων προβλημάτων», όπως τόνισε ο δήμαρχος.
Ειδικότερα ο δήμαρχος στην αναλυτική ομιλία με θέμα: «Δυτική Θεσσαλονίκη, η σωρευτική αποτύπωση όλων των κρίσεων στον υψηλότερο βαθμό» τόνισε:
Η Δυτική Θεσσαλονίκη είναι πάνω απ’ όλα βίωμα, για να την περιγράψεις πρέπει να τη βιώσεις.
Τα οξυμένα προβλήματα που επιβαρύνουν καθημερινά τη ζωή των κατοίκων στις δυτικές περιοχές της Θεσσαλονίκης έχουν αυξητική και σωρευτική τάση με κυριότερα την ατμοσφαιρική μόλυνση, την έλλειψη ελεύθερων δημόσιων χώρων, την ανεπάρκεια των δημόσιων μέσων μαζικής μεταφοράς. Η φτώχεια, η εγκληματικότητα, ο αναλφαβητισμός είναι επίσης μερικά χαρακτηριστικά της δυτικής πλευράς της πόλης που θα έπρεπε σε πρώτη προτεραιότητα να απασχολούν κάθε κυβέρνηση καθώς αφορά πληθυσμό 400.000 της 2ης μεγαλύτερη πόλης της χώρας και για περιοχές που είχαν και έχουν τον πιο ενεργό ρόλο στην ανάπτυξη καθώς σε αυτές λειτουργεί το μεγαλύτερο μέρος του ενεργού παραγωγικού ιστού της.
Η Δυτική Θεσσαλονίκη ήταν πάντα και είναι εκτεθειμένη στο μέγιστο βαθμό σε όλες τις κρίσεις από το 2010 μέχρι σήμερα
Στην οικονομική κρίση είχε τις μεγαλύτερες κοινωνικές ανάγκες για να στηριχθεί ο πληθυσμός και η κοινωνική συνοχή του
Στην υγειονομική παρομοίως διότι εκεί ζουν οι πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, σε επισφαλείς συνθήκες παντοειδούς ρύπανσης που υποβαθμίζουν τη ζωή τους καθημερινά, τον αέρα, τη θάλασσα, το περιβάλλον με ατάκτως πεταμένα απορρίμματα
Η ενεργειακή κρίση αύξησε υπέρμετρα το κόστος δημιουργώντας φαινόμενα ενεργειακής φτώχειας
Στην κλιματική αλλαγή πρώτη βιώνει τα νέα φαινόμενα κλιματικής κρίσης είτε στο παράκτιο μέτωπο με πλημύρες και καθιζήσεις είτε στα ρέματα που υπερχειλίζουν και θέτουν σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές και παράλληλα όπως αποδεικνύεται καθημερινά επηρεάζει, την επισιτιστική ασφάλεια, τη δημόσια υγεία, την κοινωνική συνοχή, συνολικά την ποιότητα ζωής.
Και όλα αυτά συνοδεύονται από αυξημένη εγκληματικότητα και διαρκή ανασφάλεια σε όλα τα επίπεδα.
Καμία κυβέρνηση δεν ασχολήθηκε με την μακροχρόνια βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής. η δυτική πλευρά της πόλης έχει κορεστεί με βαριές βιομηχανικές δραστηριότητες οι οποίες «αγγίζουν» την οικιστική περιοχή
Πιστεύω ότι μετά από την πολύχρονη, συνεχή και αδιάλειπτη περιγραφή των προβλημάτων και τις διαδοχικές κρίσεις που πέρασε ο τόπος μας και οι άνθρωποι του, έφτασε η στιγμή, να μην αρκεστούμε στις διαπιστώσεις, τις ηλιόλουστες αφηγήσεις και τα σχέδια επί χάρτου
Αναγκαίος όρος για να λύσουμε προβλήματα, είναι να περάσουμε στις εξηγήσεις, πώς παράγονται, μεγεθύνονται και αναπαράγονται
Αλλιώς δεν θα μπορέσουμε να υπερβούμε τα εμπόδια, ώστε να προχωρήσουν τα έργα που σχεδιάζονται, έχουν δρομολογηθεί ή βρίσκονται στη αρχική τους φάση, με αυξημένη ταχύτητα και ορατό ορίζοντα υλοποίησης.
Η υφιστάμενη κατάσταση συσσωρευμένης διαχρονικής υποβάθμισης, είναι είτε απόρροια και αποτέλεσμα λανθασμένων προτεραιοτήτων και πολιτικών επιλογών
Ή
Ατυχούς έκβασης των συγκρούσεων μεταξύ εξουσίας της εκάστοτε περιόδου και κάθε είδους συμφερόντων, όταν έρχεται η στιγμή να γίνει μια επιλογή που αυξάνει την ποιότητα ζωής και να προσθέσει υπεραξία στην ευρύτερη δυτική περιοχή.
ΟΙ λανθασμένες επιλογές μπορούν να ανατραπούν από άλλες, διαφορετικής ποιοτικής κατεύθυνσης, με πυξίδα και οδηγό την ένταξη της ευρύτερης περιοχής στον εθνικό σχεδιασμό, με στόχο ισότιμη αντιμετώπιση και ισόρροπη ανάπτυξη. Έτσι και μόνο έτσι μπορούν να αμβλυνθούν, να αλλάξουν και εντέλει να αναιρεθούν, οι όροι ανισότητας και να ενταχθεί σε μια βιώσιμη προοπτική στο όλο της πόλης.
Αυτό σημαίνει ότι
- ·δεν φορτώνουμε κι άλλο με προβληματικές δραστηριότητες τις δυτικές περιοχές, κουβαλάνε ήδη ένα φορτωμένο με τεράστια προβλήματα περιβάλλον
- ·προωθούμε και αναπτύσσουμε σχέδια, δράσεις και παρεμβάσεις που δίνουν ανάσα και ποιότητα ζωής
- ·ότι επιλέγουμε να γίνει, το πραγματοποιούμε με αυξημένη προτεραιότητα, που σημαίνει δίνουμε μέσα, πόρους και ανθρώπινο δυναμικό για μπορέσει να παραχθεί έργο ανάλογο των αναγκών
Η Δυτική πλευρά της πόλης πρέπει πλέον να αναπτυχθεί στη βάση ενός συνολικού ορθολογικού σχεδίου για όλη την πόλη. Όχι με επι μέρους και αποσπασματικές παρεμβάσεις.
ΜΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΧΕΔΙΟ ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗ
Ποιος μπορεί να βοηθήσει σε αυτό το συνολικό ορθολογικό σχέδιο, προφανώς τα πανεπιστημιακά μας ιδρύματα και το επιστημονικό δυναμικό που διαθέτουν σε όλες τις ειδικότητες και που κοσμούν την πόλη μας. Η μάχη επιχειρημάτων πρέπει να γίνει με επιστημονικά ορθολογικό τρόπο
Όλοι θεωρητικά και με την καλύτερη διάθεση στα λόγια δίνουν και δίνουμε όρκους πίστης στον ορθολογισμό και όταν έρχεται η ώρα των αποφάσεων και των επιλογών κυριαρχούν κι επικρατούν οι μέγιστοι ανορθολογισμοί, σχεδιαστικοί, χωροταξικοί, περιβαλλοντικοί, κοινωνικοί.
Οι διαρκείς καθυστερήσεις, διαψεύσεις ως προς τη δυτική Θεσσαλονίκη διαμόρφωσαν σε όλους και σε όλα τα επίπεδα, σε θεσμούς και εκπροσώπους της πόλης μια ικανότητα να κάνουν λάθη και μετά να αναζητούμε τρόπους να προσαρμοστούμε στις συνέπειες των λαθών μας.
Και να συνεχίζουμε με άλλες λίγο διαφορετικές ηλιόλουστες αφηγήσεις, οι οποίες δεν ταιριάζουν με την ψυχρή πραγματικότητα
Δεν έχουμε ανάγκη από άλλους μύθους, αλλά από συγκροτημένο και ταυτόχρονα ρεαλιστικό και διορατικό σχέδιο ανάπτυξης, που αξιοποιεί τα υφιστάμενα και δημιουργεί νέα συγκριτικά πλεονεκτήματα, ανοίγει πεδία επενδύσεων σε διεθνώς ανταγωνιστικούς τομείς της οικονομίας και κυρίως δημιουργεί νέα κοιτάσματα απασχόλησης.
Η σύζητηση λοιπόν δεν αφορά μόνο τη δυτική Θεσσαλονίκη, μια περιοχή με ειδικές ανάγκες και αστείρευτες αναπτυξιακές δραστηριότητες.
Η ΠΕΜΠΤΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ ΜΑΣ:
Το κυρίως θέμα είναι τι πόλη θέλουμε και μέσα σε αυτό το σχέδιο, να αναπτυχθούν ορθολογικά και ισόρροπα όλες οι πλευρές της Θεσσαλονίκης και ειδικότερα οι δυτικές που είναι και οι πιο επιβαρυμένες.
Όλα αυτά δεν αρκεί όμως να καταγράφονται. Πρέπει να μετασχηματίζονται σε μοντέλο ανάπτυξης στην πράξη.
Γι΄ αυτό πρέπει να ξαναζωντανέψει το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Θεσσαλονίκης και να τροποποιηθεί με βάση την υπάρχουσα κατάσταση και τις σημερινές ανάγκες της πόλης, των πολιτών και των οικονομικών δραστηριοτήτων με σκοπό να μεταμορφωθεί η Θεσσαλονίκη σε μία βιώσιμη πόλη με ενιαίο σχέδιο ανάπτυξης των λειτουργιών της και όχι συγκυριακές και επιμέρους παρεμβάσεις.
Τα έργα πρέπει να πραγματοποιηθούν με τη συνεργασία και τη συναίνεση όλων και κυρίως την πολιτική βούληση της εκάστοτε πολιτικής εξουσίας σε όλα τα επίπεδα
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ – ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ – ΔΗΜΟΙ-ΦΟΡΕΙΣ
Σε ότι αφορά τον δήμο Δέλτα τα σχετικά με τις ανάγκαίες παρεμβάσεις τα κεντρικά σημεία τα είχα καταθέσει ήδη από τον Οκτώβριο του 2019 στο ενημερωτικό υπόμνημα προς τον πρωθυπουργό και στη συνάντηση που έγινε τότε στο Υπουργείο Μακεδονίας Θράκης.
ΚΑΤΑΓΡΑΦΩ ΤΙΣ ΠΛΕΟΝ ΑΝΑΓΚΑΙΕΣ και ΚΡΙΣΙΜΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ, έργα υλοποιήσιμα που συμφέρουν όλη την πόλη και είναι μακριά από παλινωδίες και άσκοπες κόντρες
- Ανάπτυξη μέσου σταθερής τροχιάς στην δυτική πλευρά της πόλης που ήδη εκπονεί η ΕΡΓΟΣΕ με αξιοποίηση των υφιστάμενων γραμμών του ΟΣΕ που πρέπει να περιλάβει στις στάσεις του και το Διεθνές Πανεπιστήμιο με την κατασκευή σιδηροδρομικής προσθήκης περίπου ενός χιλιομέτρου, το οποίο ελπίζουμε να μην προχωρήσει με τους ρυθμούς του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης.
Η μετακίνηση με εναλλακτικούς τρόπους των κατοίκων που ζουν ή εργάζονται στη δυτική πλευρά της πόλης, είναι ζωτικής σημασίας στην καθημερινότητα τους, γιατί μόνο αλλάζοντας προς το καλύτερο την καθημερινότητα, οι πολίτες μπορούν πιστέψουν ότι θα βελτιωθεί η ποιότητα ζωής τους
Μαζί με την επέκταση του Μετρό στα δυτικά και την καλύτερη συχνότητα δρομολογίων των αστικών λεωφορείων μπορούν να λύσουν θέματα μετακίνησης και να αναβαθμίσουν την ποιότητα ζωής.
- ·Η ανάπλαση και η αξιοποίηση της δυτικής πλευράς του παράκτιου μετώπου είναι ένα μεγαλόπνοο έργο που μπορεί να φέρει ξανά τον πολίτη της δυτικής σε επαφή με τη υγρό στοιχείο όπως διαχρονικά συνέβαινε.
Παράλληλα είναι σωστό και ορθολογικό να επεκταθεί η μελέτη μέχρι το Δέλτα του Αξιού, ώστε πλέον να αναδείξει ολόκληρη την περιοχή που ξεκιν δίπλα από το κέντρο της πόλης μέχρι τα όρια του νομού, σε κέντρο εναλλακτικού τουρισμού, κάτι που συμπληρώνει και εμπλουτίζει το τουριστικό προφίλ της Θεσσαλονίκης συνολικά και διαμορφώνει ολόκληρη την παραθαλάσσια ζώνη του νομού ως ενιαίο και παράκτιο μέτωπο της Θεσσαλονίκης όπου θα έχουν πρόσβαση όλοι οι πολίτες και οι επισκέπτες.
Δημιουργεί τους όρους ένταξης στη λειτουργία της πόλης του μοναδικής βιοποικιλότητας και ομορφιάς φυσικού περιβάλλοντος, από το Καλοχώρι ως τον Αξιό, μια εκτεταμένη προστατευόμενη περιοχή από τις συνθήκες Ramsar και Natura, του οποίου η πύλη ξεκινάει δίπλα από το κέντρο της, σε απόσταση 6 λεπτών.
- ·Παράλληλα είναι κρίσιμα τα αντιπλημμυρικά έργα, καθώς και τα παρατηρητήρια προστασίας περιβάλλοντος για κατάλληλη περιφρούρηση του χώρου από την ανεξέλεγκτη απόθεση απορριμμάτων για αναβάθμιση του υγροβιότοπου, όπως και ο καθαρισμός της κοίτης και του Δέλτα των τριών ποταμών
- · Άμεση προώθηση υλοποίησης του σχεδίου δημιουργίας επιχειρηματικού πάρκου με τη δρομολόγηση των αναγκαίων παρεμβάσεων στην άτυπη βιομηχανική συγκέντρωση Καλοχωρίου που λειτουργεί χωρίς κατάλληλες υποδομές.
- Απομάκρυνση των συσσωρευμένων εδώ και δεκαετίες εκατοντάδων βαγονιών του ΟΣΕ από την περιοχή του Κορδελιού μέχρι τα Διαβατά όπου δημιουργούνται εστίες μόλυνσης, υγειονομικού κινδύνου αλλά και ορμητήριο δυσάρεστων δραστηριοτήτων που επιβαρύνουν και υποβαθμίζουν την ευρύτερη περιοχή.
- Παρέμβαση στο στρατόπεδο Γκόνου για δημιουργία διαμετακομιστικού κέντρου Εμπορίου και Logistic, που ξεκίνησε κάποια στιγμή, στην πορεία άλλαξε ο κεντρικός σχεδιασμός, παλινδρόμησε και τώρα ορθοδρομεί στο σημείο από όπου ξεκίνησε για δημιουργία διαμετακομιστικού κέντρου που μπορεί να περιλάβει πιθανόν και τη ζώνη ελεύθερου εμπορίου.
- Μητροπολιτικό πάρκο στα Διαβατά είτε στους διαθέσιμους χώρους του υπουργείου Γεωργίας είτε στους δημοτικούς χώρους που μαζί με την αξιοποίηση των ανενεργών στρατοπέδων της δυτικής πόλης μπορεί να διαμορφώσει ένα πράσινο δακτύλιο πολύμορφης οικολογικής ανάπτυξης σε όλα τα επίπεδα (οικονομικά, εκπαιδευτικά, πολιτιστικά, περιβαλλοντικά) ως ελάχιστο αντιστάθμισμα στην χρόνια περιβαλλοντική επιβάρυνση.
- ·Τέλος, η μετεγκατάσταση ΔΕΘ δεν είναι μια τοπικιστική εμμονή κάποιων δυτικών που θέλουν την υποβάθμιση του κέντρου της πόλης, αλλά ακριβώς το αντίθετο. Είναι εφικτή και ωφέλιμη.
Αποτελεί ορθολογική επιλογή που βοηθάει και αναπτύσσει με διαφορετικό φιλικό στο περιβάλλον τρόπο την πόλη με το χαμηλότερο ποσοστό πρασίνου ανά κάτοικο και το κέντρο της, μια παρέμβαση με προοπτική δεκαετιών για όλη την πόλη που θα αλλάξει όλη την περιβαλλοντική αντίληψη και αισθητική της πόλης, θα ανανεώσει το κέντρο της και θα το παραδώσει στους πολίτες και τους επισκέπτες της διαμορφώνοντας νέα δυναμική ανάπτυξής του, ενισχύοντας παράλληλα την άμβλυνση των εσωτερικών ανισοτήτων.
Οι πολίτες πρέπει να ξαναεμπιστευτούν τους διοικούντες βιώνοντας την ποιότητα ζωής, που εκφράζεται γύρω τους, μέσω περιβαλλοντικής προστασίας, πράσινης ανάπτυξης, με την αντιμετώπιση της εγκληματικότητας και την δημιουργία θέσεων εργασίας.
Θα είμαστε υπόλογοι στους πολίτες που θα ζήσουν όταν εμείς θα έχουμε φύγει από τις θέσεις που βρισκόμαστε τώρα αν δεν επιχειρήσουμε τα αυτονόητα.