Με επίθεση στον Δημήτρη Κουτσούμπα για την αναφορά του σε "sugar daddies" ξεκίνησε ο πρωθυπουργός την ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής, στο πλαίσιο της συζήτησης επί του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου – Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων».
«Υπέθεσα ότι ζητήσατε τον λόγο εκτάκτως για να ζητήσετε συγγνώμη» είπε απευθυνόμενος στον κ. Κουτσούμπα. «Για την απαράδεκτη, σεξιστική τοποθέτησή σας, που αποδεικνύει ότι τελικά το ΚΚΕ παραμένει η πιο αναχρονιστική δύναμη αυτής της αίθουσας. Μη σπεύσετε να μας κατηγορήσετε για αντικομμουνισμό κάθε φορά που αναδεικνύουμε τις προκαταλήψεις σας» πρόσθεσε.
«Ίσως φαντασιώνεστε την Ελλάδα ως κομμουνιστική χώρα – Δεν έχετε καν το θάρρος να ζητήσετε συγγνώμη»
«Δεν ξέρω αν πιστεύετε ότι οι γυναίκες που δεν έχουν χρήματα εκδίδονται. Ίσως φαντασιώνεστε την Ελλάδα ως κομμουνιστική χώρα. Αλλά ευτυχώς για όλους μας τα ζητήματα αυτά τα έχει λύσει η ιστορία. Καταφέρεστε κατά των γυναικών με άθλια σχόλια και δεν έχετε καν το θάρρος να πείτε συγγνώμη, έκανα λάθος» συνέχισε.
Η τοποθέτηση του πρωθυπουργού προκάλεσε την αντίδραση του κ. Κουτσούμπα και των βουλευτέων του ΚΚΕ με τον πρωθυπουργό να απαντά: «Οι φωνές σας δεν θα συγκαλύψουν την ένδεια των επιχειρημάτων σας».
«Στόχος να ενταχθεί η Ελλάδα στον διεθνή εκπαιδευτικό χάρτη»
Εστιάζοντας στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε πως «η εθνική αντιπροσωπεία καλείται να ψηφίσει σήμερα ένα κομβικό νομοσχέδιο, αλλά να εγκρίνει μία ριζική τομή στην ελληνική εκπαίδευση και μία γενναία μεταρρύθμιση ανάπτυξης και κοινωνικής δικαιοσύνης. Μια πρωτοβουλία που πρωτίστως ενισχύει το δημόσιο πανεπιστήμιο, ταυτόχρονα όμως διαμορφώνει και το πλαίσιο ώστε επιτέλους να λειτουργήσουν στη χώρα μη κρατικά πανεπιστήμια».
«Πρόκειται για μία επιλογή με διπλή κατεύθυνση και παράλληλους στόχους. Από τη μία προσφέρει στους νέους περισσότερες ελευθερίες επιλογής για να σπουδάσουν στον τόπο τους. Από την άλλη φιλοδοξεί να εντάξει την Ελλάδα στον διεθνή εκπαιδευτικό χάρτη» παρατήρησε ο πρωθυπουργός.
Ανέτρεξε μάλιστα στο σημείο αυτό σε παρέμβασή του το Φεβρουάριο του 2007 ως νέος βουλευτής στην Επιτροπή Αναθεώρησης του Συντάγματος. «Ας ξεφύγουμε πια από τον πρωτοφανή αναχρονισμό να είμαστε η μόνη χώρα στην Ευρώπη, η οποία εξακολουθεί να κρατά αυτό το μονοπώλιο στην εκπαίδευση», έλεγε τότε και όπως είπε τα ίδια λόγια επαναλαμβάνει και τώρα ώστε να γίνουν επιτέλους χειροπιαστή πραγματικότητα.
Αναδεικνύοντας τις προωθούμενες αλλαγές ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε: «Δεν είναι μόνο φοιτητές που φεύγουν από την Ελλάδα αναζητώντας σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, είναι και πολλοί καθηγητές. Κάτοχοι διδακτορικών πτυχίων διδάσκουν στο εξωτερικό και θέλουμε να μπορούμε να τους επαναπατρίσουμε. Όλα αυτά σημαίνουν ικανότερους και καλύτερα αμειβόμενους διδάσκοντες αλλά και κάτι ακόμα, το ελληνικό πανεπιστήμιο θα έχει τώρα τη δυνατότητα να φιλοξενεί ξένους φοιτητές που θα καταβάλουν δίδακτρα αλλά ταυτόχρονα θα μαθαίνουν και την ελληνική γλώσσα, αλλά και φοιτητές τρίτων χωρών που θα μπορούν να πραγματοποιούν εδώ μέρος των σπουδών τους σε ξενόγλωσσα τμήματα».
Θεμέλιο αυτής της μεταρρύθμισης είναι η ανάταξη και ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου
«Το θεμέλιο αυτής της μεταρρύθμισης είναι η ανάταξη και ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου», τόνισε ο πρωθυπουργός. «Με σκοπό να απελευθερωθεί από την αγκύλωση της γραφειοκρατίας και της ιδεοληψίας.
Γι' αυτό και στο δημόσιο πανεπιστήμιο, να το πούμε να το ξανακούσετε εσείς που εκφράζετε με πύρινους λόγους την αντίδρασή σας στο ν/σ, αναφέρονται το 85% των άρθρων του σχετικού νομοσχεδίου προβλέποντας χρηματοδότηση η οποία αθροιστικά θα φθάσει κοντά στο 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ ως το 2027 από ευρωπαϊκούς πόρους και από τις χρηματοδοτήσεις μέσω τους σχήματος των συμπράξεων μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και αυτό πέρα από τα χρήματα τα οποία καταβάλλονται ετησίως για μισθούς, λειτουργικά και υποδομές, τα οποία ξεπερνούν το 1 δισεκατομμύριο.
Σε έναν προγραμματισμό ο οποίος ενισχύει το διδακτικό προσωπικό όχι μόνο αριθμητικά αλλά και εισοδηματικά με αυξήσεις οι οποίες φθάνουν το 15% των αποδοχών», είπε. Πρόσθεσε ότι αυξάνεται και η ανώτατη αμοιβή διδασκόντων και ερευνητών από τον εθνικό λογαριασμό κονδυλίων έρευνας. Καθώς και ότι διευρύνεται ο όρος συνεργαζόμενος καθηγητής με στόχο την προσέλκυση Ελλήνων καθηγητών, κατόχων διδακτορικού τίτλου, επιστημόνων από το εξωτερικό.
Κοινά μεταπτυχιακά μεταξύ ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων
«Προχωράμε και ένα βήμα πιο πέρα με την οργάνωση και κοινών μεταπτυχιακών μεταξύ ελληνικών πανεπιστημίων και ξένων», είπε ακόμη ο πρωθυπουργός.
«Αναφέρομαι σε ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης που θα διευρύνει το διεθνές προφίλ της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα μας. Εξάλλου με βάση την ποιότητα θα ορίζεται πια το 30% της κρατικής χρηματοδότησης ενώ το υπόλοιπο θα προσδιορίζεται από το μέγεθος, τη γεωγραφική διασπορά των σχολών και από τον αριθμό των φοιτητών» εξήγησε.
Αναδεικνύεται το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο σε Μητροπολιτικό και παίρνει τη θέση που του αξίζει μεταξύ των κορυφαίων της χώρας
«Σε ένα άλλο πεδίο το ν/σ βελτιώνει τους τρόπους εκλογής, εξέλιξης αλλά και προκήρυξης θέσεων του διδακτικού προσωπικού. Επιταχύνει επίσης τον πολύ σημαντικό ψηφιακό μετασχηματισμό των Πανεπιστημίων μας. Και κάτι πολύ σημαντικό, για πρώτη φορά δρομολογείται η απογραφή της κινητής αλλά πρωτίστως της ακίνητης περιουσίας των πανεπιστημίων μας με ένα πολύ αυστηρό χρονοδιάγραμμα 18 μηνών», ανέφερε στη συνέχεια ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Μίλησε ακόμη για δύο ακόμη «εμβληματικές αποφάσεις» για τη στήριξη του δημόσιου πανεπιστημίου και αναφέρθηκε στην ανάδειξη του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου σε Μητροπολιτικό που παίρνει όπως είπε τη θέση του αξίζει και λόγω της γεωστρατηγικής του σημασίας μεταξύ των κορυφαίων ακαδημαϊκών ιδρυμάτων της χώρας. Και η δεύτερη είναι όπως είπε ο δυναμικός εκσυγχρονισμός του Ανοιχτού Πανεπιστημίου, 30 χρόνια μετά την ίδρυσή του ώστε η χώρα να αποκτήσει έναν δυναμικό πυλώνα για τη διά βίου μάθηση, την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την επιμόρφωση των πολιτών που θέλουν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους.
«Όλες αυτές οι αλλαγές θεωρούμε ότι είναι απαραίτητα εργαλεία προκειμένου τα πανεπιστήμιά μας να υλοποιήσουν το σχεδιασμό τους», με βάση τις συνθήκες της εποχής, να αποκτήσουν ακόμη περισσότερη αυτονομία και να συνδέονται πιο αποτελεσματικά με την αγορά εργασίας, να αναπτύξουν περισσότερο την έρευνα και τόνισε ότι αυτές είναι αλλαγές που δρομολογούνται και έχουν την αποδοχή της συντριπτικής πλειοψηφίας της κοινωνίας.
«Οι εποχές που κάποιοι έκαναν καριέρα φωνάζοντας ‘έξω οι εταιρείες από τα Πανεπιστήμια έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί'. Τα πανεπιστήμια είναι εδώ για να παρέχουν εξειδικευμένη γνώση και να συνδέουν αυτή τη γνώση με την αγορά εργασίας», τόνισε.
Σημειώνεται πως η συνεδρίαση θα ολοκληρωθεί το βράδυ με ονομαστική ψηφοφορία, επί της αρχής και των επίμαχων άρθρων για τα μη κρατικά πανεπιστήμια, την οποία ζήτησαν ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. και το ΚΚΕ.