ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Καλαποθάκη: Από πεζόδρομος σε δρόμο... ήπιας κυκλοφορίας

Βαγγέλης Στολάκης14 Ιουλίου 2020


Την κατάργηση του πεζοδρόμου στην οδό Καλαποθάκη και την μετατροπή του σε δρόμο «ήπιας κυκλοφορίας» σύμφωνα με όσα καταγγέλλουν στην «ΜτΚ» δημοτικοί σύμβουλοι της αντιπολίτευσης αποφάσισε η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης στην τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου. Όπως υποστηρίζουν μάλιστα «δεν είναι δυνατόν την ώρα που ο δήμαρχος ανακοινώνει πεζοδρομήσεις δρόμων, να καταργεί υφιστάμενους πεζόδρομους». Η εισήγηση της διοίκησης ήταν η αφορμή να ξεσπάσει κόντρα μεταξύ του δημάρχου Κωνσταντίνου Ζέρβα και του επικεφαλής της παράταξης «ΠΟΛΗχρωμη Θεσσαλονίκη» Σπύρου Βούγια, με τους συμμετέχοντες στην συνεδρίαση να σχολιάζουν στην «ΜτΚ» πως οι «τόνοι ανέβηκαν αρκετά». Από την πλευρά του, ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Μάκης Κυριζίδης σχολιάζει πως δεν υπάρχουν αντιδράσεις κατοίκων και επαγγελματιών της περιοχής και πως πρόκειται για την υλοποίηση απόφασης της προηγούμενης διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης.

Η μελέτη

Ο λόγος για το τμήμα της οδού Καλαποθάκη που βρίσκεται μεταξύ των οδών Βενιζέλου και Κομνηνών, που μέχρι και σήμερα ήταν πεζόδρομος. Στο κομμάτι αυτό του δρόμου μεταξύ άλλων υπάρχουν εστιατόρια, καταστήματα εστίασης, μαγαζιά, ένας υπαίθριος χώρος στάθμευσης στην είσοδο πολυκατοικίας και ένα ξενοδοχείο η ανέγερση του οποίου ολοκληρώθηκε πρόσφατα. Η εταιρία που έχτισε το ξενοδοχείο ανέλαβε με την ολοκλήρωση των εργασιών την υποχρέωση να πραγματοποιήσει με ευθύνη της τεχνική μελέτη και να παραδώσει στο δήμο τον πεζόδρομο ο οποίος εξαιτίας των εργασιών είχε «ταλαιπωρηθεί» στην πρότερη κατάσταση. Ήδη το δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης σε προηγούμενη συνεδρίασή του το 2016 είχε εγκρίνει την προσωρινή κατάληψη τμήματος του κοινοχρήστου χώρου και την καθαίρεση των υφιστάμενων κατασκευών με τον όρο “Η ανακατασκευή του πεζόδρομου και όλου του αναγκαίου αστικού εξοπλισμού θα γίνει με δαπάνες του αιτούντος και κατόπιν έγκρισης της αρχιτεκτονικής μελέτης που θα υποβάλει στις αρμόδιες υπηρεσίες”, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην σχετική εισήγηση.

Μετά το πέρας της ανοικοδόμησης του κτηρίου, ο ιδιοκτήτης επανήλθε με αίτησή του με την οποία υπέβαλε μελέτη με στόχο την έγκριση αυτής από το δημοτικό συμβούλιο. Σύμφωνα με την μελέτη που κατατέθηκε προβλέπεται ζώνη όδευσης πεζών 1,50 μ. αλλά και ζώνη όδευσης οχημάτων έκτακτης ανάγκης πλάτους τουλάχιστον 3,50 μ. Στο μεγαλύτερο μέρος του δρόμου, σύμφωνα με την μελέτη που κατατέθηκε ο διάδρομος αυτός είναι οριοθετημένος ακριβώς στο κέντρο, σε εκατέρωθεν απόσταση 2,75 μέτρων από τις οικοδομικές γραμμές. Η πλακόστρωση αναμένεται να γίνει με προϊόντα τσιμέντου (κυβόλιθοι, πλάκες) κατ’ αναλογία πρόσφατων διαμορφώσεων του δήμου σε άλλους πεζόδρομους του ιστορικού κέντρου. «Με την προτεινόμενη διαμόρφωση εξασφαλίζεται η πρόσβαση οχημάτων στον υπάρχοντα υπόγειο αλλά και στον ισόγειο χώρο στάθμευσης της οικοδομής στην διεύθυνση Καλαποθάκη 7-9» αναφέρεται στην σχετική εισήγηση της υπηρεσίας προς το δημοτικό συμβούλιο. Η έναρξη υλοποίησης του έργου ορίστηκε την 1.11.2020, ενώ οι εργασίες θα κοστίσουν 30.000 ευρώ. Πρακτικά, όπως εξηγεί στην «ΜτΚ» ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Μακης Κυριζίδης «αυτό σημαίνει ότι θα δημιουργηθεί μια λωρίδα για να κινούνται τα οχήματα έκτακτης ανάγκης πλάτους 3,5 μ. Από αυτό το δρόμο θα γίνεται η διέλευση των οχημάτων. Οι πεζοί θα μετακινούνται από την λωρίδα 1,5 μ. Από την οποία δεν θα κυκλοφορούν οχήματα» τονίζει. Και συμπληρώνει: «όλοι οι αρμόδιοι φορείς και παράγοντες όπως η Τροχαία, η εφορία Νεότερων Μνημείων, η Εφορία Αρχαιοτήτων, η διεύθυνση αστικού σχεδιασμού του δήμου και οι αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας έχουν γνωμοδοτήσει υπέρ της απόφασης». «Στον πεζόδρομο υπάρχουν δυο θεσμοθετημένα πάρκινγκ. Όλοι οι επίσημοι φορείς είναι θετικοί. Δεν ήρθε κανένας επαγγελματίας της περιοχής να διαμαρτυρηθεί. Είμαστε αναγκασμένοι να πάρουμε την εν λόγω απόφαση, καθώς πρόκειται για απόφαση της προηγούμενης διοίκησης και μάλιστα μετά από ομόφωνη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Ορισμένοι συνάδελφοι από την αντιπολίτευση επικαλούνται αντιδράσεις. Εμείς αντιδράσεις δεν είδαμε, ούτε ακούσαμε» τονίζει ο κ. Κυριζίδης.

Αντιδρά η αντιπολίτευση

Σύμφωνα με τον δημοτικό σύμβουλο της παράταξης «ΠΟΛΗχρωμη Θεσσαλονίκη» και πρώην αντιδήμαρχο της διοίκησης Μπουτάρη, Ανδρέα Κουράκη «στην πραγματικότητα για να μπορέσει να χρησιμοποιηθεί το πάρκινγκ που βρίσκεται στον πεζόδρομο, αυτός μετατρέπεται σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας. Ούτε αυτό γραφόταν όμως στην εισήγηση: πώς θα απέτρεπε δηλαδή τα άλλα αυτοκίνητα από την Βενιζέλου ή την οδό Κομνηνών να χρησιμοποιούν τον δρόμο για να μετακινηθούν από τον έναν δρόμο στον άλλο. Όταν δόθηκε η άδεια επί προηγούμενης διοίκησης είχε ξεκαθαριστεί πως προκειμένου να διευκολυνθεί η κατασκευή του ξενοδοχείου επιτρεπόταν η διέλευση των αυτοκινήτων, με την υποχρέωση όμως ο ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου να επαναφέρει τον πεζόδρομο στην πρότερη κατάσταση» τονίζει. «Ως παράταξη διαφωνούμε. Θα μπορούσε να είχε προβλεφθεί και να υπήρχαν ασφαλιστικές δικλείδες για να μην μετατραπεί ο πεζόδρομος σε δρόμο. Ας έμπαινε ένα απαγορευτικό σήμα στην συμβολή της Καλαποθάκη με την Βενιζέλου και με την οδό Κομνηνών, αντίστοιχα. Υπήρξε μια αντίδραση συνολική από την πλευρά της αντιπολίτευσης» τονίζει ο κ. Κουράκης. «Δυστυχώς για την διοίκηση δεν υπάρχει έννοια συνολικού σχεδιασμού» λέει ο κ. Κουράκης.

Όπως αναφέρει η δημοτική σύμβουλος Θεσσαλονίκης από την παράταξη «Θεσσαλονίκη Μαζί», Ρία Καλφακάκου» η απόφαση της διοίκησης αντίκειται στο γενικότερο πνεύμα περί πεζοδρομήσεων. «Προσωπικά είμαι κατά της εν λόγω απόφασης. Οι πεζόδρομοι πρέπει να παραμένουν πεζόδρομοι» αναφέρει χαρακτηριστικά στην «ΜτΚ» η κ. Καλφακάκου.

Από την πλευρά του, ο δημοτικός σύμβουλος και επικεφαλής της παράταξης «Η πόλη Ανάποδα- δύναμη Ανατροπής στη Θεσσαλονίκη», Αντώνης Γαζάκης υποστηρίζει πως «επί της αρχής ως παράταξη είμαστε υπέρ των πεζοδρομήσεων. Η συγκεκριμένη απόφαση τυπικά μετατρέπει τον πεζόδρομο της οδού Καλαποθάκη σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας». Ο κ. Γάζακης συμπληρώνει πως «υπήρχε στον συγκεκριμένο πεζόδρομο ένας χώρος στάθμευσης. Τώρα θα υπάρχει και στο ξενοδοχείο που χτίστηκε. Αυτό σημαίνει κυκλοφοριακή επιβάρυνση της περιοχής. Καταργείται ο πεζόδρομος στην πράξη. Θέλουμε μια Θεσσαλονίκη όπου δεν θα κυριαρχεί το αυτοκίνητο παντού» λέει.

* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 12.07.2020

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.