Τον ξεχασμένο στο συρτάρι, εδώ και πολλά χρόνια, σχεδιασμό για τη θαλάσσια αστική συγκοινωνία στη Θεσσαλονίκη αλλά και τις περιοχές που γειτνιάζουν με το θαλάσσιο μέτωπο, όπως η Πιερία, επιχειρούν να ανασύρουν δέκα δήμοι της Κεντρικής Μακεδονίας. Σκοπεύουν μάλιστα να ακολουθήσουν τα βήματα πόλεων όπως η Βενετία και η Σμύρνη, όπου η θαλάσσια αστική συγκοινωνία αποτελεί ένα από τα βασικά μέσα μεταφοράς. Μέσω των καναλιών της Ιταλικής πόλης πάνω από 150 σκάφη, μικρά και μεγάλα, που είναι ενταγμένα στο δίκτυο της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας, μεταφέρουν κάθε χρόνο 18 εκατ. επιβάτες, ενώ τα 120 καραβάκια που λειτουργούν καθημερινά στον κόλπο της Σμύρνης μεταφέρουν ετησίως 5 εκατ. επιβάτες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι και στις δύο πόλεις ο σχεδιασμός έγινε με βάση τα οφέλη για την οικονομία, τον τουρισμό, το περιβάλλον, αλλά και την ποιότητα ζωής των κατοίκων, προκειμένου να απαλλαγούν από το στρες και να απολαμβάνουν μια ήρεμη ζωή. Σε αυτά τα οφέλη, αναφέρθηκαν έγκριτοι επιστήμονες, με εξειδίκευση στη θαλάσσια αστική συγκοινωνία, από τη Βενετία και τη Σμύρνη, στη διάρκεια σύσκεψης που συγκάλεσαν σήμερα η ΠΕΔ-ΚΜ και ο δήμος Θερμαϊκού, παρουσία δημάρχων και εκπροσώπων φορέων της πόλης.
Οι τελευταίοι, μιλώντας στους δημάρχους, κατέθεσαν τις γνώσεις και την εμπειρία τους πάνω στο ζήτημα, ενώ δήλωσαν διατεθειμένοι να μεταφέρουν και την τεχνογνωσία για την υλοποίηση του έργου στη Θεσσαλονίκη.
Η μία πρόταση, όπως τονίστηκε στη σύσκεψη, είναι ότι η τεχνογνωσία των πόλεων Άμστερνταμ, Αμβούργου, Βενετίας και Σμύρνης μπορούν να εφαρμοστούν στον Θερμαϊκό Κόλπο, καθώς έχουν κοινά χαρακτηριστικά με τις περιοχές του Θερμαϊκού κόλπου. Η δεύτερη, είναι η πρόταση οι δέκα δήμοι να είναι συνδεδεμένοι με τον ιδιώτη επενδυτή που θα αναλάβει ώστε να γίνει σύμπραξη του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ). Η τρίτη πρόταση είναι η Εγνατία Οδός που χειρίζεται ένα μεγάλο κονδύλιο που προέρχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, των 10 εκατ. ευρώ, άμεσα να κάνει αυτές τις υποδομές, ώστε να είναι έτοιμες προκειμένου ο οποιοσδήποτε επενδυτής ή το σύμπλεγμα των επενδυτών να συνδέσει την επένδυσή του με αυτές.
Πρωτεργάτες δέκα δήμοι
Πρωτεργάτες στην προσπάθεια να αποκτήσει η Θεσσαλονίκη και οι γύρω νομοί θαλάσσια αστική συγκοινωνία, και να μην αρκείται μόνο στα τουριστικά καραβάκια την περίοδο του καλοκαιριού, είναι ο δήμος Θερμαϊκού και η περιφερειακή ένωση δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔ-ΚΜ). Στο εγχείρημα συμμετέχουν δέκα δήμοι της περιφέρειας: Πύδνας – Κολινδρού, Κατερίνης, Αλεξάνδρειας, Δέλτα, Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Πυλαίας – Χορτιάτη, Θέρμης και Θερμαϊκού. Στόχος των αιρετών είναι στο εξής να αναδείξουν το ζήτημα, ζητώντας από την πολιτεία να στηρίξει το εγχείρημα και να προχωρήσουν το έργο μέσω ΣΔΙΤ.
«Η ΠΕΔ -ΚΜ ανταποκρίθηκε θετικά στο αίτημα του δήμου Θερμαϊκού και των δήμων που έχουν θαλάσσιο μέτωπο, να αναδείξουμε τη μεγάλη ανάγκη να αναπτυχθεί θαλάσσια συγκοινωνία σε μια πόλη σαν τη Θεσσαλονίκη κα το ευρύτερο Πολεοδομικό Συγκρότημα (ΠΣΘ). Βεβαίως δεν μιλάμε για ένα καραβάκι που βγαίνει δυο φορές τη μέρα το καλοκαίρι, αλλά για μια κανονική δημοτική συγκοινωνία που θα μεταφέρει κατοίκους και επισκέπτες, από το ένα άκρο της πόλης, στο άλλο, καλύπτοντας όλο τον αστικό ιστό» τόνισε σε δηλώσεις του ο πρόεδρος της ΠΕΔ-ΚΜ, δήμαρχος Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Λάζαρος Κυρίζογλου. Πρόσθεσε ακόμη πως το κοινό μέτωπο δέκα δήμων, συγκροτείται με σκοπό την ανάδειξη του ζητήματος, τη δημόσια συζήτηση για να καταλάβουν όλοι τη μεγάλη ανάγκη να δημιουργηθεί θαλάσσια συγκοινωνία στη Θεσσαλονίκη και συνέχισε λέγοντας πως οι δήμοι θα πιέσουν την κυβέρνηση, για έναν καλόπιστο διάλογο ώστε να υπάρξουν σύντομα θετικά αποτελέσματα.
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Θερμαϊκού, Γιάννης Μαυρομάτης τόνισε πως το έργο μπορεί να προχωρήσει, καθώς το πιλοτικό εγχείρημα με τα δύο -τρία σκάφη το καλοκαίρι έδειξε ότι μπορεί να πετύχει, αφού μετακινείται πολύς κόσμος στην περιοχή του Θερμαϊκού, αλλά και προς την περιοχή της Θεσσαλονίκης.
Είπε, ωστόσο ότι ακόμη δεν έχουν καθοριστεί οι χερσαίες ζώνες των περισσοτέρων δήμων, εκτός του Δήμου Θερμαϊκού, ότι υπάρχει ο σχεδιασμός των στάσεων, αλλά οι μελέτες αυτές δεν έχουν προχωρήσει, Σε ό,τι αφορά τους ιδιώτες, σημείωσε ότι έχουν κατατεθεί τρεις προτάσεις ώριμες με στόχο να κατατεθούν στο αρμόδιο υπουργείο, όμως χρειάζονται τη βοήθεια της τοπικής αυτοδιοίκησης για να πετύχουν.
Στο θέμα αναφέρθηκε και ο τεχνικός σύμβουλος της ΠΕΔ-ΚΜ και του δήμου Θερμαϊκού, Μιχάλης Τριανταφυλλίδης, λέγοντας πως κάθε μήνα 180.000 άνθρωποι μετακινούνται από τη Δυτική Θεσσαλονίκη στην Εγνατία Οδό, μέσα από την καρδιά της πόλης και μπλοκάρουν τα πάντα. «Γιατί αυτοί να μην έρχονται με πλοία κατ’ ευθείαν στο λιμάνι και να επικοινωνούν με το κέντρο; Η πόλη μας είναι εχθρική με τη θάλασσα και αυτό πρέπει να αλλάξει» σημείωσε.
Μάλιστα ανέφερε ότι η Βενετία έχει 160 πλοία για τις ανάγκες της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας και η Θεσσαλονίκη χρειάζεται μόλις 60 καραβάκια για να εξυπηρετηθεί.