Να αναλάβει πρωτοβουλίες και δράση για να καταργηθεί στην Ελλάδα η «ρήτρα μη εμφάνισης» από τις αεροπορικές εταιρείες, που λειτουργούν στην Ελλάδα (ελληνικές και ξένες) ζήτησε σήμερα το ΚΕ.Π.ΚΑ. -Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών- από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
Η "ρήτρα μη εμφάνισης"
Η «ρήτρα μη εμφάνισης» εμποδίζει τους επιβάτες αεροπορικών εταιρειών να χρησιμοποιήσουν το εισιτήριο της επιστροφής τους, ή τα τμήματα του εισιτηρίου, για επόμενες διαδοχικές διαδρομές, εάν δε χρησιμοποίησαν, για οποιοδήποτε λόγο, το πρώτο σκέλος. Δηλαδή, εάν ένας επιβάτης, από Θεσσαλονίκη, για Βρυξέλλες, που έχει ενδιάμεσο σταθμό, στο αεροδρόμιο των Αθηνών, δεν πραγματοποιήσει το σκέλος Θεσσαλονίκη – Αθήνα, (γιατί βρέθηκε στην Αθήνα την ημέρα της πτήσης του) δε θα μπορέσει να ταξιδέψει, από Αθήνα για Βρυξέλλες. Ή εάν δεν πραγματοποιήσει όλο το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Αθήνα – Βρυξέλλες, αλλά βρίσκεται, στις Βρυξέλλες και θελήσει να επιστρέψει, στη Θεσσαλονίκη, δε θα το καταφέρει.
Καταχρηστικός ο όρος
Οι εταιρείες που χρησιμοποιούν αυτήν τη ρήτρα αρνούνται την επιβίβαση του επιβάτη και ζητούν είτε να αγοράσει νέο εισιτήριο, είτε να πληρώσει πρόστιμο, αν θέλει να χρησιμοποιήσει το αρχικό του εισιτήριο. Στην καταχρηστικότητα αυτής της ρήτρας αναφέρονται δικαστικές αποφάσεις, στη Γερμανία (VZBV εναντίον Lufthansa και British Airways) και στην Ισπανία (OCU εναντίον Iberia). Στην Ιταλία, η ιταλική αρχή γνωμοδότησε κατά της ρήτρας. Η γνωμοδότηση της Ε.Ο.Κ.Ε. – Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής σχετικά με τη λειτουργία και την εφαρμογή των κεκτημένων δικαιωμάτων των ατόμων που ταξιδεύουν αεροπορικά (TEN458), ζητά την κατάργηση αυτής της ρήτρας.
Η «ρήτρα μη εμφάνισης» αποτελεί καταχρηστικό όρο. Ο επιβάτης έχει πληρώσει το εισιτήριο ολόκληρο και περιμένει να το χρησιμοποιήσει. Το γεγονός ότι είτε έχει χάσει την αρχική πτήση ή στον προορισμό του με κάποιο άλλο τρόπο, δεν αποτελεί δικαιολογία, για τις αεροπορικές εταιρείες, να ακυρώνουν το υπόλοιπο του εισιτήριο. Ο τρόπος, όμως, που οι εταιρίες ενημερώνουν τους επιβάτες, για την ύπαρξη αυτού του όρου, είναι ακόμη πιο αθέμιτος. Η «ρήτρα μη εμφάνισης» κυριολεκτικά «στριμώχνεται» ανάμεσα σε άλλους όρους και προϋποθέσεις. Οι επιβάτες φτάνουν, στο αεροδρόμιο, για να ανακαλύψουν, έκπληκτοι, ότι δεν μπορούν να πετάξουν, αλλά πρέπει να καταβάλλουν εκατοντάδες ευρώ, για να αγοράσουν εισιτήριο, για το υπόλοιπο της διαδρομής, ή να πληρώσουν πρόστιμο. Αυτή η αθέμιτη πρακτική πρέπει να τελειώσει και για το λόγο αυτό, το ΚΕ.Π.ΚΑ. αναλαμβάνει δράση.
Το ΚΕ.Π.ΚΑ. ζητάει να απαγορευτεί αυτή η πρακτική, σε όλη την Ε.Ε.. Η αναθεώρηση της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας, για τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών εταιριών, έχει «μπλοκαριστεί», για πέντε ολόκληρα χρόνια και δεν πιστεύουμε ότι θα τερματιστεί, σύντομα, η κατάσταση αυτή.
Εξαιτίας, λοιπόν, όλων των παραπάνω, η BEUC – Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών και οργανώσεις καταναλωτών μέλη της, από όλη την Ε.Ε., αναλαμβάνουν δράση, ώστε να πιέσουν τις αεροπορικές εταιρίες να σταματήσουν αυτήν την αθέμιτη πρακτική.
Το ΚΕ.Π.ΚΑ. ζητάει από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών και το Συνήγορο του Καταναλωτή να παρέμβουν, για να προστατέψουν τους επιβάτες από άδικες χρεώσεις.