Τα συν και την πλην του γενικότερου συστήματος υποδομών της Κεντρικής Μακεδονίας, η ανάπτυξη της οποίας σημειώνει καθυστέρηση λόγω του οξυμένου κυκλοφοριακού προβλήματος, κυρίως στη Θεσσαλονίκη, του κακοσυντηρημένου οδικού δικτύου και της ανεπάρκειας Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, καταγράφει η ανάλυση “SWOT”, η οποία περιλαμβάνεται στο Περιφερειακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021 – 2025 της ΠΚΜ.
Το περιφερειακό πρόγραμμα, τα αποτελέσματα του οποίου προκύπτουν και από τη δημοσίευση του σχετικού ΦΕΚ στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, επί της ουσίας, δείχνει το δρόμο και τις κατευθύνσεις που θα πρέπει να ακολουθηθούν για τους αναπτυξιακούς πόρους, αλλά και το σχεδιασμό των αναγκαίων έργων υποδομής και άλλων δράσεων.
Εκτός όμως από τα πλην το Περιφερειακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021 – 2025 παρουσιάζει όλα τα δεδομένα της Κεντρικής Μακεδονίας, προβάλλοντας παράλληλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα, αλλά και τα μειονεκτήματα της περιοχής, τα οποία εμφανίζει ως «Δυνάμεις» και «Αδυναμίες», ενώ το εξωτερικό περιβάλλον περιγράφεται μέσα από τις “Ευκαιρίες ” και τις “Απειλές ”.
Η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του προγράμματος ετέθη από χτες σε δημόσια διαβούλευση, η οποία θα ολοκληρωθεί στις 11 Μαρτίου 2022. Τη δημόσια διαβούλευση διενεργεί η Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Τα πλεονεκτήματα της Κεντρικής Μακεδονίας
Αναφορικά με την ανάπτυξη των υποδομών, το Περιφερειακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης επισημαίνει ως συγκριτικά πλεονεκτήματα της Κεντρικής Μακεδονίας “Δυνάμεις” τα εξής:
*Διαθέτει ήδη ανεπτυγμένα μεταφορικά δίκτυα, καθώς και μεταφορικές πύλες της χώρας.
*Το αεροδρόμιο Μακεδονία βρίσκεται σε ικανοποιητική κατάσταση, ειδικά και μετά τη σχεδιαζόμενη επέκτασή του.
*Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια της χώρας.
*Δημιουργία μετρό Θεσσαλονίκης.
*Όσον αφορά στις ενεργειακές υποδομές, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στη διασύνδεση των ενεργειακών δικτύων στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
*Αξιόλογη συνεισφορά στην εφοδιαστική αλυσίδα της χώρας.
Μειονεκτήματα
Τα μειονεκτήματα που αναφέρονται ως “Αδυναμίες” είναι τα εξής:
*Το εσωτερικό οδικό δίκτυο σε κάποιες περιπτώσεις χρειάζεται συντηρήσεις και βελτιώσεις.
*Σημαντικό είναι το κυκλοφοριακό ζήτημα που αντιμετωπίζει η πόλη της Θεσσαλονίκης.
*Κρίνεται αναγκαίο να προχωρήσει η εφαρμογή πιο σύγχρονων μέσων μαζικής μεταφοράς στην πόλη με συχνότερα δρομολόγια.
-Η Κεντρική Μακεδονία παρουσιάζεται υστέρηση σε υποδομές περιβαλλοντικής προστασίας καθώς και στον έλεγχο και διαχείριση των οικολογικών πόρων (διαχείριση λυμάτων, υδάτινα και δασικά οικοσυστήματα). -Χρειάζονται βελτιώσεις και επεκτάσεις οι υποδομές παιδείας, υγείας και ενέργειας.
Οι ευκαιρίες
Αναφορικά με την προοπτική της Κεντρικής Μακεδονίας στην παράγραφο “Ευκαιρίες”, το Περιφερειακό Πρόγραμμα αναφέρει τα εξής:
*Η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας μπορεί να γίνει μεταφορικός κόμβος με τις χώρες της Βαλκανικής και την Τουρκία.
*Λόγω της επέκτασης του αεροδρομίου Μακεδονία για να δέχεται μεγαλύτερες πτήσεις.
*Λόγω της επέκτασης του μετρό.
*Λόγω του προγραμματισμού έργων διασύνδεσης στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου, όπου η ολοκλήρωσή τους θα αναδείξει την Περιφέρεια σε ενεργειακό κόμβο.
*Λόγω της περαιτέρω ανάπτυξης της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Από τι απειλείται
Εμπόδια στην ανάπτυξη της περιοχής “Απειλές” αποτελούν:
* Οι αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας του κορονοϊού.
*Η μη πλήρη αξιοποίηση της κομβικής θέσης της Περιφέρειας και τη μη ενίσχυση των εθνικών και διεθνών συνδέσεων.
*Η αύξηση των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων.
* Η επιδείνωση της ποιότητας των μετακινήσεων και την ενδεχόμενη απώλεια ζωών από τη χαμηλή οδική ασφάλεια.
-Επειδή δεν έχει λάβει χώρα πλήρης αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων του αεροδρομίου και του λιμένα Θεσσαλονίκης.