«H τακτική της τουρκικής προκλητικότητας δεν θα περάσει και η Ελλάδα έχει την ισχύ να κάνει σεβαστές τις θέσεις της». Αυτό τονίζει ο βουλευτής Θεσσαλονίκης της ΝΔ και πρόεδρος της Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων Κώστας Γκιουλέκας. Μιλώντας στη «ΜτΚ» τονίζει για το ενδεχόμενο προσφυγής στη Χάγη ότι η μόνη μας διαφορά με την Τουρκία είναι ο ορισμός της υφαλοκρηπίδας. «Για να πάμε στη Χάγη όμως απαιτείται ηρεμία και όχι ένταση», σημειώνει.
Για τη συμφωνία των Πρεσπών επισημαίνει ότι είναι μια εθνικά επιζήμια συμφωνία, με την οποία «η Ελλάδα δεν κέρδισε τίποτα και οι Σκοπιανοί ωφελήθηκαν πάρα πολύ», ενώ για τα έργα στη Θεσσαλονίκη δηλώνει: «Η πόλη χρειάζεται γρήγορες κινήσεις στον ΟΑΣΘ, ταχεία ολοκλήρωση του μετρό, παράκτια συγκοινωνία και μέσο σταθερής τροχιάς. Οι Θεσσαλονικείς οφείλουμε να διεκδικούμε συνεχώς αυτά που αξίζουν στην πόλη και που τόσο άδικα της τα έχουν στερήσει».
Κύριε Γκιουλέκα, η χρονιά ξεκινά με τα εθνικά θέματα να είναι στην επικαιρότητα λόγω της έξαρσης της τουρκικής προκλητικότητας. Πού οφείλεται αυτή η έντονη επιθετικότητα των γειτόνων;
Είναι γνωστή η προκλητική τακτική που ακολουθεί η Τουρκία στην Ανατολική Μεσόγειο και το Αιγαίο, με τις παράνομες γεωτρήσεις στην κυπριακή ΑΟΖ και τις παραβιάσεις κυρίως του εθνικού εναερίου χώρου μας. Με τη λογική του ανατολίτικου παζαριού θέτει διάφορα θέματα στο τραπέζι -δικές της, μονομερείς διεκδικήσεις- προκειμένου να μας αναγκάσει να συζητήσουμε κάποιες από αυτές τις ανύπαρκτες για εμάς «διαφορές», όπως η Άγκυρα τις αποκαλεί. Με την πρακτική της η γειτονική χωρά παραβιάζει κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, τα κυριαρχικά δικαιώματά μας και τις αρχές της καλής γειτονίας. Με αυτήν τη μέθοδο, όμως, η Τουρκία απομονώνεται διεθνώς, ανοίγει νέα μέτωπα και αναδεικνύεται σε διεθνή ταραξία. H τακτική αυτή φυσικά δεν θα περάσει. H ελληνική κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης διεθνοποιούν τα προβλήματα που δημιουργεί η τουρκική προκλητικότητα και οι αντιδράσεις από πάρα πολλές χώρες απέναντι στην Τουρκία γίνονται ολοένα και πιο ισχυρές.
Τι θα λέγατε στον Ταγίπ Ερντογάν;
Το μήνυμα που εκπέμπει η Ελλάδα είναι αυτό της αποφασιστικότητας να διασφαλίσει την ειρήνη στην περιοχή της αλλά και να προασπίσει αποτελεσματικά την εθνική κυριαρχία της. Θα πρέπει να γνωρίζουν όλοι, φίλοι, γείτονες, σύμμαχοι και εταίροι ότι η Ελλάδα αποτελεί έναν παράγοντα σταθερότητας και ειρήνης στην ευρύτερη περιοχή. Ωστόσο, δεν επιτρέπει σε κανέναν να επιβουλεύεται την κυριαρχία της. Έχει δε την ισχύ να κάνει σεβαστές τις θέσεις της. Διαθέτει τις αξιόμαχες ένοπλες δυνάμεις της, οι οποίες, με τη διπλωματία αποτελούν τον πιο ισχυρό αποτρεπτικό παράγοντα για τον οποιονδήποτε θα ήθελε να βλάψει τη χώρα μας και να θίξει τα κυριαρχικά μας δικαιώματα.
Η δική μας στάση ποια πρέπει να είναι; Μήπως πιο επιθετική;
Είναι σημαντικό που η Ελλάδα βρίσκεται στην πλευρά του δικαίου, υπερασπίζεται τους κανόνες του διεθνούς δικαίου και δείχνει προς κάθε κατεύθυνση ότι εργάζεται σταθερά για την εμπέδωση της ειρήνης στην περιοχή μας. Ταυτόχρονα εντείνει τις διπλωματικές της ενέργειες, όπως επιβεβαιώνεται και από την συμφωνία για τον αγωγό EastMed, που υπογράφηκε στην Αθήνα. Από την άλλη πλευρά, όμως, καμία πρόκληση δεν μένει αναπάντητη. Τα μαχητικά αεροσκάφη μας αναχαιτίζουν καθημερινά στον ουρανό του Αιγαίου την τουρκική προκλητικότητα. Το ίδιο πράττουν και τα σκάφη του πολεμικού μας ναυτικού στις θάλασσές μας. Είμαστε μια φιλήσυχη χώρα αλλά θα πρέπει να γνωρίζει οποιοσδήποτε θα σκεφτόταν να πλήξει την κυριαρχία μας ότι η απάντηση θα είναι πολύ ισχυρή και αποτελεσματική.
Βλέπετε ότι η προσφυγή στη Χάγη μπορεί να αποτελέσει ένα καλό διπλωματικό όπλο;
Δεν υπάρχει καμία άλλη διαφορά στις σχέσεις μας με την Τουρκία πάρα μόνο ο ορισμός της υφαλοκρηπίδας. Όλα τα υπόλοιπα είναι μονομερείς τουρκικές διεκδικήσεις, που είναι ψευδείς και παντελώς αβάσιμες. Η Ελλάδα δεν αναγνωρίζει καμία άλλη διαφορά με την Τουρκία. Επομένως, για το ζήτημα της υφαλοκρηπίδας θα μπορούσαμε να προσφύγουμε στο Δικαστήριο της Χάγης, υπό μια προϋπόθεση. Την υπογραφή συνυποσχετικού, που θα δεσμεύει τις δυο χώρες. Για να γίνει, όμως, αυτό θα πρέπει η Τουρκία να εγκαταλείψει την τακτική των προκλήσεων, που εντάθηκε, ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα με αυτό το περίφημο, ανίσχυρο και άκυρο «μνημόνιο» Τουρκίας - Λιβύης. Για να πάμε στη Χάγη, απαιτείται ηρεμία και όχι ένταση.
Πολλά προβλήματα δημιουργεί η Συμφωνία των Πρεσπών, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τα μακεδονικά προϊόντα. Είναι μια συμφωνία που πρέπει να τηρήσουμε ή ακόμη και να τιμήσουμε, όπως λένε κάποιοι και από τη ΝΔ, ή υπάρχει άλλη διέξοδος;
Έχουμε ξεκαθαρίσει από την πρώτη στιγμή ότι η Συμφωνία των Πρεσπών είναι εθνικά επιζήμια και για αυτό την καταψηφίσαμε. Αυτή παραμένει η θέση μας, γιατί, με την υπογραφή της, η Ελλάδα δεν κέρδισε τίποτα και οι Σκοπιανοί ωφελήθηκαν πάρα πολύ. Συνεχίζουμε τον αγώνα τόσο για τα εθνικά προβλήματα, που δημιούργησε αντί να λύσει, αυτή η συμφωνία αλλά και για τα υπόλοιπα θέματα, όπως η προστασία των μακεδονικών προϊόντων. Η ελληνική θέση είναι ξεκάθαρη: η Μακεδονία είναι μία και είναι ελληνική. Δυστυχώς, ενώ ήμασταν σε πλεονεκτική θέση πριν από τη συμφωνία, μετά την υπογραφή της προσπαθούμε να αμβλύνουμε πολλές από τις συνέπειες που αυτή που προξένησε.
Ποιες είναι οι προκλήσεις για την κυβέρνηση για το 2020;
Η βελτίωση της καθημερινότητας των συμπολιτών μας, η οριστική έξοδος της χώρας από την κρίση και ασφαλώς η αντιμετώπιση των εθνικών θεμάτων είναι οι προτεραιότητες της κυβέρνησης Μητσοτάκη για το 2020. Έχουμε προχωρήσει, ήδη, στη μείωση των φόρων, του ΕΝΦΙΑ και σε άλλες ρυθμίσεις που ελαφρύνουν τους συμπολίτες μας από τα δυσβάσταχτα βάρη που κλήθηκαν να σηκώσουν. Παράλληλα, επιταχύνουμε τις μεταρρυθμίσεις και δημιουργούμε ένα φιλικό περιβάλλον στις επενδύσεις, προκειμένου η Ελλάδα να μπει ξανά στο δρόμο της ανάπτυξης.
Μετρό και ΟΑΣΘ είναι δύο μεγάλα αγκάθια για την πόλη. Τι θα λέγατε στον κόσμο που διαμαρτύρεται; Αρκούν οι προθέσεις του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για μεταφορά του συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και για αγορά 100 λεωφορείων ή θα είναι μόνο ασπιρίνες;
Η σημερινή κυβέρνηση δεν κινείται σε επίπεδο προθέσεων, αλλά προχωρεί σε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, για να αντιμετωπίσει το τεράστιο πρόβλημα της ταλαιπωρίας των Θεσσαλονικέων σε σχέση με τον ΟΑΣΘ. Οι κινήσεις θα γίνουν ακόμα πιο γρήγορα, τις αμέσως επόμενες ημέρες, προκειμένου και άλλα λεωφορεία να δοθούν στην κυκλοφορία για την εξυπηρέτηση των επιβατών. Ωστόσο, η Θεσσαλονίκη χρειάζεται γρήγορα και άλλα μέσα μεταφοράς, κάτι για το οποίο, εδώ και πολύ καιρό, αγωνιζόμαστε και διεκδικούμε. Χρειάζεται και ταχεία ολοκλήρωση του μετρό, χρειάζεται παράκτια συγκοινωνία, χρειάζεται μέσο σταθερής τροχιάς για να αντιμετωπίσει το οξύτατο αυτό πρόβλημα. Πιστεύω ακράδαντα ότι οι Θεσσαλονικείς οφείλουμε να διεκδικούμε συνεχώς αυτά που αξίζουν στην πόλη και που τόσο άδικα της τα έχουν στερήσει. Αυτή η διεκδίκηση αποτελεί και για εμένα προσωπικά απόλυτη προτεραιότητα.
Στο μετρό με την απόφαση του ΚΑΣ για τα αρχαία στη Βενιζέλου φαίνεται ότι μπαίνει ένα τέλος στον όλο καβγά που δίχασε την πόλη. Τι πρέπει να γίνει άμεσα για να επιτευχθεί ο στόχος για λειτουργία του μετρό το 2023; Θεωρείτε το στόχο εφικτό;
Για τα αρχαία της Βενιζέλου έχει αποφανθεί η επιστημονική κοινότητα. Δεν είμαι αρχαιολόγος, αλλά εμπιστεύομαι απόλυτα τους ειδικούς επιστήμονες που προέκριναν ότι μπορούν να συνυπάρξουν οι αρχαιότητες και το μετρό, και να ολοκληρωθούν τα έργα του σταθμού της Βενιζέλου, με τη μέθοδο της μερικής απόσπασης και επανατοποθέτησής τους στο φυσικό χώρο τους, όπου βρίσκονται σήμερα. Από την άλλη πλευρά, η λύση αυτή θα οδηγήσει στην ταχύτερη και πιο οικονομική ολοκλήρωση του έργου του μετρό και θα διατηρήσει τη μοναδική πολιτιστική κληρονομιά μας. Όλοι έχουμε δεδομένη την ευαισθησία για τις αρχαιότητες. Ωστόσο, εφόσον μπορούν να συνυπάρξουν μαζί με τα έργα του μετρό, αυτό θεωρώ ότι είναι η καλύτερη λύση.
*Δημοσιεύθηκε στις 5 Ιανουαρίου 2020